Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

  • 155
Konec roku a počátek nového je obdobím bilancování a přehodnocování. A bohužel v tom momentálně není příliš optimismu. S Evropou to jde stále víc z kopce.
Uvnitř sněhových stěn o tloušťce dva metry je vystaveno plně elektrický Polestar 2.

Zavírají se továrny, oznamuje se rušení produkce kvůli chybějícím čipům (např. Toyota v Ovčárech u Kolína), drahé energie hatí plány na jakoukoli možnou konkurenceschopnost asijské a americké produkci. Krachují eko start-upy i obří projekty baterkáren.

Do toho se stal Evropským vozem roku model americké značky, byť s evropskými „střevy“. Nejbezpečnějšími auty loňského roku podle organizace Euro NCAP byly vyhlášeny vozy z Číny, USA a Jižní Koreje. A nejaerodynamičtější produkční auto světa budou vyrábět rovněž Číňané. U značky Volkswagen skončil Jozef Kabaň. Tak možná i on skončí u nějaké čínské automobilky. Na věčný odpočinek odešel nejen Carl Hahn a Ken Block, ale i nejslavnější obuvník ve světě motorsportu „Ciccio“.

Kolínská Toyota v únoru zastaví kvůli nedostatku komponentů výrobu

Ale byla tu samozřejmě i řada veselejších věcí. Vstup do nového roku Škoda oslavila driftovacím rekordem. Mazda oprášila Wankelův motor coby prodlužovač dojezdu pro svůj elektromobil MX-30 a Mercedes pokořil Teslu na domácí americké půdě, neboť autonomní systém Drive Pilot v Mercedesu třídy S může být v Nevadě legálně používán na veřejných komunikacích. Proč Nissan proměnil svůj model Kicks v obří tenisku? A jaká značka byla v britském průzkumu označena jako ta, kterou si kupují nejinteligentnější řidiči?

I v lednu jsme se s lehkou nadsázkou ohlédli za nejnovějšími motoristickými událostmi. Pusťte si topení naplno, tentokráte je to hodně studená sprcha.

Ledové automobilové království

Ledové bary i hotely tu již byly, v lednu ale ve finském Rovaniemi vznikl i první automobilový pavilon na světě postavený ze sněhu a ledu. Pop-up prodejna s názvem Snow Space stojí v rámci Arctic Design Weeku od 10. před radnicí a knihovnou v Rovaniemi. 12 metrů vysoké dílo s 2 metry silnými stěnami bylo postaveno výhradně ze sněhu (spotřebovali ho přibližně 3000 kubíků), který pochází ze sousedního lyžařského střediska Ounasvaara, kam ho po uzavření prodejny koncem února i vrátí. S cílem snížit emise vznikající během stavebních prací byly pro přepravu sněhu použity elektrické náklaďáky Scania.

V showroomu jsou vystaveny díly aut, od ráfků až po odpružení a brzdy, které vyrobili místní řezbáři z ledu.

Showroom ukrývá elektrický sedan Polestar 2, který je obklopen sochami z ledu, vyrobenými místními řezbáři, které zobrazují některé součásti vozů. Prodejce uvnitř pavilonu je ale skutečný, z masa a kostí. Lze s ním tedy uzavírat prodejní smlouvy. A ceny určitě drží „u ledu“. Je to jistě zajímavý business-model, který pomůže ušetřit drahocenné energie během krize.

Americký „Mstitel“ evropským autem roku

Evropským vozem roku 2023 se stalo z finálové sedmičky to patrně nejméně očekávané auto – Jeep Avenger. A to s poměrně velkým náskokem na další rivaly. Jeho vítězství je tedy nezpochybnitelné. Americká značka skupiny Stellantis zvítězila během šedesátileté existence ankety COTY (Car Of The Year) vůbec poprvé. Avenger má paradoxně k tradičním jeepům hodně daleko, na mnoha trzích bude navíc k dispozici jen s elektrickým pohonem.

