„Nic už nebude jako dřív. Tato krize nás musí naučit být agilnější, kreativnější a inovativnější než dosud,“ píše ve společném prohlášení vedoucí duo pařížského autosalonu Luc Chatel a Frédéric Bedin.
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess minulý týden uvedl, že i přesto, že výroba stojí, musí německá skupina, která se pere o post největšího výrobce aut světa, pokrývat vysoké fixní náklady. Ty se mají pohybovat kolem dvou miliard eur (zhruba 55 miliard korun) týdně. Pokud se svět zázračně nezotaví, dá se čekat, že na automobilky brzy dolehne finanční nouze. Jako první jsou obvykle při šetření na ráně náklady na zbytné a neefektivní věci. Takovou kratochvílí se ukazují stále výrazněji být autosalony.
Tradiční přehlídky, na kterých automobilky ukazují světu své novinky a vize pro budoucnost, už několik sezon zažívají pokles zájmu. Kvůli koronaviru letos na poslední chvíli zrušili prestižní březnový autosalon v Ženevě (psali jsme jako první zde) a ukázalo se, že se zase tolik nestalo. Automobilky odprezentovaly své novinky v online prostředí možná stejně efektivně jako naživo před publikem. Novinky z Ženevy, která se nekonala, si prohlédněte tady.
Koronavirová pandemie už donutila zrušit nebo alespoň přesunout na pozdější termín mnoho automobilových akcí. Oficiálně je z původního červencového termínu přesunut festival rychlosti v Goodwoodu, přesné datum ještě organizátoři hledají (pravděpodobný je přelom léta a podzimu). Odložené na druhou půlku roku už jsou autosalony v Pekingu a New Yorku. Před několika dny oznámili organizátoři zrušení detroitského autosalonu, který se měl letos poprvé konat v novém červnovém termínu namísto dosavadního lednového. Ve výstavních prostorách výstaviště Cobo Hall v srdci amerického autoprůmyslu se teď buduje provizorní nemocnice.
Adieu
Nejnověji ohlásili zrušení akce organizátoři autosalonu v Paříži, který je vůbec nejdéle pořádanou automobilovou přehlídkou. První ročník se konal už v předminulém století, v roce 1898.
Když byla Paříž na vrcholuJe to jeden z nejslavnějších okamžiků historie automobilismu. Šokované veřejnosti se Citroën DS představil ve čtvrtek 6. října 1955 v pařížském Grand Palais. Palcový titulek tehdejšího listu L’Auto-journal hlásal na titulní straně nad fotografií automobilové novinky: „Zde je bomba od Citroënu!“ (více čtěte zde). Horečka, jakou vyvolal, nikdo předtím ani potom nezažil. Přelomový „Fantomasův“ bourák okouzlil publikum tak, že si ho hned první den autosalonu objednalo 12 tisíc lidí (749 jen v prvních 45 minutách po odhalení), kteří se kvůli němu vydali na autosalon. Konkurence z toho měla horečku taky - z bolení hlavy. To je ale už přes pětašedesát let, autosalony dnes hynou. Doba internetová je válcuje. |
Pařížský autosalon se konal v sudých letech, francouzská metropole se v organizování podzimní autopřehlídky střídala od roku 1976 s Frankfurtem. I tam se udály změny – hesenská metropole se po sedmdesáti letech s autosalonem rozloučila, před pár týdny pořadatelé oznámili rozhodnutí pořádat v lichých letech autosalon v Mnichově (psali jsme zde).
Organizátoři pařížského autosalonu oznámili, že nedokážou udržet autosalon v aktuální podobě na výstavišti v centru města. Jako důvod uvádějí koronavirovou pandemii. A dodali, že zkoumají alternativní řešení. Pařížský autosalon se měl letos konat od 1. do 11. října.
„Pořadatelé nicméně hodlají udržet při životě akce, které byly plánovány paralelně s autosalonem. Původní myšlenkou, která se zrodila po rostoucí ztrátě zájmu automobilek o účast, totiž bylo nabídnout na čtyřech místech Paříže velký automobilový festival,“ upřesňuje magazín Autoweek. „V rámci Paris Motion Festivalu by se měly konat akce s více praktickými ukázkami pro návštěvníky a s větším důrazem na dopravu než jen na osobní automobily. V plánu jsou Movin’On a Smart City, zaměřené na inovace a novou mobilitu, a venkovní akce věnované zejména testovacím centrům a demonstracím mimo areál výstaviště. Celý festival byl původně naplánován na dny od 26. září do 11. října se dny pro média 29. a 30. září, na něž měl navazovat samotný autosalon.“
Na druhou stranu v posledních ročnících byl autosalon jen stínem bývalé slávy. Jak to v Paříži vypadalo při posledním ročníku v roce 2018, čtěte ve speciální příloze iDNES.cz zde.
„Minulý autosalon v Paříži v roce 2018 měl hodně nízkou úroveň, přesto podle pořadatelů přilákal přibližně milion návštěvníků,“ dodává Autoweek. COVID-19 tak spíš zasadil autosalonu ránu z milosti.