Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Čtenáři se hádají: zákaz spalováků a povinné elektromobily Čechy štvou

Jsme my Češi hrdinové s křížkem po funuse? Vypadá to, jako bychom se najednou probudili a začali protestovat proti už vlastně schválenému konci výroby aut se spalovacími motory. Minulý týden jsme přinesli několik textů na toto téma – a vy jste v nich velmi vášnivě diskutovali na téma nadcházející elektromobilní éry.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Články tohoto typu Čechům podsouvají, že jsou jakoby zaostalí. Jaká je však realita i v bohatém Německu? Před několika dny bylo na ČRo Plus sděleno, že v Německu si elektroauta málokdo kupuje za reálnou cenu. Jsou tlačeny dotacemi a často si je kupují bohatí jako 2. či 3. auto do rodiny, protože je to pro ně momentálně výhodné. Prostě, jako ve většině případů, chudší část obyvatelstva dotuje "eko" a "klima" existenci těch bohatších.

Situaci v Německu dokonale popisuje článek "Prodeje elektromobilů v Německu se propadly o 83 procent, má jít o začátek konce elektrické pohádky" (4.2.23, autoforum, uvedená čísla jsem ověřil i jinde):

"Prodeje elektromobilů v lednu propadly na pouhých 18 100 vozů místo 104 325 aut v prosinci. To představuje ohromný meziměsíční pokles o 83 %, který je dán hlavně změnou dotací. Odbyt ovšem neklesal jen meziměsíčně, je nižší i meziročně a je také pod úrovní ledna 2021. Na úsvitu elektrické revoluce jsou německé prodeje elektromobilů nejnižší za 3 roky..."

"To je horší vývoj, než čekali i skeptici, přitom dotace se zase tak moc nesnížily. Němci kupující elektromobily nyní od všech, kteří je nekupují, dostanou místo 6 000 Eur (142 tisíc Kč) dotaci maximálně 4 500 Eur (107 tisíc Kč), pokud se auto prodává za méně než 40 000 Eur bez DPH. U dražších vozidel do ceny 65 000 Eur (1,55 milionu Kč) bez DPH činí dotace 3 000 Eur (71 tisíc Kč) místo dřívějších 5 000 Eur (119 tisíc Kč). To je jen jakási ondulace dotační křivky, žádný strmý pád. Přesto takový efekt. A to mají v roce 2024 dotace dál klesat..."

"Prodeje dobíjecích hybridů, kterým dotace (nyní) skončily zcela: počet v Německu nově registrovaných plug-in hybridů byl letos v lednu necelých 9000 aut - po téměř 70 000 vozech v prosinci 2022 a 54 100 vozech v lednu 2022. Je třeba ještě něco dodávat?"

3 0
možnosti

"Prostě, jako ve většině případů, chudší část obyvatelstva dotuje "eko" a "klima" existenci těch bohatších." .... a odkud jste přišel na to, že to platí ti chudí? Kdo vydělává více, tak platí taky více státu, tím více v nemecku, kde jsou daně silně progresivní. Ve výsledku pak ten bohatý odvede za rok státu klidně 10-15x více, než ten chudý - z čeho pak soudíte, že ty dotace jsou z toho, co zaplatili ti chudí?

0 4
možnosti

I68v77o 39Š64t71ě94r88b53a

8. 3. 2023 12:56

Kolik se platí za KWh při nabíjení?

Co naše elektrická síť? Zvládne to?

2 0
možnosti
Foto

J74a19n 67S10v52a72t26e13k

8. 3. 2023 12:54

Byl jsem zařazen mezi příznivce "spalováků" jen proto, že radostí nehýkám z toho, jaké dosud parametry mají elektromobily.

Není většího omylu!

Jsem v podstatě pro elektromobilitu, ale takovou, která bude jednak nejen cenově dostupná každému současnému uživateli osobních automobilů, tedy i oněm obyvatelům z "Horní Dolní" bez kvalitní hromadné dopravy, pro které je auto (podotýkám levné a s řádným dojezdem) v podstatě nezbytností v počtu větším než 1 auto na 1 rodinu (stačí totiž, aby ti dva dospělí s rodinou pracovali na druhé straně od obce, kde žijí, připočtěme k tomu i případný rozvoz dětí po školách či kroužcích).

A nebo snad mají zastánci elektromobility v záloze řešení, které zajistí každému obyvateli (v každé obci) stejnou občanskou obslužnost jako ve městech?

Sám přitom mám pochopitelně již rozjednanou fotovoltaiku a přesvědčuji ženu, že jedno z našich dvou příštích aut bude prostě elektromobil.

Takže označovat mě za jednoznačného zastánce aut na fosilní paliva je omyl.

1 0
možnosti

T53o15m87á84š 22K90o79t

8. 3. 2023 8:53

Kde se mám přihlásit o honorář za otištění mého komentáře v tom článku? :)

5 0
možnosti

Nejvíc mě na tom udivuje jedna věc - málokomu dochází, že bez ohledu na ten zákaz se všechna dostupná ropa stejně nakonec vytěží a co se z toho dá spálit to se spálí. Takže celkové emise to rozhodně nesníží, vzhledem k náročnosti výroby spíš naopak.

4 0
možnosti

Přesně tak. Veškerá dostupná ropa, plyn a uhlí bude spáleno, to je realita. Klima se na této planetě vždy měnilo, mění a měnit bude, to je realita. A co je také realita je fakt, že na této planetě přežily pouze ty organismy, které se dokázaly změnám klimatu přizpůsobit, ne ty, které se s ní snažily bojovat.

