Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

  0:52aktualizováno  0:52
Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného dopravního značení. Laická otázka zní: „Jsou vodorovné bílé čáry na silnici vyznačené správně?“ Zeptali jsme se odborníka.

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017). | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Předem je třeba zdůraznit, že vodorovné značení za tuto nehodu absolutně nemůže. Na místě byla plná čára, kterou je zakázáno přejet. Vina jde jednoznačně za řidičem, který ve středu podlehl zraněním.

Jak má ovšem probíhat tvorba „malování čar“ na silnici? „Pokud nejde o pouhou obnovu stávajícího vodorovného dopravního značení, musí mu předcházet prověření situace na dané komunikaci,“ vysvětluje certifikovaný auditor bezpečnosti pozemních komunikací Milan Tesař.

„K tomu slouží například bezpečnostní inspekce stávajícího stavu, která posoudí vše, co brání v rozhledu, odborně řečeno prověří rozhledové poměry a to v případě směrového i výškového vedení komunikace. Musí proběhnout obhlídka místa, identifikují se vady a bezpečnostní rizika a navrhne se opatření.“

Laicky řečeno se posuzuje, jak je vidět do zatáčky, přes horizont, co vše překáží v rozhledu a podobně. To vše se děje s ohledem na nejvyšší povolenou rychlost v místě. Dopravní značení, které pak z tohoto posouzení vznikne, má řidičům především pomáhat – navodit princip samovysvětlující komunikace: přerušovaná čára má naznačit řidiči, že vidí dostatečně daleko tak, aby mohl předjet, plná čára naopak. Řidiči ovšem mají často pocit, že tomu značení neodpovídá, že jsou například přerušované čáry před horizontem, za kterým není vidět auto.

Milan Tesař na to má vysvětlení: „Pravděpodobně jde o stav, kdy dopravní značení, svislé i vodorovné, vzniklo podle situace dané v minulosti a tehdy platných předpisů, přičemž takto bylo zaneseno do tzv. pasportu (technické dokumentace) komunikace a správce silnice ho posléze obnovuje podle něj, i když se situace v místě třeba podstatně změnila.“ Například vně vozovky vyrostly keře, stromy, reklamní poutače, zvýšila se maximální povolená rychlosti v místě a podobně.

„Pokud se tedy obnovování děje, dělá se často podle těchto starých pasportů. Obecně pak správci silnic nechtějí investovat do vodorovného značení starých rozbitých silnic, je to logické, zejména je-li v plánu nějaká rozsáhlá rekonstrukce“ vysvětluje bezpečnostní auditor.

„Postup by však měl být takový, že pokud se přistoupí ke komplexní obnově, mají se všechny tyto aktuální věci posoudit a prověřit,“ dodává Tesař. Jak se mají čáry na silnici malovat, je dané státní normou pro projektování komunikací a křižovatek. „Existují také technické podmínky definující vodorovné dopravní značení. Ideálně má být v nepřehledných místech doplněno svislým dopravním značením,“ dodává odborník na projektování komunikací.

Změna dopravního značení - například nahrazení přerušované čáry plnou - není jednoduchá. Vyžaduje to nové stanovení, povolení umístění dopravního značení a je to přesně daný administrativní proces. „Návrh změny musí vypracovat autorizovaný projektant a vše pak posuzuje silniční správní úřad, policie a správce komunikace,“ vysvětluje Tesař, podle kterého je to anabáze na tři až čtyři měsíce. „Správce komunikace nemůže značení měnit svévolně,“ zdůrazňuje Milan Tesař.

Muž předjížděl u Nelahozevsi na plné čáře. Ženu v protisměru zabil, dítě bojuje o život:


Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz