Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

  • 21
Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a kritizovány kvůli nedostatečné kvalitě a z ní plynoucí nízké konkurenceschopnosti. Situace se však v poslední době změnila, výrazný pokrok Čína udělala zejména v elektromobilitě.

BYD Seal je vybavený jedním nebo dvěma elektromotory a akumulátorem s kapacitou 82 kWh.

Čínské automobilky zaměřující se na elektromobily se snaží expandovat v Evropě, aby snížily závislost na domácím trhu, kde se potýkají s převisem nabídky nad poptávkou a s cenovou válkou, kterou rozpoutal americký konkurent Tesla. Čínské značky se v Evropě snaží využít cenové výhody oproti západním konkurentům, kteří se na elektromobilitu adaptují pomaleji. Evropský trh přitahuje čínské výrobce elektromobilů také z důvodu výrazně nižších cel na dovoz aut ve srovnání se Spojenými státy.

Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii (EU), aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří mezi největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě. Vyšetřování EU by mohlo vyústit v zavedení sankčních cel na čínské elektromobily.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Čínské elektromobily bodují zejména výhodnou cenou, bohatou výbavou a nápaditým designem. Tradiční světové automobilky přiznávají, že čínští výrobci jsou na špičce v otázce softwaru a především v konstrukci pohonů bateriových aut.

Prohra na domácím hřišti. VW přenechá partnerství Eura v Německu Číňanům

Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.

Podle analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta činil v loňském roce podíl čínských výrobců trhu s elektromobily v západní Evropě zhruba 8,4 procenta, v roce 2022 tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový.

Ambiciózní čínská značka hlásí nový útok na Evropu. Přiveze i spalováky

14. září 2023

Čínský útok na Evropu

Výběr čínských automobilek, které se svými elektroauty expandují nebo chystají expanzi do Evropy:

BYD

Čínský výrobce elektromobilů BYD se v loňském prvním pololetí poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska objemu prodeje. Jeho elektromobil Seal se také jako první čínský vůz v historii probojoval do finále evropské ankety Auto roku. Nejprodávanějším modelem v Evropě je crossover Atto 3, který byl loni v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

Čínský BYD se dostal mezi deset největších automobilek světa

Koncem loňského roku značka oznámila, že postaví v Maďarsku svou první evropskou továrnu na osobní vozy. Výrobní kapacita továrny ve městě Szeged by se pravděpodobně měla pohybovat kolem 200.000 vozů ročně.

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

Geely

Společnost Geely Holdings vlastní několik značek, včetně britského výrobce sportovních vozů Lotus, švédské automobilky Volvo a prostřednictvím společného podniku s Volvem vlastní výrobce elektromobilů Polestar.

Čínská automobilka Geely vstoupí na začátku příštího roku na český trh

V Evropě prodává elektromobily pod svojí značkou Geometry a v loňském roce uvedla na evropský trh také značku prémiových elektroaut Zeekr. Její model Zeekr 001 je na čínském trhu přímým konkurentem modelů americké Tesly.

MG

MG veze novou vlnu obyčejných elektroaut. První kombík na baterky je v Česku

Značka MG, kterou vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Nejprodávanějším modelem značky v Evropě je elektrický crossover MG4, který se loni dostal mezi 40 nejprodávanějších vozů na starém kontinentě.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

Na českém trhu firma působí od června 2022 a boduje zde zejména se svými malými a středně velkými SUV se spalovacími motory.

Takové auto zatím nenabídla ani Tesla. Demonstrace čínské síly projela Prahou

Nio

Značka se zaměřuje na výrobu prémiových elektroaut, které mají konkurovat vozům značek Mercedes-Benz či BMW. Automobilka působí na území Německa, Nizozemska či ve Skandinávii, v příštích letech plánuje masivní expanzi na západoevropské trhy.

Čínský elektromobil boural na veletrhu v Praze. Školák šlápl na plyn

V roce 2025 plánuje uvést v Evropě svou levnější značku Firefly.

Xpeng

Tento výrobce elektromobilů působí od roku 2020 na automobilovém trhu v Norsku, později vstoupil také do Švédska či Nizozemska. Pro letošní rok chystá expanzi i do Německa, Británie a Francie.

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

V automobilce vlastní pětiprocentní podíl německý koncern Volkswagen. Xpeng loni v červenci oznámil partnerství s Volkswagen za účelem společného vývoje elektrických vozidel na platformě, kterou vyvinul Xpeng. Čínská automobilka ji použila jako základ pro svůj Model G9.

Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

,

Elektromobil