Evropským autem roku 2023 je elektrický Jeep Avenger

Pod líbivým zevnějškem se ukrývá známá platforma a technika z celé plejády modelů koncernu Stellantis. Je to nepochybně celkově dobré auto, ale ani po stránce vnějšího vzhledu a interiéru s řadou laciných plastů nic převrtaného nepřináší. Někdejší poměr ceny a užitné hodnoty, jako hlavní hodnotící kritérium, již vzal neodvratně čas. Letošní volba v podstatě jen ilustruje úpadek kdysi prestižní ankety COTY, která již tak trochu zaniká v plejádě dalších podobných, jež jsou možná blíže realitě.

Vítězný Avenger má k tradičním jeepům hodně daleko, pod líbivým zevnějškem se ukrývá známá platforma a technika z celé plejády modelů koncernu Stellantis.

Vyměnil jsi ferrari za twingo…

Zpěvačka Shakira urazila Renault, když si ve videoklipu ke skladbě Out of Your League (Mimo tvoji ligu) vyřizovala účty se svým bývalým partnerem, fotbalistou klubu FC Barcelony Gerardem Piquém, který utekl k mladší ženě. Video, v němž Shakira zpívá mj. „Vyměnil jsi ferrari za twingo…“, překonalo rekordy YouTube s více než 63 miliony zhlédnutí za 24 hodin a stalo se nejsledovanější latinskou písní v historii této platformy. Španělské pobočce Renaultu se nelíbilo, že si vyřizuje spory se svým bývalým manželem prostřednictvím jeho modelu, který znevažuje.

Autofotka týdne: Hrdinné Twingo poslala umělá inteligence do vesmíru

Nakonec to ale byla pro Renault docela dobrá propagace, neboť publicity okolo bylo opravdu habaděj. Na videu na Twitteru byl navíc Piqué natočen, jak vjíždí na parkoviště klubu v Renaultu Twingo. Marketing Renault si nakonec musel mnout ruce. Na podobnou urážku by jistě stála dlouhou frontu celá řada firem!

Bota na třetí

Nissan ze svého modelu Kicks vytvořil v rámci reklamní spolupráce se značkou New Balance kreaci, které vypadá jako bota.

Nazvat auto jménem Kicks se může zdát z českého pohledu jako velká „bota“. Kicks je navíc anglický hovorový výraz pro tenisku. A světe div se, Nissan ze svého modelu Kicks vytvořil kreaci, která vypadá - jako bota. Stalo se tomu tak v rámci spolupráce se značkou New Balance kvůli propagaci její řady bot 327. Malé SUV Nissan Kics tak má na bocích švy a kapotu zdobí tkaničky, které přecházejí až na střechu, kde je speciální nástavba stylizovaná do svršku boty. Účel této kreace je jasný – „nakopnout“ veřejnost k nákupu bot. Ty ale půjde i vyhrát. Kdo „v tom umí chodit“ a s autem se v Tokiu, kde je vystaveno, vyfotí a dá snímek na Twitter, bude zařazen do soutěže o produkční verzi modelu Kicks nebo dostane ty tenisky…. Tak to nakonec není zase tak velká „bota“.

Malé SUV Nissan Kics tak má na bocích švy a kapotu zdobí tkaničky.

Adios, „Ciccio“!

Počátkem ledna tragicky zahynul americký závodník Ken Block a ve věku téměř 87 let zemřel i nejslavnější obuvník ve světě motorsportu. Sicilský švec Francesco „Ciccio“ Liberto vymyslel totiž speciální barevné boty s tenkou podrážkou a stal se v podstatě dvorním obuvníkem jezdců formule 1. Teprve před rokem stáhl roletu svého historického obchodu ve městě Cefalu, aby si konečně užil zaslouženého důchodu. Mistr ručně vyráběných bot si podmanil srdce mnoha jezdců nejprve v tradičním sicilském závodě Targa Florio, ale také ve formuli 1. V jeho botách vyhrál v roce 1977 legendární Niki Lauda, ale šil boty i pro Patricka Tambaye, Renè Arnouxe, Jacquese Laffitta, Claye Ragazzoniho či Emersona Fittipaldiho.

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Jeho první boty nesly značku „ Ciccio Cefalù Sicilia „ a byly vyrobeny v roce 1965. Šil ale i běžné boty, a to i pro různé známé osobnosti. Poslední pro koho před nuceným ukončením činnosti vinou různých neduhů pracoval, byl venezuelský prezident Hugo Chávez. Mnohé z jeho výtvorů pro závodníky jsou vystavené v muzeích, včetně muzea Ferrari v Maranellu. Před několika lety byl „Ciccio“ také protagonistou reklamy automobilky Porsche. Zahrál se ve spotu na Posche 718 Boxster GTS, který byl celý natočený na sicilských silnicích.

