Krátké jízdy škodí autu i ovzduší. Vědci spočítali, proč přesednout na kolo

Průměrný člověk, který přesedne z auta na kolo, ušetří denně 3,2 kilogramu CO2. K tomuto závěru dospěl mezinárodní tým vědců, který kromě jiného provedl anketu mezi více než 3 800 lidmi ze sedmi evropských měst.
Fotogalerie1

ilustrační snímek | foto: Ekolo.cz

Většina pěších cest není delší než dva kilometry, cituje z výzkumu technický magazín Heise online. Na vzdálenosti do 5 kilometrů si lidé vezmou spíš kolo a do deseti kilometrů pak elektrokolo. Většina jízd na tyto vzdálenosti je však uskutečněna autem. 

Přitom krátké jízdy kvůli studenému startu výrazněji zvyšují celkové množství emisí. Poskakování autem na malé vzdálenosti ve městě s motorem, který se pořádně neprohřeje, agregátu nesvědčí (čtěte více), naftové motory takový režim provozu doslova nesnášejí.

Emise CO2 se by se tedy snížily o 14 procent za dodatečnou jízdu na kole a o 62 procent za každou neuskutečněnou jízdu autem. S těmito poznatky by podle výzkumného týmu měla politika dopravy pracovat.

Předpoklad, že jízda na kole nebo pěší chůze působí méně emisí CO2 než pohyb motorovým vozidlem, není nový. Podle mínění vědců bylo ovšem dosud známo příliš málo o tom, v jakém objemu a za zohlednění jakých rozličných faktorů může být zamezeno skleníkovým plynům.

Christian Brand, Evi Dons a další vzali data z Projektu fyzické aktivity dlouhodobě udržitelným přístupem k dopravě (Projekt Physical Activity through Sustainable Transportation Approaches, PASTA) a doplnili ho o namátkovou zkoušku.

„Aby byly napraveny nedostatky dosavadních studií k působení jednotlivých způsobů dopravy, je kromě jiného důležité analyzovat rozdělení a složení emisí podle jednotlivých způsobů dopravy,“ píše výzkumný tým ve zprávě Výzkum dopravy část D: Doprava a životní prostředí (Transportation Research Part D: Transport and Environment). Důležité je podle nich pochopit, proč, kde, kdy a jak daleko se lidé dopravují.

Desetina emisí

Mnohé studie se opírají o analýzy potenciálu snížení emisí vývojem hypotetických scénářů snižujících riziko. Těm však podle odborníků chybí kromě jiného empirické důkazy. Navíc se většina studií koncentruje na jednotlivá města, region nebo zemi. V nové studii byli zohledněni obyvatelé Barcelony, Antverp, Londýna, Örebra, Říma, Vídně a Curychu.

Dalším nedostatkem studií údajně je, že se zabývají pouze emisemi CO2 z využití konkrétních dopravních prostředků. V nové studii byly zohledněny i emise z výroby, údržby a likvidace jízdních kol a také baterií a motorů z elektrokol. Dodatečná fyzická aktivita by mohla vést ke změně stravovacích návyků a tím rovněž ke změně emisí uhlíku. „I když je toto všechno zohledněno, mohou činit emise z jízdy na kole méně než desetinu emisí způsobených jízdou osobním autem na ujetý kilometr,“ uvádí výzkumný tým.

VIDEO: Reportér Matěj Smlsal zkusil práci kurýra na cargokole. Právě proto, aby kurýři nedoručovali malé zásilky autem, vybudovala Praha na Florenci cyklodepo:

18. prosince 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

Auto zapadlo v blátě nebo písku a nejede dál. Vyprostěte ho sami

Zkušení řidiči si s vyproštěním auta nejspíš poradí, pro ty ostatní máme pár rad, jak auto z nepříjemné situace dostat. Triků existuje hned několik.

14. července 2025

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.