Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

aktualizováno 
Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že je otevřený možnostem rozšíření jeho skupiny. Spekuluje se, že objektem zájmu je britské duo Jaguar a Land Rover. Představitelé těchto značek však námluvy popírají.

Range Rover Velar | foto: Jaguar Land Rover

„Obvykle nekomentujeme spekulace, které se objevují v médiích. V tomto případě však potvrzujeme, že se tyto dohady nezakládají na pravdě,“ oznámila společnost Tata Motors, majitel automobilky Jaguar Land Rover. Faktem nicméně je, že britské duo čelí ekonomickým těžkostem a Francouzi mají naopak po úspěšné akvizici Opelu hlad po další expanzi, která by jim pomohla zvýšit odbyt a rozložit náklady na vývoj.

Podle neoficiálních informací již existuje analýza možností propojení PSA a Jaguar Land Roveru. Toto spojení z určitých úhlů dává smysl, britská společnost totiž oznámila úsporný program a kromě nutnosti amortizovat investice do nových motorů a elektrifikace svých aut očekává zhoršení ekonomických výsledků v důsledku chystaného brexitu.

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Přitom už loni se britská firma po mnoha úspěšných letech dostala do ztráty, proto po loňském snížení počtu zaměstnanců o 1 500 letos v lednu potvrdila redukci o dalších 4 500 pracovníků, převážně na kancelářských pozicích.

Francouzi naopak po úspěšném pohlcení Opelu potřebují stabilizovat svoji pozici. Jaguar Land Rover je sice s celkovým odbytem obou značek okolo 600 tisíc kusů ročně relativně malá automobilka, má však dobře zaběhnuté zastoupení v Americe i v Číně a potenciál mnohem vyšších prodejních marží než u produkce PSA.

Pro PSA to dává smysl

Pro francouzskou skupinu je jistě velmi atraktivním také technologické portfolio britské automobilky, kterou vlastní indický koncern Tata. Britové disponují moderní řadou benzinových a naftových motorů Ingenium, které z objemu 2,0 litru dávají výkon 110 až 221 kW a mohou být spojeny s mikrohybridním systémem. Letos se do prodeje dostane také zbrusu nový řadový třílitr.

Naproti tomu u francouzských značek PSA je u benzinových motorů maximem objem 1,6 litru a jejich nejsilnější dvoulitrový diesel má 133 kW. Silnější motory používá jen Opel a PSA za ně musí platit licenční poplatky koncernu GM, který je vyvinul ještě v době, kdy vlastnil německou značku.

Land Rover má také bohaté zkušenosti se systémy pohonu všech kol; to je oblast, kde se PSA dlouhodobě nedaří a téměř již tradičně se ji vyhýbá. Land Rover přitom používá hned dvě technicky rozdílná řešení pro auta s příčným uložením motoru a tři další pro podélně orientovanou hnací soustavu.

Fotogalerie

Britská skupina si také zakládá na moderních funkcích konektivity a unikátních řešeních, které nekonvenčním způsobem využívají možnosti senzorů, kamer a displejů. V nabídce má speciality jako třeba měření hloubky vody při brodění, projekci prostoru pod přídí vozu na centrální displej nebo digitální zpětné zrcátko.

PSA se navíc navzdory desetiletému úsilí nedaří etablovat svoji prémiovou značku DS jinde než na domácím trhu a v Číně. Nejen zkušenosti, ale případně i technika Jaguaru a Land Roveru – nebo alespoň některé zajímavé detaily – by mohly pomoct zvýšit odbyt této divize.

Jaguar a Land Rover by získaly více možností

Britské duo zatím není v existenčním ohrožení. Na pohled se naopak zdá být všechno v pořádku: prodeje Jaguaru rostou, Land Rover se po loňském poklesu může těšit na impuls, který vyvolá nová generace Range Roveru Evoque – nejprodávanějšího modelu skupiny. S elektromobilem I-Pace se Jaguar dobře uvedl na trh a zachytil nejdůležitější trend dneška včas.