Tedy je úplně jedno, jak moc se budeme snažit se změnami klimatu bojovat, ony nastanou tak jako tak. Co opravdu musíme zvládnout je přizpůsobit se jim. A čím více ekonomických zdrojů vyplácáme na boj s klimatickými změnami, tím méně jich následně budeme mít, abychom se těm změnám přizpůsobili.

4 0
možnosti

Plácáte dohromady nesouvisející věci.

Ano, je potřeba rozvíjet jadernou energetiku, než zvládneme ještě efektivnější technologie.

Ne, spalovací motory s tímto nesouvisejí. Benzín a nafta nejsou jediné produkty z ropy. Z ropy se vyrábí spousta dalších produktů.

A vliv spalovacích motorů na přírodu je marginální, hlavně vliv IAD.

7 0
možnosti

Realita je taková, že elektromobil je technologie starší, jak vozy se spalovacím motorem. Ano, elektromobily tu byly jako první a na volném trhu to naprosto projely.

A ono stejné je to i dnes po více jak století vývoje. Elektromobily se bez dotací a znevýhodnění vozů se spalovacími motory stále nedokážou prosadit. Taková je realita.

A jaký bude výsledek? Ono už není moc na výběr. Automobilky vyvíjejí s dlouhým cyklem 12-15 let dopředu. Tedy pokud je v roce 2020 začnete natvrdo připravovat na to, že spalováky budou v roce 2035 zakázané, tak logicky veškerý vývoj soustředí na elektromobily a ukončí vývoj nových generací motorů pro spalováky. Protože vývoj nového modelu a motorů stojí miliardy eur a automobilky v EU nejsou zrovna ve stavu, že by se topily v penězích. Čili v tuto chvíli jsou automobilky plně ve stavu, kdy prostě počítají jen s elektromobily a proto jim už ani nezbývá nic jiného, než tento směr tlačit.

Co je pro ně doslova smrtící je Euro 7. Už Euro 6 dokáží plnit jen díky podílu elektromobilů a hybridů. Doslova musí dotovat ceny elektromobilů a hybridů a navyšovat tak ceny spalováků, aby se do limitu vešly a i tak to často nestačí a musí platit pokuty. To je důvod, proč Euro 7 zlikviduje cokoli menšího jak Octavia a proč se pak žádné auto nedokáže vejít do půl milionu, respektive ono se pak žádné auto nevejde ani 700 tisíc. Protože Euro 7 už žádný čistě spalovací motor nezvládne. Ten limit CO2 je tak nízký, že se do něj vejdou jen elektromobily a plug-in hybridy v případě, že majitelé budou poctivě dobíjet baterie před jízdou.

A stačí se podívat, jaký je dnes rozdíl mezi vozem s čistě spalovacím motorem a tím samým modelem v podobě PHEV. Ten rozdíl jsou stovky tisíc korun.

A jaký bude tedy výsledek? Místo abychom lidem zpřístupnili nová čistá a bezpečná auta, tak je zdražíme tak, že jim budou nedostupná. Lidé tak budou muset dál jezdit ve starých vozech s vysokými emisemi a horší bezpečností. Automotiv přitom úplně zlikvidujeme v EU. Vážně super.

13 0
možnosti

Pletete věci dohromady Euro 6 musí plnit jednotlivá prodávaná auta a kvůli to normě není potřeba zavádění PHEV a BEV a různých dalších XXXEV. To je o flotilových emisích.

0 0
možnosti

J92a50n 64K70r42p72e33c

8. 3. 2023 7:50

zastavil bych se hned u prvniho. pana Stepnicky. to je samozrejme blud. spalovaky utomobilky delat budou, ale ne pro evropsky trh. EU opravdu neni stredobodem vesmiru.

0 0
možnosti

Spalovaky se delat budou a to i pro evropsky trh. Nebo myslite ze lesnici budou jezdit elektromobily? Ze na severu evropy budou jezdit elektromobily? Vzdyt ani ted se tam elektromobily nejezdi, protoze jsou nevhodne. Ze se prestanou vyrabet dodavky?

Velke mnozstvi oblasti pozadujici prepravu neni mozne uspokojit elektromobily.

2 0
možnosti

Evropa chce spasit svět, ať to stojí co to stojí, ale jinde nějaké emise neřeší a nejen že nezavirají své uhelné elektrárny, ale naopak je budují :

Čína

Největším světovým znečišťovatelem klimatu je Čína, která navzdory ekologickým trendům zvýšila kapacitu nových elektráren o 25,2 GW. Tento růst téměř vyrovnal uzavření uhelných elektráren s kapacitou 25,6 GW ve zbytku světa. Čína slíbila, že její emise oxidu uhličitého dosáhnou vrcholu před rokem 2030 a že do roku 2060 bude uhlíkově neutrální.

USA

Spojené státy, které jsou druhým největším producentem emisí oxidu uhličitého, se na listopadovém jednání Organizace spojených národů o klimatu spolu s dalšími zhruba 40 zeměmi zavázaly, že do konce roku 2022 ukončí mezinárodní financování většiny projektů využívajících fosilní paliva.

Vláda prezidenta Joea Bidena ale možná brzy zváží výzvy k udělení výjimky ze svých slibů, protože situace na energetických trzích je napjatá kvůli invazi na Ukrajinu, upozornil tento týden jeden z představitelů USA.

Kapacita nově budovaných uhelných elektráren se však loni snížila, a to o 13 procent na dosavadní minimum 457 GW. V roce 2020 naopak poprvé od roku 2015 kapacita nově budovaných uhelných elektráren vzrostla.

Celkem je v 79 zemích světa v provozu více než 2400 uhelných elektráren. Ve výstavbě je jich dalších více než 189.

Takže nám už chybí jen nařízení z Bruselu, že nemá foukat vítr, a zeměkoule by se měla přestat otáčet. Pak tu budem bez emisí.

7 0
možnosti
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!