Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

  0:52aktualizováno  0:52
Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného dopravního značení. Laická otázka zní: „Jsou vodorovné bílé čáry na silnici vyznačené správně?“ Zeptali jsme se odborníka.

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017). | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Předem je třeba zdůraznit, že vodorovné značení za tuto nehodu absolutně nemůže. Na místě byla plná čára, kterou je zakázáno přejet. Vina jde jednoznačně za řidičem, který ve středu podlehl zraněním.

Jak má ovšem probíhat tvorba „malování čar“ na silnici? „Pokud nejde o pouhou obnovu stávajícího vodorovného dopravního značení, musí mu předcházet prověření situace na dané komunikaci,“ vysvětluje certifikovaný auditor bezpečnosti pozemních komunikací Milan Tesař.

„K tomu slouží například bezpečnostní inspekce stávajícího stavu, která posoudí vše, co brání v rozhledu, odborně řečeno prověří rozhledové poměry a to v případě směrového i výškového vedení komunikace. Musí proběhnout obhlídka místa, identifikují se vady a bezpečnostní rizika a navrhne se opatření.“

Laicky řečeno se posuzuje, jak je vidět do zatáčky, přes horizont, co vše překáží v rozhledu a podobně. To vše se děje s ohledem na nejvyšší povolenou rychlost v místě. Dopravní značení, které pak z tohoto posouzení vznikne, má řidičům především pomáhat – navodit princip samovysvětlující komunikace: přerušovaná čára má naznačit řidiči, že vidí dostatečně daleko tak, aby mohl předjet, plná čára naopak. Řidiči ovšem mají často pocit, že tomu značení neodpovídá, že jsou například přerušované čáry před horizontem, za kterým není vidět auto.

Milan Tesař na to má vysvětlení: „Pravděpodobně jde o stav, kdy dopravní značení, svislé i vodorovné, vzniklo podle situace dané v minulosti a tehdy platných předpisů, přičemž takto bylo zaneseno do tzv. pasportu (technické dokumentace) komunikace a správce silnice ho posléze obnovuje podle něj, i když se situace v místě třeba podstatně změnila.“ Například vně vozovky vyrostly keře, stromy, reklamní poutače, zvýšila se maximální povolená rychlosti v místě a podobně.

„Pokud se tedy obnovování děje, dělá se často podle těchto starých pasportů. Obecně pak správci silnic nechtějí investovat do vodorovného značení starých rozbitých silnic, je to logické, zejména je-li v plánu nějaká rozsáhlá rekonstrukce“ vysvětluje bezpečnostní auditor.

„Postup by však měl být takový, že pokud se přistoupí ke komplexní obnově, mají se všechny tyto aktuální věci posoudit a prověřit,“ dodává Tesař. Jak se mají čáry na silnici malovat, je dané státní normou pro projektování komunikací a křižovatek. „Existují také technické podmínky definující vodorovné dopravní značení. Ideálně má být v nepřehledných místech doplněno svislým dopravním značením,“ dodává odborník na projektování komunikací.

Změna dopravního značení - například nahrazení přerušované čáry plnou - není jednoduchá. Vyžaduje to nové stanovení, povolení umístění dopravního značení a je to přesně daný administrativní proces. „Návrh změny musí vypracovat autorizovaný projektant a vše pak posuzuje silniční správní úřad, policie a správce komunikace,“ vysvětluje Tesař, podle kterého je to anabáze na tři až čtyři měsíce. „Správce komunikace nemůže značení měnit svévolně,“ zdůrazňuje Milan Tesař.

Muž předjížděl u Nelahozevsi na plné čáře. Ženu v protisměru zabil, dítě bojuje o život:


Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz