„Konečné rozhodnutí o umístění gigafactory by mohlo padnout v nejbližších dnech,“ dodává.
Volkswagen následně informaci polského listu na dotaz agentury Bloomberg kategoricky popřel. Proti tvrzení deníku Rzeczpospolita se ohradil s tím, že nic není rozhodnuto. „V poslední době nedošlo k žádné změně v postupu a stavu projektu,“ uvedl VW pro Bloomberg.
Podle zdroje iDNES.cz si německý koncern myslí, že jde o nátlakovou akci, kterou se Polsko snaží vynutit pozornost a navrch znejistět Česko.
Šéf koncernu VW Oliver Blume těsně před Vánoci na setkání s investory uvedl, že místo, kde nová fabrika na výrobu speciálních, Volkswagenem vyvinutých bateriových článků pro elektromobily stane, bude oznámeno „opravdu brzy“. Původně automobilka chtěla rozhodnout do konce roku 2022. Německý koncern ovšem vydal prohlášení, ve kterém informoval: „Současná ekonomická situace nás nutí rozhodnutí včas odložit. Ale Volkswagen AG a naše společnost vyrábějící baterie, PowerCo, neustále vyhodnocují potenciální umístění naší další gigatovárny v Evropě.“
Ministr kvůli gigafactory slíbil přeložky silnic i modernizaci železnice |
Před Vánoci německá automobilka zdůrazňovala, že žádné rozhodnutí zatím nepadlo a proces vyhodnocování pokračuje.
„Před investováním miliard eur budou znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony. Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028,“ uvedl VW.
Rzeczpospolita píše, že v Polsku byla vybrána dvě místa, kde by továrna mohla mít šanci. Jde o lokace u měst Głogów, respektive Jawor v Dolním Slezsku.
Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí |
„První z těchto lokalit se nachází v zóně Wałbrzych, druhá v průmyslové zóně Legnica, a to jak v blízkosti dálnice A4, tak rychlostní silnice S3, s pohodlným železničním spojením. Volkswagen už má jeden závod v zóně Legnica – v Polkowicích. Vyrábí tam motory pro automobily,“ píše polský deník. Obě lokace splňují jednu z důležitých podmínek Volkswagenu, aby pro ně byla garance dodávek zelené energie. „Nejde však jen o dostupnost této energie pro nového investora, ale také pro dodavatele komponentů. Důležité jsou také ceny, které jsou v případě energií v Polsku velmi vysoké. A právě o tom měly být poslední rozhovory mezi vyjednavači s VW a polskou stranou,“ píše polský deník. Právě „poblázněné“ ceny energií konečné rozhodnutí o nové gigafactory oddalují.
Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti |
„Polsko se stalo důležitým centrem pro výrobu baterií pro elektromobily,“ píše Rzeczpospolita a připomíná, že aktuálně největším výrobcem bateriových článků pro akumulátory elektromobilů je v Evropě nyní společnost LG Chem Wrocław Energy, která v roce 2017 zahájila výrobu lithium-iontových baterií poblíž Wrocławi, kde zaměstnává přes 4,3 tisíce lidí lidí a v příštích dvou letech má vzniknout dalších 1,8 tisíce pracovních míst.
Volkswagen oznámil výstavbu čtyř továren na baterie v Evropě na jaře 2021. Již byly vybrány tři lokality: Španělsko, Švédsko a Německo. O čtvrté se právě má rozhodnout. Česko nabízí Volkswagenu ke stavbě gigafactory letiště v Líních na Plzeňsku, roli mediátora mezi koncernem VW a českou stranou hraje aktivně Škoda Auto, která v Česku vyrábí elektrický model Enyaq a kompletuje baterie pro elektromobily z dodaných článků.