Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

aktualizováno 
Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak plně vlastnit výrobce aut v Číně. Peking tím ukončí omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery.

Výroba škodovek v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Továrna otevřená na podzim roku 2013 patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen. | foto: Škoda Auto

Joint-venture podniky zakládaly s čínskými firmami světové automobilky, aby mohly v Číně vyrábět své vozy pro tamní trh. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný. Na největší automobilový trh světa se dovážejí jen superdrahé vozy exkluzivních značek jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Rolls-Royce, u kterých jsou zákazníci ochotni zaplatit extrémní navýšení ceny.

V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém sektoru společný podnik s místní firmou a v něm vlastnit maximálně 50 procent. To znamená, že zahraniční automobilky musí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.

ANALÝZA: Čína loví know-how. Kopírování Mercedesu skončilo, kus ho koupili

Vládní plánovací komise však nyní oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a takzvaných plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat bude výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.

Čína také letos podle komise zruší limity pro podíl zahraničních firem ve výrobě lodí a letadel, uvedla agentura Reuters.

Čína je největším automobilovým trhem světa, loni se tam prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Země je i největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce úplně zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.

Podle zdroje agentury DPA je otázkou, zda se ohlášené změny skutečně pozitivně odrazí na situaci zahraničních automobilek, které jsou vázány smlouvami s čínskými partnery. Zdroj se domnívá, že půjde o velmi zdlouhavý proces. Zrušení omezení pro zahraniční výrobce aut je podle DPA nejen ústupkem zahraničním obchodním partnerům, ale i známkou toho, že Čína věří ve schopnost domácích výrobců konkurovat do pár let zahraničním automobilkám.

Signál správným směrem

Oznámení čínské vlády přivítalo německé ministerstvo hospodářství. „Jde o signál správným směrem,“ uvedlo v úterním sdělení. „Nyní bude záležet na tom, zda za slovy budou následovat činy, a pokud tomu tak bude, pak i na tom, jak budou nová pravidla nastavena,“ dodalo.

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Během vývoje elektromobilů Čína prokázala, že dokáže domácí výrobce podpořit i jinak než kvótami, licencemi a předpisy. Zahraniční výrobci aut jsou v zemi například nuceni používat místní baterie, protože jiné nejsou povoleny.

Plánované větší otevření čínského automobilového sektoru je však jen jedním z požadavků Washingtonu ve sporu o vysoký obchodní deficit Spojených států s Čínou. Právě spor o deficit hrozí rozpoutáním obchodní války mezi oběma zeměmi.

Autoři: ,

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz