Hybridy jsou na koni
Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota, již čtyři roky předního světového výrobce, vysvětluje své důvody k pesimismu, pokud se jedná o elektromobily: „Jsem přesvědčen, že elektromobily jsou jednou z nejdůležitějších technologií pro snižování globálního oteplování, ale ne jedinou.“ Když se podíváme na celý svět, „je přibližně jedna miliarda lidí, kteří nemají dostatečnou infrastrukturu pro nabíjení a musíme také vzít v úvahu jejich individuální potřeby mobility“, komentuje Toyoda.
A nezávislá výzkumná americká organizace ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) mu výsledky své studie GreenerCar, v níž se zaměřila na skutečný ekologický dopad vozidel na naši planetu, dává za pravdu. A možná překvapivě se na prvním místě neumístil elektromobil, ale vůz s hybridním pohonem.
Udělal Toyotu sexy, boj s elektrickou zaslepeností už nechá na čahounovi |
Vítězem se stala poslední generace Toyoty Prius v plug-in hybridní verzi. Na druhém místě skončily dva elektromobily Lexus RZ 300e a Mini Cooper SE, a do první desítky se dostaly i další tři full-hybridní modely Toyoty: RAV4, Camry a Corolla. V případě plug-in hybridů však hodně hraje roli způsob jejich používání. Nejsou vzácné případy, kdy po vrácení auta z leasingu mělo kabely zabalené v původním igelitu.
Naopak podle bruselské organizace Green NCAP je autem s nejnižším dopadem na životní prostředí elektrická Dacia Spring. Dosáhla toho však jen díky kompromisům v bezpečnosti, ve výkonu, v dojezdu a užitných vlastnostech. Spring si zapsal celkové hodnocení 9,9 před čínským BYD-em Dolphin (9,8), aerodynamickým Hyundaiem Ioniq 6, Teslou 3 a VW ID.7, které dosáhly shodné skóre 9,8. Nejzelenějším autem se spalovacím motorem je dieselový Opel Mokka se čtyřválcovým turbodieselem 1,5 CDTI. Naftové motory tedy evidentně ještě neřekly své poslední slovo.