(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

  • 9
Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho brzy balancovat na hranici zániku.

Čínský automobilový trh dosud přestavoval obrovskou příležitost jak pro cizí, tak pro domácí značky. V zemi tak podle údajů místního svazu automobilového průmyslu sice existuje 118 různých automobilek, ale 19 z nich nikdy neuvedlo na trh žádný produkt a 57 nemá v podstatě žádné prodejní výsledky. Počty prodaných vozů se také koncentrují ve statistikách těch největších: zatímco v roce 2013 patřilo top deseti automobilkám 66 % tamního trhu s novými vozy, letos již tato desítka okupuje 87,1 %.

Podle Li Shufu, šéfa koncernu Zheijang Geely (patří do něj mj. Volvo nebo Lotus), na čínském trhu v dohledné budoucnosti nepřežijí ti, kteří se nedokážou přizpůsobit měnícím se požadavkům. „Automobilky, které nezmění své uvažování, zaniknou,“ řekl. Shoduje se s ním i Zhu Huarong, šéf Changan Automobile, což je státem vlastněný výrobce, jenž má společné joint-venture s Fordem, PSA, Mazdou nebo Suzuki. „V příštích třech až pěti letech velké množství značek prostě zanikne,“ potvrzuje slova svého kolegy.

Důvodem je zvyšující se konkurence na trhu, problémem se ale stávají i měnící se zákony určující podmínky (např. změna týkající se podpory elektromobilů - čtěte ZDE), posun požadavků zákazníků a také nové technologie. „Existuje velká pravděpodobnost, že až 90 % z nově vzniklých automobilek bude prostě eliminováno,“ řekl Zhu.

Andy Zhou z šanghajské pobočky analytické společnosti Deloitte ale v celém vývoji spatřuje riziko i pro tradičnější značky. Některé z nich podle něj nedokážou postupovat dostatečně rychle, aby dokázaly vyvinout moderní technologie, nebo neumí dostatečně účinně komunikovat svoje plány. „Mnoho značek si nedokázalo získat důvěru zákazníků, že skutečně zvládnu uvést slibované technologie na trh,“ řekl. Výrobci se podle něj také budou muset začít vzájemně spolupracovat.

Čínský trh, jenž dosud působil jako bohatá hostina pro všechny zúčastněné, tak prožije zásadní změnu. Stejně jako v Evropě ve druhé polovině dvacátého století dojde k zániku, nebo spojování automobilek, popř. vytváření různých aliancí. Otázkou je, jaký vliv to bude mít na cizí značky, které v Číně působí většinou prostřednictvím různých joint-venture s domácími výrobci.