Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Motoráři VW v ráži: nový dvanáctiválec a litrový tříválec má 272 koní

Volkswagen se rozhodl, že laickou i odbornou veřejnost ohromí novými motory. Ukázal je v rámci International Vienna Motor Symposium. Krom nového dieselu pro dodávky představil dva vpravdě šílené benzinové motory. Jeden litrový tříválec na steroidech a pak obří dvanáctiválec, který rozhodně nechce být vyhynulým dinosaurem.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru | foto: Volkswagen

Konstruktéři Volkswagenu čas od času až nečekaně popustí uzdu fantazii. A výsledky jsou fascinující. Důkazem toho jsou dva nové motory, které firma ukázala ve Vídni. Nemohou být odlišnější a přitom oba fascinují svými parametry.

Dvanáct válců znovu a lépe

Pro tradicionalisty bude skvělou zprávou to, že Volkswagen představil zbrusu nový dvanáctiválec. Ani ve 21. století se všemi jeho omezeními a tlakem na co nejnižší spotřebu se nechce německý koncern vzdát nejprestižnějších motorů. Navíc němečtí konstruktéři neopouštějí svou nezvyklou konstrukci uspořádání válců do písmene W.

Fotogalerie

Nový agregát W12 tak na první pohled připomíná ty dosavadní, které lze najít pod kapotou modelů Bentley, u nejdražších verzí Audi A8, u obřího SUV Q7 nebo VW Phaeton. Ve skutečnosti je však novinka zcela přepracována a to i přes zachování zdvihového objemu 6 litrů. Žádný downsizing se nekoná. Zato turba a množství další moderní techniky rozhodně nechybí. Sám Volkswagen označuje motor jako agregát s největší koncentrací moderní techniky na světě.

Ke dvojici twin-scroll turbodmychadel přidává agregát například kombinaci přímého vstřikování TSI od Audi a vícebodového vstřikování TMPI od Bentley tak, aby motor v každou chvíli využíval výhodnější metodu. Vložky válců mají speciální povrchovou úpravu. Olejový okruh je konstruován robustněji i s ohledem na využití motoru mimo zpevněné cesty (agregát se tak jistě podívá pod kapotu chystaného SUV Bentley). Samozřejmostí je olejové čerpadlo s proměnnou kapacitou, komplikovaný chladící okruh nebo schopnost deaktivace vybrané řady válců. Motor se také chlubí propracovaným hydraulickým uložením s elektromagnetickým řízením pro snížení vibrací.

To vše znamená, že má nový agregát výkon ohromujících 447 kW, tedy 608 koní a točivý moment neméně fascinujících 900 Nm. A to v neskutečném rozsahu otáček od 1 500 do 4 000 za minutu. V závislosti na tom, v jakém voze bude motor zabudován, by měl autu umožnit akceleraci na stovku za méně než čtyři sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a přitom produkci pouhých 250 gramů CO2 na kilometr jízdy v měřicím cyklu NEDC.

Nejsilnější tříválec

Nový dvanáctiválec Volkswagenu je jistě pozoruhodný motor, ale koncept nového tříválce je snad ještě šílenější. Agregát vychází z dnešních běžných litrových motorů řady EA211, které známe třeba z fabie. Díky aplikaci moderních řešení ovšem dosahuje neskutečných výkonů. Litrový tříválec má totiž v podání VW výkon neskutečných 200 kW, tedy 272 koní. Ani točivý moment 270 Nm není zrovna malý. Takový výkon jsme zatím z litrového motoru nikde neviděli.

Volkswagen dosáhl těchto extrémních hodnot třeba inspirací v závodních speciálech Polo WRC. Hlavní podíl na neuvěřitelných parametrech má ovšem přeplňování. Volkswagen u konceptu motoru ke klasickému turbodmychadlu přidal i žhavou novinku, elektricky poháněný kompresor. Ten už představilo ve formě konceptu motoru TDI i Audi. VW použil tuto technickou novinku poprvé u benzínového motoru. Kompresor může být hnán elektromotorem nezávisle na otáčkách motoru, takže řidič má k dispozici vždy dostatečný plnící tlak, což výrazně navyšuje výkon.

Další technickou novinkou je nová povrchová úprava válců metodou „laser roughening“ - tedy jakéhosi laserového tvrzení. Tu bude VW používat v sériové výrobě v širokém měřítku, metoda přispívá ke snížení tření v motoru.

Zatímco špičkový dvanáctiválec uvidíme zcela jistě v sériové produkci, o osudu tříválcového ďábelského motoru rozhodnuto není. Zatím jde opravdu jen o koncept, pokud se podobného řešení dočkáme v praxi, pravděpodobně bude mít o dost umírněnější výkon.

Vylepšený diesel

Volkswagen se pochlubil i třetím motorem, ten je ale oproti svým sourozencům zcela normální. Jde totiž o novou verzi turbodieselu 2.0 TDI, která je určena pro lehká užitková vozidla a splňuje normu Euro 6. Motor slibuje oproti stávajícím verzím snížit spotřebu v průměru o 14 %. Využívá vysoký vstřikovací tlak 2 000 barů a pro splněné ekonorem i recirkulaci výfukových plynů. Agregát bude k dispozici ve čtyřech provedeních s výkonem od 62 do 150 kW a maximem točivého momentu v rozmezí 220 – 450 Nm. Motor dostanou jako první nové modely Multivan a Transporter.

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Výroba Škodovek v Indii začínala ve vypůjčené hale

Automobilka Škoda Auto má velké plány s indickým trhem, loni dostala na starost výrobu i prodej osobních vozů všech...

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Premium Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl, pro mnoho řidičů je však ještě důležitější...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...