Batole Maserati: Fiat Grande Punto

  14:52aktualizováno  17. října 17:39
Zdá se vám po nocích o Maserati, ale vaše peněženka má jiný názor? Fiat má řešení jménem Grande Punto. Velká tečka za trablemi italské automobilky, i tak by se dala interpretovat kampaň, kterou při příležitosti uvedení nové generace svého malého - velkého auta turínský výrobce odstartoval.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Třetí generace punta je o kus větší než předchůdce, který zůstane ve výrobě až do konce roku 2006.

Nové punto pokořilo hranici čtyř metrů délky, předchůdce tak přerostlo o 17 centimetrů.

Chce se stát jakýmsi autem pro všechny situace. Velikostí nabídne dostatečný servis pro potřeby skromnější rodiny.

Má v sobě samozřejmě geny původních punt, kterým se líbilo ve městech.

Výrazným a pohledným designem italského designérského kouzelníka Giorgietta Giugiara zase osloví mládež.

"Grande Punto" = italsky "velká tečka"
Trochu baculatější…

Auto již na první pohled zmohutnělo, ostře řezané rysy předchůdce nahradily velkorysé obliny nesoucí se v duchu letošní ženevské novinky - cromy.

Velké očekávání

Šéf Fiatu Luca Cordero di Montezemolo to při slavnostní premiéře velkého punta v najaté velké městské hale v Turíně před tisícovkami pozvaných řekl na rovinu:"Grande Punto je nejen otázkou budoucnosti značky, ale i celého Turína."

Narážel tím na zásadní význam budoucnosti firmy Fiat pro své domovské město v severozápadní Itálii, v kraji Piemonte. Vždyť zde je na práci u Fiatu odkázáno hodně z 1,5 milionu jeho obyvatel.

Oblý předek, usměvavé oči světel a nikterak velká, ale přesto výrazná mřížka chladiče. Při pohledu z dáli by divák tipoval na batole Maserati. Až bližší pohled odhalí velké logo výrobce: Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Na velké punto se můžeme těšit ve tří i pětidveřové variantě. Třídveřová verze srší dynamikou, ale i druhý pár dveří na pětidveřové usedlejší variantě se designérům podařilo zakomponovat do boků bez ústupků na kráse.

Mohutný poslední sloupek, hostící po puntovsku umístěná zadní světla, přidává karoserii na důrazu a síle. Strmě klesající spodní hrana bočních oken dělá z Grande Punta na pohled pekelně rychlé a nabroušené auto.

Na zádi auta neruší madlo dveří, světla apod. V pravém dolním rohu víka kufru trůní nové logo Punta. Ploché boky rozděluje jemná hrana, na první pohled zaujmou výrazné lemy blatníků objímající kola.

Branko Remek, letitý znalec  značky a předseda pražského Fiat Clubu, říká: "Z doby nedávné spolupráce s koncernem General Motors pochází záměr unifikace výrobků, a nové Punto je tak postaveno na stejné podlahové plošině jako budoucí Opel Corsa. Novinka, přezdívaná Mini Maserati, se podle mého názoru mezi nejnovějšími malými kompakty, jako jsou Peugeot 207, Renault Clio 3 či Toyota Yaris, neztratí."
Víc než pokračování

Předchozího punta se prodalo od jeho představení v roce 1994 přes šest milionů vozů. Již to naznačuje, že to bylo auto úspěšné. Ostatčelné ně v roce 1995 získalo i evropský titul Auto roku.

Na trhu však bylo - i přes několik karosářských změn z roku 1999 a předloni - už dlouho. Novinka má znovu získat postavení ve velmi nabité a zásadní třídě evropského trhu malých hatchbacků.

Velké a bezpečné

Velké punto má na délku 403 centimetrů, do šířky jich zabírá 168, na výšku má auto 149 centimetrů a od kolu ke kolu (rozvor) je to 251 centimetrů. Malý-velký fiat má spíš průměrný kufr, přes hodně vysokou hranu nárazníku je do něj možno nastěhovat 275 litrů zavazadel (o 20 litrů méně než u předchůdce), o to více ale zbylo na prostor pro cestující.

Do startu prodeje dostalo punto dobrou zbraň proti konkurentům. Výborný výsledek v crashtestech. Maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky, tři hvězdičky za ochranu dětí v autosedačce a hlavně tři hvězdičky za ochranu chodců.

Grande Punto v plné síle nabídne šest motorů, dva z nich jsou benzinové, zbytek preferuje naftu. Nejslabší benzinový agregát o objemu 1,2 litru nabídne výkon 65 koní (48 kW). Druhý zážehový motor o objemu 1,4 pak disponuje 77 koňmi výkonu (56 kW). Čtyři turbodiesely se podělily o dva objemy: 1,3 a 1,9 litru.

Menší Multijety nabídnou výkony 75 a 90 koní (55 a 66 kW). Dvě výkonové verze má také „jedna-devítka“, u slabšího je to 120 (88 kW), v případě silnějšího pak 130 koní (96 kW). První Fiaty Grande Punto dorazí do tuzemských autosalonů v lednu roku 2006. Cena prozatím není známa, nejlevnější třídveřové Grande Punto stojí v Itálii 11 111 euro.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Newyorská policie píše Googlu, aby zrušil varování před hlídkami

Ilustrační snímek

Policejní oddělení v New Yorku se snaží zabránit společnosti Google, aby se mohli řidiči pomocí její aplikace Waze...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz