Znám tajemství nízké spotřeby. Učil mě závodník, co jezdí za 0,4 litru

Vyzkoušeli jsme jízdu s autem, které má v rukou školeného řidiče spotřebu 0,4 litru na 100 kilometrů. V nepohodlném, ale úsporném prototypu jsme se snažili jet podle rad školitele co neúsporněji. Přesto jsme měli spotřebu o litr vyšší.

Moderní vozy mají o dost vyšší spotřebu, než jaká je uváděna v technických specifikacích. Hledali jsme odpověď na otázku, jak je to se spotřebou opravdu úsporného vozidla, kde je ověřena skutečnými jezdci.

Proto jsme rozhodli vyzkoušet extrémně úsporné auto se spotřebou 0,4 litru na sto kilometrů v rukou běžného řidiče. Volba padla na redaktora, který netestuje auta, ale užívá vůz podobně jako většina českých rodin, tedy hlavně na nákupy nebo dovolenou. Zjistil, že kromě jízdního stylu hraje velkou roli i váha vozu.

Zapomeňte na brzdu a plyn

Extrémně úsporná jízda speciálním vozidlem nepřekypuje pohodlím pro řidiče. Jednomístný prototyp Shell Eco-marathon Urban Concept kvůli snížení hmotnosti postrádal nejen klimatizaci, ale také vše ostatní, co není třeba. Chybělo polstrování, budíky na přístrojové desce či rádio, během jízdy především odpružení a posilovač řízení. Vůz byl zkrátka maximálně odlehčen.

Doslova to bylo vozítko pro jednu štíhlou malou holku. Při pohledu zvenčí dojem plnohodnotného vozu dělala litá kola, tvar přístrojové desky a volant.  Pochopitelně vůz měl zpětná zrcátka, vnější osvětlení, pětibodový pás a sportovní sedačku. Trpěnou přidanou hmotností byl hasící přístroj.

Skromná přístrojová deska.

Sportovní sedadlo bylo optimální jezdce malého vzrůstu.

Naše jízda proběhla na městském okruhu v Rotterdamu, kde dnes (21. května) startují do ostrého závodu Shell Eco-Marathon roztodivné prototypy zaměřené na co nejnižší spotřebu energie, kromě speciálů poháněných spalovacím motorem (tankujících benzin, naftu, ethanol, plyny) mají svou kategorii i elektromobily.

Zaškolení na způsob jízdy pak proběhlo v dvoumístném prototypu Shell Eco-marathon Urban Concept.

Jak jezdí redaktor

Při běžné jízdě jsem řidičem typu „profesor zeměpisu na dovolené“. Mám tedy rád pohodlí a hodně místa ve voze. Nerad mačkám pedály, tudíž nepotřebuji cítit zatlačení do sedačky nebo si vychutnávat kvalitu brzd. Na druhou stranu nerad zpomaluji v zatáčkách. Spěchavec, který mě předjel na rovince, mě v zatáčce většinou zbrzdí. Při jízdě do stoupání mi nevadí zpomalení, prostě podřadím a nemačkám víc plynový pedál. Přesto mám větší spotřebu, než je uváděná papírová, což je u dnešních aut běžné.

Instruktor mě seznámil s ideální stopu a způsobem jízdy. Radil, kde se rozjet a kde jet setrvačností. Podle instrukcí je nejdůležitější minimálně brzdit a držet ideální stopu. Zároveň jsem musel udržet určitou průměrnou rychlost.

Jednoduše řečeno jsem se měl rozjet na výjezdu ze zatáčky a poté jet setrvačností na volnoběh. Vypínání motoru, které dělají jezdci při soutěži o nejnižší spotřebu, instruktor raději nedoporučil.

Radil také na dlouhých rovinkách přidat plyn jen tak, aby nebylo nutné brzdit v zatáčce.

Jak se jede na spotřebu 1,41 l/100 km

Pochopil jsem, že samotný závod bude peklo. V kabině je málo místa, horko a pérovaní obstarávají pouze pneumatiky. Ze svého oblečení jsem během školení a závodu využil pouze obuv, jelikož se fasovala závodní kombinéza a nepříliš pohodlná přilba.

