Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První autozávod kolem světa dojel do Paříže před 115 lety, jel se půl roku

  14:00
Dobrodružství, do kterého se na začátku 20. století pustily posádky šesti automobilů, dnes už člověk nemá šanci zažít. Cílem závodu, který odstartoval z newyorského Times Square v únoru 1908, nebylo nic menšího, než objet zeměkouli. Automobil měl přitom v té době za sebou pouhých 20 let vývoje a o zpevněných silnicích si řidiči mohli většinou nechat jen zdát.

Thomas Flyer, vítězný vůz v National Automobile Museum, Reno, Nevada. | foto: Profimedia.cz

Do cíle v Paříži dorazil první řidič, důstojník pruské armády Hans Köppen s vozem pozapomenuté značky Protos, 26. července 1908. Z prvenství se ovšem neradoval dlouho, kus cesty totiž jen vlakem a vyhnul se Aljašce a nakonec se dočkal penalizace.

Podle původních plánů měli soutěžící překonat přes 30 000 kilometrů z New Yorku do Paříže po vlastní ose, z Ameriky do Asie chtěli přejet zamrzlou Beringovu úžinu. Kvůli nepřízni počasí a třímetrovým sněhovým závějím sice organizátoři od tohoto plánu nakonec upustili, účastníci ale i tak museli během téměř půlroční cesty nejednou bojovat s rozmary přírody i techniky.

Nebylo výjimkou, že posádky strávily na jednom místě i několik týdnů, než dorazil potřebný díl. A není divu, vždyť v řadě měst a obcí zejména v tehdejším carském Rusku byly jejich vozy prvními automobily, které tam vůbec kdy zavítaly. Automobil byl často novinkou třeba i v Japonsku.

Kus domu uřízli

George Schuster, řidič amerického vozu Thomas Flyer, ve svých pamětech vzpomíná hlavně na úzké japonské ulice, na které jeho automobil málem doplatil. V jedné zatáčce se zaklínil tak, že mu nezbylo, než po svolení majitele a zaplacení slušného odškodného uříznout kus domu. O tom, jak pomalá a náročná byla v roce 1908 cesta kolem světa, svědčí i tempo, kterého se závodníkům podařilo dosáhnout. Přejet Japonsko na šířku zabralo Schusterovi celých pět dní, během kterých urazil jen 560 kilometrů. Ještě horší to bylo v carském Rusku, kde jezdci občas museli projet železničním tunelem, ačkoliv hrozila srážka s vlakem.

Z New Yorku do Paříže. Závod šílenců se jel půl roku, vítěz měl ztrátu čtyři dny

Cesta z Vladivostoku do sibiřského Omsku zabrala šest týdnů, odtud do evropské části Ruska týden a Moskva přivítala unaveného Schustera až 20. července 1908. „Moskva za rozbřesku je úžasná, nikdy na ní nezapomenu,“ zapsal si toho dne do deníku. Času na obdivování krás dnešní ruské metropole ale neměl nazbyt, musel opravit velmi opotřebovaný vůz – už předtím dal jen s obtížemi do pořádku převodovku, poslušnost pomalu vypovídala i spojka. Američané ovšem věděli, že německá posádka poručíka Hanse Köppena má před nimi několik dní náskoku, a tak se bez zbytečného odkladu vydali na další cestu.

Třicet dní náskoku

Cesta do Německa a následně do Francie už byla „procházkou růžovým sadem“, za necelý týden byl Schuster v Berlíně. Do cíle v Paříži sice 26. června dorazil jako první Köppen, Američané ovšem neztráceli naději na celkové vítězství. Během americké etapy totiž získali právě na Němce 30 dní náskoku. Polovinu tvořila prémie za to, že jako jediní dojeli až na Aljašku ještě předtím, než byla odvolána cesta přes Beringovu úžinu. Zbylých 15 dní byl trest, který Köppen dostal za to, že ve snaze stihnout loď z USA do Ruska naložil na část cesty automobil na vlak.

Schuster do Paříže dorazil 30. července, před cílem ovšem musel překonat ještě dvě překážky. První z nich, zaplacení daně z paliva v nádrži, byla jednoduchá. Horší to bylo s četníkem, který odmítl pustit dál automobil s pouze jedním fungujícím světlem (druhé vozu rozbil holub při cestě Ruskem). Argument, že mají za sebou půl roku na cestě kolem světa, s přísným strážcem zákona nehnul. Nakonec Američanům pomohl kolemjdoucí cyklista, který jim půjčil svůj bicykl. Když ho namontovali na auto a vytvořili tak provizorní světlomet, byl četník spokojen a pustil vůz do Paříže.

Díky náskoku od pořadatelů byl Schuster nakonec vyhlášen vítězem závodu. Za 88 dní ujel po vlastní ose 21 500 kilometrů, o téměř 4 000 více než Köppen (dalších 81 strávil na moři). Denně urazil průměrně 250 kilometrů, nejdelší etapa ale měřila třikrát více. Závod dokončili z původní šestice ještě Italové, kteří do Paříže dorazili v září. Zbylé tři vozy, všechny francouzské, závod vzdaly. Asi nejpodivnější důvod odstoupení měla posádka vozu de Dion. Když dorazila do Ruska, prohlásil majitel továrny markýz de Dion, že už ho pokračování v závodu nezajímá, protože rok předtím jel z Pekingu do Paříže a další cesta přes Asii by už nepřinesla nic nového.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...