Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Exkluzivně   14:00
Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází rozpracovaný koncept, který má být slabikářem nové kapitoly značky v Číně, vypadá spokojeně, i když je maketa hotová zatím jen z půlky. Koncept ID. CODE nám vysvětlil a popsal v předstihu v designstudiu ukrytém v lesích u Norimberka.

„Je to první showcar pro Čínu, ale budou ještě další. Na nich ukážeme diferenciaci pro společné podniky, které tam máme s různými automobilkami,“ vysvětluje Andreas Mindt. Značka chce v Číně do roku 2030 představit více než 30 nových modelů.

Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německého výrobce s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. Volkswagen Číňanům vtiskl představu o tom, jak má správné auto vypadat, do té doby znala většina z nich jen jízdní kolo.

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií konceptu ID. CODE pro Čínu

Jenže dnes už je situace výrazně odlišná. Na čínský trh se za poslední dekády vydala většina světových automobilek, které naučily nové ambiciózní domácí značky vyrábět auta. Dnes z toho těží a svět vyděšeně sleduje, jak Čína svou celosvětovou ekonomickou moc rozšiřuje i na autoprůmysl.

Volkswagen po čtyřiceti letech sesadila z trůnu prodejů na čínském trhu domácí automobilka předloni. Předjel ho místní ambiciózní výrobce elektromobilů BYD, který se mimochodem razantně tlačí i do Evropy. V souvislosti se snížením prodeje spalovacích motorů tržní podíl Volkswagenu v Číně loni klesl na 14 z 18 procent v roce 2018.

„Německá automobilka usiluje o rozšíření své produktové řady v Číně, aby přilákala zákazníky zejména v základním a středním segmentu elektromobilů. Současná nabídka koncernu je však cenově vyšší než u mnoha čínských konkurentů, kteří nabízejí pouze elektrické vozy,“ píše Reuters.

Volkswagen oznámil, že plánuje v Číně investovat 2,5 miliardy eur (63 miliard Kč) do rozšíření svého výrobního a inovačního centra ve městě Che-fej v provincii An-chuej.

A všechny nové plány na restart v Číně ponesou podpis Andrease Mindta, alespoň z pohledu designu, kterému u značky Volkswagen začal velet před rokem. Mindt je ostřílený veterán koncernu VW, kromě volkswagenů nesou za osmadvacet let v jeho službách podpis desítky volkswagenů, audin, ale i bentleye i porsche.

Granturismo podle čínských pravidel elektroaut

ID. CODE jsme mohli vidět jako jediní „civilisté“, kteří nepatřili mezi samotné tvůrce z automobilky, nebo nebyli mezi modeláři a řemeslníky, již ho stavěli. V této fázi rozpracovanosti ho vidělo tedy jen pár lidí na světě.

Na pohled je obrovský, při osobním setkání je ten svalnatý dynamicky tvarovaný hatchback se shootingbrakeovou zádí na vyšším podvozku a velkých kolech – říkat mu SUV nebo crossover se mi ale příčí – vyvážený, není agresivně obhroublý. Spíš je to svalnaté granturismo v moderním pojetí, něco, o co se snažilo Ferrari při stavbě svého Puronsangue.

Andreas Mindt klade důraz na proporce. „Máme hodně dlouhou kapotu, ale ta je velmi nízká. V dnešní době z elektromobilů s krátkou strmou kapotou nevidíš nic z přídě. Tady uvidíš tento sval,“ hladí vystouplé linie blatníků, mezi kterými je „utopená“ kapota. Možná je to malá reminiscence na Porsche 911, které si Andreas hýčká v garáži. Protože je to elektromobil s baterií v podlaze a elektromotory u náprav, mohla být kapota opravdu co nejníž. Z toho plyne i to, že je přístrojovka usazena hlouběji, je kratší a netvoří mohutnou hradbu před řidičem, níž je díky tomu i tablet infotainmentu.

