Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Zimní motorka, která frčí po sněhu 200 km/h

Zatímco ještě před dvaceti lety patřil sněžný skútr na našich horách k vzácnostem, vyhrazeným Horské službě a správcům velkých chat, dnes jsme svědky rozmachu, který nezastaví ani varovné zvěsti o globálním oteplování.

Sněžný skútr Ski-Doo | foto: Ski-Doo

Vynález sněžného skútru je starý necelé jedno století. První pokusy jsou známy z USA, kde O. C. Johnson roku 1909 sestrojil saně poháněné motorem, později další Američan Earl Eliason vyrábí od roku 1924 motorové saně o výkonu 2,5 koně.

Souběžně s ním v Kanadě další z průkopníků Joseph-Armand Bombardier staví ve Valcourtu, v kanadské provincii Quebec, svůj první sněžný samohyb.

Píše se rok 1922 a Bombardierovi je 15 let: jeho počáteční vizi stroje, který plachtí po sněhu, poháněl motor z Fordova modelu T s dřevěnou leteckou vrtulí na zádi.

První skutečný sněžný skútr vyjel z jeho dílničky roku 1937, v témže roce jich prodává 12. O pět let později zakládá stejnojmennou společnost, která je dodnes jedním z hlavních výrobců sněžných skútrů (pod značkami Ski-Doo a Lynx).

K těm dalším velkým značkám, které se později pustily do výroby, patří Yamaha (od 1968), Polaris (od 1954), populární jsou i ruské skútry Buran (od 1971) a Tajga (od 1999), které vznikají v kooperaci se Ski-Doo.



Od pionýrských dob se leccos změnilo. Sněžné skútry dneška mají vyhřívané rukojeti i sedadla, zpátečku, v ideálním případě zařízení pro tahání ze sněhu – tahat ručně zapadlý 300kilový skútr z půlmetrové závěje totiž není žádný med.

Sněžné skútry lze zjednodušeně rozdělit na sportovní, turistické a pracovní, vedle toho existují třeba také skútry dětské. Pracovní jsou obvykle vícemístné (pro 2-3 osoby), měly by mít úložný prostor a tažné zařízení, případně další užitečné příslušenství, jako třeba nosič lyží.

Přitom váží průměrně kolem 250 kg. Turistické modely jsou o něco jednodušší. Bezpochyby nejatraktivnější jsou skútry sportovní. Ty mohou být i jednomístné a většinou jsou lehčí (do 200 kg).

21. století přineslo sněžným skútrům rozšířené nasazení čtyřtaktních motorů, které v poslední době vytlačují dvoutakty.

Postupně se daří i snižovat váhový handicap oproti 2T. Yamaha dokonce používá ve svých nejvyhraněnějších modelech upravený motor z motocyklového supersportu R1, výkony špičkových modelů se dnes pohybují na úrovni 160 koní.

S takovým strojem se pak dá v dobrých podmínkách dosahovat opravdu vysokých rychlostí, kolem 200 km/h. Ale i pracovní skútry jsou schopny na dobrém sněhu jet kolem 150 km/h.

Nejnamáhanější části sněžných skútrů jsou gumové pásy – ty širší (500 mm a více) jsou vhodnější pro hlubší sníh a objevují se převážně na pracovních a turistických modelech, zatímco nejsportovnější modely mají pásy o trochu užší než 400 mm. Některé skútry (Buran) jsou dvoupásové.

Citlivou součástí podvozku jsou lyžiny, které mohou dojít újmy při přejíždění nezasněžených či posypaných cest.
Zvláště u sportovních skútrů je důležité odpružení, které podobně jako u motocyklů hledá nejlepší kompromis mezi komfortem, dostatečnými zdvihy a kvalitním vedením stopy.

Co je třeba k jízdě na sněžném skútru? V ČR platí stejné předpisy jako pro jízdu na motocyklu. Pro provoz na komunikacích musí být stroj registrován, tzn. mít SPZ.

Pro řidiče z toho pak vyplývá, že by měl být držitelem ŘP A1 – velký motocykl, 21 let a také by měl mít přilbu.

Sněžný skútr se však převážně pohybuje jinde než po silnicích, a tak možnost zkusit jízdu na sněžném skútru mají i nemotorkáři. V poslední době vzniklo u nás několik půjčoven, které jsou skoro v každém slušném horském středisku.

To je příjemná změna, v minulosti bylo snazší půjčit si skútr při návštěvě některého z alpských středisek.

Ceny nových sněžných skútrů se pohybují v rozpětí 200-500 tisíc korun, za nižší cenu se dají pořídit ojeté, jejichž nabídka postupně roste i u nás.

Nejvíce pozornosti přitahují asi závody sněžných skútrů, kde lze spatřit někdy skutečně extrémní výjevy. U nás jsou zatím spíše v plenkách – první závod se jel v roce 2002 a loňský ročník mistrovství ČR byl zrušen pro nedostatek sněhu.

Ve světě patří k nejprestižnějším WPSA Powersports Snowmobile Tour, která se odehrává na americkém kontinentu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František Janeček ve své...

Vosa ztichla. Vespa jezdí i na baterky, nabíjení na výletech plánujte

Je maximálně tichá. Když jede, nevydá ani hlásku, slyšíte ji jen při nabíjení. Doma ji strčíte do zásuvky, zato na...

Sběratel motorek se chlubí v Praze svou kolekcí, jel jen na některých

Po dlouhém covidovém půstu mají motorističtí příznivci opět možnost vyrazit za veterány. Výstava probíhá nedaleko...

VIDEO: Frajerské simsony mají v Česku muzeum. V rodokmenu mají ptačí letku

Frajerské simsony byly v osmdesátých letech snem snad každého kluka. Prďácké enduro tvarované Karlem Claussem Dietelem...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...