Plánujete vyrazit na přímořskou dovolenou do Itálie autem? Začátkem června jsme vyzkoušeli, jak vypadá cesta do jednoho z nejkrásnějších měst světa - severoitalských Benátek. Přibližně stejných deset hodin to trvá do Bibione, Lignana nebo malebného Grada.
Pražáci mají na výběr mezi cestou přes České Budějovice a Linec, nebo o sto třicet kilometrů delší, ale o hodinu rychlejší variantou přes Mnichov, vždycky pak dojedete do Salcburku a pak už přes Villach na Udine. Moraváci pojedou přes Vídeň.
S tankováním nespěchejte, nám se vyplatilo natankovat v Rakousku, kde byla nafta do našeho roomsteru obecně levnější než v Česku. Za "plnou" v Itálii zaplatíte o něco víc než u nás.
Plánujete-li vystartovat z Prahy poté, co s úderem čtvrté odpolední vypnete počítač nebo soustruh, počítejte s příjezdem na místo kolem druhé hodiny noční. Je třeba mít na paměti, že stejný nápad dostane se začátkem prázdnin ještě nekolik tisíc dalších rodin, připravte se tedy i na čekání v zácpě.
Nás potkala první hned na šestnáctém kilometru dálnice D1. V sobotu odpoledne se ještě před sjezdem na Mirošovice sešly dvě bouračky, ze tří dálničních pruhů se tak jelo jedním.
Startujeme
Startujeme na pražském Chodově v 16:20 a nulujeme počítadlo kilometrů. Ve směru Benešov-Tábor-České Budějovice-Dolní Dvořiště se s výstavbou dálnic nespěchá, připravte se tedy na okreskovou devadesátku, ale spíš na šedesátku za kamionem. Benzinka v centru Budějovic má naftu za 27,80, což je o poznání míň než skoro třicet korun v centru Prahy.
Rakousko: levný benzin, dálniční známka, reflexní vesta
Na hraničním přechodu Dolní Dvořiště nezapomeňte koupit rakouskou dálniční známku, pokud ji nepořídíte, dá se koupit na benzince Agip těsně před nájezdem na dálnici na Linec (desetidenní stojí 7,60 eura). Je to přibližně 223 kilometrů cesty z Prahy a 38 za Dolním Dvořištěm. Nezapomeňte také reflexní vestu, v Rakousku ji musíte mít po ruce v autě, nikoliv zahrabanou v kufru.
Po čtyřiceti kilometrech cesty po rakouské okresce najíždíme na dálnici na Linec (Linz). Při průjezdu Lincem pozor na béžové plechové krabice za svodidlem, jsou to radary. Sledujeme směr Vídeň, Salcburk.
Na 250. kilometru (66 od hranic) odbočujeme vpravo na dálnici A1 směr Salcburk. O třicet kilometrů dál je rozkopaná dálnice, zúžení je dlouhé sedm kilometrů. Na 370. kilometru (asi 10 kilometrů před Salcburkem) potkáváme první dálniční ukazatel, na kterém je vyznačen směr Itálie (I). Sledujeme směr Villach po dálnici A10.
Na 430. kilometru cesty z Prahy (245 od hranic) čeká pětikilometrové zúžení. Po dalších sedmi kilometrech je dálnice opět svedena do jednoho směru a rychlost omezena na šedesátku. Šnečím tempem jedeme naštěstí jen dva kilometry. Ve tři čtvrtě na jedenáct přijíždíme k tunelu St. Michael, kde zaplatíme za průjezd 9,5 eura.
Na 507. kilometru (23:10 hodin) je další dopravní omezení, které je dlouhé 15 kilometrů. Stojí za zmínku, že i o sobotní půlnoci se na dálnici pracovalo. Na 524. kilometru (340 od hranic) je poprvé značeno Udine - město v podhůří Alp, z kterého je to kousek do všech zmíněných letovisek. Dalších pět kilometrů pojedeme opět po dálnici stažené do jednoho pruhu.
V Rakousku sice občas můžeme jet stošedesátkou - v rámci testovacího provozu na vybraných úsecích je maximálka zvýšena značkou - v noci mezi 22. a 5. ráno je ale možné jet na některých trasách jen 110 km/h. Jinde je pro ochranu ovzduší možno jet maximálně stovkou.
Benvenuti = vítejte
Přibližně na 560. kilometru (375 od Dvořiště) potkáváme Villach, o osm kilometrů dále odbočujeme doprava na Itálii (je značeno). O půlnoci přejíždíme hranici a o kilometr dál na nás čeká další - poslední - rozkopaná dálnice. O půlnoci vyjely kamiony, které v Rakousku nesmí jezdit od sobotních 15 hodin do pondělí 5 hodin ráno a v Itálii v neděli od 7 ráno do půlnoci, až do Udine je pravý pruh jejich.
Po několika kilometrech projíždíme mýtnicí, kde si vyzvedáváme lístek. Že jste v Itálii, poznáte i podle tunelů, kterých se po cestě projíždí nepočítaně. V Rakousku jsou o poznání lépe udržované a osvětlené než v Itálii, je v nich také omezení na 100 km/h, v Itálii můžete skrz hory upalovat stotřicítkou.
První italskou benzinku potkáváme na 647. kilometru od Prahy (462 od česko-rakouských hranic). Čeká nás posledních padesát kilometrů do Udine, kam přijíždíme v jednu hodinu v noci. Na sjezdu Udine sud platíme nevrlému Italovi 6,30 eura mýtného.
Doporučujeme si drobné připravit předem, pronikavý pohled na vaše roztřesené ruce přepočítávající mince si dálniční personál pravděpodobně cvičí ve zvláštních kurzech. Benvenuti, moře je na dohled.
Do Terstu se dá jet po dálnici, nebo podél moře
Udine - rozcestí
Když zamíříte z Udine na východ do přístavu Terst (Trieste), zaplatíte za 40 kilometrů dálnic A23 a A4 2,30 eura.
Více na západ jsou vedle sebe s odstupem asi čtyřiceti kilometrů vyskládané Grado a Lignano, další oblíbené cíle těch, kteří se rádi smaží na pláži. Když hledáte v Itálii dálnici, sledujte zelené cedule s nápisem "autostrada", ty modré, které jsou hned pod nimi, vás dovedou do cíle také, ale po vedlejších (neplacených) silnicích.
Příjezdová silnice do Grada směrem od Palmanovy
Z Udine je to do Benátek (Venezia) sto kilometrů po A4, na mýtném zaplatíte 5,20 eura, stejným směrem také jedeme na Bibione, značené je přibližně 20 kilometrů od Udine.
Romantika v Benátkách: parkování za 20 euro
Pokud plánujete exkurzi po romantickém městě plném gondol a turistů, sledujte směr "Venezia", až vjedete do města, přejedete širokánský most se čtyřmi proudy aut a vlakovými kolejemi a poznáte ho podle modrých sloupů lamp se žlutými stínidly.
Silnice vás zavede na Piazzale Roma, odkud už musíte šlapat po svých. Auto necháte v patrových garážích. Parkovné na 12 hodin stojí 20 a na 24 hodin 26 euro. A pozor, v jednotlivých patrech se parkuje až ve třech řadách za sebou, proto necháváte klíčky v zapalování v otevřeném autě, aby zřízenec, který hlídá na každém patře, mohl v případě potřeby přeparkovat.
Zpátky domů
Cestu na Prahu volíme zpočátku stejnou. V Udine opět nulujeme počítadlo kilometrů. Pokud máte dost benzinu, rozhodně se vyplatí počkat s tankováním do Rakouska. Mezi poslední italskou a první rakouskou benzinkou je na ceně benzinu pět korun rozdíl (1,371 x 1,184 eura).
