VIDEO: Na Dakar musíte přibalit štěstí, říká velitel české modré armády

Exkluzivně   12:42
Ervín Krajčovič vezl svůj tým na dakarskou rally letos už po osmé. Na start slavného dálkového závodu postavil tentokrát dva jezdce a byl z toho nejlepší český výsledek motorkáře za posledních 23 let. Druhé místo mezi netovárními týmy pro českobudějovického motokrosaře Martina Michka je obrovský úspěch.

Michek skončil celkově desátý, jeho týmový kolega Milan Engel se umístil osmnáctý. „Je úžasné, že máme oba dva jezdce v top 20. Ale ještě jednoho v desítce? To jsme fakt nečekali,“ jásal šéf stáje Ervín Krajčovič.  V bivaku jeho týmu soupeři přezdívají „Blue army“ (modrá armáda) pro jejich svítivě modrožluté motorky a kombinézy.

„Stále zdokonalujeme, vylepšujeme. Nabíráme zkušenosti dobré i špatné,“ směje se manažer motocyklového týmu ORION – Moto Racing Group. „Snažíme se předvídat,“ všímá si a upozorňuje na změny, kterými nejslavnější dálková etapová rally prochází. „Velmi se zrychlilo. Změnila se technika i jezdecký styl. A myslím si, že to ještě není konec, vše se ještě bude vyvíjet.“

I manažeři jiných týmů podle Krajčoviče hned po prvních etapách varovali, že je závod velmi rychlý. „Po loňských smrtelných nehodách totiž organizátoři slibovali, že závod zpomalí, navigačně ztíží.“ Od čtvrtého dne byl opravdu závod těžší, zpomalil. „Tehdy začal ten pravý Dakar. Měli pravdu, uklidnilo se to, ale stále to bylo velmi rychlé,“ dodává Krajčovič, kterému si první dny jeho závodníci stěžovali, že s maximálkou 170–175 kilometrů v hodině na ostatní ztrácejí. „Byl jsem v kontaktu s motoráři, přehazovali jsme řídicí jednotky, měnili převody, hledali jsme ideální nastavení, stále jsme se učili za pochodu,“ popisuje a dodává, že mezi dvěma jeho jezdci je hmotnostní rozdíl 20 kilogramů. „Nestavíte tedy dvě stejné motorky, spoustu věcí je třeba řešit individuálně,“ vysvětluje.

„Technické problémy nás potkaly, ale nebyly tak velké, aby se nedaly vyřešit,“ říká pro iDNES.cz. „I když naše motorky nejsou tovární, fungovaly dobře a jsou spolehlivé. Pomohl nám také několikaletý vývoj českých komponentů,“ dodal Krajčovič.

Hned druhý den závodu reklamoval Krajčovič u pořadatelů vodu v benzinu, která málem zastavila Martina Michka. „Byl jsem rád, že motorka vůbec dokuckala do cíle etapy,“ popisuje. Šéf týmu si okamžitě stěžoval u pořadatelů, kteří závodníkům zajišťují dodávky benzinu. „Nebyl jsem sám, kdo si stěžoval. Problém nebyl u cisterny v bivaku, ale u tankovačů, kteří byli v poušti, kde byly nekvalitní nádrže,“ popisuje s tím, že pak už bylo všechno v pořádku.

Tým se potýkal s defekty předních kol. Trať byla hodně kamenitá. „Předposlední den jsme dávali Martinovi nové kolo a po 140 kilometrech přijel z etapy s rozsekaným předním ráfkem,“ líčí Krajčovič, který má za sebou kromě manažerské také závodní kariéru v sedle motorky.

Krajčovič vyzdvihuje také nasazení Milana Engela, který se v maratonské etapě potýkal se závadou na čerpadle v zadní nádrži. „Zjistili jsme, že je uražený zpětný ventil,“ popisuje. Zkušený jezdec ovšem nakonec motorku do bivaku dopravil.

Ostřílený manažer říká, že nejnáročnější jsou přípravy před závodem: „Celé to připravit, sehnat prostředky, dát partu dohromady, připravit techniku, to je to nejtěžší. Na Dakaru pak mám hlavně strach, aby kluci dojeli. Ale už žijeme z toho, co je připraveno. Už máme zkušenosti, takže nám nic nechybí. Ale musí tam být přibalené také štěstí, hlavně na Dakaru,“ vysvětluje a dodává, že vše závisí opravdu na každém detailu, na každém kabelu, který nesmí selhat.

Krajčovičův tým měl kvůli koronavirové uzávěře více času na přípravy před závodem. „Rozhodli jsme se tedy pro vlastní úpravu motoru a elektroniky. Samozřejmě nikdy nemůžeme stíhat tovární týmy, ale přiblížili jsme se jim. Už není rozdíl deset, dvanáct, patnáct kilometrů, ale přiblížili jsme se na šest, sedm kilometrů v hodině,“ popisuje manažer týmu, podle kterého není problém přidat výkon, ale stěžejní je spolehlivost. „Nemůžu si dovolit měnit každé tři dny půlku motoru, jako to dělají v továrním týmu,“ dodává.

Tým vybojoval druhé místo v netovárních motocyklech, Krajčovičovi za to poblahopřáli i z KTM a pozvali ho na konec února na schůzku. Chce si na ní zajistit garanci dodávek dílů, lepší ceny a přístup na tovární navigační soustředění pro své jezdce. „Zadarmo nic nedostanu. Ani samotná fabrika nemá dostatečný rozpočet. Ale je vidět, že se i s továrními týmy závodit dá, že to jsou také lidi, kteří dělají chyby,“ uzavírá.

Tajemství modré armády

Soukromý český tým proháněl tovární prakticky s neomezeným rozpočtem. Tajemství je mimo jiné v komponentech, které si ORION – Moto Racing Group vyvíjí ve spolupráci s českými dodavateli. Jde například o sedačku, řetězy nebo výfuk.

Úspěch je o to větší, že kategorie motocyklů je na Dakaru suverénně nejsilnější. Nikde jinde není tolik továrních týmů, jen v kamionech se maratonské soutěži věnuje naplno ruský Kamaz. 

Český tým využívá motorky od KTM, další materiál si ale vyvíjí a připravuje ve vlastní režii a s domácími výrobci. „Například naše sedačka od firmy MXS je dělaná pro jezdce na míru a z voděodolných materiálů. Řetězy máme od společnosti ČZ, která má stoletou tradici, a brzdy od GOLDfrenu. Firma nám dodává brzdové destičky přímo na míru, abychom měli jistotu, že budou odolné teplotě a dalším oděrům,“ vysvětloval Ervín Krajčovič, šéf ORION – Moto Racing Group.

„V neposlední řadě využíváme výfuky od Roberta Pokorného. Vyvíjíme ho už šest let souběžně s nastavením našeho motoru. To je pro nás obrovský přínos – spojíme tak daleko víc výkon motorů s výfukem, což je jedna z nejdůležitějších věcí. Například od KTM dostanete sice kvalitní výfuk, ale stále je to sériová technika,“ popsal klíčovou věc Krajčovič.

Vstoupit do diskuse (2 příspěvky)

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.