„Je to koncept elektromobilu vytvořený pro čínský trh. Analyzujeme ho a tohle se lidem líbí, to od nás očekávají,“ vysvětluje. „Auto má stabilní postoj. Výrazné kulaté blatníky a štíhlé tělo.“ Číňané mají podle šéfdesignéra Volkswagenu rádi fluidní design, proto má ID. CODE vyhlazené tvary s plochami, které plynule „plynou“, navazují na sebe a přetékají jedna v druhou.

Mindtův tým chtěl dát konceptu dojem pohybu. Nešli na to ale obvyklým fíglem s klínovitým obrysem pontonu karoserie, naopak, hrana oken navazující na kapotu je skoro vodorovná.

„Použili jsme vlastně podvozek SUV, ve kterém je tlustá baterie, ale na něj dali subtilní tělo. To je trik, jak udělat karoserii elegantní a nízkou. Dlouhý rozvor, krátké převisy a velká kola dávají autu opravdu pěkné přirozené proporce,“ popisuje Mindt s tím, že právě elektrický pohon umožňuje designérům proporce takto vyvážit a volně si s nimi hrát. Zadní okno je velmi nízké, to je daň za dynamickou siluetu. Světlo do interiéru pouští velká prosklená plocha střechy.

Andreas Mindt ještě upozorňuje na světla, u jejichž tvorby mají dnes díky diodové technologii designéři téměř úplně volné ruce. „S několika vrstvami LED můžeme dát světlu hloubku, můžeme také vytvořit animaci, může se třpytit nebo vás pozdravit,“ popisuje. ID. CODE má být schopen zvládat plně autonomní řízení úrovně 4, ale v reálu je to statický showcar, socha bez interiéru, ten popisují skici, vizualizace a animace.

Čínská mise

ID. CODE se představí na autosalonu v Pekingu, který se koná v termínu od 25. dubna do 4. května. Představuje nejen nový designový jazyk, ale též nový technologický standard budoucích modelů Volkswagen. Nová strategie nese název „V Číně pro Čínu“. „Cílem je ještě těsnější přizpůsobení se specifickým požadavkům zákazníků na největším světovém automobilovém trhu a poskytnout jim přesvědčivou nabídku produktů ve všech relevantních segmentech,“ shrnuje vedoucí produktové komunikace značky Stefan Voswinkel.

Rodina elektrických modelů ID. se do roku 2030 rozroste na celkem 16 modelů. „To zahrnuje pět elektromobilů nové podznačky ID.UX. Volkswagen také postupně představuje elektrické verze svých modelů se spalovacími motory, rozšiřuje své portfolio v Číně o nové, vysoce účinné plug-in hybridy s elektrickým dojezdem přes 100 kilometrů,“ vypočítává Voswinkel. Do roku 2030 má dorazit dvanáct nových spalovacích modelů značky a šest hybridů. „Nová progresivní podznačka ID.UX hraje klíčovou roli také z hlediska profilu Volkswagenu na čínském trhu. S plně elektrickými modely zaměřenými na životní styl je navržena tak, aby oslovila zejména mladší zákazníky.“ První model ID.UX je ID.UNYX, jehož uvedení na trh je plánováno na rok 2024, ten svým pojetím na ID. CODE naváže.

„Značka Volkswagen se již může ohlédnout za 40 lety úspěchu v Číně a my pokračujeme v tomto příběhu do nové éry mobility, čímž potvrzujeme důvěru našich čínských zákazníků,“ řekl Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen. „Spolu s našimi čínskými partnery zahajujeme novou éru mobility v Číně.“

Volkswagen navíc doplní své architektury MQB (spalovací vozy) a MEB (elektromobily) přidáním platforem vyvinutých ve spolupráci s čínskými partnery.

Společnost Volkswagen China Technology Company (VCTC) se sídlem v Hefei vyvíjí první elektrickou platformu skupiny speciálně pro Čínu. „Od roku 2026 mají být na čínské platformě CMP postaveny nejméně čtyři další vstupní elektrické modely. Více platforem umožňuje Volkswagenu nabízet svým zákazníkům ty správné produkty ve všech relevantních segmentech a plnit všechny potřeby,“ komentuje Voswinkel.

