Citröen Traction Avant je jedním z nejdůležitějších modelů historie automobilky. Jde o jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.
Jeho karoserii navrhl Flaminio Bertoni, inženýr André Lefebvre se věnoval technické části vozu a svému návrhu pohonu. První model Traction Avant 7A měl premiéru v dubnu 1934 na Place de l'Europe v Paříži.
Vůz vybavený čtyřválcovým, kapalinou chlazeným motorem o objemu 1 303 cm³ dosahoval rychlosti až 95 km/h. Měl manuální třístupňovou převodovku, vpředu i vzadu nezávisle zavěšená kola odpružená torzními tyčemi, kapalinové brzdy a hřebenové řízení.
I když se nejednalo o první automobil s pohonem předních kol (průkopníkem byl vůz Alvis 12/75 vyrobený v roce 1928 v Anglii), stal se prvním sériově vyráběným vozem s tímto technickým řešením a navíc se samonosnou karoserií. Pro globální automobilový průmysl znamenal opravdovým průlom. I když, málem bylo všechno úplně jinak.
První verze 7A se totiž u veřejnosti nesetkala s kladným ohlasem. André Citroën s jejím uvedením na trh příliš pospíchal a nedokonalosti měly za následek vysokou poruchovost a četné reklamace. Další verze 7B se tak představila světu už po třech měsících v červnu roku 1934, verze 7C pak hned v říjnu. Ale ani ona téměř nezabránila finanční krizi automobilky.
Do výroby tak musel zasáhnout Edouard Michelin, který se během několika měsíců stal z významného akcionáře ředitelem firmy a většinovým majitelem. V roce 1935 André Citroën umírá, ale pod novým vedením si firma vede víc než dobře. Jako další následovaly verze 11 a 15. V roce 1936 se prodává přes 30 tisíc vozů Traction Avant, v roce 1938 dokonce až 55 tisíc vozů.
Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1957, celkový počet prodaných vozidel se odhaduje na 759 tisíc. Vyráběl se celkem v pěti evropských zemích ve čtyřech verzích, mezi kterými nechyběl ani kabriolet nebo osmimístný typ 11 Familiale s délkou téměř pět metrů a rozvorem 3 275 mm.
Bílý citroën, který letos 2. září o chloupek unikl bombardování v Damašku, je sice zdánlivě podobný slavnému modelu, ale v mnoha detailech se liší od všech vyrobených verzí. Přední kapota má ostré zalomení, rovnou mřížku chladiče, před kterou jsou umístěny dva světlomety a za předními blatníky má umístěné dvě rezervy; ty jsou podle všeho neoriginální. Původní verze měly většinou rezervu jenom jednu a umístěnou vzadu.
Syrský citroën není dokonce podobný ani dvěma verzím, na kterých automobilka pracovala, ale nikdy neuvedla do výroby. Jednou z nich byl Traction Avant s automatickou převodovkou, druhou pak model 22 CV s osmiválcem o objemu 3,8 litru. A liší se také od modelu Rosalie, který Citroën představil už v roce 1933.
I přesto, že úpravy vypadají atypicky, kráse stařičkého modelu rozhodně neubraly. Poznáte, o který model a kterou verzi se jedná? Víte něco víc? Podělte se o svoje poznatky v diskusi.