Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

aktualizováno 
Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci některých modelů, jako nejlepší cestu ke snížení emisí vidí další vývoj spalovacích motorů. Jak toho chce dosáhnout, nám v rozhovoru vysvětlil Jeff Guyton, šéf evropské pobočky.

Koncept Kai ukazuje podobu nové generace Mazdy 3. | foto: Mazda

Jak si rozumí zaměření Mazdy na radost z jízdy s neustálým tlakem na snižování emisí skleníkových plynů a škodlivin ve výfukových plynech?
Řekl bych, že mnohem lépe, než si odvažujete představit. Neustále hledáme cesty, jak spojit nízké emise a zábavu za volantem. Pracujeme na zdokonalení spalovacího motoru – příští rok uvedeme unikátní benzinový motor Skyactiv-X, který má podobnou spotřebu jako naše současné diesely. Za dva roky nastoupí nová a ještě úspornější generace naftových motorů Skyactiv-D. Našim střednědobým cílem je do roku 2030 snížit emise CO2 našich aut na polovinu úrovně z roku 2010. Mezi lety 2010 a 2050 bychom chtěli dosáhnout snížení CO2 o 90 %.

Jeffrey H. Guyton, prezident evropského zastoupení Mazdy

Jeffrey H. Guyton, prezident evropského zastoupení Mazdy

Tak drastického snížení emisí přece bez elektromobilů nedosáhnete…
Máte samozřejmě pravdu. Elektromobily však pro nás nejsou prioritou, takticky vyčkáváme, až se jejich technika zlevní. Navíc jízda na elektřinu není v současnosti zdaleka tak čistá, jak se obecně tvrdí. Elektromobil má nulové emise totiž jen tehdy, když ho dobíjíte z obnovitelných zdrojů. Kdybyste naopak k dobíjení využívali pouze energii z uhelných elektráren, dosáhnou emise CO2 ke 200 g/km – jen budou vypuštěny jinde než v místě provozu daného auta. Naopak u biopaliv nové generace můžeme část emisí CO2 vznikajících při jejich spalování odečíst. My se snažíme najít efektivní a praktické řešení v celém tomto širokém poli.

Přesto Mazda loni oznámila, že ve spolupráci s Toyotou vkročí na pole elektromobilů. Jak tomu máme rozumět?
Ano, ve spolupráci s Toyotou a dodavatelem baterií Denso spustíme v roce 2021 výrobu elektromobilů. Nová továrna v USA bude dohromady vyrábět 300 tisíc aut obou značek. Je to náš ústupek tlaku zákazníků – v některých částech světa zkrátka musíte nabízet elektromobil, aby vaše značka měla správnou image. To je třeba případ Kalifornie. V Norsku zase kvůli striktnímu daňovému systému sotva dosáhneme tržního podílu, jaký jsme měli ještě před deseti lety. Nesouhlasím s principem, že by váš soused měl platit extrémní daně, abyste vy mohli jezdit elektromobilem zadarmo. Když je však systém takto nastaven, musíme se s tím smířit. Proto jsme spojili síly s Toyotou, která pochopitelně čelí podobným výzvám.

Jeffrey H. Guyton

Charismatický Američan mluví plynně japonsky, kariéru začínal v roce 1996 u Fordu. Do Mazdy se přesunul v září roku 2000. Prezidentem evropského zastoupení je od března 2009.

Bude elektromobil upravenou verzí některé modelové řady nebo zcela unikátním autem?
Elektrická mazda bude navržená na míru tomuto druhu pohonu. Abychom si rozuměli, toto auto bude jen rozšířením naší stávající nabídky. V nejbližších letech budeme stále klást důraz na spalovací motory – teď se chystáme k revoluci na poli benzinových motorů, brzy představíme i nový diesel. Ten by měl být levnější a výkonnější než hybridní auta konkurence. V těchto směrech vidím naši největší sílu.

