Čtvrtek 2. dubna 2020, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. dubna 2020 Erika

Koronavirus zrušil autosalon v Ženevě, firmy přijdou o stovky milionů

  10:44aktualizováno  20:11
Letošní ročník ženevského autosalonu, který je nejdůležitější evropskou automobilovou výstavou, neproběhne. Kvůli preventivním opatřením proti šíření koronaviru švýcarská vláda zakázala pořádání všech akcí s účastí více než tisícovky lidí. Týká se to i autosalonu, který měl začít v úterý 3. března novinářskými dny.

Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března konat ženevský autosalon. Kvůli nařízení úřadů jako prevenci koronaviru museli organizátoři akci zrušit. | foto: AP

Švýcarští organizátoři se významný autosalon snažili do poslední chvíle zachovat. Ještě ve čtvrtek 27. února vydali prohlášení, že výstava bude. Ovšem už v průběhu týdne automobilky přijímaly preventivní opatření. Svým zaměstnancům některé firmy zakázaly účast na autosalonu. 

Fotogalerie

NOVINKY, KTERÉ SE CHYSTALY DO ŽENEVY

U japonských značek dostávali manažeři od určité pozice zákaz. Kdo se chtěl do Ženevy vydat, hrozila mu následně karanténa. Ve čtvrtek v odpoledních hodinách zrušila svou tiskovou konferenci Škoda. 

V noci ze čtvrtka na pátek odvolala účast čínská automobilka Byton. Další čínský výrobce Aiways už od středy hlásil, že do Ženevy nestihne dopravit svou připravenou novinku.

V uplynulých hodinách podle informací iDNES.cz organizátoři autosalonu intenzivně jednali s úřady o dalším postupu. Vzhledem k tomu, že na výstavišti už aktuálně probíhala instalace expozic, chtěli, aby se autosalon konal. 

Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...
Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...
Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...

„Pořadatelé autosalonu požádali vystavovatele z oblastí infikovaných koronavirem, aby před příjezdem do Švýcarska zkontrolovali příznaky u svého personálu. Uvedli také, že zlepší čištění a dezinfekci v místě konání výstavy v kongresovém centru Palexpo nedaleko letiště v Ženevě,“ píše magazín Autoweek.

„Sami autosalon zrušit nechtěli, chtěli pravděpodobně dosáhnout toho, aby případné zrušení nařídily úřady. To by pak mohlo ulehčit vyjednávání o případné náhradě škod,“ popsal pro iDNES.cz jeden z lidí obeznámených se situací, který chce zůstat v anonymitě.

Oficiální plakát autosalonu Ženeva 2020

Oficiální plakát autosalonu Ženeva 2020

Švýcarská vláda však v pátek 28. února v dopoledních hodinách vydala zákaz pořádání všech veřejných i soukromých akcí. V platnosti je od nynějška minimálně do neděle 15. března, kdy měl ženevský autosalon končit. Úřady uvedly, že rozhodnutí bylo přijato „s ohledem na současnou situaci a rozšíření koronaviru“. Ve čtvrtek byly ve Švýcarsku zachyceny první případy koronaviru, jeden v oblasti Ženevy.

Automobilky přijdou o stovky milionů

Organizátoři autosalonu ve svém oficiálním prohlášení potvrdili, že výstavba stánků byla téměř dokončena. Dodávají, že to bude znamenat „obrovské ztráty pro výrobce, kteří do své přítomnosti v Ženevě masivně investovali“.

„Jsme však přesvědčeni, že tomuto rozhodnutí porozumí,“ uvedl Maurice Turrettini z vedení společnosti GIMS (Geneva International Motor Show), která akci pořádá.

„Finanční důsledky pro všechny účastníky akce jsou významné a v nadcházejících týdnech bude nutné je posoudit.“ Organizátoři už oznámili, že vrátí vstupné za již prodané vstupenky.

