Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Autofotka týdne: Na první crash test audiny stačil kopec

aktualizováno 
Žádné senzory, vysokorychlostní kamera nebo testovací figuríny. Před 75 lety spustili inženýři audi z kopce a za úspěch se považovalo, že vůz vypadal zhruba tak jako na začátku.

První crash test s automobilem Audi provedla inženýrská společnost DKW před 75 lety. | foto: Audi

První sérii crash testů spustily automobilky už ve třicátých letech minulého století, byl mezi nimi například Chevrolet. O primát prvních cíleně provedených crash testů se přitom hlásí společnost Automotive Crash Injury Research Center, která svůj projekt zahájila až v roce 1952

V Evropě patří titul bezpečné automobilky hlavně Volvu, Audi se nyní hlásí o své prvenství s crash testem, který proběhl v roce 1938 v Golmu u Postupimi (Mercedes například provedl první test až v roce 1959). Inženýři společnosti DKW při něm spustili vůz F7 z obyčejného kopce, na kterém přihlíželo několik diváků.

Vůz sjel z připravené rampy a na svahu provedl několik piruet. "Přes střechu se otočil několikrát, ale když se nakonec zastavil, tak motor stále fungoval a karoserie nebyla výrazněji viditelně poškozená," tvrdí automobilka. Motor přitom běžel po celou dobu řízeného pádu.

Audi se také hlásí o prvenství týkajících se použití deformačních zón v prodávaném vozidle. Tím měl být NSU Prinz z roku 1958. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně...

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně věnovalo crash testům. Hala poblíž továrny v Ingolstadtu slouží stejnému účelu dodnes.

Automobilka si přivlastňuje i první výzkumné centrum, které vlastnil samotný výrobce a které se výhradně věnovalo crash testům. Bylo otevřeno v roce 1970 poblíž továrny v Ingolstadtu. Po mnoha úpravách slouží tato budova dodnes. Postupem času se zpřesňovaly metody měření a do výzkumu pasivní bezpečnosti byla zařazena kamerová technika.

Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension). Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod. Audi založilo již v roce 1998 vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit). Ve spolupráci s lékaři z univerzity v Řeznu vyhodnocuje AARU data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů. Podobnými týmy se chlubí i jiné značky, třeba Škoda nebo Volvo.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Budoucnost automobilů? Vzájemná komunikace a více bezpečnosti

Autonomně jezdící vozy se brzy stanou realitou běžného provozu a s tím se objevují nové požadavky na bezpečnost....

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím motorem. Podíl čistě...

Najdete na iDNES.cz