Nová platforma s čínským partnerem

Další platformu německý koncern vyvinul se svým čínským partnerem Xpeng. Architekturu pro inteligentní a elektrické vozy plánuje používat v elektromobilech značky VW vyvíjených v Číně od roku 2026. Volkswagen uvedl, že chystá dva modely střední třídy.

„Čínská elektrická architektura automobilce pomůže dosáhnout cíle snížení nákladů na platformu vyvinutou v Číně o 40 procent ve srovnání s platformou MEB vyvinutou v Německu, a to díky snížení počtu řídicích jednotek,“ uvedl koncern. K řízení všech elektronických zařízení architektura využívá centrální počítač a zónovou strukturu. Tato architektura redukuje kabeláž a komponenty v autě, takže se snáz a levněji vyrábí. Lídrem na trhu je, co se týče tohoto typu, americká automobilka Tesla.

„Konkurence je velmi tvrdá a my musíme přizpůsobit svou nákladovou strukturu tak, abychom byli v tomto prostředí konkurenceschopní,“ řekl člen představenstva Volkswagenu a šéf pro Čínu Ralf Brandstätter. „Je to rozhodující krok v našem vývoji inteligentních připojených vozidel určených pro Čínu,“ dodal.

Oznámení navazuje na partnerství uzavřené v loňském roce. Volkswagen koupil 4,99procentní podíl ve společnosti Xpeng za přibližně 700 milionů dolarů (16,6 miliardy Kč) s plánem společně uvést do roku 2026 na trh dva modely elektromobilů značky Volkswagen.

Automobilky uvedly, že jejich úspory z rozsahu a spolupráce v oblasti platformy a softwaru sníží náklady a zkrátí dobu vývoje o 30 procent.

„Volkswagen posiluje svůj ekosystém výroby, vývoje, nákupu a výroby baterií v Číně. Do konce roku se počet zaměstnanců v samotném R&D centru v Anhui rozroste na 3000 odborníků. Značka také zintenzivňuje lokalizaci, aby dosáhla výrazně kratších vývojových cyklů,“ dodává další krok v restrukturalizaci čínských aktivit automobilky Voswinkel. „Čínští partneři jako XPENG, Horizon Robotics a Thundersoft mají být integrováni do procesu vývoje v rané fázi. Zaměstnanci společného podniku CARIZON s Horizon Robotics a společného podniku CARThunder s Thundersoftem se zabývají vývojem inovativních systémů pro autonomní řízení, infotainment a konektivitu,“ uzavírá mluvčí značky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Y

VIDEO Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se,...

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Členské státy Evropské unie váhají, zda podpořit dodatečná cla na elektromobily vyráběné v Číně,...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

Elektrický Citroën Ë-C3

VIDEO Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Yangwang U9 na autosalonu v Pekingu

VIDEO Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu Kč), aby si vybudovala...

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie

Nové auto za jeden (pražský) plat. V Číně se objevilo v prodeji miniauto s...

VIDEO Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030...

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

AUTOFOTKA: Ferrari na šrot. Plagiáty Italové v lisu mění v úhledné kostky

Udávat se nemá, ale hlásit se to prý musí. Maranellská automobilka v loňském roce v rámci programu pro nahlašování padělků zničila více než 400 000 předmětů s logem vzpínajícího se koníka. Ve stoupě...

14. července 2024

Auta na sociálních sítích: lak za půl milionu a ministr hlídající odtahovky

Sociální sítě jsou jednoznačným fenoménem dneška, drtivá většina obsahu je spíše k smíchu, ale čas od času se dá najít i pár zajímavostí a užitečných informací. Podívali jsme se na hity internetu,...

13. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Podle chirurga z modelace ženských zevních genitálií profitují i muži
Podle chirurga z modelace ženských zevních genitálií profitují i muži

Stále více žen vyhledává plastickou chirurgii genitálu. Podle renomovaného plastického chirurga Svatopluka Svobody se pro ni pacientky rozhodují...

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Oběti žrali vepři. Hororové zlo páchal sériový vrah ve svém Prasečím paláci

Injekce, motorové pily, sexuální orgie, motorkáři. A hladoví vepři. Scény, při nichž vyhasínaly životy vancouverských...