Někde desítky, jinde jen jednotky procent
Tlak vlád na přijetí méně znečišťujících motorů, stejně jako záměry Číny hrát vedoucí roli na tomto trhu a exponenciální růst Tesly v uplynulých letech zvýšily poptávku po těchto autech po celém světě. Loni se celosvětově prodalo celkem 9,8 milionu čistě elektrických osobních aut a lehkých užitkových vozidel, což představuje 11 % jejich celosvětového odbytu. Ne všude je však poptávka stejně velká.
V USA je podíl elektromobilů 7 %, přičemž Kalifornie dominuje s podílem přes 20 %, zatímco téměř ve všech centrálních státech je to většinou pod 5 %. V Evropě byl loni podíl elektromobilů na úrovni 16 %. V jejich rozšíření je premiantem Norsko s podílem 82 % na loňských prodejích. Bylo toho ovšem dosaženo masivní podporou z peněz za prodej vytěžených fosilních paliv. Následuje Švédsko s 39 % a Dánsko s 36 %.
Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní |
V Německu si loni elektromobilita získala 18 % zákazníků, a stejný podíl je i v Portugalsku. Ve Francii a Velké Británii měly elektromobily podíl 17 %, zatímco ve Španělsku to bylo 5,4 % a v Itálii jen 4,2 %. V České republice je to ještě méně – okolo 3 %. V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in hybridů. Oba druhy pohonů jsou však hlavně záležitostí Prahy a středních Čech.
Prodeje u nás táhnou firmy, v případě fyzických osob se jedná pouze o jednotky procent. Citroën proto přehodnotil situaci a místo výhradně elektrického Berlinga již opět nabízí i jeho spalovací verzi. A navzdory nově zavedeným dotacím na elektrická auta pro podnikatele český dovozce automobilů Honda na poslední chvíli odložil uvedení plně elektrického modelu e:Ny1 na náš trh.
Podíl nově prodaných elektrických aut u nás je však přesto vyšší než v takovém Japonsku. Tato jedna z nejprůmyslovějších a technologicky nejvyspělejších zemí má totiž podíl elektrických vozidel na mizivých 1,7 % trhu.