Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čtenáři se hádají: zákaz spalováků a povinné elektromobily Čechy štvou

Část 13/14

Hromadná doprava by měla posílit

Jan Svatek: Řešením (zřejmě upřednostňovaným evropskými politiky) by samozřejmě mohla být kvalitní hromadná doprava. OK, nic proti, pokud ovšem z každé Horní Dolní bude možno cestovat množstvím spojů srovnatelným s množstvím spojů ve městech (např. v Praze) - stačilo by, pokud by interval mezi spoji (ve srovnatelných časech) byl maximálně 4x delší než interval než u spojů v Praze (čili pokud by v Praze jel autobus 4x do hodiny v každém směru, potom z Horní Dolní minimálně 1x za hodinu, pokud je interval v Praze ve špičce 5 minut, potom by musel být ve špičce v každé Horní Dolní interval 20 minut). A zároveň by to chtělo, aby se z každé obce A do každé obce B muselo hromadnou dopravou cestovat maximálně o 100% delší dobu než automobilem (např. mezi Bořanovicemi a Řeží to trvá hromadnou dopravou 1 hodinu, zatímco autem 15 minut - čili zde to splnit zatím nelze).

Tomáš Nováček: Ta hromadná doprava, i kdyby byla sebelepší (v našich podmínkách sci-fi, protože na to nemáme ani infrastrukturu), stejně nikdy nepobere všechno a všechny. A navíc, kdo to zaplatí, kde bychom vzali řidiče, strojvůdce atd.? Navíc jakmile dojíždí víc jak jeden člověk, tak se veřejná doprava stává dost drahou. A to říkám jako člověk, který ji, když to jde, preferuje. Ale prostě stačí jet někam, kam nevede hlavní koridor nebo tam nejezdí přímé dálkové linky a jste nahraní. Nehledě na kapacitu, že prostě (na rozdíl od auta) je člověk otrokem jízdních řádů, rezervací, někdy nepříjemných spolucestujících atd. Ostatně, stačilo se podívat na německý experiment s jízdenkou (skoro) zdarma...

Jan Svatek: No vždyť to používám jako argument pro to, aby se evropští politici zamysleli nad tím, že hromadná doprava a násilím prosazovaná elektromobilita není pro každého, že tu mohou existovat celé skupiny lidí, jimž elektromobilita může zcela jednoznačně znekvalitnit jejich životy. Proto jsem taky „nadsadil“ ideální požadavky na hromadnou dopravu, aby to bylo zřejmé. Není možné prosazovat některé aspekty s celospolečenskými dopady, aniž bychom neučinili nějaké kompenzace, které by srovnaly životní podmínky a náklady v jednotlivých regionech EU a které by zajistily, že dopady na žádnou oblast v EU nebudou devastující.

A nebo to nechat na trhu - nezakazovat auta na fosilní paliva a nechat ten pokrok, aby se prosadil sám (když je to tak skvělé, proč to od zeleného stolu prosazovat?).

Politici si bohužel neuvědomují, že ne každý pracuje a bydlí v městě, že ne každý pracuje v přímé dojezdové vzdálenosti od domova (bez nutnosti přestupu při použití hromadné dopravy). A když k tomu připočtu poněkud jinou mzdovou hladinu (při téměř stejné a u některých komodit dokonce vyšší hladině cenové) v Česku, nelze se divit, že v Česku je tolik lidí, kteří jsou proti shora nucené elektromobilitě. Proč? Protože hrozí reálně snížení kvality života běžných lidí, kteří nežijí ve velkých městech, jimž samozřejmě elektromobily mohou zlepšit kvalitu života (snížení emisí) bez vážných dopadů na životní úroveň (kvalitní MHD).

Pro naši rodinu s poněkud vyššími (celkovými) příjmy, žijící v blízkosti Prahy v RD, může mít samozřejmě elektromobilita jisté kouzlo (již máme rozjetou instalaci fotovoltaiky na střeše RD), ale co ti, kteří tyto možnosti nemají? Tohle evropští politici nedomysleli (pokud tedy není cílem „posadit běžné lidi na zadinku“ a omezit individuální dopravu an bloc).

Petr Kraus: A vůbec, já bych upřednostnil vlaky. Ale jako fakt extrémně. K nám sice ještě koleje nedotáhly, ale já vidím budoucnost v nich.

Jiří Jurášek: Časově velmi náročné. Tratě jsou přeplněné a nové by byly bůhví kdy. Dálnice se staví desítky let, a to jsou desítky km.

Petr Kraus: Jistě, předpoklad jsou masivní investice do rozvoje tratí, ale i komfortu pro cestujících.

Honza Karásek: Jen asi 1/3 českých tratí je elektrizovaná. Sama železnice bude mít problém, až se zakážou naftové vlaky.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...