Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho brzy balancovat na hranici zániku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čínský automobilový trh dosud přestavoval obrovskou příležitost jak pro cizí, tak pro domácí značky. V zemi tak podle údajů místního svazu automobilového průmyslu sice existuje 118 různých automobilek, ale 19 z nich nikdy neuvedlo na trh žádný produkt a 57 nemá v podstatě žádné prodejní výsledky. Počty prodaných vozů se také koncentrují ve statistikách těch největších: zatímco v roce 2013 patřilo top deseti automobilkám 66 % tamního trhu s novými vozy, letos již tato desítka okupuje 87,1 %.

Podle Li Shufu, šéfa koncernu Zheijang Geely (patří do něj mj. Volvo nebo Lotus), na čínském trhu v dohledné budoucnosti nepřežijí ti, kteří se nedokážou přizpůsobit měnícím se požadavkům. „Automobilky, které nezmění své uvažování, zaniknou,“ řekl. Shoduje se s ním i Zhu Huarong, šéf Changan Automobile, což je státem vlastněný výrobce, jenž má společné joint-venture s Fordem, PSA, Mazdou nebo Suzuki. „V příštích třech až pěti letech velké množství značek prostě zanikne,“ potvrzuje slova svého kolegy.

Důvodem je zvyšující se konkurence na trhu, problémem se ale stávají i měnící se zákony určující podmínky (např. změna týkající se podpory elektromobilů - čtěte ZDE), posun požadavků zákazníků a také nové technologie. „Existuje velká pravděpodobnost, že až 90 % z nově vzniklých automobilek bude prostě eliminováno,“ řekl Zhu.

Andy Zhou z šanghajské pobočky analytické společnosti Deloitte ale v celém vývoji spatřuje riziko i pro tradičnější značky. Některé z nich podle něj nedokážou postupovat dostatečně rychle, aby dokázaly vyvinout moderní technologie, nebo neumí dostatečně účinně komunikovat svoje plány. „Mnoho značek si nedokázalo získat důvěru zákazníků, že skutečně zvládnu uvést slibované technologie na trh,“ řekl. Výrobci se podle něj také budou muset začít vzájemně spolupracovat.

Čínský trh, jenž dosud působil jako bohatá hostina pro všechny zúčastněné, tak prožije zásadní změnu. Stejně jako v Evropě ve druhé polovině dvacátého století dojde k zániku, nebo spojování automobilek, popř. vytváření různých aliancí. Otázkou je, jaký vliv to bude mít na cizí značky, které v Číně působí většinou prostřednictvím různých joint-venture s domácími výrobci.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...