Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový motor pro F1 je hrou na ekologii. Ve skutečnosti jí nepomůže

Formule 1 nasadí pro sezonu 2026 zbrusu nové motory. Záměrem inženýrů FIA bylo přinést do série ještě více zeleného pohonu, ještě více ekologického myšlení. Elektromotor bude nově zajišťovat hned 50 procent výkonu, což je výrazný posun v neprospěch spalovací pohonné jednotky. Ale má to jeden háček.
Detail motoru Mercedes-AMG M14 E Performance při Velké ceně Británie 2023.

Detail motoru Mercedes-AMG M14 E Performance při Velké ceně Británie 2023. | foto: ČTK

Nejdřív se podívejme na současné pohonné jednotky, s nimiž Max Verstappen válcuje konkurenci. Jde o hybridní systém s 1,6litrovými šestiválci podpořenými turbodmychadlem, dodávají monopostu výkon přes 800 koňských sil. Maximální otáčky jsou nastaveny na 15 000 za minutu, ty tam jsou časy z dob nadvlády Michaela Schumachera, kdy otáčky motoru atakovaly magickou hranici 20 tisíc.

K výkonu současného agregátu je třeba připočíst elektromotor spojený se dvěma hybridními systémy, které rekuperují pohybovou energii z brzdového systému (MGU-K), i tepelnou energii z výfuku (MGU-H). Jejich výkon je při plném sepnutí 160 koňských sil, společně tak mohou dodávat až tisíc koňských sil. A jak lze zjistit jednoduchým výpočtem, „ekologická“ složka výkonu bývá maximálně šestnáct procent. A to je samozřejmě v současném zeleném světě málo.

Proto byl již při vzniku nového konceptu motorů královny motorsportu kladen důraz na větší podíl elektromotoru na celkovém výkonu. Stanoven byl cíl výkonového poměru padesát na padesát a již bylo také oznámeno, že cíl byl splněn a danou pohonnou jednotku lze se zachováním současných rychlostí postavit.

Co k tomu FIA vede? To je jednoduché, formule 1 je vývojovou platformou pro prestižní automobilky a musí jít s dobou. Vzhledem k plánovanému zvýšení podílu elektrické složky lze očekávat, že o seriál projeví zájem více automobilek, protože budou moci více propojit závodní vývojová oddělení a ta další, která se momentálně více či méně potýkají s přechodem na elektromobilitu a snaží se najít levnější a úspornější řešení zatím nepříliš výhodného plně elektrického silničního vozidla. Tato strategie je zatím, zdá se, úspěšná, od roku 2026 bude motory pro týmy formule 1 vyrábět i Audi.

Nabíjení benzinem

Současné výkony i rychlost by měly tedy zůstat v Grand Prix zachovány i po sezoně 2025. Tým Red Bull, který ve své nové divizi Red Bull Powertrains bude ve spolupráci s Fordem vyvíjet motory sám, však vyjádřil obavy o funkčnost nového systému v závodech samotných. Pokud totiž hybridní elektromotor nenasbírá v průběhu kola dostatek energie, nebude dost rekuperovat, což může být způsobeno podmínkami na trati či pomalejší jízdou, auto může v průběhu jízdy v sekundě přijít až o polovinu svého výkonu.

Co by to znamenalo? Razantní zpomalení. A pokud by k tomu došlo v těsné jízdě před jiným vozem, asi není třeba vysvětlovat, jaké by mohly být následky.

Děsivá nehoda Kuan-jü Čoua s alfou romeo při Velké ceně Británie (3. 7. 2022)

Inženýři ihned nabídli řešení, aby k ničemu podobnému nedocházelo – spalovací motor může ve chvíli, kdy elektromotor ztratí energii, zafungovat jako generátor. Pokud rekuperace na tak masivní výkon, jaký formule 1 má, nebude stačit, jednoduše bude ve chvílích, kdy není naplno využíván k pohonu vozidla, dobíjet baterii.

Myšlenka skvělá, v reálu by podobný systém měl bez problémů fungovat. Jenže celá ekologičnost nového motoru je tím postavena na hlavu. Elektřina má pohánět formuli 1 z padesáti procent, ale elektřina pro ni bude z části získávána za pomoci spalování benzinu.

Trochu to připomíná současnou elektromobilitu. Abychom mohli elektromobily vyrobit, těžíme vzácné kovy a vyrábíme těžké baterie v továrnách, z nichž mnohé zejména směrem na východ lze za ekologické označit jen stěží. A pohon pro samotné vozy, tedy elektřinu, získáváme nejen z větru, vody a slunce, ale také z jádra a uhelných elektráren. V důsledku tak může provoz jednoho elektromobilu škodit přírodě více než vozu se spalovacím motorem. Také to celé nedává smysl, stejně jako nové pohonné jednotky pro formuli 1.

McLaren MP4/4 v roce 1988 zcela opanoval sezonu a Ayrton Senna se s ním stal mistrem světa. Monopost vyhrál čtrnáct z patnácti závodů. Tím skončila éra turbomotorů.

Přesto lze najít pozitiva. Ať už nový pohon monopostů Grand Prix bude více či méně ekologický než ten současný, pro fanoušky by žádné zásadní změny nastat neměly. Naopak, vzhledem k úbytkům a nárůstům výkonu jednotlivých vozů by se mohlo více míchat pořadí na dráze. A co víc, díky odstranění jednotky MGU-H, která rekuperuje tepelnou energii z výfuku, by vozy měly být o něco málo hlasitější.

Takže s formulí 1 to nakonec možná tak špatně nedopadne. Co se týká elektromobility jako takové, tam se zatím světlo na konci tunelu hledá.

Obdobímotorvýkon
1950 – 1953Byl povolen turbomotor do objemu 1,5 litru nebo atmosférický motor do objemu 4,5 litru, nicméně výrobci používali celou škálu různých motorů.až 400 koní
1954 – 1960Povolený objem byl snížen na 2,5 litru (u turbomotoru na 0,75 litru, ale toho žádný tým nevyužil).cca 300 koní
1961 – 1965Motory se začaly přesouvat do zádě monopostu, byl povolen objem 1,5 litru, zákaz turba.až 300 koní
1966 – 1988Povolen turbomotor do objemu 1,5 litru nebo atmosférický motor do objemu 3 litrů. Nastala zlatá éra vývojářů motorů i formule 1. Postupně převážily turbomotory, jejichž výkon se během 10 let zdvojnásobil. Byly příliš silné, což vedlo k jejich zákazu.až 1400 koní
1989 – 1994FIA povolila pouze atmosférické motory do objemu 3,5 litru.cca 800 koní
1995 – 2005Objem byl snížen na tři litry, přesto výkon stoupal a desetiválce dosahovaly přes 19 000 otáček.cca 1000 koní
2006 – 2013Byly povoleny jen osmiválce o objemu 2,4 litru.až 800 koní
od roku 2014Začátek hybridní éry, nejsou přípustné jiné motory než šestiválce o objemu 1,6 litru s turbem + elektromotor, navíc je až na pár výjimek zmrazen jejich vývoj.až 1000 koní
Autor:
  • Nejčtenější

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Španělé připomněli blázna, co za volantem řešil hlavolam a jel poslepu

31. května 2024

Nevěnování se řízení stojí za 32 procenty smrtelných dopravních nehod, varuje španělská policie....

Hlasy za slevu. Biden zlevní Američanům benzin uvolněním státních rezerv

31. května 2024

Snahy politiků zapůsobit před volbami jsou všude stejné, liší se jen prostředky. Jeden zve na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...