Čtenář iDNES.cz, který je přímo na místě, uvádí, že se o zrušení autosalonu uvažovalo už mnohem dřív: „Mělo se to rušit před dvěma týdny, pořadatel to ‚ukecal‘, pak minulý týden a opět to pořadatel ‚ukecal‘. Teď jsou prostavěné miliony eur a zavřou to.“

Organizátor akce podle prvních vyjádření nebude vracet vystavovatelům peníze. Turrettini podle agentury AP uvedl, že je na vystavovatelích, aby se rozhodli, jak budou platit svým zaměstnancům a personálu.

„Posledních pár dní na nás byl velký tlak, protože byly některé značky, které říkaly, že nedorazí nebo se neúčastní. Bylo to docela obtížné,“ dodal Turrettini. Automobilky tak přijdou o desítky až stovky milionů korun, které účast na podobných akcích stojí.

Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato v roce 2017 uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

V Ženevě se mělo prezentovat víc než 160 vystavovatelů. Ti už hledají způsoby, jak veřejnosti své novinky představit. BMW a Mercedes-Benz odprezentují koncept elektrického BMW i4 a faceliftovaný Mercedes třídy E v přímých přenosech. Stejně tak Audi.

Ferrari a koncern Fiat-Chrysler řekli, že aktuálně nemají „plán B“, ale zvažují způsoby, jak předvést své novinky.

Francouzská značka DS, součást skupiny PSA, chce najít lokalitu poblíž Paříže, kde představí nový koncept velké limuzíny DS 9. Naplánovaná interview pak chce přesměrovat na telefon a Skype. Stejně tak japonský Lexus.

Loňský ročník autosalonu vygeneroval odhadem 200-250 milionů švýcarských franků (pět až šest miliard korun).

Krize autosalonů

Švýcarský autosalon patří k nejdůležitějším automobilovým akcím v Evropě. Každý rok ho navštíví kolem 600 tisíc lidí. V současnosti dochází k obrovskému útlumu autosalonů, kvůli nezájmu vystavovatelů a poklesu návštěvnosti zbude jen několik nejdůležitějších. Ženevský autosalon podle názorů expertů přežije. Od letošního roku má nového generálního ředitele Oliviera Rihse.

Přímo v halách ženevského autosalonu se na speciálním okruhu měly prohánět...

Přímo v halách ženevského autosalonu se na speciálním okruhu měly prohánět elektromobily.

Podle něj přežije jen jeden velký autosalon v Evropě, tím bude právě Ženeva. I přesto letos, nezávisle na epidemii koronaviru, zrušilo svou účast mnoho značek: Volvo, Ford, Opel, Land Rover a Jaguar, Peugeot, Citroën , Nissan, Mitsubishi, Subaru, Lamborghini, Maserati nebo Mini.

Zrušení devadesátého ročníku ženevského autosalonu by letos mohlo hrát do karet organizátorům podzimního autosalonu v Paříži. Ten se střídá s frankfurtským autosalonem, oba však v posledních sezonách živoří. Letošní rok by tak Paříž mohla převzít roli hlavního autosalonu. Svou účast na něm už odvolaly třeba značky Volkswagen a BMW, ovšem aktuální situace by mohla jejich rozhodnutí změnit.

O budoucnosti německého autosalonu se nyní rozhoduje, jisté je, že už se nebude konat ve Frankfurtu nad Mohanem, kde loni na podzim skončil fiaskem (čtěte zde).  Představenstvo pořádající Asociace automobilového průmyslu VDA rozhodne mezi Berlínem, Hamburkem a Mnichovem (podrobnosti čtěte zde).  

Kvůli koronaviru, který se rozšířil z Číny, byl odsunut i letošní pekingský autosalon (čtěte více).

Odsunuté premiéry

Škoda měla do Ženevy připravenou hlavní novinku v podobě nové Octavie RS. Vrcholná sportovně laděná verze čtvrté generace modelu dostane plug-in hybridní pohon spojující benzinový motor 1,4 TSI a elektromotor o výkonu 85 kW. Ty spolu generují systémový výkon 180 kW (245 k). Dojezd jen na elektřinu bude až 55 kilometrů. Další premiérou měla být varianta plug-in hybridní Octavie iV v krotším provedení, u kterého je systémový výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 350 Nm.

