Autofotka týdne: Rekord na 50 tisíc km ujetých za 8 dní slaví třicítku

aktualizováno 
Je to stejné, jako kdybyste za devět dní obkroužili v automobilu celou naši planetu, poté projeli podél celé Amazonky a hned nato se vydali z Prahy do Londýna a zpět, celkem 50 tisíc kilometrů. Rekordní vzdálenost ujetá za osm a půl dne sloužila automobilce jako test i reklama pro nově připravovanou sportovní verzi modelu 190 E.

Chladič odpovídal připravované sériové verzi, ale pro testování v Nardò mechanici vyjmuli ventilátor. Při vysokých rychlostech na okruhu nebyl potřeba. | foto: Daimler

V srpnu roku 1983 se vydávají na trať u jihoitalského městečka Nardò tři "baby benzy", tedy na poměry automobilky malé modely 190. Nový model, který mířil do nižší kategorie, než na které bylo tradiční publikum mercedesů zvyklé, měl prokázat své kvality na slavném vysokorychlostním okruhu. 

Vrcholovému provedení 190 E 2,3-16 připravili před premiérou zkoušku v podobě pokusu o rychlostní rekord na vzdálenost 50 tisíc kilometrů. Test dopadl na výbornou. Mezi 11. a 21. srpnem k tomu potřebovali 201 hodin, 39 minut a 43 sekund. Tedy necelých osm a půl dne. Nardò obletěly dva mercedesy (třetí se kvůli závadě na rozdělovači zdržel tři hodiny v boxech) průměrem 247 kilometrů v hodině. Což je víc, než udávaná maximálka sériového provedení. 

Slavný mercedes překonává ještě několik dalších rekordů. Model 190 E 2,3-16 se stává nejrychlejším sériovým vozem i na vzdálenosti 25 tisíc kilometrů, 25 tisíc mil a zaznamená i dalších devět rekordů ve své třídě. 

Auta byla odlišená barevnými terči v barvách italské vlajky na zadním okně (červený, zelený, bílý). Do rekordní jízdy odstartovala mercedesí letka 13. srpna ráno pod dohledem 102 komisařů FIA. Za volantem každého z vozů se střídalo šest pilotů, kteří měli na každé dvanáctikilometrové kolo kolem tří minut a pěti sekund. Každé dvě a půl hodiny auto zamířilo do boxů na dvacetisekundovou zastávku na doplnění paliva a výměnu za volantem.

Až na několik drobných úprav odpovídal model 190E sériové verzi, která byla o...

V té době se model 190 prodává už téměř rok, ale automobilová veřejnost vrcholovou verzi 190 E ještě nezná. Právě testování v Nardò mělo být poslední zkoušku technologické vyspělosti nového provedení, které bylo pak o čtyři týdny později představeno na autosalonu ve Frankfurtu. Technicky a vizuálně byly vozy z Nardò téměř identické s plánovanou sériovou verzí, lišily se jen v drobných detailech.

Pětistupňová manuální převodovka měla být podle tvrzení automobilky sériová. Podle neoficiálních zdrojů však dostala delší pátý převodový stupeň a měla vymontovanou zpátečku. Řízení přišlo o posilovač, který na naklopeném okruhu, kde se jede pořád rovně, nebyl potřeba. O 15 milimetrů snížili technici podvozek.

Pokoření rekordu mělo zákazníkům představit spolehlivost nově připravované...

Se sériovou výrobou byl shodný také chladič, ale pro testování byl vyjmutý ventilátor, protože normální nápor větru při vysokých dosahovaných rychlostech vytvářel dostatečný proud vzduchu. Před chladič byl navíc umístěný rychle z místa řidiče ovladatelný kryt, který byl potřeba pro udržení motoru v optimální teplotě při jízdách v chladné noci. Pro ochranu před hmyzem a vylepšení aerodynamiky dostal ještě chladič a světlomety plastové krytky. Původní 70litrovou nádrž nahradila stošedesátilitrová.

Fotogalerie

Kruhovou dráhu o průměru čtyři kilometry u italského městečka Nardò dnes vlastní Porsche. Měří 12,64026 kilometru a v době překonání rekordu panovala na trati až čtyřicetistupňová vedra. I přesto nezaznamenal 2,3litrový šestnáctiventilový čtyřválec (M102) vyvinutý Cosworthem s výkonem 136 kW výraznější problém.

Maximální rychlost modelu dosahovala 230 km/hod, speciály na Nardu však uháněly až dvěstěpadesátkou. Nejvíc k tomu pomohly úpravy vylepšující aerodynamiku. Spotřeba činila při téměř konstantních šesti tisících otáčkách za minutu více než 22 litrů na 100 kilometrů.

Pro rekordní jízdu bylo vstřikování Bosch K-Jetronic a zapalování přizpůsobeno pro trvale vysoké zatížení a vysoké otáčky motoru.

Každých osm a půl tisíce kilometrů se měnily zadní gumy, přední vydržely dvojnásobek. Výměna kol trvala pět minut a během nich mechanici vyměnili také olej, filtry a seřídili ventilové vůle. Za padesátitisícový test auto stavělo 243krát.

Testování na okruhu v Nardò nebylo pro Mercedes žádnou neznámou. Automobilka na něm testovala už například v roce 1976,1978 a 1979 několik verzí dieselové i benzinové verze modelu C111, s nímž překonala dva platné světové rekordy.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz