Jeďte se vyřádit se svým porsche k Balatonu. Mají tam placatý superokruh

Že to v dnešní době násilné elektromobilizace a sílících protestů proti autům není možné? Ale ano! V Maďarsku vystavěli závodní okruh světové úrovně. Má rychlé i technické pasáže a disponuje nejmodernějším zabezpečením. Kolik to stálo? Hovoří se o částce kolem 200 milionů eur.
Balaton Park Circuit

Balaton Park Circuit | foto: Jiří Duchoň

Žádné eurodotace, ale iniciativa skupiny soukromých investorů. Nový Balaton Park Circuit najdete kousek od malé obce Balatonfőkajár v župě Veszprém. Jak správně tušíte, k jezeru Balaton, jež se opět vrací do obliby turistů z celého světa, je to odtud, co by kamenem dohodil.

Kraj je to pestrý a plný zajímavostí, třeba na svazích nad jezerem je několik vinic a sklípků se znamenitým zázemím, ale hlavně velmi dobrým vínem. Jakmile však od Balatonu odjíždíte na severovýchod, krajina se změní v naprostou placku, zcela fádní a obyčejné prostředí polí.

Začnu tedy tentokrát nevýhodami. Z těch důležitých mě vlastně napadá jen jedna: okruh Balaton Park Circuit je naprosto plochý, takže postrádá jakoukoli terénní zajímavost. Jinak však jde o řidičsky i divácky mimořádně atraktivní dráhu, kromě technických pasáží s ostrými zatáčkami různého zakřivení jsou tu čtyři vysloveně rychlé úseky.

Asi tím nejzajímavějším je táhlá levotočivá zatáčka 11, kde budou vozidla dosahovat nejvyšších rychlostí. Zakončena je prakticky pravoúhlou zatáčkou vpravo. Pokud na to bude mít jezdec při intenzivním brzdění čas, naskytne se mu v tomto místě jedinečná scenérie: přímo proti němu na umělé vyvýšenině stojí hotel. Během naší návštěvy byl ještě rozestavěný, ale již příští rok nabídne 145 pokojů čtyřhvězdičkového standardu. Netřeba hovořit o tom, jaký budou mít výhled hoteloví hosté…

Trať je 4 115 metrů dlouhá, čímž je o 261 metrů kratší než nedaleký Hungaroring. Jezdí se proti směru hodinových ručiček. Šířka dráhy se pohybuje mezi 12 a 15 metry a má deset levých a šest pravých zatáček. Autorem návrhu je Ferenc Gulácsi, prezidentem okruhu pak Chanoch Nissany, testovací jezdec týmu Minardi F1 z roku 2005 a otec Roye, závodníka v současné F2.

Chanoch nám slíbil v další fázi otevření automobilového muzea. Stalo se tak 16. května během velkolepé tiskové konference v rámci slavnostního otevření. Té se zúčastnil také Zsolt Forró, starosta vsi Balatonfőkajár. Ta má jen asi 1 300 obyvatel a pan starosta tlumočil nadšení občanů své obce z oživení regionu během plánovaných sportovních akcí v areálu Balaton Park Circuit. Stavební práce po celé čtyři roky údajně probíhaly ve vzájemné součinnosti a toleranci a prý jsou připraveni a na hosty se těší.

Balaton Park Circuit

Snad je tomu opravdu tak, protože Balaton Park Circuit dokáže v jednu chvíli uvítat 120 tisíc návštěvníků a 10 tisíc z nich usadit na tribunách. Týmy mají k dispozici zázemí s plochou 40 kilometrů čtverečních. Najdou tam 48 rozměrných a vybavených garáží i členité VIP prostory. Vše je vesměs vyvedeno v populárním pohledovém betonu.

V celém tom fungl novém areálu jsme objevili jen čtyři rychlonabíječky pro elektromobily. Ne že by to dnes pravověrným petrolheadům asi nějak trhalo žíly, ale od velikášského projektu budoucnosti bychom čekali v tomto ohledu trochu víc.

Na trati samotné pak najdou závodníci nejmodernější organizační zajištění MyLapsX2. Tedy žádné vlajky „traťáků“, ale blikající LED obrazovky s vysokým kontrastem. Místo pneumatik jsou v rizikových úsecích plastové bariéry Tecpro. Balaton Park Circuit vznikl podle nejvyšších požadavků asociací FIA a FIM. Zatím odpovídá specifikaci Group 2, čímž vyhovuje požadavkům prakticky veškerých motoristických podniků s výjimkou formule 1. Certifikace pro třídu 1 je podle pana Nissanyho v plánu.

Dostali jsme příležitost spolu s několika kolegy z celého světa vyzkoušet čerstvý asfalt jen několik hodin před tiskovou konferencí. Jezdili jsme s vozy Porsche z programu Porsche Experience, představujícími průřez aktuální nabídkou této značky. Na začátku byli instruktoři nervózní, protože na okruh je pustili teprve navečer předchozího dne, a k tomu ještě jen na chvíli. Poslední přípravy totiž probíhaly do poslední chvíle, což bylo znát třeba z odpadávajícího laku na barevných panelech v apexech.

Jezdili jsme v hustém dešti, takže nešlo o žádné dechberoucí rychlosti, ale spíše o památnou projížďku po zcela nové trati. Dva dny před námi se v provizorních podmínkách jako skutečně první po Balaton Park Circuit projel Giancarlo Fisichella se svým Ferrari FF. Účastník 231 závodů formule 1, z nichž ve třech zvítězil, se objevil také na tiskové konferenci. Trať má podle něj vše potřebné, tedy „vzrušující a rychlé zatáčky, vlásenky i pasáže s razantním brzděním“. Odhadl, že monoposty F1 by se tam chvílemi mohly blížit hranici 300 km/h.

Balaton Park Circuit

Zůstává samozřejmě otázkou, co se tam bude jezdit. Velké ceně Maďarska končí smlouva na Hungaroringu v roce 2027, ale představitelé okruhu Balaton Park Circuit stroze poznamenali, že „Formule 1 v Maďarsku patří na Hungaroring“. Na stránkách pořadatele dosud není žádný kalendář, doslechli jsme se alespoň, že koncem září tam proběhne jeden ze značkových závodů FIA Suzuki Swift Cup Europe. Pronájem má být dražší než na Hungaroringu. Každopádně jde o jedinečný projekt, jemuž dnes každý milovník rychlé jízdy zkrátka tak nějak musí fandit, nicméně myšlenka na „pračku peněz“ mě při odjezdu z areálu jaksi nechtěla opustit…

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.