Prototyp Shell Eco-marathon Urban Concept při testování evropskými novináři.

Do sedačky mě přišpendlili pětibodovým závodním pásem. Prostor byl stísněný a v rozpáleném vozu bez klimatizace jsem s obtížemi dýchal. Pochopil jsem, že 185 centimetrů vysoký a 105 kilogramů těžký závodník sem nepatří. Ideálním řidičem je vlastně drobná řidička.

Helmou jsem se zarazil o plech stropu, navíc jsem musel sklonit hlavu. Absence pérování díky tomu proměnila mou hlavu v kladívko, které jednou až třikrát za sekundu „vyklepávalo“ ve střeše tvar přilby.

Výzvou pro soutěžící je ujet co nejdelší vzdálenost s využitím energie...

V ostrém závodě mají jezdci za úkol ujet předepsaný počet kol s nejmenším výdejem energie.

Problémů bylo více. Pedál plynu byl velmi tuhý, měl jsem pocit, že ho mačkám až na podlahu. Vůz téměř neakceleroval, jen se pomalu ploužil. Využití setrvačnosti se proměnilo v nedostižitelný sen. Nohu jsem měl neustále na plynu, aby šla udržet požadovaná průměrná rychlost.

Nakonec jsem na úspornou jízdu v podstatě rezignoval a byl jsem vděčný, že se v ideální stopě dovleču do cíle. Až v poslední zatáčce jsem se naštval a pořádně přitlačil na plyn.

Vyplatilo se to. Předchozí pocit „plynu na podlaze“ byl mylný. Poprvé vůz akceleroval, a tudíž šlo využít setrvačnost.

Závěrečné zjištění o reálné spotřebě bylo překvapivé a dovedlo nás k poznání, že na stylu jízdy závisí mnohem více, než jsme soudili. V rukou novinářů měl prototyp spotřebu vyšší dokonce o více než 200 %, pokud srovnáváme s eco-závodníky. A to není zrovna málo.

Shell Eco-marathon Urban Concept

Základní rozměry: 
rozvor: 2 000 mm
délka: 2 850 mm
šířka: 1 260 mm
výška: 1 224 mm

Celková pohotovostní hmotnost: 228 kg
Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý vznětový jednoválec HATZ o objemu 347 cm3, přímé vstřikování paliva, elektrický startér
kompresní poměr: 21,5:1
výkon: 5,4 kW (7,3 k)@3600 min-1
vrtání x zdvih: 80,0 x 69,0 mm

Motorový olej: Shell Helix Ultra Extra 5W-30
Objem olejové náplně: 1,1 l
Objem palivové nádrže: 350 ml
Spotřeba paliva: cca 0,4 l/100 km (cca 250 km/l)
Maximální rychlost: 48 km/h

Transmise: samočinná CVT převodovka, pohon jednoho zadního kola řetězem s převodem do pomala a rychloběžnou spojkou
Podvozek: prostorový rám z hliníkových trubek
Karoserie: laminátová
Zavěšení: nezávislé zavěšení vpředu i vzadu
Řízení: hřebenové
Ráfky pneumatik: na zakázku vyrobené 17” ráfky z lehkých slitin
pneumatiky: Michelin R 17 s nízkým valivým odporem
Brzdy: dvouokruhový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech
Výbava: závodní skořepinová sedadla, pětibodové bezpečnostní pásy, hasicí přístroj s náplní 1 kg

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Rychlé přebalování, spolehlivá ochrana. Udrží nové Pampers Pants krok i s aktivním neposedou?
Rychlé přebalování, spolehlivá ochrana. Udrží nové Pampers Pants krok i s aktivním neposedou?

Kalhotkové plenky Pampers Active Baby Pants slibují trojnásobnou ochranu a pohodlí při každém pohybu, ať už se vaše dítko právě učí přetáčet, nebo...

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.