Do Ženevy mířil na premiéru také koncernový příbuzný Octavie RS, nový Volkswagen Golf GTI. Světovou premiéru měla mít poslední generace Audi A3, která s Octavií a Golfem sdílí techniku.

Další ohlášené novinky jako Hyundai i20, Kia Sorento nebo faceliftovaný nošovický Hyundai i30 automobilky odprezentují jinak než na autosalonu. Poprvé se měly veřejnosti představit například Seat Leon, VW Caddy a Ferrari Roma. Tradičně také v předvečer zahájení autosalonu probíhalo vyhlašování výsledků prestižní ankety Evropského auta roku (Car Of the Year).

hlavička - Koronavirus

Co je koronavirus

Koronavirus neboli vir s názvem COVID-19 je souhrnné označení pro čtyři rody virů, které způsobují onemocnění u zvířat a lidí s různým stupněm závažnosti. Název je odvozen od charakteristického uspořádání povrchových struktur lipidového obalu virů ve tvaru sluneční korony. 

Může způsobit běžné obtíže, jako je nachlazení, kašel, dýchací obtíže, teploty. Ale také smrtící choroby, jako je dýchací onemocnění zvané těžký akutní respirační syndrom (SARS; Severe Acute Respiratory Syndrome) či infekci MERS (Middle East Respiratory Syndrome).

Jak se koronavirus přenáší? 

Koronavirus se přenáší z člověka na člověka po úzkém kontaktu, který trvá delší dobu. Jedná se o tzv. kapénkovou infekci, která je přenášena vzduchem. Zasahuje nejčastěji sliznice horních a dolních dýchacích cest.

Jak se chránit?

Důležité je postupovat jako při klasickém respiračním onemocnění v aktuálním chřipkovém období:

  • vyhýbat se těm, kdo jsou zjevně nemocní;
  • dodržovat základní hygienická pravidla;
  • několikrát denně (nejméně 10x v průběhu dne, a to po dobu min. 30 sekund) mýt důkladně ruce;
  • používat například plně virucidní dezinfekci, pokud jsme v kontaktu s lidmi, kteří akutními respiračními potížemi trpí;
  • nezdržovat se v místech s vyšším počtem lidí;
  • jedinci, kteří trpí respiračním onemocněním, by měli dodržovat pravidla respirační hygieny – tj. při kýchání a kašlání řádně užívat, nejlépe jednorázové, kapesníky, při kašlání a kýchání si zakrývat ústa paží/rukávem, nikoliv rukou! (kapénky se pak mohou přenést dál);
  • pravidelně intenzivně větrat,
  • nepropadat zbytečné panice.

Pro ty, kteří cestují

  • pokud se u někoho před či během letu objeví příznaky respiračního onemocnění, měl by okamžitě informovat palubní personál;
  • na letišti mohou lidé kontaktovat stálou lékařskou službu, pokud jsme z cest již doma a máme podezření na respirační onemocnění, je třeba neprodleně kontaktovat svého lékaře.

 Co dělat v případě zjištění jakýchkoliv příznaků?  

V případě zjištění jakýchkoliv příznaků (horečka, respirační potíže, atd.) je naprosto zásadní omezit jakýkoliv styk s dalšími osobami, zůstat doma a kontaktovat hygienickou stanici na speciálně určené lince 733 673 900, kde je v pohotovosti epidemiolog, který zaznamená vše potřebné a zajistí případný odvoz na vyšetření a do karantény.

Zdroj: FAST ČR, a.s. 

  • Nejčtenější

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř...

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

O hodinu kratší noc zvyšuje riziko. Únava působí na řidiče jako alkohol

Změna času s sebou nese nebezpečí většího počtu vážných dopravních nehod, varuje dopravní expert. Ze statistk vyplývá,...

Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test
Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet domácí CRP test od Veroval. Jeho pomocí dokážete prověřit, jestli vám v těle řádí virový, nebo bakteriální zánět. Jak testy dopadly? A vyplatí se je pořizovat?

Najdete na iDNES.cz