Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Na Dakar musíte přibalit štěstí, říká velitel české modré armády

Exkluzivně   12:42
Ervín Krajčovič vezl svůj tým na dakarskou rally letos už po osmé. Na start slavného dálkového závodu postavil tentokrát dva jezdce a byl z toho nejlepší český výsledek motorkáře za posledních 23 let. Druhé místo mezi netovárními týmy pro českobudějovického motokrosaře Martina Michka je obrovský úspěch.

Michek skončil celkově desátý, jeho týmový kolega Milan Engel se umístil osmnáctý. „Je úžasné, že máme oba dva jezdce v top 20. Ale ještě jednoho v desítce? To jsme fakt nečekali,“ jásal šéf stáje Ervín Krajčovič.  V bivaku jeho týmu soupeři přezdívají „Blue army“ (modrá armáda) pro jejich svítivě modrožluté motorky a kombinézy.

„Stále zdokonalujeme, vylepšujeme. Nabíráme zkušenosti dobré i špatné,“ směje se manažer motocyklového týmu ORION – Moto Racing Group. „Snažíme se předvídat,“ všímá si a upozorňuje na změny, kterými nejslavnější dálková etapová rally prochází. „Velmi se zrychlilo. Změnila se technika i jezdecký styl. A myslím si, že to ještě není konec, vše se ještě bude vyvíjet.“

I manažeři jiných týmů podle Krajčoviče hned po prvních etapách varovali, že je závod velmi rychlý. „Po loňských smrtelných nehodách totiž organizátoři slibovali, že závod zpomalí, navigačně ztíží.“ Od čtvrtého dne byl opravdu závod těžší, zpomalil. „Tehdy začal ten pravý Dakar. Měli pravdu, uklidnilo se to, ale stále to bylo velmi rychlé,“ dodává Krajčovič, kterému si první dny jeho závodníci stěžovali, že s maximálkou 170–175 kilometrů v hodině na ostatní ztrácejí. „Byl jsem v kontaktu s motoráři, přehazovali jsme řídicí jednotky, měnili převody, hledali jsme ideální nastavení, stále jsme se učili za pochodu,“ popisuje a dodává, že mezi dvěma jeho jezdci je hmotnostní rozdíl 20 kilogramů. „Nestavíte tedy dvě stejné motorky, spoustu věcí je třeba řešit individuálně,“ vysvětluje.

„Technické problémy nás potkaly, ale nebyly tak velké, aby se nedaly vyřešit,“ říká pro iDNES.cz. „I když naše motorky nejsou tovární, fungovaly dobře a jsou spolehlivé. Pomohl nám také několikaletý vývoj českých komponentů,“ dodal Krajčovič.

Hned druhý den závodu reklamoval Krajčovič u pořadatelů vodu v benzinu, která málem zastavila Martina Michka. „Byl jsem rád, že motorka vůbec dokuckala do cíle etapy,“ popisuje. Šéf týmu si okamžitě stěžoval u pořadatelů, kteří závodníkům zajišťují dodávky benzinu. „Nebyl jsem sám, kdo si stěžoval. Problém nebyl u cisterny v bivaku, ale u tankovačů, kteří byli v poušti, kde byly nekvalitní nádrže,“ popisuje s tím, že pak už bylo všechno v pořádku.

Tým se potýkal s defekty předních kol. Trať byla hodně kamenitá. „Předposlední den jsme dávali Martinovi nové kolo a po 140 kilometrech přijel z etapy s rozsekaným předním ráfkem,“ líčí Krajčovič, který má za sebou kromě manažerské také závodní kariéru v sedle motorky.

Krajčovič vyzdvihuje také nasazení Milana Engela, který se v maratonské etapě potýkal se závadou na čerpadle v zadní nádrži. „Zjistili jsme, že je uražený zpětný ventil,“ popisuje. Zkušený jezdec ovšem nakonec motorku do bivaku dopravil.

Ostřílený manažer říká, že nejnáročnější jsou přípravy před závodem: „Celé to připravit, sehnat prostředky, dát partu dohromady, připravit techniku, to je to nejtěžší. Na Dakaru pak mám hlavně strach, aby kluci dojeli. Ale už žijeme z toho, co je připraveno. Už máme zkušenosti, takže nám nic nechybí. Ale musí tam být přibalené také štěstí, hlavně na Dakaru,“ vysvětluje a dodává, že vše závisí opravdu na každém detailu, na každém kabelu, který nesmí selhat.

Krajčovičův tým měl kvůli koronavirové uzávěře více času na přípravy před závodem. „Rozhodli jsme se tedy pro vlastní úpravu motoru a elektroniky. Samozřejmě nikdy nemůžeme stíhat tovární týmy, ale přiblížili jsme se jim. Už není rozdíl deset, dvanáct, patnáct kilometrů, ale přiblížili jsme se na šest, sedm kilometrů v hodině,“ popisuje manažer týmu, podle kterého není problém přidat výkon, ale stěžejní je spolehlivost. „Nemůžu si dovolit měnit každé tři dny půlku motoru, jako to dělají v továrním týmu,“ dodává.

Tým vybojoval druhé místo v netovárních motocyklech, Krajčovičovi za to poblahopřáli i z KTM a pozvali ho na konec února na schůzku. Chce si na ní zajistit garanci dodávek dílů, lepší ceny a přístup na tovární navigační soustředění pro své jezdce. „Zadarmo nic nedostanu. Ani samotná fabrika nemá dostatečný rozpočet. Ale je vidět, že se i s továrními týmy závodit dá, že to jsou také lidi, kteří dělají chyby,“ uzavírá.

Tajemství modré armády

Soukromý český tým proháněl tovární prakticky s neomezeným rozpočtem. Tajemství je mimo jiné v komponentech, které si ORION – Moto Racing Group vyvíjí ve spolupráci s českými dodavateli. Jde například o sedačku, řetězy nebo výfuk.

Úspěch je o to větší, že kategorie motocyklů je na Dakaru suverénně nejsilnější. Nikde jinde není tolik továrních týmů, jen v kamionech se maratonské soutěži věnuje naplno ruský Kamaz. 

Český tým využívá motorky od KTM, další materiál si ale vyvíjí a připravuje ve vlastní režii a s domácími výrobci. „Například naše sedačka od firmy MXS je dělaná pro jezdce na míru a z voděodolných materiálů. Řetězy máme od společnosti ČZ, která má stoletou tradici, a brzdy od GOLDfrenu. Firma nám dodává brzdové destičky přímo na míru, abychom měli jistotu, že budou odolné teplotě a dalším oděrům,“ vysvětloval Ervín Krajčovič, šéf ORION – Moto Racing Group.

„V neposlední řadě využíváme výfuky od Roberta Pokorného. Vyvíjíme ho už šest let souběžně s nastavením našeho motoru. To je pro nás obrovský přínos – spojíme tak daleko víc výkon motorů s výfukem, což je jedna z nejdůležitějších věcí. Například od KTM dostanete sice kvalitní výfuk, ale stále je to sériová technika,“ popsal klíčovou věc Krajčovič.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...