Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo nejezdí na elektřinu, nemá v Detroitu co pohledávat

Zelené závody začínají. Japonci, Američané i Číňané soutěží, kdo dřív přiveze na trh vůz, který bude umět jezdit částečně nebo úplně na elektřinu, a hlavně kdo jej dřív začne ve velkém prodávat.

Autosalon Detroit

Největší náskok má Toyota, která na autosalonu v americkém Detroitu představila nejnovější třetí generaci svého hybridního modelu Prius - celosvětově nejprodávanějšího vozu svého druhu. Za jedenáct let, co je na trhu, už s ním jezdí více než milion řidičů. Kromě priusu měl v Detroitu světovou premiéru i hybridní Lexus 250hS - i tato značka patří Toyotě.

Číňané zase kontrují svým takzvaným "plug-in" hybridem automobilky BYD s názvem F3DM, autem, jehož baterie se nabíjejí ze zásuvky.

A americké automobilky prostě teď zelené být musí: zavázaly se, že státní záchranný balíček využijí k vývoji nových, ekologičtějších aut. Třeba General Motors v Detroitu oznámil, že plánuje výstavbu velké továrny na výrobu dobíjitelných baterií; chce se přitom spojit s korejskou společností LG. A do dvou let bude podle plánů nejen na amerických silnicích jezdit alespoň po jednom elektrickém modelu Fordu, Chrysleru, Jeepu, GMC nebo Cadillacu.

vyznejte se v hybridech

hybrid (full hybrid) - auto, které má spalovací (benzinový či naftový) motor + elektromotor. Dokáže jet i čistě na baterie, i když ne nadlouho; hlavní pohonnou jednotkou zůstává spalovací motor, kterému elektromotor pomáhá při potřebě vyššího výkonu a při pomalé jízdě ve městě. Baterie bývají nikl-metal-hydridové (Ni-Mh) a dobíjejí se při jízdě z motoru a při brzdění. Představitel: Toyota Prius.

mild hybrid - totéž jako plný hybrid, nedokáže ovšem jet pouze na elektřinu z baterií. Elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem. Představitel: Honda Civic.

plug-in hybrid - auto, jehož baterie - zde už bývají lithium-iontové (Li-Ion) - se dají dobíjet ze zásuvky.

Velký rozmach čekají hybridy, ve kterých je elektromotor hlavní pohonnou jednotkou. V autě je však spalovací motor, který slouží však pouze k dobíjení baterií. Sériová výroba se ještě téměř nerozběhla. Tyto hybridy jsou téměř bez výjimky vybavené plug-in technologií. Představitel: Chevrolet Volt 

elektromobil - auto, které má pouze elektromotor, který bere energii z dobíjitelných baterií. Hodí se vesměs pro jízdu na krátké vzdálenosti. Představitel: Tesla Roadster.

Číňané se snaží, lze jim však věřit?

Podle expertů však bude ještě vývoj elektromobilů trvat dlouho. Jak řekl nezávislý expert Erich Merkle magazínu Detroit News, nedokáží  tyto technologie plnohodnotně nahradit spalovací motor ještě dobrých deset až dvanáct let. Automobilky se ovšem hodně snaží. Alespoň ty, jimž můžeme jejich údaje věřit.

Například čínská společnost BYD (Build Your Dreams), smutně proslulá výrobou kopií světově známých značek jako Toyota nebo BMW, přivezla na autosalon vůz F3DM, o němž tvrdí, že je to první světově vyráběný plug-in hybrid - tedy auto, které se dá dobíjet ze zásuvky.

Toyota Prius

Toyota Prius: Nejpropracovanější hybrid současnosti přijíždí v nové generaci s novým motorem 1.8. Díky elektromotoru je kombinovaná spotřeba pouhých 4,7 litru na 100 km. Auto umí jet až 1,5 km výhradně na baterie.

Tím prý trumfuje všechny konkurenty - Toyota plánuje první sériové plug-iny vypustit na trh na podzim. Nic se ovšem neví o kvalitě čínského vozu a trvanlivosti celého systému; soudě podle prohlídky stroje na autosalonu, dílenské zpracování interiéru i exteriéru je stejně podprůměrné jako u dřívějších čínských modelů.

Navíc, Toyota na vývoji hybridních a vůbec elektrických technologií pracuje už čtyři desetiletí; Číňané ani ne jedno. A doslova úsměv na tváři znalců vyvolává další tvrzení čínské firmy: že totiž její nový "elektrický crossover" e6 ujede na jedno nabití baterií 400 kilometrů a že baterie se dobijí na 50 procent kapacity během deseti minut.

BYD e6

BYD e6

To by byl zlomek času, za něž to dokáže plug-in hybrid koncernu General Motors, Chevrolet Volt. Auto, jehož vývoj stál přes miliardu dolarů, zatím dokáže ujet na jedno nabití baterií 64 kilometrů a nabíjení trvá minimálně tři hodiny. Tato čísla jsou však alespoň realistická a ověřená.

Americký útok

Také konkurent GM, Chrysler, přivezl do Detroitu celou smečku elektrických vozů, označených příponou EV (electric vehicle). Osobní dodávku Town&Country, terénní Jeepy Wrangler a Petriot, sporťák Dodge Circuit a klasický sedan 200c. Ten na první pohled připomíná nový Opel Insignia. Automobilka slibuje, že jeden vůz z této pětice se dostane do sériové výroby už napřesrok v roce 2010 a že do roku 2013 uvede koncern ještě další tři elektrické automobily. VÍCE O ELEKTRICKÝCH CHRYSLERECH ZDE

Tesla Roadster

Tesla Roadster: Čistě elektrický sporťák malého nezávislého amerického výrobce. Parametry: dojezd 244 mil, zrychlení z 0 na 60 mil za 3,9 sekundy. Výrobce dává tříletou záruku s omezením na 36 000 ujetých mil.

