Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

aktualizováno 
Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak plně vlastnit výrobce aut v Číně. Peking tím ukončí omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery.

Výroba škodovek v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Továrna otevřená na podzim roku 2013 patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen. | foto: Škoda Auto

Joint-venture podniky zakládaly s čínskými firmami světové automobilky, aby mohly v Číně vyrábět své vozy pro tamní trh. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný. Na největší automobilový trh světa se dovážejí jen superdrahé vozy exkluzivních značek jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Rolls-Royce, u kterých jsou zákazníci ochotni zaplatit extrémní navýšení ceny.

V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém sektoru společný podnik s místní firmou a v něm vlastnit maximálně 50 procent. To znamená, že zahraniční automobilky musí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.

ANALÝZA: Čína loví know-how. Kopírování Mercedesu skončilo, kus ho koupili

Vládní plánovací komise však nyní oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a takzvaných plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat bude výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.

Čína také letos podle komise zruší limity pro podíl zahraničních firem ve výrobě lodí a letadel, uvedla agentura Reuters.

Čína je největším automobilovým trhem světa, loni se tam prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Země je i největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce úplně zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.

Podle zdroje agentury DPA je otázkou, zda se ohlášené změny skutečně pozitivně odrazí na situaci zahraničních automobilek, které jsou vázány smlouvami s čínskými partnery. Zdroj se domnívá, že půjde o velmi zdlouhavý proces. Zrušení omezení pro zahraniční výrobce aut je podle DPA nejen ústupkem zahraničním obchodním partnerům, ale i známkou toho, že Čína věří ve schopnost domácích výrobců konkurovat do pár let zahraničním automobilkám.

Signál správným směrem

Oznámení čínské vlády přivítalo německé ministerstvo hospodářství. „Jde o signál správným směrem,“ uvedlo v úterním sdělení. „Nyní bude záležet na tom, zda za slovy budou následovat činy, a pokud tomu tak bude, pak i na tom, jak budou nová pravidla nastavena,“ dodalo.

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Během vývoje elektromobilů Čína prokázala, že dokáže domácí výrobce podpořit i jinak než kvótami, licencemi a předpisy. Zahraniční výrobci aut jsou v zemi například nuceni používat místní baterie, protože jiné nejsou povoleny.

Plánované větší otevření čínského automobilového sektoru je však jen jedním z požadavků Washingtonu ve sporu o vysoký obchodní deficit Spojených států s Čínou. Právě spor o deficit hrozí rozpoutáním obchodní války mezi oběma zeměmi.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Číňané chtějí prorazit levnými elektromobily, nová značka opisuje

Čínský elektromobil ORA R1

Čínská automobilka Great Wall se specializuje téměř výhradně na SUV. Teď chce udělat díru do světa...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

I Renault má svou Dieselgate. Vypouští velké množství škodlivin ve městě

Renault Captur

Naftové motory od Renaultu podle nejnovější studie vypouštěly minimálně třikrát víc škodlivých emisí dusíku, než byly...

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Najdete na iDNES.cz