Zemřela automobilová ikona Ken Block. Krále driftu zavalil sněžný skútr

IQ + srdce = Škoda, to byl v 90. letech slavný reklamní slogan mladoboleslavské automobilky.

IQ + srdce = Škoda

Britští psychologové studovali IQ majitelů aut a hledali souvislosti. A přišli se zajímavými závěry. Vzorek více než 2000 řidičů kromě psychotestu odpovídal i na dotazy ohledně svého auta.

A vyšlo jim, že nejinteligentnější jsou řidiči škodovek s průměrným IQ 99, za nimiž následují majitelé vozů Suzuki, Peugeot, Mini, Mazda, Toyota, Opel, Mercedes-Benz, Nissan a Citroën. Řidiči Audi skončili na 14. místě (IQ 93,25) a majitelé BMW až 20. s IQ 91,68.

Nejvyššího skóre podle druhu pohonu dosáhli řidiči aut se zážehovým motorem (IQ 94,35), o něco méně chytří jsou řidiči hybridů (93,89) a dieselů (92,91). Majitelé elektromobilů skončili poslední se skóre 90,19, přičemž průměrné IQ v české populaci je 92,40.

Nejvyšší IQ mají škodovkáři, nejnižší řidiči BMW a elektroaut, tvrdí průzkum

Mnohé tedy možná napadne, zda by neelektrické vozy Škoda neměly dostat do označení přidané iQ, podobně jako mají elektromobily iV. Ostatně, vzpomene si ještě dnes někdo na někdejší reklamní slogan mladoboleslavské automobilky z 90. let – IQ + srdce = Škoda?

„Odporné“ čínské auto

Novým produkčním vozem s nejnižším odporem vzduchu (Cd 0,19) se nejspíš stane Aion Hyper GT od automobilky GAC.

Číňané začínají dominovat autoprůmyslu ve stále větším měřítku, a to dosti často za přispění západních odborníků. Mají náskok v bateriích, palubních systémech a nově také začínají bodovat v aerodynamické optimalizaci. Novým produkčním vozem s nejnižším odporem vzduchu se nejspíš stane Aion Hyper GT od automobilky GAC. Čtyřdveřový vůz s čistě elektrickým pohonem si připisuje nový rekord pro sériová auta s koeficientem aerodynamického odporu Cd 0,19. Ve srovnání s jinými současnými elektromobily na trhu vykazuje Aion menší odpor než Mercedes-Benz EQS (Cd 0,20), Tesla Model S a další čínský model Nio ET7 (oba Cd 0,208) či Lucid Air (Cd 0,21). Nemůže se zcela rovnat někdejšímu malosériovému Volkswagenu XL1 s hodnotou 0,189 a zejména „slunečnímu“ elektromobilu Lightyear 0 s 0,175, jehož výroba se ale ještě ani nestačila rozeběhnout a firma už domluvenou produkci vzdala. Z dalších elektrických premiantů se zaslouží zmínit i Hyundai Ioniq 6 (Cd 0,21). V „odpornosti“ aut se tedy jistě ještě sehraje velký souboj.

Novým produkčním vozem s nejnižším odporem vzduchu (Cd 0,19) se nejspíš stane...

Výprask Evropanů také v Euro NCAP

Mezi kompaktními vozy v crash-testech Euro NCAP zazářil čínský model Ora Funky Cat.

Organizace Euro NCAP tradičně oznámila nejbezpečnější auta v jednotlivých kategoriích za uplynulý rok. A bylo to velké překvapení. Neobjevil se tam žádný mercedes nebo volvo, ba co víc - dosti překvapivě se mezi nejlepší neprobojovalo jediné evropské auto. Zato jsou mezi premianty dva čínské modely, dvě americké a jeden jihokorejský vůz. Mezi kompaktními vozy zazářil čínský model Ora Funky Cat, o patro výše se jako nejlepší ukázal Hyundai Ioniq 6 (ochrana dospělých je na rekordní úrovni 97%!). V kategorii kompaktních SUV zvítězila Tesla Model Y a mezi těmi většími obsadilo „trůn“ čínské SUV Wey Cofee 01. Luxusním vozům dominovala Tesla Model S, která byla současně označena za nejbezpečnější elektromobil. Ve vývojových odděleních zejména prémiových evropských značek nejspíš usnuli na starých vavřínech. Nebo snad své úsilí být nejlepší již vzdali?

