Úterý 2. března 2021, svátek má Anežka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. března 2021 Anežka

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to studie z pařížských ulic.

Sdílené koloběžky společnosti Lime v Praze na Václavském náměstí | foto:  Petr Topič, MAFRA

Čtrnáct tisíc sdílených koloběžek. To je dobrých pár set tisíc Pařížanů, kteří se přepravují ekologicky. Nebo ne? Studie konzultantské agentury Arcadis ukázala, že sdílená elektrokoloběžka má podobnou uhlíkovou stopu jako automobilová doprava.

Arcadis šla dál, než je jen počítání samotné spotřeby energie. Práci si dala s vypočítáním všech uhlíkových dopadů jednotlivých způsobů dopravy – výrobou počínaje přes náklady na provoz až po recyklaci. A tento způsob přemýšlení radikálně mění pohled na ekologickou dopravu.

Pokud by se totiž počítala jen čistá energie, kterou koloběžky spotřebují, byly by opravdu vzorem zeleného přístupu – vyprodukují jen 0,65 gramu CO2 na osobu a kilometr. To je ale naprostý zlomek skutečné ekologické stopy, kterou koloběžky zanechají. Jejich životnost při sdíleném provozu je totiž mizivá, takže ekologická zátěž způsobená jejich výrobou se nestačí rozložit do větší porce kilometrů. Na jeden ujetý kilometr tak koloběžka „vyrobí“ 60 gramů CO2.

Jak na nabíječku? Autem

A pak je tu to vzývané sdílení: lidé mohou nechat koloběžku kdekoli. Někdy se ale musí dobít. A aby se na nabíječku dostala, jsou tu lovci koloběžek (kteří fungují i v Praze). Ty opuštěná sdílená vozítka sbírají a vozí k dobití. Jak? No přece autem! Jestliže se tedy po Paříži pohybuje 14 tisíc koloběžek a jeden takový sběrač „na plný úvazek“ posbírá za jednu směnu 30 koloběžek, je to nějakých 350 aut, která brázdí Paříž křížem krážem, aby platící klienti koloběžkových firem měli pocit, že zachraňují přírodu. To přidá k uhlíkové stopě koloběžky dalších 40 gramů na kilometr.

Dohromady tak jeden ujetý kilometr koloběžky, na které pochopitelně jede jediný člověk, zatíží planetu 105 gramy CO2. Osobní auto – včetně započtení výroby a recyklace – vyprodukuje 253 gramů. Pokud v něm jedou lidé tři, tak i po započtení navýšení spotřeby jeho uhlíková stopa koloběžku pohodlně vyrovná.

Ve skutečnosti je ale nejspíš ještě hůř: když se totiž francouzské centrum dopravního výzkumu 6T koloběžkářů ptalo, zjistilo, že nejde o žádné řidičské konvertity, kteří se polepšili a zpoza volantů přeskočili za řídítka. Naopak. Koloběžky nejvíc využívají lidé, kteří před jejich rozšířením kombinovali jízdu hromadnou dopravou a chůzi. Jinými slovy: část těch „nejčistějších“ začala používat způsob dopravy, který je ve skutečnosti jedním z nejšpinavějších.

Kudy ven? Efektivnější koloběžky

Aby bylo jasno: zveřejněná studie nemá sdílené elektrokoloběžky pohřbít jako slepou vývojovou cestu, spíš má sloužit jako impuls k jejich efektivnějšímu provozu, nad kterým dneska nikdo moc nepřemýšlí. Nejvíc oxidu uhličitého by se ušetřilo využíváním recyklovaných materiálů, ostatně druhotné zpracování hliníku je 14krát méně náročnější než jeho těžba.

Druhým krokem je prodloužení životnosti koloběžek. Dnes ke koloběžkám firmy provozující sdílecí služby přistupují jako ke spotřebnímu materiálu, životnost každého stroje se pohybuje v řádu měsíců. Pokud by firmy posílily svoje servisní centra a koloběžky důsledně renovovaly, rozložila by se uhlíková stopa výroby do mnohem většího počtu kilometrů. Motivované jsou k tomu ostatně i firmy – opravovat koloběžky je levnější, než je odepsat a pořídit nové. Doteď se do toho provozovatelé nehrnuli, protože servis je zkrátka logisticky a personálně náročnější, než poškozený kus zahodit a pořídit nový.

A třetím krokem je efektivnější provoz. Studie navrhuje vytvořit systém, který bude i finančně motivovat uživatele, aby koloběžky nechávali na sběrných a nabíjecích místech. A pokud je tam nenechají, měli by je vyzvedávat lovci koloběžek v elektromobilech nebo hybridech.

Pokud by se podařilo tyto kroky dotáhnout do ideálního stavu, klesla by uhlíková stopa jejich provozu na zlomek současné hodnoty. Studie odhaduje, že ze současných 105 gramů by mohlo být klidně třicet gramů. A pak už by koloběžky držely pozici mezi hybridními a elektrickými autobusy.

29. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

Mord v hospodě U Dvou koček. Zloději odnesli cigarety, víno a ruce oběti

Premium Okolo pouličních lamp tančily roje vloček. Sníh propůjčil pražským ulicím něžný a romantický vzhled. Jen jediné...

  • Další z rubriky

Co v autě není, nerozbije se. U ojetin se vyhněte luxusu a složité technice

Premium Zkuste hádat. Když budete mít vedle sebe inzeráty na stejně drahé plně vybavené BMW řady 7 a Škodu Octavia v základní...

Ford hlásí čistě elektrickou budoucnost. Malou výjimkou budou dodávky

Přechod na čistě elektrický pohon hlásí v poslední době jedna automobilka za druhou. K aktuálnímu trendu se přidala i...

Autofotka týdne: Aventadoru je deset let, zuřivec bez střechy je jediný

Představení nového auta je v podání Italů velký cirkus. A když je to lamborghini, je napjatý celý motoristický svět....

Český ojetinový start-up se spojí se specialistou na prověřování původu aut

Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním a oceňováním vozidel, koupil holding EAG ze skupiny Portiva. Do holdingu...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...