Autofotka týdne: Dobíjecí stan pro hybridní volvo se vejde do kufru

aktualizováno 
Současné jízdní parametry elektromobilů už dokáže široká automobilová veřejnost téměř akceptovat, technologie baterií však nedokázala vykročit výrazným směrem dopředu a dojezd elektromobilů stále zůstává jejich největší slabinou. Nový projekt Volva se snaží tuto nemilou vlastnost změnit jiným způsobem.

Solární pavilon Volvo | foto: Synthesis Design + Architecture (SDA)

Dojezd elektromobilů, který u většiny z nich dosahuje kolem 200 kilometrů na jedno nabití, sice převážně pokryje denní vzdálenosti mnoha řidičů, nikdy vás ovšem nezbaví nepříjemného pocitu, že v případě delší mimořádné jízdy vás může elektromobil nechat na holičkách. Navíc, těch dvě stě kilometrů abyste ujeli šnečím tempem, a to vám nesmí stát v cestě moc vysoký kopec a nesmí být moc zima, kterou baterky nemilují a navíc topení "vycucá" baterky mocnými doušky.

Neotřelým řešením by pro fanoušky elektromobilů a hybridních automobilů mohl být vítězný návrh ze soutěže Switch to Pure Volvo Pavilion Design Competition, kterou uspořádalo italské zastoupení Volva a časopis The Plan magazine.

Solární pavilon Volvo

Cílem bylo vytvořit návrh nabíjecího pavilonu pro plug-in (dobíjecí) hybrid Volvo V60, který by se hodil přímo do terénu a umožňoval by majitelům nabíjet vůz přímo na cestách z nezávislého zdroje. Vítězný návrh pochází od designového studia Synthesis Design + Architecture (SDA) a firem Buro Happold a Fabric Images.

Fotogalerie

Základ Pure Tension Volvo Pavilonu tvoří samonosná konstrukce z prutů z uhlíkového vlákna a obalu z polyetylenu s vysokou hustotou (HDPE), do kterého jsou zabudované solární panely.

Svými parametry je přesně uzpůsobený na Volvo V60. Rozložený pavilon tvoří v půdorysu sedmimetrový čtverec, na výšku měří tři metry. Podle studia SDA se dá celá konstrukce pohodlně složit do tašky podobně jako stan a poté vložit do kufru volva.

Právě díky své ohebnosti nabízí studio hned několik variant, které se dají uzpůsobit podle přání zákazníka. Pavilon každopádně poskytuje pro solární panely větší plochu než například střecha automobilu.

Solární pavilon Volvo

Bližší technické parametry, jako jsou cena, váha a hlavně nabíjecí kapacita, představí Volvo až 15. září v Římě. U V60 trvá dobíjení baterií s kapacitou 12 kWh z domácí zásuvky 3,5 až 7,5 hodiny podle typu jističe, který je k dispozici. Nejkratší je nabíjení proudem 16 A, nejdelší nabíjecí cyklus předpokládá proud 6 A.

V čistě elektrickém módu má motor hybridu V60 točivý moment 200 Nm, maximální rychlost 100 km/h a akumulátory nabízejí dojezd 50 kilometrů.

Otázkou zůstává, nakolik je nový pavilon jen výstředním doplňkem hybridního volva, nebo reálnou cestou jak eletromotorům poskytnout větší svobodu na silnicích. I bez zabaleného nabíjecího pavilonu v kufru auta je V60 oproti standardní verzi o 300 kilogramů těžší a váží něco přes dvě tuny (V60 AWD váží asi 1 715 kg). Z tohoto nárůstu připadá plná polovina na baterie (150 kg), něco si vezmou elektromotory a kabeláž, uložení baterií a další systémy.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz