Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

V autonomním řízení je podle aktuálního vývoje budoucnost automobilismu, pracují na něm nejen výrobci aut, ale také další firmy (Google si na to právě založil extra značku - čtěte zde). Již dnes ale různé sady asistenčních systémů umožňují to, aby se alespoň na dálnici dokázala auta řídit téměř sama. Švýcaři zkoušeli tři prémiové sedany vyšší střední třídy: Mercedes-Benz třídy E, Teslu Model S a Volvo S90, které nabízejí nejmodernější asistenty. Výsledky bohužel stále nejsou zcela uspokojivé.

Mercedes-Benz třídy E

Mercedes-Benz třídy E

Oproti minulosti je pochopitelně znát, že vývoj opět pokročil směrem vpřed. Například na adaptivní tempomat a systémy rozpoznávání dopravních značek se dnes dá do velké míry spolehnout. A výrazně se díky nim zvyšuje komfort jízdy. Moderní systémy udržování rychlosti totiž dokážou plynule zabrzdit za pomaleji jedoucím vozem.Čtení dopravních značek patří k funkcím, které prošly výrazným vývojem. Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu.

Volvo S90

Volvo S90

Horší už to je s udržováním v jízdním pruhu. Jen Tesla se umí sama od sebe držet skutečně uprostřed vymezeného pruhu. U Volva a Mercedesu je využitelnost této funkce omezená: mezi čarami se nedrží zcela přesně, varování nejsou optimální. Všechny tyto systémy jsou navíc podle názoru Švýcarů zatím vhodné jen pro jízdu po dálnici za příhodných podmínek. Na okreskách si s nimi koledujete o nehodu, snaží se vás totiž držet až příliš uprostřed úzké silnice. Pokud auta rozpoznají, že nemáte ruce na volantu, vyzvou vás k tomu, abyste převzali řízení. V případě, že je neuposlechnete, Mercedes a Tesla zvládnou zastavit. To je ochrana pro případ, že by řidič třeba zkolaboval.

Tesla Model S 85D

Tesla Model S 85D

TCS testoval také funkci varování před příliš krátkým bezpečnostním odstupem. Ten nejlépe funguje u Volva, grafické varování v head-up displeji je ale příliš malé. Ukazuje se navíc, že dodržování bezpečné vzdálenosti patří k nejčastějším prohřeškům řidičů a nejen těch českých.

Posledním testovaným systémem bylo nouzové brzdění z rychlosti 50 km/h. To ovšem u Volva a Tesly funguje jen za ideálních podmínek a hrozí tak nebezpečí srážky. Podobně jako fungování systémů je odlišná i cenová politika. U Volva je balíček k dispozici ve standardní výbavě, u Tesly a Mercedesu se musí připlácet.

Test asistenčních systémů

INFOGRAFIKA

Podrobné výsledky ZDE

Do roku 2021, kdy by se na silnicích mohla objevit první částečně autonomní auta, tedy automobilky mají stále co dělat. S ohledem na výsledky testu Švýcaři neočekávají, že půjde o vozy, které by se uměly řídit zcela samy. Zvládnou dát blinkr a předjíždět. Stále však budou potřebovat dohled řidiče, který zasáhne v až příliš specifických situacích. Plně odpočinout si budeme moci až v roce 2035. To ale bude vyžadovat i úpravy legislativy, podle níž je dnes za auto zcela zodpovědný řidič.

Autoři:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Středočeské silnice jsou v dezolátním stavu. Na větší opravy chybí materiál

Výtluky hluboké i patnáct centimetrů, jedna obrovská díra vedle druhé, značky snižující rychlost i v úsecích dlouhých...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...