Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Rekord na 50 tisíc km ujetých za 8 dní slaví třicítku

Je to stejné, jako kdybyste za devět dní obkroužili v automobilu celou naši planetu, poté projeli podél celé Amazonky a hned nato se vydali z Prahy do Londýna a zpět, celkem 50 tisíc kilometrů. Rekordní vzdálenost ujetá za osm a půl dne sloužila automobilce jako test i reklama pro nově připravovanou sportovní verzi modelu 190 E.
Chladič odpovídal připravované sériové verzi, ale pro testování v Nardò...

Chladič odpovídal připravované sériové verzi, ale pro testování v Nardò mechanici vyjmuli ventilátor. Při vysokých rychlostech na okruhu nebyl potřeba. | foto: Daimler

V srpnu roku 1983 se vydávají na trať u jihoitalského městečka Nardò tři "baby benzy", tedy na poměry automobilky malé modely 190. Nový model, který mířil do nižší kategorie, než na které bylo tradiční publikum mercedesů zvyklé, měl prokázat své kvality na slavném vysokorychlostním okruhu. 

Vrcholovému provedení 190 E 2,3-16 připravili před premiérou zkoušku v podobě pokusu o rychlostní rekord na vzdálenost 50 tisíc kilometrů. Test dopadl na výbornou. Mezi 11. a 21. srpnem k tomu potřebovali 201 hodin, 39 minut a 43 sekund. Tedy necelých osm a půl dne. Nardò obletěly dva mercedesy (třetí se kvůli závadě na rozdělovači zdržel tři hodiny v boxech) průměrem 247 kilometrů v hodině. Což je víc, než udávaná maximálka sériového provedení. 

Slavný mercedes překonává ještě několik dalších rekordů. Model 190 E 2,3-16 se stává nejrychlejším sériovým vozem i na vzdálenosti 25 tisíc kilometrů, 25 tisíc mil a zaznamená i dalších devět rekordů ve své třídě. 

Auta byla odlišená barevnými terči v barvách italské vlajky na zadním okně (červený, zelený, bílý). Do rekordní jízdy odstartovala mercedesí letka 13. srpna ráno pod dohledem 102 komisařů FIA. Za volantem každého z vozů se střídalo šest pilotů, kteří měli na každé dvanáctikilometrové kolo kolem tří minut a pěti sekund. Každé dvě a půl hodiny auto zamířilo do boxů na dvacetisekundovou zastávku na doplnění paliva a výměnu za volantem.

Až na několik drobných úprav odpovídal model 190E sériové verzi, která byla o...

V té době se model 190 prodává už téměř rok, ale automobilová veřejnost vrcholovou verzi 190 E ještě nezná. Právě testování v Nardò mělo být poslední zkoušku technologické vyspělosti nového provedení, které bylo pak o čtyři týdny později představeno na autosalonu ve Frankfurtu. Technicky a vizuálně byly vozy z Nardò téměř identické s plánovanou sériovou verzí, lišily se jen v drobných detailech.

Pětistupňová manuální převodovka měla být podle tvrzení automobilky sériová. Podle neoficiálních zdrojů však dostala delší pátý převodový stupeň a měla vymontovanou zpátečku. Řízení přišlo o posilovač, který na naklopeném okruhu, kde se jede pořád rovně, nebyl potřeba. O 15 milimetrů snížili technici podvozek.

Pokoření rekordu mělo zákazníkům představit spolehlivost nově připravované...

Se sériovou výrobou byl shodný také chladič, ale pro testování byl vyjmutý ventilátor, protože normální nápor větru při vysokých dosahovaných rychlostech vytvářel dostatečný proud vzduchu. Před chladič byl navíc umístěný rychle z místa řidiče ovladatelný kryt, který byl potřeba pro udržení motoru v optimální teplotě při jízdách v chladné noci. Pro ochranu před hmyzem a vylepšení aerodynamiky dostal ještě chladič a světlomety plastové krytky. Původní 70litrovou nádrž nahradila stošedesátilitrová.

Kruhovou dráhu o průměru čtyři kilometry u italského městečka Nardò dnes vlastní Porsche. Měří 12,64026 kilometru a v době překonání rekordu panovala na trati až čtyřicetistupňová vedra. I přesto nezaznamenal 2,3litrový šestnáctiventilový čtyřválec (M102) vyvinutý Cosworthem s výkonem 136 kW výraznější problém.

Maximální rychlost modelu dosahovala 230 km/hod, speciály na Nardu však uháněly až dvěstěpadesátkou. Nejvíc k tomu pomohly úpravy vylepšující aerodynamiku. Spotřeba činila při téměř konstantních šesti tisících otáčkách za minutu více než 22 litrů na 100 kilometrů.

Pro rekordní jízdu bylo vstřikování Bosch K-Jetronic a zapalování přizpůsobeno pro trvale vysoké zatížení a vysoké otáčky motoru.

Každých osm a půl tisíce kilometrů se měnily zadní gumy, přední vydržely dvojnásobek. Výměna kol trvala pět minut a během nich mechanici vyměnili také olej, filtry a seřídili ventilové vůle. Za padesátitisícový test auto stavělo 243krát.

Testování na okruhu v Nardò nebylo pro Mercedes žádnou neznámou. Automobilka na něm testovala už například v roce 1976,1978 a 1979 několik verzí dieselové i benzinové verze modelu C111, s nímž překonala dva platné světové rekordy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...