Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Koronavirus zrušil autosalon v Ženevě, firmy přijdou o stovky milionů

  10:44aktualizováno  20:11
Letošní ročník ženevského autosalonu, který je nejdůležitější evropskou automobilovou výstavou, neproběhne. Kvůli preventivním opatřením proti šíření koronaviru švýcarská vláda zakázala pořádání všech akcí s účastí více než tisícovky lidí. Týká se to i autosalonu, který měl začít v úterý 3. března novinářskými dny.
Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...

Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března konat ženevský autosalon. Kvůli nařízení úřadů jako prevenci koronaviru museli organizátoři akci zrušit. | foto: AP

Švýcarští organizátoři se významný autosalon snažili do poslední chvíle zachovat. Ještě ve čtvrtek 27. února vydali prohlášení, že výstava bude. Ovšem už v průběhu týdne automobilky přijímaly preventivní opatření. Svým zaměstnancům některé firmy zakázaly účast na autosalonu. 

U japonských značek dostávali manažeři od určité pozice zákaz. Kdo se chtěl do Ženevy vydat, hrozila mu následně karanténa. Ve čtvrtek v odpoledních hodinách zrušila svou tiskovou konferenci Škoda. 

V noci ze čtvrtka na pátek odvolala účast čínská automobilka Byton. Další čínský výrobce Aiways už od středy hlásil, že do Ženevy nestihne dopravit svou připravenou novinku.

V uplynulých hodinách podle informací iDNES.cz organizátoři autosalonu intenzivně jednali s úřady o dalším postupu. Vzhledem k tomu, že na výstavišti už aktuálně probíhala instalace expozic, chtěli, aby se autosalon konal. 

Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...
Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...
Dělnici rozebírají expozice na výstavišti Palexpo, kde se měl od 3. března...

„Pořadatelé autosalonu požádali vystavovatele z oblastí infikovaných koronavirem, aby před příjezdem do Švýcarska zkontrolovali příznaky u svého personálu. Uvedli také, že zlepší čištění a dezinfekci v místě konání výstavy v kongresovém centru Palexpo nedaleko letiště v Ženevě,“ píše magazín Autoweek.

„Sami autosalon zrušit nechtěli, chtěli pravděpodobně dosáhnout toho, aby případné zrušení nařídily úřady. To by pak mohlo ulehčit vyjednávání o případné náhradě škod,“ popsal pro iDNES.cz jeden z lidí obeznámených se situací, který chce zůstat v anonymitě.

Oficiální plakát autosalonu Ženeva 2020

Švýcarská vláda však v pátek 28. února v dopoledních hodinách vydala zákaz pořádání všech veřejných i soukromých akcí. V platnosti je od nynějška minimálně do neděle 15. března, kdy měl ženevský autosalon končit. Úřady uvedly, že rozhodnutí bylo přijato „s ohledem na současnou situaci a rozšíření koronaviru“. Ve čtvrtek byly ve Švýcarsku zachyceny první případy koronaviru, jeden v oblasti Ženevy.

Automobilky přijdou o stovky milionů

Organizátoři autosalonu ve svém oficiálním prohlášení potvrdili, že výstavba stánků byla téměř dokončena. Dodávají, že to bude znamenat „obrovské ztráty pro výrobce, kteří do své přítomnosti v Ženevě masivně investovali“.

„Jsme však přesvědčeni, že tomuto rozhodnutí porozumí,“ uvedl Maurice Turrettini z vedení společnosti GIMS (Geneva International Motor Show), která akci pořádá.

„Finanční důsledky pro všechny účastníky akce jsou významné a v nadcházejících týdnech bude nutné je posoudit.“ Organizátoři už oznámili, že vrátí vstupné za již prodané vstupenky.

Čtenář iDNES.cz, který je přímo na místě, uvádí, že se o zrušení autosalonu uvažovalo už mnohem dřív: „Mělo se to rušit před dvěma týdny, pořadatel to ‚ukecal‘, pak minulý týden a opět to pořadatel ‚ukecal‘. Teď jsou prostavěné miliony eur a zavřou to.“

Organizátor akce podle prvních vyjádření nebude vracet vystavovatelům peníze. Turrettini podle agentury AP uvedl, že je na vystavovatelích, aby se rozhodli, jak budou platit svým zaměstnancům a personálu.

„Posledních pár dní na nás byl velký tlak, protože byly některé značky, které říkaly, že nedorazí nebo se neúčastní. Bylo to docela obtížné,“ dodal Turrettini. Automobilky tak přijdou o desítky až stovky milionů korun, které účast na podobných akcích stojí.

Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato v roce 2017 uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

V Ženevě se mělo prezentovat víc než 160 vystavovatelů. Ti už hledají způsoby, jak veřejnosti své novinky představit. BMW a Mercedes-Benz odprezentují koncept elektrického BMW i4 a faceliftovaný Mercedes třídy E v přímých přenosech. Stejně tak Audi.

Ferrari a koncern Fiat-Chrysler řekli, že aktuálně nemají „plán B“, ale zvažují způsoby, jak předvést své novinky.

Francouzská značka DS, součást skupiny PSA, chce najít lokalitu poblíž Paříže, kde představí nový koncept velké limuzíny DS 9. Naplánovaná interview pak chce přesměrovat na telefon a Skype. Stejně tak japonský Lexus.

Loňský ročník autosalonu vygeneroval odhadem 200-250 milionů švýcarských franků (pět až šest miliard korun).

Krize autosalonů

Švýcarský autosalon patří k nejdůležitějším automobilovým akcím v Evropě. Každý rok ho navštíví kolem 600 tisíc lidí. V současnosti dochází k obrovskému útlumu autosalonů, kvůli nezájmu vystavovatelů a poklesu návštěvnosti zbude jen několik nejdůležitějších. Ženevský autosalon podle názorů expertů přežije. Od letošního roku má nového generálního ředitele Oliviera Rihse.

