Padesátkou v obcích jezdíme 20 let, v noci dřív rychlost omezená nebyla

Před 20 lety si museli řidiči zvyknout na snížení maximální rychlosti v obci na 50 km/h. Naopak na dálnicích mohli nově přišlápnout plyn až k dosažení rychlosti 130 km/h.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Důvodem ke snížení povolené rychlosti v obcích ze 60 km/h byly podle ministerstva vnitra zkušenosti z jiných zemí, kde snížení rychlosti o deset km/h vedlo k poměrně značnému poklesu počtu nehod se smrtelnými následky pro chodce.

Snížením povolené rychlosti v obci se situace vrátila o 20 let zpátky, „padesátka“ platila v obcích do roku 1976. O deset km/h povolenou rychlost v obci zvýšila vyhláška číslo 100 z roku 1975, která vstoupila v platnost 1. ledna 1976. V obcích se tak od ledna 1976 mohlo jet v době od pěti do 23 hodin až šedesátkou. Vyhláška dále uváděla, že řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled, nejvýše však 110 km za hodinu na dálnici a 90 km/h na ostatních silnicích (na motocyklu nejvýše 80 km/h).

Auto nesmělo jet rychleji než kůň v poklusu

Různé úpravy povolené rychlosti se objevují od počátku motorismu. V roce 1900 vydal c. k. místodržitel v Království českém nařízení „o jízdě vozy automobilními a koly motorovými na veřejných silnicích a cestách“, podle kterého rychlost jízdy v uzavřených osadách nesměla být větší, než kolik obnáší rychlost koně v čerstvém klusu. Nařízení také vyjmenovávalo úseky silnic (úzké silnice, prudké zatáčky, některé křižovatky a mosty), kde „nesmí se jezditi rychleji, než jak jde chodec“, což platilo například i pro průjezd trhy.

O pět let později stanovilo nařízení ministerstva vnitra maximální rychlost v obci na 15 km/h. Mimo „uzavřené osady“ pak směli řidiči jet nejvýše 45 km/h, za mlhy, na nepřehledných úsecích, na mostech či „při kromobyčejné živosti cesty“ pak nejvýše šest kilometrů v hodině. V roce 1935 byla nejvyšší rychlost v uzavřených osadách stanovena na 35 km/h.

Na „padesátku“ rychlost v obci zvýšila od ledna 1961 vyhláška z roku 1960. Omezení platilo od pěti do 23 hodin. Mimo obec byl řidič povinen rychlost jízdy přizpůsobit okolnostem, zejména hustotě provozu, viditelnosti, stavu vozidla a stavu a povaze silnice.

Od roku 1971, kdy byl otevřen první dálniční úsek na území tehdejšího Československa, neplatilo na dálnici žádné obecné omezení rychlosti. Nejvyšší povolenou rychlost na dálnici 110 km/h zavedla až vyhláška č. 100 z roku 1975.

V současnosti platí „padesátka“ v obci ve většině evropských zemích, výjimkou jsou postsovětské a některé balkánské země (Bosna a Hercegovina, Makedonie), kde je povolena rychlost 60 km/h. Mimo obec je v Evropě rychlost omezena s řadou místních specifik většinou v rozmezí 80 až 100 km/h. Na dálnicích se smí převážně 100 až 130 km/h, například v Německu je rychlost 130 km/h na dálnici pouze doporučená.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...