Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Batole Maserati: Fiat Grande Punto

  14:52aktualizováno  17. října 17:39
Zdá se vám po nocích o Maserati, ale vaše peněženka má jiný názor? Fiat má řešení jménem Grande Punto. Velká tečka za trablemi italské automobilky, i tak by se dala interpretovat kampaň, kterou při příležitosti uvedení nové generace svého malého - velkého auta turínský výrobce odstartoval.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Třetí generace punta je o kus větší než předchůdce, který zůstane ve výrobě až do konce roku 2006.

Nové punto pokořilo hranici čtyř metrů délky, předchůdce tak přerostlo o 17 centimetrů.

Chce se stát jakýmsi autem pro všechny situace. Velikostí nabídne dostatečný servis pro potřeby skromnější rodiny.

Má v sobě samozřejmě geny původních punt, kterým se líbilo ve městech.

Výrazným a pohledným designem italského designérského kouzelníka Giorgietta Giugiara zase osloví mládež.

"Grande Punto" = italsky "velká tečka"
Trochu baculatější…

Auto již na první pohled zmohutnělo, ostře řezané rysy předchůdce nahradily velkorysé obliny nesoucí se v duchu letošní ženevské novinky - cromy.

Velké očekávání

Šéf Fiatu Luca Cordero di Montezemolo to při slavnostní premiéře velkého punta v najaté velké městské hale v Turíně před tisícovkami pozvaných řekl na rovinu:"Grande Punto je nejen otázkou budoucnosti značky, ale i celého Turína."

Narážel tím na zásadní význam budoucnosti firmy Fiat pro své domovské město v severozápadní Itálii, v kraji Piemonte. Vždyť zde je na práci u Fiatu odkázáno hodně z 1,5 milionu jeho obyvatel.

Oblý předek, usměvavé oči světel a nikterak velká, ale přesto výrazná mřížka chladiče. Při pohledu z dáli by divák tipoval na batole Maserati. Až bližší pohled odhalí velké logo výrobce: Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Na velké punto se můžeme těšit ve tří i pětidveřové variantě. Třídveřová verze srší dynamikou, ale i druhý pár dveří na pětidveřové usedlejší variantě se designérům podařilo zakomponovat do boků bez ústupků na kráse.

Mohutný poslední sloupek, hostící po puntovsku umístěná zadní světla, přidává karoserii na důrazu a síle. Strmě klesající spodní hrana bočních oken dělá z Grande Punta na pohled pekelně rychlé a nabroušené auto.

Na zádi auta neruší madlo dveří, světla apod. V pravém dolním rohu víka kufru trůní nové logo Punta. Ploché boky rozděluje jemná hrana, na první pohled zaujmou výrazné lemy blatníků objímající kola.

Branko Remek, letitý znalec  značky a předseda pražského Fiat Clubu, říká: "Z doby nedávné spolupráce s koncernem General Motors pochází záměr unifikace výrobků, a nové Punto je tak postaveno na stejné podlahové plošině jako budoucí Opel Corsa. Novinka, přezdívaná Mini Maserati, se podle mého názoru mezi nejnovějšími malými kompakty, jako jsou Peugeot 207, Renault Clio 3 či Toyota Yaris, neztratí."
Víc než pokračování

Předchozího punta se prodalo od jeho představení v roce 1994 přes šest milionů vozů. Již to naznačuje, že to bylo auto úspěšné. Ostatčelné ně v roce 1995 získalo i evropský titul Auto roku.

Na trhu však bylo - i přes několik karosářských změn z roku 1999 a předloni - už dlouho. Novinka má znovu získat postavení ve velmi nabité a zásadní třídě evropského trhu malých hatchbacků.

Velké a bezpečné

Velké punto má na délku 403 centimetrů, do šířky jich zabírá 168, na výšku má auto 149 centimetrů a od kolu ke kolu (rozvor) je to 251 centimetrů. Malý-velký fiat má spíš průměrný kufr, přes hodně vysokou hranu nárazníku je do něj možno nastěhovat 275 litrů zavazadel (o 20 litrů méně než u předchůdce), o to více ale zbylo na prostor pro cestující.

Do startu prodeje dostalo punto dobrou zbraň proti konkurentům. Výborný výsledek v crashtestech. Maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky, tři hvězdičky za ochranu dětí v autosedačce a hlavně tři hvězdičky za ochranu chodců.

Grande Punto v plné síle nabídne šest motorů, dva z nich jsou benzinové, zbytek preferuje naftu. Nejslabší benzinový agregát o objemu 1,2 litru nabídne výkon 65 koní (48 kW). Druhý zážehový motor o objemu 1,4 pak disponuje 77 koňmi výkonu (56 kW). Čtyři turbodiesely se podělily o dva objemy: 1,3 a 1,9 litru.

Menší Multijety nabídnou výkony 75 a 90 koní (55 a 66 kW). Dvě výkonové verze má také „jedna-devítka“, u slabšího je to 120 (88 kW), v případě silnějšího pak 130 koní (96 kW). První Fiaty Grande Punto dorazí do tuzemských autosalonů v lednu roku 2006. Cena prozatím není známa, nejlevnější třídveřové Grande Punto stojí v Itálii 11 111 euro.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...