Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Seat 600 změnil Španělům život

Říkalo se mu kulička a od roku 1957, kdy se poprvé představil světu, se stal fenoménem. Po občanské válce Seat 600 postavil Španělsko na kola a vyrobilo se ho celkem 800 tisíc. Ve výrobě skončil přesně před 40 lety.
Seat 600 nastartoval motorizaci Španělska během let postupné obnovy po

Seat 600 nastartoval motorizaci Španělska během let postupné obnovy po španělské občanské válce. | foto: SEAT

Tohle auto zná svět jako Fiat 600. Bylo to jedno z aut, které posadilo Italy za volant. Už mnohem méně se ví, že stejnou roli sehrálo ve Španělsku. Tam ho vyráběli jako Seat 600.

Španělská značka se narodila po válce jako joint venture španělského národního průmyslového holdingu, šesti španělských bank a Fiatu. Až do rozchodu Seatu s italskou automobilkou začátkem osmdesátých let byly vlastně všechny  seaty licenčními fiaty. Dvěma výjimkami jsou Seaty 1200/1430 Sport "Bocanegra" a 133 ze sedmdesátých let (o bouřlivém rozvodu Seatu a Fiatu čtěte zde).

"Šestistovka", druhý model Seatu (první byl Seat 1400 vyráběný deset let od roku 1973), je ikonou, která nastartovala motorizaci Španělska během let postupné obnovy po španělské občanské válce. Žádný jiný model není tak nesmazatelně uložen ve španělském kolektivním podvědomí. Starší generace Španělů dodnes vzpomíná, jak právě "pelotilla" (španělsky "kulička") stála u jejich řidičských začátků pod dohledem svých otců.

SEAT 600 na výrovním pásu v 60.letech minulého století

Šestistovka byla neodmyslitelnou součástí každodenního života španělských rodin v 50., 60. a dokonce i 70. letech. Děti, vnuci a pravnuci poslouchají po celá desetiletí příběhy "slavných" rodinných výletů. Vždyť vyjet v tehdejší době na expedici po zemi bez infrastruktury bylo dobrodružstvím samo o sobě.

Základní cena 63 000 peset

Kulička umožnila Španělům splnit si sen o vlastním osobním autě. Prodával se za zhruba 63 000 peset, což odpovídá částce 378,54 EUR (zhruba 9 800 korun) v současných penězích. Na malinký seat se ale museli zájemci počkat několik týdnů nebo dokonce měsíců od objednání. Odezva na příchod modelu 600 byla dokonce tak enormní, že během pěti let byla výroba zvýšena až šestinásobně.

Srovnání generací. Seat Mii a Seat 600

Původně by vůz vybaven motorem se zdvihovým objemem 633 cm3, který poskytoval nejvyšší výkon 18 až 20 koňských sil. Kapesní seat uměl pelášit až 115 km/h a kilometry s pevným startem usprintoval za 45,5 sekund. Spotřeba paliva byla 10 litrů na 100 km ve městě a 6,5 litru mimo město.

Po šesti letech výroby byl motor nahrazen novější verzí o objemu 767 cm3 a výkonem 25 koní, později na 28 koní pro verze D, E a L-Especial, které se vyráběly po zbývajících deset let kariéry modelové řady 600. Jak je z označení L-Especial patrné, nabízela tato verze elegantnější interiér s luxusnějším čalouněním a zámek sloupku řízení proti odcizení vozidla.

23.července 1962 vyjel z továrny stotisícový kus Seatu 600

Zákazníci si museli vystačit se zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 68,5 litru. U všech variant zůstal design karoserie prakticky beze změn, výjimkou byla změna ze zavěšení dveří vzadu na konvenční zavěšení vpředu po roce 1970.

V roce 1963 vyjel na silnice model 600 D a společně se svým nástupcem 600 E definitivně potvrdil význačné postavení modelové řady. Zvýšení zdvihového objemu bylo reakcí na tehdejší náročné provozní podmínky, ale do konce výroby se již dále neměnil.

Ve stejném roce se představila specialita s označením Seat 800. Měla lehce prodlouženou karoserii a pár zadních dveří navíc. Ve výrobě vydržela pět let. Prodloužená šestistovka sloužila často jako taxík. Byla jakousi obdobou Fiatu 600 Multipla.

Pro čtyři a víc

Základní provedení šestistovky měřilo 3,3 metru. Interiér byl plánovaný pro čtyři, v nouzi pro pět lidí.  Pamětníci často hýří historkami, jak se do malinkého auta nacpalo i o pár cestujících navíc.

Šestistovku mechanici milovali, protože opravy byly jednoduché a levné. Náhradní díly bylo navíc možné sehnat extrémně snadno, a to nejen v autorizovaných servisech, ale i ve všech obchodech s díly a příslušenstvím. S malými i většími opravami sloužil vůz dlouhé roky.

Poslední šestistovka sjel z montážní linky výrobního závodu Seat Zona Franca v Barceloně 31. července 1973. Vzniklo jich přesně 797 319. Auta jezdila nejen po Pyrenejském poloostrově. Seat vyvážel šestistovku do Argentiny, Mexika, Finska a snad i do Polska.

Auto by asi mohlo vydržet ve výrobě ještě o trochu déle. Jedním z důvodů pro ukončení produkce měly být tenké prostřední (B) sloupky, na které by bylo velmi komplikované přichytit horní úpon bezpečnostního pásu.

Autoři: ,

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...