Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Pařížský autosalon se zmenšil, u konce s dechem však není

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Pařížský autosalon slaví 120 let. Dorazila jen hrstka značek, o to víc prostoru mají novinky. Elektromobilita je v popředí zájmu, nadšení však uvadá.

Kdo pamatuje pařížské autosalony minulosti, je mu do pláče. Změna je jasná na první pohled. Ústup ze slávy začal v uplynulé dekádě. V Paříži se koná vždy v sudém roce, o pořádaní podzimní výstavy aut se město nad Seinou dělí s Frankfurtem. 

Taky už to není autosalon, sami organizátoři ho prezentují jako „salon mobility“. Kromě aut jsou ode dneška do 14. října na výstavišti u Porte de Versailles k vidění motorky, prezentace sdílení aut a dalších služeb, které se lidské přepravy týkají.

Fotogalerie

Z letošního ročníku se odhlásilo velké množství světových výrobců v čele s Volkswagenem, nedorazily ani značky koncernu FCA v čele s Fiatem, Jeepem a Alfou Romeo. Návštěvníci neuvidí expozice Fordu, Nissanu, Subaru nebo Mazdy. Z japonských automobilek se v Paříži s novinkou - klasickým sedanem Camry - prezentuje jen Toyota. Francouzskou výstavu si nenechala ujít ani Honda, nic nového však v Paříži nepředstavila. Už tradičně vynechává autosalony Volvo. Pařížský autosalon je ovšem tradičně výsostné území domácích automobilek.

Francouzi jsou doma

Francouzský automobilový trh je silně nacionální, Peugeot s Citroënem a Renault s Dacií tam drží 60procentní podíl na prodejích. I to vysvětluje, proč je nejstarší a nejslavnější autosalon světový i dnes, kdy je v porovnání s předchozími ročníky třetinový. A taky to naznačuje, že ani po 120 letech není konec. 

Francouzské značky a jejich kapitáni v čele s osobnostmi jako jsou Carlos Tavares (PSA - Citroën, Peugeot, Opel) a Carlos Ghosn (Renault, Nissan, Mitsubishi) se budou vždy chtít naparovat doma. A představovat své novinky; obrovitá socha lva, kterého má Peugeot ve znaku, namířená proti rozlehlé expozici Renaultu, to jasně potvrzuje.

Renault EZ-Ultimo

Chytrý tah udělaly BMW s Mercedesem, obě značky přivezly do Paříže do posledních chvil utajené výrazné novinky. Mnichovská automobilka představila novou generaci řady 3. Model, kterého se za více než 40 let prodalo přes 15 milionů kusů, je základním stavebním kamenem značky. BMW také poprvé naživo ukázalo novou generaci SUV X5. 

Stejně to udělal Mercedes, do Paříže přivezl do poslední chvíle utajenou novou generaci oblíbeného MPV třídy B a také nové SUV jménem GLE (pokračovatel veleúspěšného modelu ML). Obě značky využily toho, že se z letošního autosalonu odhlásilo tolik značek. Obvykle totiž automobilky představují své novinky mimo autosalony, kde by jinak zapadly a bojovaly o pozornost veřejnosti a médií s desítkami dalších premiér. Tentokrát, kdy je v Paříži dohromady do desíti opravdových autonovinek, tak může „trojka“ a „béčko“ strhnout pozornost na sebe.

Špioni na autosalonu v Paříži
Smart Forease

Elektrická naděje

Volkswagen na výstavišti sice není, ale podle informací iDNES.cz uspořádal ve francouzské metropoli v prvních dvou autosalonových dnech speciální akce pro své hosty. Na rok 2020 už má také objednané místo na výstavišti a bude na něm prezentovat elektromobily. Právě na rok 2020 si ostrý start elektromobilizace naplánovalo více automobilek. A protože Francie jako jeden z důležitých evropských trhů, u kterého automobilky předpokládají velký potenciál pro prodeje aut do zásuvky, bude pro výrobce důležitá. Možná v roce 2020 pojedeme na pařížský autosalon elektromobility.

Jízda od zásuvky k zásuvce však přestává být přijímána a opěvována bez výhrad jako v uplynulých sezonách. Rozmáhají se totiž obavy, že elektromobilita bude moc drahá pro výrobce i zákazníky. Spotřebitelé se zdráhají platit za vozy s elektrickým pohonem více peněz a automobilky je musí prodávat s větší ztrátou, aby splnily emisní cíle. 

