Nový sporťák Supra se konečně představuje, pro letošek je vyprodaný

aktualizováno 
Od prvního příslibu k představení produkční verze nového kupé Toyota Supra uběhlo dvanáct let. To je opravdu dlouhá doba. Nedočkavců se mezitím našlo tolik, že výrobní kvóta pro Evropu je na celý tento rok vyprodaná.

Toyota Supra je mezi automobilovými nadšenci pojem. I když většinu reputace tomuto modelu vybojovala konkrétně předposlední generace vyráběná v letech 1993 až 2002. Očekávání jsou tedy vysoká, zvlášť s ohledem na dlouhou přestávku. A také skutečnost, že první koncept spatřil světlo světa už v roce 2007.

Přes nejrůznější obtíže, které způsobily takovou prodlevu, se povedlo dotáhnout novou generaci Toyoty Supra do finální podoby. Ta sdílí technický základ s BMW Z4, které je také dárcem motorů: nejprve přeplňovaného třílitrového šestiválce o výkonu 250 kW (340 koní), později i dvoulitru s turbem a čtyřmi válci. S BMW má Supra společné i místo výroby, oba sporťáky vznikají v rakouském Grazu u specializované firmy Magna Steyr.

Navzdory příbuznosti obou aut je vzhled toyoty zcela svébytný. S BMW nemá společného nic, naopak navazuje na řadu konceptů sportovních vozů (FT-HS z roku 2007 a FT-1 z roku 2014), které Japonci nedotáhli do sériové výroby dříve. Design je velmi organický, plný nejrůznějších funkčních i ozdobných zářezů a otvorů. Díky velkému množství aerodynamických doplňků se nová Supra podobá závodním autům.

I uvnitř je toyota sama sebou. Spojitost s BMW pozná jen odborník a to výhradně podle detailů, jako jsou tlačítka na volantu a ovládacím panelu klimatizace nebo páčky blinkrů a stěračů. Architektura se opět podobá závodním autům – čelní sklo je velmi skloněné, krátké a rámované masivními sloupky. Sedí se hodně nízko, ale přesto je z místa řidiče vidět na kapotu. A přístrojový štít je nahrazen displejem, který velmi přehledně zobrazuje to nejdůležitější: údaje o otáčkách motoru a rychlosti jízdy.

Fotogalerie

Velmi působivé jsou také dynamické parametry. Toyota GR Supra, jak se model plným jménem oficiálně jmenuje, zrychlí se šestiválcem pod kapotou z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Vybavená je osmistupňovou automatickou převodovkou. V zatáčkách pak pomůže jak široký rozchod kol, tak aktivní zadní diferenciál s regulovatelnou svorností. Toyota se navíc chlubí, že tuhost karoserie překonává někdejší supersport Lexus LFA, který měl mimořádně tuhý karbonový skelet. A že těžiště je níže než u menšího kupé GT86 a rozložení hmotnosti mezi nápravy je ideálních 50:50.

Toyota GR Supra již zná i svoji českou cenu. Ta činí rovných 1,8 milionu korun, za což získáte nejen šestiválec, ale i kompletní výbavu – od sportovních sedadel přes multimédia, parkovací kameru, LED světlomety a head-up displej až po balíček asistenčních systémů.

Pokud vás Toyota nalákala, musíte se ale obrnit trpělivostí. Japonská automobilka devadesátikusovou edici A90 v barvách továrního týmu Toyota Gazoo dávno vyprodala. Všech 90 exemplářů verze A90 Edition je vyvedených v pozoruhodném matně šedém laku Storm, má 19" matně černá litá kola a je vybaveno podmanivým, řidičsky orientovaným kokpitem v červené kůži.

Zájemci ji dostanou až v příštím roce

Rozebraných je i prvních 900 super určených pro dodání do Evropy v tomto roce. „Rád bych poděkoval prvním 900 zákazníkům za jejich rezervace, kterými si zajistili prioritní přístup k nové Toyotě GR Supra ještě před oficiální evropskou premiérou na ženevském autosalonu 2019. Jako hlavní konstruktér se už nemohu dočkat, až usednou za volant, a současně věřím, že v co největším počtu lidí znovu zažehneme touhu a umožníme jim se za volantem opět bavit,“ uvedl hlavní konstruktér Toyoty GR Supra Tecuja Tada.

Rezervovat si vůz bylo možné od loňského října. Kvůli dlouhé nepřítomnosti legendárního vozu na trhu poptávka několikanásobně převýšila plánovaný vyrobený objem. Pořadníky dosáhly několik tisíc záznamů a zakrátko budou zahájeny rezervace na vozy určené k dodání v roce 2020.

Toyota Supra 2019

Toyota Supra 2019

Toyota v Ženevě zároveň vystavuje novou edici minivozu Aygo ze středočeského Kolína pod označením x-cite. V loňském roce byl tento model jedním z nejlépe prodávaných ve své třídě v Evropě. Celkem Toyota prodala 91 700 vozidel, což představuje podíl 7,4 procenta.

Automobilka v Ženevě zároveň představila sportovně laděnou verzi Corolly GR Sport, která je po Aygu druhým modelem, jenž obohatí evropskou nabídku vozů Toyota s tímto označením. Další novinka Corolla Trek se bude nabízet výhradně v karosářské variantě Touring Sports s hybridním pohonem s autonomním dobíjením o objemu 1,8 nebo 2,0 litru. Vůz odkazující na spolupráci s výrobcem kol Trek reaguje na rostoucí oblibu crossoverů a robustně vyhlížejících vozů v evropské nižší střední třídě.

Autoři: ,

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

DS7 Crossback

Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i...

K volajícímu autu poslali vyprošťovací tým, nezraněný řidič už byl venku

Havarované auto nedaleko Karlových Varů samo zalarmovalo záchranáře.

Auto vybavené systémem automatického tísňového volání eCall havarovalo dopoledne na silnici z Karlových Varů směrem na...

Najdete na iDNES.cz