Autofotka týdne: Záhadný citroën při bojích v Sýrii. Poznáte ho?

aktualizováno 
Sýrie neprožívá zrovna veselé časy, nicméně tento týden se na jedné z agenturních fotek objevil zajímavý kousek, který přežil bombardování v Damašku. Na první pohled vypadá jako legendární Citroën Traction Avant, oproti němu však vykazuje bílý krasavec určité rozdílnosti. Poznáte, o který model se skutečně jedná? V redakci jsme se neshodli.

Trosky domu zasažené raketou se sesypaly na starý citroën ve čtvrti al-Maliki v Damašku. Všimněte si auta v pozadí, je to Škoda Forman (2. září 2013). | foto: Reuters

Citröen Traction Avant je jedním z nejdůležitějších modelů historie automobilky. Jde o jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

Jeho karoserii navrhl Flaminio Bertoni, inženýr André Lefebvre se věnoval technické části vozu a svému návrhu pohonu. První model Traction Avant 7A měl premiéru v dubnu 1934 na Place de l'Europe v Paříži.

Vůz vybavený čtyřválcovým, kapalinou chlazeným motorem o objemu 1 303 cm³ dosahoval rychlosti až 95 km/h. Měl manuální třístupňovou převodovku, vpředu i vzadu nezávisle zavěšená kola odpružená torzními tyčemi, kapalinové brzdy a hřebenové řízení.

Citroën Traction Avant 1934–57

I když se nejednalo o první automobil s pohonem předních kol (průkopníkem byl vůz Alvis 12/75 vyrobený v roce 1928 v Anglii), stal se prvním sériově vyráběným vozem s tímto technickým řešením a navíc se samonosnou karoserií. Pro globální automobilový průmysl znamenal opravdovým průlom. I když, málem bylo všechno úplně jinak.

První verze 7A se totiž u veřejnosti nesetkala s kladným ohlasem. André Citroën s jejím uvedením na trh příliš pospíchal a nedokonalosti měly za následek vysokou poruchovost a četné reklamace. Další verze 7B se tak představila světu už po třech měsících v červnu roku 1934, verze 7C pak hned v říjnu. Ale ani ona téměř nezabránila finanční krizi automobilky.

Do výroby tak musel zasáhnout Edouard Michelin, který se během několika měsíců stal z významného akcionáře ředitelem firmy a většinovým majitelem. V roce 1935 André Citroën umírá, ale pod novým vedením si firma vede víc než dobře. Jako další následovaly verze 11 a 15.  V roce 1936 se prodává přes 30 tisíc vozů Traction Avant, v roce 1938 dokonce až 55 tisíc vozů.

Citroën Traction Avant Commerciale

Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1957, celkový počet prodaných vozidel se odhaduje na 759 tisíc. Vyráběl se celkem v pěti evropských zemích ve čtyřech verzích, mezi kterými nechyběl ani kabriolet nebo osmimístný typ 11 Familiale s délkou téměř pět metrů a rozvorem 3 275 mm.

Fotogalerie

Bílý citroën, který letos 2. září o chloupek unikl bombardování v Damašku, je sice zdánlivě podobný slavnému modelu, ale v mnoha detailech se liší od všech vyrobených verzí. Přední kapota má ostré zalomení, rovnou mřížku chladiče, před kterou jsou umístěny dva světlomety a za předními blatníky má umístěné dvě rezervy; ty jsou podle všeho neoriginální. Původní verze měly většinou rezervu jenom jednu a umístěnou vzadu.

Syrský citroën není dokonce podobný ani dvěma verzím, na kterých automobilka pracovala, ale nikdy neuvedla do výroby. Jednou z nich byl Traction Avant s automatickou převodovkou, druhou pak model 22 CV s osmiválcem o objemu 3,8 litru. A liší se také od modelu Rosalie, který Citroën představil už v roce 1933.

I přesto, že úpravy vypadají atypicky, kráse stařičkého modelu rozhodně neubraly. Poznáte, o který model a kterou verzi se jedná? Víte něco víc? Podělte se o svoje poznatky v diskusi.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Ghosna ve vazbě zastrašují a trápí zimou a hladem, tvrdí jeho manželka

Carlos Ghosn

Manželka bývalého předsedy správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna si v dopise adresovaném...

Najdete na iDNES.cz