Přímo v halách ženevského autosalonu se na speciálním okruhu měly prohánět elektromobily.

Podle něj přežije jen jeden velký autosalon v Evropě, tím bude právě Ženeva. I přesto letos, nezávisle na epidemii koronaviru, zrušilo svou účast mnoho značek: Volvo, Ford, Opel, Land Rover a Jaguar, Peugeot, Citroën , Nissan, Mitsubishi, Subaru, Lamborghini, Maserati nebo Mini.

Zrušení devadesátého ročníku ženevského autosalonu by letos mohlo hrát do karet organizátorům podzimního autosalonu v Paříži. Ten se střídá s frankfurtským autosalonem, oba však v posledních sezonách živoří. Letošní rok by tak Paříž mohla převzít roli hlavního autosalonu. Svou účast na něm už odvolaly třeba značky Volkswagen a BMW, ovšem aktuální situace by mohla jejich rozhodnutí změnit.

O budoucnosti německého autosalonu se nyní rozhoduje, jisté je, že už se nebude konat ve Frankfurtu nad Mohanem, kde loni na podzim skončil fiaskem (čtěte zde).  Představenstvo pořádající Asociace automobilového průmyslu VDA rozhodne mezi Berlínem, Hamburkem a Mnichovem (podrobnosti čtěte zde).  

Kvůli koronaviru, který se rozšířil z Číny, byl odsunut i letošní pekingský autosalon (čtěte více).

Odsunuté premiéry

Škoda měla do Ženevy připravenou hlavní novinku v podobě nové Octavie RS. Vrcholná sportovně laděná verze čtvrté generace modelu dostane plug-in hybridní pohon spojující benzinový motor 1,4 TSI a elektromotor o výkonu 85 kW. Ty spolu generují systémový výkon 180 kW (245 k). Dojezd jen na elektřinu bude až 55 kilometrů. Další premiérou měla být varianta plug-in hybridní Octavie iV v krotším provedení, u kterého je systémový výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 350 Nm.

Do Ženevy mířil na premiéru také koncernový příbuzný Octavie RS, nový Volkswagen Golf GTI. Světovou premiéru měla mít poslední generace Audi A3, která s Octavií a Golfem sdílí techniku.

Další ohlášené novinky jako Hyundai i20, Kia Sorento nebo faceliftovaný nošovický Hyundai i30 automobilky odprezentují jinak než na autosalonu. Poprvé se měly veřejnosti představit například Seat Leon, VW Caddy a Ferrari Roma. Tradičně také v předvečer zahájení autosalonu probíhalo vyhlašování výsledků prestižní ankety Evropského auta roku (Car Of the Year).

hlavička - Koronavirus

Co je koronavirus

Koronavirus neboli vir s názvem COVID-19 je souhrnné označení pro čtyři rody virů, které způsobují onemocnění u zvířat a lidí s různým stupněm závažnosti. Název je odvozen od charakteristického uspořádání povrchových struktur lipidového obalu virů ve tvaru sluneční korony. 

Může způsobit běžné obtíže, jako je nachlazení, kašel, dýchací obtíže, teploty. Ale také smrtící choroby, jako je dýchací onemocnění zvané těžký akutní respirační syndrom (SARS; Severe Acute Respiratory Syndrome) či infekci MERS (Middle East Respiratory Syndrome).

Jak se koronavirus přenáší? 

Koronavirus se přenáší z člověka na člověka po úzkém kontaktu, který trvá delší dobu. Jedná se o tzv. kapénkovou infekci, která je přenášena vzduchem. Zasahuje nejčastěji sliznice horních a dolních dýchacích cest.

Jak se chránit?

Důležité je postupovat jako při klasickém respiračním onemocnění v aktuálním chřipkovém období:

  • vyhýbat se těm, kdo jsou zjevně nemocní;
  • dodržovat základní hygienická pravidla;
  • několikrát denně (nejméně 10x v průběhu dne, a to po dobu min. 30 sekund) mýt důkladně ruce;
  • používat například plně virucidní dezinfekci, pokud jsme v kontaktu s lidmi, kteří akutními respiračními potížemi trpí;
  • nezdržovat se v místech s vyšším počtem lidí;
  • jedinci, kteří trpí respiračním onemocněním, by měli dodržovat pravidla respirační hygieny – tj. při kýchání a kašlání řádně užívat, nejlépe jednorázové, kapesníky, při kašlání a kýchání si zakrývat ústa paží/rukávem, nikoliv rukou! (kapénky se pak mohou přenést dál);
  • pravidelně intenzivně větrat,
  • nepropadat zbytečné panice.

Pro ty, kteří cestují

  • pokud se u někoho před či během letu objeví příznaky respiračního onemocnění, měl by okamžitě informovat palubní personál;
  • na letišti mohou lidé kontaktovat stálou lékařskou službu, pokud jsme z cest již doma a máme podezření na respirační onemocnění, je třeba neprodleně kontaktovat svého lékaře.

 Co dělat v případě zjištění jakýchkoliv příznaků?  

V případě zjištění jakýchkoliv příznaků (horečka, respirační potíže, atd.) je naprosto zásadní omezit jakýkoliv styk s dalšími osobami, zůstat doma a kontaktovat hygienickou stanici na speciálně určené lince 733 673 900, kde je v pohotovosti epidemiolog, který zaznamená vše potřebné a zajistí případný odvoz na vyšetření a do karantény.

Zdroj: FAST ČR, a.s. 

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....