Autofotka týdne: Na první crash test audiny stačil kopec

aktualizováno 
Žádné senzory, vysokorychlostní kamera nebo testovací figuríny. Před 75 lety spustili inženýři audi z kopce a za úspěch se považovalo, že vůz vypadal zhruba tak jako na začátku.

První crash test s automobilem Audi provedla inženýrská společnost DKW před 75 lety. | foto: Audi

První sérii crash testů spustily automobilky už ve třicátých letech minulého století, byl mezi nimi například Chevrolet. O primát prvních cíleně provedených crash testů se přitom hlásí společnost Automotive Crash Injury Research Center, která svůj projekt zahájila až v roce 1952

V Evropě patří titul bezpečné automobilky hlavně Volvu, Audi se nyní hlásí o své prvenství s crash testem, který proběhl v roce 1938 v Golmu u Postupimi (Mercedes například provedl první test až v roce 1959). Inženýři společnosti DKW při něm spustili vůz F7 z obyčejného kopce, na kterém přihlíželo několik diváků.

Vůz sjel z připravené rampy a na svahu provedl několik piruet. "Přes střechu se otočil několikrát, ale když se nakonec zastavil, tak motor stále fungoval a karoserie nebyla výrazněji viditelně poškozená," tvrdí automobilka. Motor přitom běžel po celou dobu řízeného pádu.

Audi se také hlásí o prvenství týkajících se použití deformačních zón v prodávaném vozidle. Tím měl být NSU Prinz z roku 1958. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně...

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně věnovalo crash testům. Hala poblíž továrny v Ingolstadtu slouží stejnému účelu dodnes.

Automobilka si přivlastňuje i první výzkumné centrum, které vlastnil samotný výrobce a které se výhradně věnovalo crash testům. Bylo otevřeno v roce 1970 poblíž továrny v Ingolstadtu. Po mnoha úpravách slouží tato budova dodnes. Postupem času se zpřesňovaly metody měření a do výzkumu pasivní bezpečnosti byla zařazena kamerová technika.

Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension). Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod. Audi založilo již v roce 1998 vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit). Ve spolupráci s lékaři z univerzity v Řeznu vyhodnocuje AARU data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů. Podobnými týmy se chlubí i jiné značky, třeba Škoda nebo Volvo.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Raketa na kolech překonala za hodinu tisíc kilometrů, míří na šestnáct set

Vysokorychlostní vozidlo Bloodhound při poslední ze série testovacích jízd v Jihoafrické republice dosáhlo rychlosti...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení
TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení

Díky digitální video chůvičce do auta už se nemusíte otáčet směrem k vaší ratolesti a můžete se věnovat bezpečnému řízení.

Najdete na iDNES.cz