Autofotka týdne: Záhadný citroën při bojích v Sýrii. Poznáte ho?

aktualizováno 
Sýrie neprožívá zrovna veselé časy, nicméně tento týden se na jedné z agenturních fotek objevil zajímavý kousek, který přežil bombardování v Damašku. Na první pohled vypadá jako legendární Citroën Traction Avant, oproti němu však vykazuje bílý krasavec určité rozdílnosti. Poznáte, o který model se skutečně jedná? V redakci jsme se neshodli.

Trosky domu zasažené raketou se sesypaly na starý citroën ve čtvrti al-Maliki v Damašku. Všimněte si auta v pozadí, je to Škoda Forman (2. září 2013). | foto: Reuters

Citröen Traction Avant je jedním z nejdůležitějších modelů historie automobilky. Jde o jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

Jeho karoserii navrhl Flaminio Bertoni, inženýr André Lefebvre se věnoval technické části vozu a svému návrhu pohonu. První model Traction Avant 7A měl premiéru v dubnu 1934 na Place de l'Europe v Paříži.

Vůz vybavený čtyřválcovým, kapalinou chlazeným motorem o objemu 1 303 cm³ dosahoval rychlosti až 95 km/h. Měl manuální třístupňovou převodovku, vpředu i vzadu nezávisle zavěšená kola odpružená torzními tyčemi, kapalinové brzdy a hřebenové řízení.

Citroën Traction Avant 1934–57

I když se nejednalo o první automobil s pohonem předních kol (průkopníkem byl vůz Alvis 12/75 vyrobený v roce 1928 v Anglii), stal se prvním sériově vyráběným vozem s tímto technickým řešením a navíc se samonosnou karoserií. Pro globální automobilový průmysl znamenal opravdovým průlom. I když, málem bylo všechno úplně jinak.

První verze 7A se totiž u veřejnosti nesetkala s kladným ohlasem. André Citroën s jejím uvedením na trh příliš pospíchal a nedokonalosti měly za následek vysokou poruchovost a četné reklamace. Další verze 7B se tak představila světu už po třech měsících v červnu roku 1934, verze 7C pak hned v říjnu. Ale ani ona téměř nezabránila finanční krizi automobilky.

Do výroby tak musel zasáhnout Edouard Michelin, který se během několika měsíců stal z významného akcionáře ředitelem firmy a většinovým majitelem. V roce 1935 André Citroën umírá, ale pod novým vedením si firma vede víc než dobře. Jako další následovaly verze 11 a 15.  V roce 1936 se prodává přes 30 tisíc vozů Traction Avant, v roce 1938 dokonce až 55 tisíc vozů.

Citroën Traction Avant Commerciale

Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1957, celkový počet prodaných vozidel se odhaduje na 759 tisíc. Vyráběl se celkem v pěti evropských zemích ve čtyřech verzích, mezi kterými nechyběl ani kabriolet nebo osmimístný typ 11 Familiale s délkou téměř pět metrů a rozvorem 3 275 mm.

Fotogalerie

Bílý citroën, který letos 2. září o chloupek unikl bombardování v Damašku, je sice zdánlivě podobný slavnému modelu, ale v mnoha detailech se liší od všech vyrobených verzí. Přední kapota má ostré zalomení, rovnou mřížku chladiče, před kterou jsou umístěny dva světlomety a za předními blatníky má umístěné dvě rezervy; ty jsou podle všeho neoriginální. Původní verze měly většinou rezervu jenom jednu a umístěnou vzadu.

Syrský citroën není dokonce podobný ani dvěma verzím, na kterých automobilka pracovala, ale nikdy neuvedla do výroby. Jednou z nich byl Traction Avant s automatickou převodovkou, druhou pak model 22 CV s osmiválcem o objemu 3,8 litru. A liší se také od modelu Rosalie, který Citroën představil už v roce 1933.

I přesto, že úpravy vypadají atypicky, kráse stařičkého modelu rozhodně neubraly. Poznáte, o který model a kterou verzi se jedná? Víte něco víc? Podělte se o svoje poznatky v diskusi.

Autor:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

První milion SUV v Česku vyrobil Hyundai. Tucson poslali až na Martinik

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila miliontý vůz modelu Hyundai Tucson. Jde o první typ vozu...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Najdete na iDNES.cz