Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

aktualizováno 
Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho brzy balancovat na hranici zániku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čínský automobilový trh dosud přestavoval obrovskou příležitost jak pro cizí, tak pro domácí značky. V zemi tak podle údajů místního svazu automobilového průmyslu sice existuje 118 různých automobilek, ale 19 z nich nikdy neuvedlo na trh žádný produkt a 57 nemá v podstatě žádné prodejní výsledky. Počty prodaných vozů se také koncentrují ve statistikách těch největších: zatímco v roce 2013 patřilo top deseti automobilkám 66 % tamního trhu s novými vozy, letos již tato desítka okupuje 87,1 %.

Podle Li Shufu, šéfa koncernu Zheijang Geely (patří do něj mj. Volvo nebo Lotus), na čínském trhu v dohledné budoucnosti nepřežijí ti, kteří se nedokážou přizpůsobit měnícím se požadavkům. „Automobilky, které nezmění své uvažování, zaniknou,“ řekl. Shoduje se s ním i Zhu Huarong, šéf Changan Automobile, což je státem vlastněný výrobce, jenž má společné joint-venture s Fordem, PSA, Mazdou nebo Suzuki. „V příštích třech až pěti letech velké množství značek prostě zanikne,“ potvrzuje slova svého kolegy.

Důvodem je zvyšující se konkurence na trhu, problémem se ale stávají i měnící se zákony určující podmínky (např. změna týkající se podpory elektromobilů - čtěte ZDE), posun požadavků zákazníků a také nové technologie. „Existuje velká pravděpodobnost, že až 90 % z nově vzniklých automobilek bude prostě eliminováno,“ řekl Zhu.

Andy Zhou z šanghajské pobočky analytické společnosti Deloitte ale v celém vývoji spatřuje riziko i pro tradičnější značky. Některé z nich podle něj nedokážou postupovat dostatečně rychle, aby dokázaly vyvinout moderní technologie, nebo neumí dostatečně účinně komunikovat svoje plány. „Mnoho značek si nedokázalo získat důvěru zákazníků, že skutečně zvládnu uvést slibované technologie na trh,“ řekl. Výrobci se podle něj také budou muset začít vzájemně spolupracovat.

Čínský trh, jenž dosud působil jako bohatá hostina pro všechny zúčastněné, tak prožije zásadní změnu. Stejně jako v Evropě ve druhé polovině dvacátého století dojde k zániku, nebo spojování automobilek, popř. vytváření různých aliancí. Otázkou je, jaký vliv to bude mít na cizí značky, které v Číně působí většinou prostřednictvím různých joint-venture s domácími výrobci.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Ve školkách chybí předškoláci, přibývá dvouletých dětí. Je to chyba systému?
Ve školkách chybí předškoláci, přibývá dvouletých dětí. Je to chyba systému?

Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že mateřské školky navštěvuje více dvouletých dětí oproti dřívějšku. Naopak ne všechny předškoláky, kteří mají předškolní docházku povinnou, rodiče do školky přihlásí. Jaké jim hrozí sankce?

Najdete na iDNES.cz