Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. října 2021 Státní svátek.

Nejhorší pád od války: prodeje aut klesly v ČR o třetinu, Itálie minus 85 %

  16:05aktualizováno  16:19
Koronavirus „napadl“ i registrace osobních aut v Evropě. V Česku se v březnu meziročně prodalo o 35 procent méně, v Itálii dokonce o hrozivých 85 procent. To jsou nejhorší čísla od druhé světové války. A nejhorší je teprve před námi.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Celkově registrace nových osobních vozů v České republice v prvním čtvrtletí spadly meziročně o 15,8 % z 59 616 na 50 194 kusů. V samotném březnu to ovšem bylo o 36,32 %. Ve třetím měsíci se v Česku prodalo 13 685 vozů, to je pád na úroveň konce minulé dekády, kdy byl trh zasažen globální ekonomickou krizí. Naopak rekordní byl rok 2017, kdy se v březnu prodalo  26 786 a za celý rok přes 270 tisíc osobních aut, to byl český rekord.

České prodeje

Nejprodávanější byla v prvním čtvrtletí značka Škoda Auto s 20038 registrovanými osobními vozy, což znamená dvoupětinový podíl na trhu. Následuje Volkswagen se 4467 prodanými auty a Hyundai, která prodala o 59 vozů méně. Na čtvrté příčce je Toyota s 2124 vozy a Kia s prodejem 2074 aut.

Nejoblíbenějším modelem je nadále Škoda Octavia s 6083 prodanými auty, následuje Fabia s 4032 vozy, Scala (2053), Karoq (2034) a Hyundai i30 s 1966 prodanými kusy. Nejprodávanější třídou jsou SUV s podílem téměř 34 procent. Z hlediska paliva vede benzin s 65,8 procenta a na druhém místě je nafta s 29,3 procenta.

„Počty registrací razantně poznamenalo šíření koronaviru a s tím související opatření po 14. 3. Uzavření prodejen, výrazné omezení fungování úřadů pro agendy vozidel a související faktory způsobily zásadní pokles množství nově registrovaných vozidel. Údaje jsou však do jisté míry zkresleny setrvačností procesu prodeje a následné registrace vozidel, proto celkové údaje za měsíc a za čtvrtletí nemusí plně odrážet skutečný stav,“ uvedl v komentáři Svaz dovozců automobilů.

Největší procentuální ztráty si z masověji prodávaných značek připsal Nissan, kterému prodeje meziročně klesly o téměř 89 %, Mazda (- 69 %,) nebo Opel (- 62 %). Naopak nejlépe zatím z krize vycházejí Mercedes (- 14%), Kia (- 24 %), BMW (- 24 %), Škoda (- 25 %), Toyota (- 27 %) nebo Volvo (- 27 %).

Evropský pokles je hrozivý

„Je velmi pravděpodobné, že prodej nových automobilů a nákladních vozidel dostane největší zásah od roku 1945,“ komentoval pád evropských prodejů pro Bloomberg ještě před vyhlášením přesných čísel Juergen Pieper, analytik frankfurtské banky Metzler.

Třetinový pokles českého trhu je podobný jako v Německu. Tam se v březnu meziročně prodalo o 38 procent méně, konkrétně 215 119 vozů. To je největší měsíční pokles, který kdy německá asociace výrobců motorových vozidel VDIK v historii zaznamenala. Automotive News Europe cituje jejího prezidenta Reinharda Zirpela, podle kterého je to největší měsíční pokles v historii asociace založené v roce 1952. 

V Německu mezi značky, jejichž prodejům se dařilo relativně dobře, patřily Tesla a Lexus, kterým se prodeje snížily o 2,8, resp. o 4,4 procenta. Lídr německého trhu, značka VW, zaznamenala pokles o 35 procent.

Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA zatím kompletní zprávu za celý kontinent nepublikovalo, protože nemá informace ze všech trhů, známá jsou ale čísla z dalších velkých zemí kromě Německa, a jsou výrazně horší. Ve Španělsku se prodalo o 69 procent aut méně než loni v březnu – 37 644. Nejméně klesaly registrace plug-in hybridů (o 22 %) a hybridů (o 26 %). Francie hlásí o 72 % prodaných vozů méně a Itálie dokonce o hrozivých 85 % méně. Domácím značkám Fiat a Lancia klesly prodeje ještě víc – o 91, resp. 92 %. Jediný, kdo v Itálii rostl, je Tesla. Ta se 424 nově registrovanými vozy zaznamenala růst o 58 %.

Vývoj kopíruje situaci v Číně, kde koronavirus řádil před Evropou. První dva týdny v únoru se tam prodej aut v důsledku epidemie meziročně snížil o 92 procent, nakonec byla únorová bilance čínského trhu minus sedmdesát procent. Automobilky a dealeři zkoušejí prodej po internetu, jsou to ale jen záchvěvy, příležitost ovšem zavětřily autobazary (čtěte zde).

Pád nekončí

Ale to nejhorší teprve přijde. „Pokud se obecné podmínky nezmění, pokles v dubnu bude pravděpodobně výrazně vyšší než v březnu,“ konstatoval prezident VDIK Reinhard Zirpel. 

Omezení pohybu pro obyvatele v Evropě pokračují a většina automobilek nevyrábí. Na starém kontinentu je 229 montážních a výrobních závodů. 

V pondělí 6. dubna se má spustit výroba továrny KIA v Žilině. Škoda zastavila výrobu 18. března, oficiálně do 5. dubna. Zaměstnanci byli do 29. března doma za 70 procent průměrného výdělku, od 30. března za 75 procent. Původní termín před koncem března prodloužila do 15. dubna, poté až do 20. dubna. Skupina PSA zavřela už 16. března všechny své evropské továrny, zahájení provozu budou předcházet jednání s odbory, k 3. dubnu nebylo známo, kdy se provoz výrobních závodů obnoví. 

Ford oznámil, že dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině jeho evropských výrobních závodů potrvá podle aktuálních předpokladů nejméně do 4. května. V automobilovém sektoru je v Evropě celkem 13,8 milionu pracovních míst. Tento segment průmyslu má 6,1% podíl na zaměstnanosti, ve výrobním sektoru dokonce až 11,4%. 

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů. V samotné České republice je to minimálně 45 tisíc pracovníků. Informovalo o tom Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Více čtěte zde.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Návštěva v alchymistické dílně: jak myjí auta profesionálové

Premium Připadá vám starost o vzhled a čistotu auta povrchní? A nikdy byste nedali za kompletní očistu dva tisíce korun? Po...

Srovnávací test malých crossoverů: Japonec, Korejec, nebo Francouz?

Premium Mazda CX-30, Kia XCeed a Citroën C4. Japonec, Korejec a Francouz. Tyto tři krasavce jsme porovnali ve velkém redakčním...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

První jízda: Elektrickou parybu zaparkujete na dálku

Na silnici působí Kia EV6 mezi ostatními jako zjevení, koncept, který ujel designérům ze studia rovnou do provozu....

Advantage Consulting, s.r.o.
STAVBYVEDOUCÍ (50-60000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Důchodové novinky: jak si v roce 2022 finančně polepší penzisté

V příštím roce budou všichni penzisté pobírat vyšší státní důchod, než je tomu letos. Důvodem je valorizace. Pro příští...