Italové zakážou stará auta, od roku 2019 nesmí na silnici

aktualizováno 
Italská vláda plánuje, že od roku 2019 nebudou moci jezdit auta přihlášená před 31. prosincem 1992. Opatření jde proti starým vozům nesplňujícím žádnou emisní normu. Italové tak chtějí hlavně omladit vozový park. Má se to týkat i autobusů.

Fiat Panda první generace | foto: Fiat

Otřískané letité Fiaty Panda patří ke koloritu italských měst, hlavně na jihu Apeninského poloostrova. Malinké hranaté fiátky a další stará auta, která nesplňují aspoň ekonormu Euro 1, nebudou od 1. ledna 2019 podle plánů, které schválila italská vláda, vůbec moci vyjíždět na silnice.

Datum prvního přihlášení do provozu 31. 12. 1992 zvolili tvůrci normy proto, že od 1. ledna 1993 byla v platnosti ekonorma Euro 1.

Opatření se týká také autobusů a nákladních vozidel. Vláda tak chce podle ministra dopravy Maurizia Lupiho donutit provozovatele dopravy k obnovení vozového parku; italská vláda na to vytvořila speciální fond, přes který má za tři roky protéct půl miliardy eur, prostředky jsou určeny na příspěvky na nákup vozidel, která jezdí na pneumatikách.

„Máme nejstarší park vozidel veřejné dopravy nejstarší v Evropě,“ vysvětluje Lupi. „V Itálii stále jezdí třicetileté autobusy, které vozí lidi.“

Z omezení by měla být vyjmuta vozidla, která mají veteránský status. Ten ovšem dnes není v Itálii jednoduché získat. Italští motoristé se totiž kvůli velké finanční zátěži (pojištění, poplatky, daně) a dalším opatřením, která jim ztěžují život, dali před lety ve velkém na veteránismus, aspoň tedy na oko. V zemi tak v předchozích letech zaznamenali skokový nárůst počtu registrovaných veteránů. 

V Itálii s tím od letoška bojují tím, že italské sdružení veteránských autoklubů (ACI Storico - Automobile Club Italia) dostalo za úkol sestavit seznam vozidel, která mají mít nárok na to být veterány. Seznam je velmi úzký a přesně specifikuje modely a dokonce i motorizace a provedení, která mají nárok být oficiálně „oldtimery“ (seznam ACI zde).

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Z legendární vlnité dodávky Češi postavili výčep

Citroën H přestavěný na pojízdný výčep

Tvůrci jí pojmenovali Pivní mašina, za základ jim posloužila jedna z nejslavnějších dodávek vůbec. Citroën H...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška

Porsche 917

Jeden z nejslavnějších závodních vozů automobilové historie Porsche 917 by nikdy nevzniklo, nebýt umanutého Ferdinanda...

Najdete na iDNES.cz