Luxusním vozům dominovala Tesla Model S, která byla současně označena za nejbezpečnější elektromobil, a to přestože se vyrábí již 11 let!

Starý pes se naučil novým kouskům

Výhodou nového motoru s rotačním pístem je nízká hmotnost a kompaktní rozměry. Rotor je vysoký necelých 8 cm.

Mazda po 11 letech oprášila Wankelův motor, když představila crossover MX-30 upravený do podoby plug-in hybridu s motorem s rotačním pístem motorem ve funkci jakéhosi prodlužovače dojezdu. Má objem komory 0,83 l a disponuje výkonem 55 kW. Wankelův motor Mazda opustila v roce 2012, když kvůli zpřísňujícím emisním normám musela ukončit výrobu jím poháněného motoru sportovního kupé RX-8. Patent vynálezu Felixe Wankela z roku 1959 Mazda koupila v roce 1961 a motor dále vyvíjela. Poháněl celou řadu modelů, včetně legendární závodní Mazdy 787B, která v roce 1991 zvítězila ve slavné čtyřadvacetihodinovce v Le Mans. Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte, ale Mazdě se to evidentně povedlo!

Kabaň opět na cestách?

Číňané se rychle v Evropě etablují i svou přítomností. Gigant Geely má nové designstudio v Miláně a nabírá nové síly. Kdo ví, zda tam již nepsal i Jozef Kabaň, který dostal kopačky u značky Volkswagen, protože se jeho návrhy nelíbily vedení, a nadále má působit v jakési líhni mladých designérů a odkladišti těch starších v oddělení koncepčního designu v postupimském studiu koncernu.

Kabaň po sporech se šéfem končí, bude kreativním ředitelem koncernu VW

Podle informací ze zákulisí stojí za náhlou změnou spory s šéfem značky Volkswagen a členem představenstva celého koncernu Thomasem Schäferem, který do Wolfsburgu přišel v loňském roce z pozice šéfa značky Škoda. Kabaň měl mimo jiné za úkol přepracovat design chystaného malého elektromobilu. Schäfer mu také vrátil k předělání styling chystané elektrické vlajkové lodi značky. A na to Kabaň zrovna zvyklý není. Kromě toho, že vzhledem ke své kariéře má přeci jen nárok být trochu „namyšlený“ je vyhlášeným prezentátorem, který umí své šéfy přesvědčovat o svých názorech. Je o něm známo, že je tvrdohlavý, náročný a extrémně pracovitý (jako jeden z mála designérů je schopen dodnes sám navrhnout komplet celé auto a odvést po všech směrech špičkovou práci).

Jenže. Právě jeho kariéra a nátura mohou znamenat, že zůstane v Postupimi „odložený“ nadlouho. Outsider nebude, ale bude asi trochu nezaměstnatelný. Poslední sezony nepatřily k jeho hvězdným rokům, na rozdíl od čtvrstoletí, které jim předcházelo. V jeho případě asi nepřichází v úvahu ani „varianta Čína“. Automobilky z Asie dnes sice skočí po každém schopném odborníkovi z autoprůmyslu a Kabaňův zápal, schopnosti a nasazení by k tomu pasovaly. Také je však známo, že v Číně se opravdu musí poslouchat nařízení čínských nadřízených a je jim úplně jedno jaká hvězda ze západu zrovna dorazila. Každý začíná na čistém papíře od nuly a musí se prosadit.

Rekordy Enyaqu iV RS

Škoda Enyaq iV RS v lednu překonala mnohé rekordy.

Ceny aut se vytrvale šplhají nahoru, v lednu opět zdražila i Škoda., zatímco naopak Tesla šla v mnoha případech s cenami dolů. Elektrický model Enyaq iV ve verzi Coupé RS nově v základním (bohatě vybaveném) provedení přesáhl hranici 1,7 milionu korun. Jedná se tak o nejdražší produkční škodovku v historii, ale současně i o nejvýkonnější. Tyto kategorie ale v Guinnessově knize rekordů nemají.

