Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

Autofotka týdne: Na první crash test audiny stačil kopec

Žádné senzory, vysokorychlostní kamera nebo testovací figuríny. Před 75 lety spustili inženýři audi z kopce a za úspěch se považovalo, že vůz vypadal zhruba tak jako na začátku.

První crash test s automobilem Audi provedla inženýrská společnost DKW před 75 lety. | foto: Audi

První sérii crash testů spustily automobilky už ve třicátých letech minulého století, byl mezi nimi například Chevrolet. O primát prvních cíleně provedených crash testů se přitom hlásí společnost Automotive Crash Injury Research Center, která svůj projekt zahájila až v roce 1952

V Evropě patří titul bezpečné automobilky hlavně Volvu, Audi se nyní hlásí o své prvenství s crash testem, který proběhl v roce 1938 v Golmu u Postupimi (Mercedes například provedl první test až v roce 1959). Inženýři společnosti DKW při něm spustili vůz F7 z obyčejného kopce, na kterém přihlíželo několik diváků.

Vůz sjel z připravené rampy a na svahu provedl několik piruet. "Přes střechu se otočil několikrát, ale když se nakonec zastavil, tak motor stále fungoval a karoserie nebyla výrazněji viditelně poškozená," tvrdí automobilka. Motor přitom běžel po celou dobu řízeného pádu.

Audi se také hlásí o prvenství týkajících se použití deformačních zón v prodávaném vozidle. Tím měl být NSU Prinz z roku 1958. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně...

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně věnovalo crash testům. Hala poblíž továrny v Ingolstadtu slouží stejnému účelu dodnes.

Automobilka si přivlastňuje i první výzkumné centrum, které vlastnil samotný výrobce a které se výhradně věnovalo crash testům. Bylo otevřeno v roce 1970 poblíž továrny v Ingolstadtu. Po mnoha úpravách slouží tato budova dodnes. Postupem času se zpřesňovaly metody měření a do výzkumu pasivní bezpečnosti byla zařazena kamerová technika.

Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension). Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod. Audi založilo již v roce 1998 vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit). Ve spolupráci s lékaři z univerzity v Řeznu vyhodnocuje AARU data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů. Podobnými týmy se chlubí i jiné značky, třeba Škoda nebo Volvo.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...