Dojedeme opět do Salcburku, namísto na Linec ale míříme na Mnichov po dálnicích A1 a pak A8. Německá varianta je časově o hodinu výhodnější, zároveň ale o víc než sto kilometrů delší. Na některých úsecích dálnic můžete využít neomezené rychlosti, na druhou stranu je třeba se netrefit do známé mnichovské zácpy, která panuje v ranních a odpoledních hodinách nejen ve městě, ale i na přilehlých komunikacích. V neděli a o svátcích byste na dálnicích v Německu neměli potkávat kamiony od půlnoci do desáté hodiny večerní.
Sláva, nazdar výletu...
Před příjezdem do Mnichova je třeba mít se na pozoru, asi na 430. kilometru po startu z Udine neprojíždíme přímo bavorským centrem, ale musíme odbočit na Nürnberg a Stuttgart (A99), o kus dál (460. kilometr) odbočujeme na A9 (směr Nürnberg, Berlin). Až dojedeme do Regensburgu, vydáme se rovně po A93. Na 590. kilometru potkáváme první ceduli na Prahu, ještě nás čeká 244 kilometrů přes Rozvadov a Plzeň.
ČAS | KM | |
PŘES Č. BUDĚJOVICE: Praha | 00:00 | 0 |
Mirošovice | 00:30 | 17 |
České Budějovice |
2:30 | 140 |
Linec | 04:00 | 238 |
Salcburk | 05:00 | 380 |
Villach | 08:00 | 558 |
Udine | 09:00 | 700 |
Benátky | 10:00 | 830 |
PŘES PLZEŇ: Praha | 00:00 | 0 |
Plzeň | 00:45 | 80 |
Rozvadov | 01:30 | 160 |
Regensburg | 02:15 | 260 |
Mnichov | 02:50 | 370 |
Salcburk | 04:00 | 520 |
Villach | 07:00 | 698 |
Udine | 08:00 | 840 |
Benátky | 09:00 | 970 |
Z OSTRAVY: Ostrava | 00:00 | 0 |
Brno | 02:30 | 200 |
Vídeň | 04:00 | 300 |
Graz | 05:45 | 490 |
Klagenfurt | 07:00 | 630 |
Villach | 08:00 | 700 |
Udine | 09:00 | 842 |
Benátky |
10:00 | 972 |
Kolik to stojí (1 cesta) 1 euro = 28,40 Kč |
|
Rakouská dálniční známka desetidenní |
260,- |
Průjezd tunelem St. Michael | 9,50 eura = 270,- |
Mýtné Itálie: Tarvisio-Udine sud | 6,30 eura = 179,- |
Mýtné Itálie: Udine sud-Benátky | 5,20 eura = 148,- |
Palivo při průměrné spotřebě 7 litrů a ceně 29 korun za litr na trase Praha-Benátky (830 km) | 8,3 x 7 x 29 = 1685,- |
celkem | 2542,- Kč |
Při cestě přes Mnichov je cesta z Prahy o 130 km delší | +264,- |
celkem | 2806,- Kč |
CENY PALIVA | benzin/nafta |
RAKOUSKO: Freistadt (20 km za Dolním Dvořištěm) | 1,023/1,174 |
RAKOUSKO: Monsee (30 km před Salcburkem) | 1,189/1,089 |
ITÁLIE: Benátky | 1,332/1,132 1,312/1,185 1,384/1,185 |
ITÁLIE: Grado | 1,372/1,172 |
ITÁLIE: Terst | 1,342/1,145 |
Cesta zpět do ČR | |
poslední benzinka v Itálii (Tarvisio) | 1,172 /1,371 |
první benzinka v Rakousku (směr Villach) | 1,184/1,084 |
RAKOUSKO: Salcburk | 1,219/1,094 |
PRŮMĚRNÉ CENY | |
Itálie | 1,35/1,20 |
Rakousko | 1,12/0,99 |
Německo | 1,40/1,14 |
INFORMACE o dopravních předpisech v Itálii, Rakousku a Německu |
Itálie |
Rychlostní limity Svícení Reflexní vesty Pokuty Mýtné |
Rakousko a Německo |
Rychlostní limity Svícení Reflexní vesty Pokuty Rakousko Pokuty Německo Mýtné |
Zdroj: www.uamk.cz |