„Každý si musí uvědomit, že čistá mobilita je jako organické jídlo, je dražší,“ komentuje šéf skupiny PSA Carlos Tavares. „Buď budeme akceptovat větší výdaje za čistou mobilitu, nebo ohrozíme evropský automobilový průmysl,“ dodal (Více čtěte ZDE).

Autosalon Paříž 2018

Nadšení z elektromobilů je u automobilek často vynucené. Mercedes s Audi prezentují v Paříži svá elektrická SUV, jejichž výrobu už rozjely. Škoda chce v příštích pěti letech do rozvoje elektromobility a nových technologií investovat dvě miliardy eur. 

Berhnard Maier, šéf české značky na autosalonu zopakoval plány na příští roky: „V příštím roce představíme model Superb s plug-in hybridním pohonem a prvním čistě elektrickým vozem v našem portfoliu bude model Citigo, který představíme také v roce 2019. Prvním nově vyvinutým čistě elektrickým modelem bude v roce 2020 sériová verze konceptu Vision E. Do roku 2025 budeme mít v nabídce deset elektrifikovaných modelů.“

Mezinárodní autosalon v Paříži, 2. října 2018. Předseda představenstva Škoda...

Mezinárodní autosalon v Paříži, 2. října 2018. Předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier uvedl nástupce modelu Rapid pod názvem Vision RS.

Škoda na autosalonu představuje studii Vision RS, která napoví, jak bude vypadat nástupce modelu Rapid. Sportovně situovaný hatchback je vybavený plug-in hybridním pohonem a využívá ekologicky vyrobené a veganské materiály. Vedle toho je na stánku Škody k vidění také SUV Kodiaq ve sportovní úpravě RS. Jako první vůz Škoda využívá motor TDI se dvěma turby, je to nejvýkonnější turbodiesel, který kdy nějaká škodovka měla. S cenou 1,2 milionu korun je to také nejdražší model značky.

Škoda je jediná z koncernu Volkswagen, která se na pařížském autosalonu prezentuje jako v předchozích ročnících, její expozice je tedy v režii samotné značky, ostatní divize německé skupiny (Audi a Seat) prezentují lokání francouzská zastoupení. Škoda má také větší stánek než v předchozích ročnících.

Obrovský zájem budí expozice teprve rok staré, vůbec první vietnamské automobilky Vinfast, která bude vyrábět přepracovaná BMW předchozí generace. Na autosalonu v Paříži její expozici otevírala bývalá fotbalová superstar David Beckham. Pod Eiffelovku se také přijela ukázat čínská značka GAC, specializovaná na vozy typu SUV.

Kachna nepochopitelně chybí

7. října 1948 představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech dob, milovanou i zatracovanou „Kachnu“ - model 2CV. Auto, které vydrželo ve výrobě přes 50 let (do roku 1990), letos slaví sedmdesátiny. Vzniklo jich skoro 9 milionů. Na pařížském výstavišti ovšem na stánku Citroënu nepochopitelně chybí.

Citröen 2CV

Citröen 2CV


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda Enyaq

VIDEO Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím...

Prodej dieselů je po třech dekádách poprvé pod 30 procenty, roste elektro

Srovnávací test Škody Superb s různými druhy pohonů

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem v Evropě letos v druhém čtvrtletí poprvé za...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

KOMENTÁŘ: Budou nás nové automobily zabíjet? Rozhodne Velký bratr

Autonomní Ford společnosti Uber při testování v ulicích San Francisca. (2017)

Tak jsem se dočetl, že autopilot ve vozech Tesla bude v dohledné době schopen poznávat semafory a...

Boj VW o moc, nebo přežití? Posel elektromobility veze změny a potíže

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Dnes se na plný plyn rozjíždí prodej Volkswagenu ID.3, jednoho z nejdůležitějších modelů značky za...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního...

Od hippíků po digitální dnešek. VW vyrábí Transporter už 70 let

Již tuto sobotu projede Prahou spanilá všech generací dodávky Volkswagen Transporter. Fanoušci si tak připomenou, že...

Členité cesty na pomezí Českého lesa a Šumavy si řidiči zamilují

Premium Okresky v Českém lese patří jednoznačně k mým nejoblíbenějším. Zaprvé jsou to místa, kde jsem vyrostl, a zadruhé...

Jak se kupuje rolls. Peníze nehrají roli, speciality se ladí klidně měsíce

Je vždy usměvavý, perfektně vystupující charismatický profesionál. Prodává ta nej auta na světě. Alespoň z pohledu ceny...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...