A podobnou ofenzivu plánuje také Ford: v Detroitu oznámil "agresivní elektrický plán": chce na trh přijít s ryzími elektromobily, plug-iny i hybridy. Už příští rok má začít sériově vyrábět elektrickou dodávku, o rok později pak malý vůz, který vyvíjí společně s firmou Magna International. V roce 2012 má v plánu uvést do provozu plug-in nové generace. Na vývoji elektrických pohonů hodlá také spolupracovat s čínskými výrobci - konkrétně s automobilkou Changan Auto Group.

Elektrické IQ

Toyota jako lídr ve vývoji elektrických pohonů přivezla do Detroitu také studii FT-EV, stojící na stejném podvozku jako již prodávané benzinové městské vozítko IQ, jež bylo hvězdou loňského ženevského autosalonu. FT-EV je čistě elektromobilem, který má na jedno nabití baterií ujet až 80 kilometrů, což je dávka, která většině lidí stačí na denní dojíždění do práce a zpátky. O to se koneckonců snaží většina automobilek.

Chevrolet Sierra hybrid

Chevrolet Sierra hybrid

Benzin je sice momentálně levný, nikdo však nevěří tomu, že to tak bude nadlouho. "Vysoké ceny (v Česku přes 35 korun za litr - pozn. red.) z loňského léta nebyly žádnou anomálií. Naopak, můžeme to brát jako krátké nahlédnutí do budoucnosti," nehýřil v Detroitu optimismem viceprezident americké divize Toyoty Irv Miller.

 "A nevyhnutelně vysokým cenám benzinu a nafty musíme čelit tím, že budeme vyvíjet auta, která budou jezdit na něco jiného než benzin a naftu," dodal.

Mercedes BlueZERO

Mercedes BlueZERO

Toyota se netají plánem prodávat po roce 2010 každoročně milion automobilů s hybridním pohonem. Plánuje proto deset nových modelů. I pro bližší budoucnost má však velké plány. Už na počátku letošního roku chce dát firemním zákazníkům po celém světě k dispozici 500 priusů se systémem plug-in a vybavených novými lithium-iontovými bateriemi. Ty bude automobilka vyrábět společně s Panasonicem. V roce 2010 by už zásuvkových hybridů mělo být k dispozici výrazně více. 

Kam s bateriemi?

Elektrická auta jsou nadějnou cestou, ale ani odborníci se neshodují v tom, jestli mohou jednou nahradit ta současná, nebo zda se mezitím neobjeví něco ještě modernějšího a jednoduššího - třeba výroba paliva za pomoci bakterií, na níž pracuje tým amerických vědců s velmi nadějnými výsledky.

Elektromobily totiž mají dvě podstatné nevýhody, které by se naplno ukázaly ve chvíli, kdy by se masově rozšířily: jednak by na nabíjení spotřebovaly obrovské množství elektrické energie (takže by muselo přibýt nejlépe jaderných elektráren), jednak není jasné, jak by se recyklovaly statisíce tun použitých baterií.

Detroit na vlastní kůži

Zelený, ekologický, plný nových technologií - těmito přívlastky šperkují novináři každý velký autosalon v posledních dvou letech, Ženevu, Frankfurt, Paříž, Tokio. A taková auta tam skutečně jsou, ale pořád spíš jako něco trochu exotického, neznámého, okrajového. Zajímají hlavně média, normální zákazníci stále kupují "obyčejné" vozy, hlavně když jsou kulatější, hranatější, větší nebo menší než dřív, prostě nové.

Autosalon v epicentru amerického autoprůmyslu, Detroitu, je ale pro mě opravdovým "zeleným zlomem": ekologická auta tam nejsou coby zajímavý doplněk výrobního programu každé automobilky, ale jako základ výstavních stánků.

Kdo nepřivezl něco elektrického, má smůlu. Ekonomická krize donutila i ty největší konzervativní molochy začít vyrábět hybridní auta, která mají kromě benzinového i elektrický motor. A je to také podmínka státu, který zachraňuje krachující automobilky.


Amerika zatím stála v "zelené vlně" trochu stranou - až na progresivní Kalifornii jezdil zbytek "Států" v ohromných palivožroutech s pohonem všech kol nebo v luxusních sedanech s šesti a víceválcovými motory. Velikosti zatím částečně zůstávají, pod kapoty buicků, GMC, cadillaců, chryslerů, fordů se však stěhují kombinované motory, které méně "žerou" a špiní emisemi. A protože jsou teď ve špatných časech i módní, myslím, že se docela rychle rozšíří mezi běžné motoristy. A to by mohl být začátek nové, zelenější, automobilové éry.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Továrny automobilky Weltmeister nebyly zrovna skromným podnikem. Na udržení...

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů,...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Čínské automobilky napadly u soudu cla EU na elektromobily, přidala se Tesla

BYD Sealion 7

Čínští výrobci elektromobilů BYD, Geely a SAIC napadli u Soudního dvora Evropské unie dovozní cla...

Nemocnice si pořídila dva elektromobily

ilustrační snímek

Vozový park Nemocnice Pardubického kraje doplnily dva nové elektromobily, které svážejí biologický...

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Odmocnina z lexusu krade show superbu. Vzduch prořezává samurajským mečem

Toyota Camry byla vždy dokonalou nudou, ale nová verze se osmělila a připomíná upjatého byznysmena, který odhodil kravatu a místo lakýrek chodí v teniskách. Oblíbili si ji zdejší alternativní...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko
Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko

Důkladné čištění bez podráždění jemné dětské pokožky je kombinace, kterou u dětských vlhčených ubrousků hledá téměř každá maminka. Zapojte se proto...

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025