Pátek 29. září 2023, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. září 2023 Michal

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

  16:30
Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu byla nižší o 19 procent. Za normálních okolností by teď bazary měly být uprostřed hlavní prodejní sezony. Uzavřené hranice zastavily dovoz ze zahraničí. Některé autobazary už skončily úplně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin ŠtěrbaČTK

Pokles trhu a potíže bazarníků souvisí s opatřeními proti šíření koronaviru.

Cena vozů v bazarech a inzerci se zvýšila o dvě procenta nejčastěji na 153 tisíc korun, vyplývá to z monitoringu skupiny AAA Auto. Nabídka modelů na trhu ojetin se v březnu nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf.

Nabídka ojetin a jejich prodej od začátku roku výrazně rostly, od poloviny března se v podstatě zastavily. V březnu se v nabídce objevilo o 13 tisíc aut méně než v únoru, a to i přesto, že začátek měsíce patřil u mnoha prodejců automobilů mezi ty nejsilnější v porevoluční historii.

Pád ze dne na den

„Na základě vládních opatření proti šíření koronaviru došlo ze dne na den k okamžitému útlumu prodeje automobilů. Od začátku roku již byly znatelné predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Meziměsíčně rostla cena v průměru o dvě procenta. Kvůli aktuálnímu výpadku ve výrobě může během následujících měsíců dojít k ještě výraznějšímu zdražení,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, která provozuje síť AAA Auto.

V současnosti je možné ojetá auta prodávat jen na inzerát, v případě autobazarů pak jen online. „Začátek roku byl prodejně velice silný a najednou jsme museli naprosto změnit koncept našeho prodeje, abychom přežili. Aktuálně nabízíme automobily až o deset procent pod jejich výkupní cenou a vozíme je k zákazníkům přímo domů. Díky tomu se nám daří alespoň trochu zmírnit následky uzavření provozoven, nařízeného vládou,“ dodala Topolová.

„Během dvou týdnů, kdy se z nařízení vlády a ministerstva zdravotnictví nesmějí prodávat v provozovnách autobazarů ojeté vozy, se síti AAA AUTO podařilo prostřednictvím online prodeje doručit zákazníkům domů již 700 vozů,“ uvádí mluvčí firmy Michal Häckl. „Je třeba si uvědomit, že za běžných podmínek se v hlavní sezoně, která startuje vždy právě v březnu, za stejné období vozů prodá kolem dvou tisíc.“

Obnovený výkup

Podle Karolíny Topolové zájem zákazníků o nákup ojetých vozů neklesl tak nízko, jak by se dalo očekávat. „Řada lidí vždy plánuje nákup vozu po zimě, koronavirus přišel přesně doprostřed nejsilnější sezony. Lidé vědí, že individuální cestování vlastním vozem namísto veřejné dopravy je v době různých epidemií jedním z nejúčinnějších opatření, která pomáhají se nákaze vyhnout,“ dodala.

Vzhledem k tomu, že při podobném tempu prodeje se brzy zásoby nejprodávanějších aut začnou rychle snižovat, začal největší tuzemský prodejce ojetin s výkupem, který může rovněž fungovat bez poboček. Výkup aut AAA Auto zastavilo okamžitě po uzavření prodejen. „Řada lidí se dostává nebo brzy dostane do složitých situací, kdy jim chybí nebo brzy bude chybět hotovost. Prodej vozu je v současné době jednou z cest, jak získat finance, kterých se v rodinném rozpočtu nedostává,“ komentuje Häckl. „Výkup provádíme mimo pobočky, prostřednictvím mobilních výkupčích. Podobně jako u online prodeje probíhá komunikace přes naše call centrum. Před dům zákazníka následně dorazí výkupčí vybavený ochrannými prostředky. Veškerá administrativa proběhne bez nutnosti návštěvy pobočky,“ popisuje Topolová.

„Mnoho zákazníků nás také oslovuje kvůli výměně svého staršího vozu za novější, protože chtějí využít enormního poklesu cen u nabízených aut. Také není možné si kupovat ojetiny z dovozu, protože s nimi není možné překračovat hranice a zahraniční prodejci jsou rovněž v karanténě,“ dodala. „Je ovšem nutné počítat s tím, že z důvodu poklesu prodejních cen ojetých automobilů na celém trhu se tento pokles nyní promítá i do cen na výkupu. Auta už prostě nemají stejnou hodnotu jako před vypuknutím pandemie,“ zdůraznila Topolová.

Autobazary začínají krachovat

Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů (APPAA) se snaží dosáhnout svolení otevřít provozovny prodejců s ojetými vozy v Česku. Autobazary musely s opatřeními před šířením koronavirové nákazy zavřít. „Každým dnem, kdy jsou provozovny uzavřeny, přichází náš obor denně o desítky milionů korun a desítky pracovních míst,“ píše v otevřeném dopise předsedovi vlády ČR. A varuje, že se celý trh prodeje ojetých vozidel v ČR může zhroutit. „Vzhledem k tomu, že se každoročně prodá v ČR téměř 700 tisíc ojetých vozidel, bude ekonomický dopad na trh ojetin a následný dopad na koncového zákazníka velmi vysoký.“

„Ke včerejšímu dni (1. dubnu - pozn. red.) ukončilo kvůli povinnosti uzavřít prodejny svoji činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků,“ uvádí Přikryl. „Na základě informací od jednotlivých obchodníků se lze navíc oprávněně domnívat, že pokud se nepodaří udělit výjimku pro náš obor a pokud nebudou moci autobazary otevřít svoje prodejny, začnou v průběhu měsíce dubna ukončovat svoji činnost i ti silnější prodejci, kteří mají na svých provozovnách tisíce vozů a zaměstnávají stovky zaměstnanců. Přímé škody tak půjdou do stovek milionů.“

Podle Přikryla bude mít uzavření provozoven sekundární efekt, kdy se trh s ojetými automobily přesune na ulici, tedy mimo kontrolní a daňový dosah státu.

„Stát může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto převezme černý trh,“ dodává. „Ochrana zákazníků bude při šedém prodeji mimo režim autobazaru v podstatě nulová, chybí garance technického a právního rázu pro zákazníka, chybí možnost uplatnit reklamaci, opravu, výměnu vozu.“

Otevřením autobazarů přitom podle Přikryla nehrozí žádné zdravotní riziko. „Zdravotní rizika při otevření prodejen autobazarů jsou navíc téměř nulová. S ohledem na současný stav, kdy jsou například otevřené stavebniny, kde je provoz řemeslníků mnohem větší, než je v autobazarech, kdy jsou otevřeny výdejny e-shopů s elektronikou, kde se denně vystřídá téměř tisíc zákazníků, kdy se uvažuje nad otevřením kadeřnictví, kde dokonce dochází k fyzickému kontaktu, se nedomníváme, že otevřením prodejen s ojetými vozy se riziko nákazy koronavirem může jakkoliv zvýšit,“ uzavírá šéf asociace.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

OBRAZEM: Slavná Tatra 815 šla do sériové výroby v lednu 1983

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii...

Český ráj je veteránů ráj. Automobiloví pradědečci roztáčí loukotě a řemeny

Více než 200 kilometrů malebnou krajinou Českého ráje procestovali během třech dnů účastníci veteránského setkání...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...