Když se ještě vrátíme k emisím spalovacích motorů – neuvažujete o motorech na CNG? To má přece jen čistší emise než obvyklý benzin nebo diesel…
Máte více méně pravdu, ale CNG dnes není pro Mazdu aktuální téma.

A Wankelův motor, který Mazda tolik proslavila?
Bližší informace k nové mazdě s Wankelovým motorem zveřejníme už letos. Bude to trochu jiné auto, než čekáte. Veřejnost má wankel spojený se sportovními modely RX-7 a RX-7 nebo s Mazdou 787, která kdysi vyhrála v Le Mans. Tentokrát použijeme wankel jako takzvaný range extender pro dobíjení baterií za jízdy u auta s elektrickým pohonem. Jak motor vynalezený Felixem Wankelem funguje čtěte ZDE

Fotogalerie

Takové řešení ještě nikdo do sériové výroby nedotáhl, je na to wankel vhodný?
Při způsobu, jakým jsme Wankelův motor používali dříve, nikoliv, protože pracovní rozsah 750 až 9000 otáček nesvědčí emisím ani životnosti. Když se však pásmo využívaných otáček zúží, dá se Wankelův motor naladit na vyšší účinnost. Jeho hlavní předností pak jsou malé rozměry a nízká hmotnost. Když máte v autě jako hlavní pohon elektromotor, už netoužíte po tom, abyste přidali ještě velký čtyřválec. Potřebujete spalovací motor co nejmenší – jako je wankel, aby vám zbylo co nejvíc místa na baterie.

S těmito technologiemi to skoro vypadá, jako by Mazda chtěla být prémiová značka…
Není to moje oblíbené téma, ale jako člověk zodpovědný za rozvoj značky vám odpovím zcela konkrétně. Chci, aby lidé o Mazdě na emocionální úrovni uvažovali stejně jako o BMW, i když máme dost odlišné modely i cenové hladiny našich produktů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Crashtest ukazuje, na co musí myslet konstruktér elektroaut

Crashtest elektromobilu Polestar 2

Polestar je značka vydělená z automobilky Volvo, která se specializuje na elektromobily. Na...

Elektromobil Hyundai Kona jede rychleji, když jedete pomaleji

Hyundai Kona během jízdy městem

Elektromobily dokážou jezdit rychle, jenže nedojedou daleko – dojezd je pak dramaticky kratší. Do...

Hybridní Superb je vstupenkou do bateriového světa. Už stojí jako diesel

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Škodovka má svůj historicky první hybrid, a rovnou plug-in, tedy do zásuvky. Naučí Čechy plug-in...

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Kia Soul EV

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro...

V Česku může za 10 let jezdit až půlmilion elektroaut. Řeší se nabíjení

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523 tisíc elektromobilů. Počítá s tím studie zpracovaná pro...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do...

Diesely budou osobní auta pohánět ještě dlouho, říká šéf Mercedesu

Před rokem uvedený Mercedes-Benz GLE 400d s novým řadovým šestiválcovým...

VIDEO Největší problém automobilek v Evropě? Pokuty za emise a stále příliš malý podíl elektromobilů,...

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Suzuki Vitara přechází na hybridní pohon, umí opravdu ušetřit

Podruhé během necelých dvou let mění oblíbená Vitara nabídku motorů. Nově sází výhradně na spojení benzinového turba s...

Německý rozsudek o odškodnění za cinknuté diesely VW se na Česko nevztahuje

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu o odškodnění majitelů vozů VW dotčených manipulacemi s emisemi se českých...

KOMENTÁŘ: Budou nás nové automobily zabíjet? Rozhodne Velký bratr

Premium Tak jsem se dočetl, že autopilot ve vozech Tesla bude v dohledné době schopen poznávat semafory a reagovat na ně. Na...

Zelená karta od léta zbledne a změní se na bílou. Platit budou chvíli obě

České řidiče čeká od 1. července změna. Barva takzvané zelené karty, která prokazuje řidičovo zaplacené povinné ručení,...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...