Sdílení nákladů na budoucí vývoj elektrických pohonů s někým dalším by ale jistě přišlo vhod. Navíc si ani jedna z britských značek nemůže dovolit přijít na trh s cenově dostupným modelem. Minimem je v současnosti kategorie kompaktních SUV, kde mají Land Rover s Jaguarem hned tři zástupce – Discovery Sport s cenou do 940 170 Kč, E-Pace, který stojí od 952 270 Kč, a Range Rover Evoque startující nad milionem korun. Bez přístupu k opravdu masově vyráběné platformě je pro tyto automobilky nemyslitelné, že by někdy mohly přijít s něčím levnějším.

Evropským autem roku je elektrický Jaguar, zvítězil nejtěsněji v historii

Agentura Bloomberg navíc už v březnu informovala o tom, že pro Tata Motors, indického majitele Jaguar Land Rover, je případný prodej jednou ze zvažovaných variant, jak naložit s budoucností této divize – se zbytkem indické automobilky nijak výrazně provázané. To je výhodou pro případný prodej, odkázanost na vlastní technické prostředky však současně svazuje britské automobilce ruce možná i víc než hrozba brexitu.

Mnoho alternativních partnerů nezbývá

PSA podle neoficiálních informací diskutuje o partnerství i se skupinou Fiat Chrysler Automobiles a opakovaně se zmiňuje možnost partnerství s GM. Poté, co se nedávno na spolupráci dohodly Volkswagen a Ford, pro PSA další dostupní partneři nezbývají. BMW kooperuje s Toyotou a nově i Daimlerem, který má zároveň společné technologie s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Globální automobilové hřiště je tedy poměrně jednoznačně vykolíkované. A Jaguar Land Rover má v této strategické hře jednu z nejslabších pozic. Představa, že PSA a britské duo budou společně silnější než samostatně, v celkovém kontextu tedy nevypadá tak moc přitažená za vlasy.

8. září 2017

PSA a Jaguar mají společného více, než se zdá

Ačkoliv PSA nebylo ani s jednou součástí automobilek Jaguar a Land Rover nikdy majetkově provázáno, spojitostí se najde hned několik. 

Vývojové centrum Jaguaru sídlí od roku 1987 ve Whitley na jihovýchodním předměstí Coventry. Tento areál původně v roce 1970 vybudovala na místě bývalé letecké továrny společnost Rootes, patřící tehdy pod Chrysler. 

Po převzetí evropských aktivit Chrysleru koncernem PSA v roce 1978 spadalo centrum ve Whitley pod divizi Peugeot-Talbot. V roce 1985 bylo uzavřeno a prodáno Jaguaru, který jej přebudoval pro vlastní účely a používá dodnes.

Jaguar s Land Roverem využívají bývalé nemovitosti PSA i v nedaleké lokalitě Ryton-on-Dunsmore. V někdejší továrně Rootes za vlády PSA vznikaly v letech 1985 až 2006 Peugeoty 309, 405, 306, 406 a 206. Po uzavření byly výrobní haly zbourány a na jejich místě vznikla komerční zóna. V ní mimo jiné sídlí Jaguar Land Rover Classic a divize SVO vyrábějící speciální a zakázkové vozy značek Jaguar a Land Rover.

Nejtěsněji přišly obě automobilky do kontaktu v oblasti dieselových motorů. Motor AJD-V6 o objemu 2,7 a 3,0 litru je technicky spřízněn s francouzskými agregáty HDi o stejném objemu ve velkých peugeotech a citroenech. Jaguar XF, Land Rover Freelander a Range Rover Discovery také v minulosti poháněl čtyřválec 2,2 l vyvinutý ve spolupráci PSA a Fordu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Jak udržet auto funkční, i když dlouho stojí? Nestačí dotankovat plnou

Premium Odstavit auto na delší dobu je pro něj mimořádně nezdravé. Jaké mohou vyvstat problémy a jak je řešit? Radíme, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Když investujete do veterána: přehledný manuál od trabanta k ferrari

V rozpočtu zbývá slušná částka a vy přemýšlíte nad investicí do starého auta. Ať už chcete kupovat veterána pro zábavu,...

Téměř polovina škod motocyklů se týká skútrů, hlásí pojišťovny

Zvyšující se obliba skútrů se projevuje v nárůstu počtu škod, které jejich řidiči způsobují. Téměř polovina nehod...

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

Renault-Nissan-Mitsubishi má novou strategii. Bude více sdílet techniku

Automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi bude dále standardizovat platformy a společně nakupovat, aby snížila...

Najdete na iDNES.cz