V důsledku těchto nehod bylo 27 lidí usmrceno, 66 těžce zraněno a 1 436 zraněno lehce. Socioekonomické ztráty z těchto dopravních nehod dosáhly téměř 33 miliard korun. V průměru tak každý den „odjede“ od nehody téměř padesát viníků, každých 29 minut jeden.
V deseti krajích byly v uplynulých třech letech evidovány smrtelné následky těchto nehod, nejvíc v Jihomoravském kraji, kde bylo usmrceno šest lidí. Nejvíc, čtrnáct, těžce zraněných při nehodách, od kterých řidič ujel, pak bylo evidováno v Praze.
Opilý řidič ujel od nehody. Jak jsem se dostal do policejního auta, divil se![]() |
„Tímto jednáním se tyto osoby dopouští přestupku nebo v některých případech i trestného činu, zejména u nehod se zraněním. Maximální finanční postihy za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody se ve správním řízení od letošního roku zpětinásobily,“ upozorňuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Podle Kaduly je řada důvodů, proč viníci z místa dopravních nehod ujedou. „U těch méně závažných nehod – typicky střet se zaparkovaným vozidlem to může být obava ze ztráty z bonusu z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, u těch závažnějších pak trestně právní následky.“
„Výzkumy ukazují, že rizikovými faktory zvyšujícími pravděpodobnost ujetí z místa nehody jsou také možné přitěžující okolnosti, nejen řízení pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, ale také zákaz řízení, absence řidičského oprávnění a podobně. Důvodem ujetí od nehody je tedy často obava ze souhrnných následků svých činů. K ujetí z místa nehody se také spíše uchylují řidiči, kteří již v minulosti spáchali trestný čin nebo přestupek,“ uvádí Kateřina Bucsuházy z oblasti hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.
A dodává: „Jak dokládají zkušenosti z hloubkové analýzy dopravních nehod, u účastníků nehod se lze po dopravní nehodě nejčastěji setkat s akutní reakcí na stres, v přibližně sedmnácti procentech případů. Ujetí od dopravní nehody může být vědomým jednáním. Zážitek z dopravní nehody nicméně představuje pro všechny zúčastněné stres a v některých případech mohou být řidiči danou situací natolik ovlivněni, že i například jinak zodpovědný řidič v důsledku psychického šoku z místa nehody odjede.“
„Přestože drtivá většina těchto nehod byla „jen“ s hmotnou škodou, ve stovkách případů došlo ke zranění osob, někdy bohužel také ke smrtelným,“ komentuje Lukáš Kadula.
Bilance ujetí viníků z místa nehody v uplynulých třech letech:
- rok 2021: 17 683 nehod, 8 usmrcených, 19 těžce zraněných a 446 lehce zraněných osob
- rok 2022: 18 378 nehod, 9 usmrcených, 24 těžce zraněných a 515 lehce zraněných osob
- rok 2023: 18 124 nehod, 10 usmrcených, 23 těžce zraněných a 475 lehce zraněných osob
„V případě nehod, kdy viníci ujeli se v uplynulých třech letech jednalo o 18,5% podíl na všech nehodách, 2,0% podíl na usmrcených, 1,3% podíl na těžce zraněných a 2,1% podíl na lehce zraněných,“ dodává Kadula.
A cituje ze statistik: „Pokud šlo pouze o nehody s hmotnou škodou, tak v 68 % případů se jednalo o střet se zaparkovaným nebo odstaveným vozidlem. Přestože 2,6% podíl nehod s následky na životě či zdraví se může jevit jako relativně nízký, viníci nehod si musí uvědomit, že jejich primární povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravní nehody, což v řadě případů může zachránit lidský život nebo zásadně zmírnit následky zranění. Data potvrzují, že nejčastěji se z pohledu nehod s následky na životě nebo zdraví jedná o střety s chodci – mnohdy s dětmi.“
Ve sledovaném období (2021–2023) bylo při nehodách, kdy viník ujel, zraněno 89 dětí do 14 let věku.
Řidič srazil manželský pár a ujel. Když se druhý den přihlásil, ještě nadýchal![]() |
Na postihy za ujetí od dopravní nehody pamatuje také legislativa. Od ledna 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody pětinásobně zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení z 5 000 Kč na 25 000 Kč. „Na neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku pak pamatuje § 151 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů: Řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na pět let nebo zákazem činnosti,“ cituje ze zákona Lukáš Kadula.