Elektrická Škoda má dva světové rekordy. Nejdelší drift trénovala 18 hodin

Přesto se tam Enyaq iV RS v lednu ve výchozím provedení SUV dostal. Bylo tomu tak zásluhou britského zastoupení Škody a britského novináře Richarda Meadena, který v roce 2011 stanovil s upravenou octavií na solném jezeře v Bonneville nový zemský rychlostní rekord pro sériově vyráběné 2,0litrové vozy. Na kruhové dráze o obvodu 188,496 m na zamrzlém jezeře Stortjärnen vytvořil nejdelší souvislý drift auta (i elektromobilu) na ledu, když vůz držel v kontrolovaném skluzu více než 15 minut na kruhové dráze a ujel přitom 7,351 km.

Pohádky z mechu a kapradí?

Sono Motors znovu potřebuje peníze na rozjetí výroby modelu Sion se solárními panely na karoserii.

Konfrontace mnoha velkolepých projektů s realitou mnohdy nedopadá dobře, tedy přesněji elektromobilita zadrhává a naráží na ekonomickou realitu. Přesvědčují se o tom zejména různé start-upy. V problémech se počátkem letošního roku ocitly dvě firmy, které chtěly vyrábět auta uzpůsobená i na solární pohon, a také francouzská firma Hopium se svým vodíkovým vozem.

Zástupci německý startu-upu Sono Motors vyhlásili záchrannou kampaň, neboť jim došly peníze. Ty počáteční získali v roce 2019 v rámci crowdfundingové kampaně. Nyní se historie opakuje. Sono Motors znovu potřebuje peníze na rozjetí výroby modelu Sion se solárními panely na karoserii a s mechem na palubní desce, a to rovnou 105 milionů eur.

Měsíc po začátku produkce modelu Lightyear 0 ale došlo k bankrotu dceřiné společnosti.

Také projekt nizozemského solárního elektromobilu Lightyear 0 vypadal velmi slibně a dospěl až do stadia výroby. Krátce po jeho spuštění ale došlo k bankrotu dceřiné společnosti Atlas Technologies, která byla zodpovědná za výrobu. Původní zájem byl veliký, ale po zvýšení ceny auta během pěti měsíců ze 150 000 eur na 250 000 eur (!) již celá záležitost zaváněla průšvihem. Chystaný menší model má ale již hodně závazných objednávek od velkých odběratelů. Bude to ale stačit?

Ve finančních těžkostech je i francouzská firma Hopium, která se na pařížském autosalonu blýskla konceptem vodíkového sedanu Hopium Machina Vision.

Nápady to byly zajímavé, za cizí peníze se hezky podniká. Je tedy otázkou, zda to všechno nebyly jen pohádky, a tedy tak trochu „tunel“ na zelené nadšence. To ukáže až čas.

Baterkárny na baterky

Krach baterkárny start-upu Britishvolt je velkou ranou pro britský autoprůmysl.

Příběh české Gigafactory se nevyvíjí dobrým směrem. Volkswagen rozhodnutí o její stavbě v České republice opět odložil, neboť ekonomická realita v souvislosti s drahými energiemi a zvýhodněním výrobců v Číně a USA její realizaci v současné době prakticky vylučuje. Navíc na preferovaném místě v Líních u Plzně baterkárnu místní nechtějí. Otázkou je, k jakému rozhodnutí dospějí u koncernu Hyundai-Kia, který by nějakou baterkárnu pro továrny v Nošovicích a Žilině výhledově také potřeboval.

Polské blufování ve hře o baterkárnu. Česko je údajně ze hry, VW to vyvrací

Problémy jsou ale i jinde. Britishvolt, start-up, který měl v úmyslu postavit gigafactory na severu Anglie o kapacitě 38 GWh, je jen krůček od bankrotu. Vrcholový management společnosti předložil žádost o přístup do řízeného úpadku a propustil většinu z 300 zaměstnanců. To je pro britský autoprůmysl skutečná rána, neboť pro to, aby Britové mohli zajistit budoucnost automobilek na svém území, potřebují alespoň čtyři takové baterkárny.


Elektromobil