Zimní motorka, která frčí po sněhu 200 km/h

Zatímco ještě před dvaceti lety patřil sněžný skútr na našich horách k vzácnostem, vyhrazeným Horské službě a správcům velkých chat, dnes jsme svědky rozmachu, který nezastaví ani varovné zvěsti o globálním oteplování.

Sněžný skútr Ski-Doo | foto: Ski-Doo

Vynález sněžného skútru je starý necelé jedno století. První pokusy jsou známy z USA, kde O. C. Johnson roku 1909 sestrojil saně poháněné motorem, později další Američan Earl Eliason vyrábí od roku 1924 motorové saně o výkonu 2,5 koně.

Souběžně s ním v Kanadě další z průkopníků Joseph-Armand Bombardier staví ve Valcourtu, v kanadské provincii Quebec, svůj první sněžný samohyb.

Píše se rok 1922 a Bombardierovi je 15 let: jeho počáteční vizi stroje, který plachtí po sněhu, poháněl motor z Fordova modelu T s dřevěnou leteckou vrtulí na zádi.

První skutečný sněžný skútr vyjel z jeho dílničky roku 1937, v témže roce jich prodává 12. O pět let později zakládá stejnojmennou společnost, která je dodnes jedním z hlavních výrobců sněžných skútrů (pod značkami Ski-Doo a Lynx).

K těm dalším velkým značkám, které se později pustily do výroby, patří Yamaha (od 1968), Polaris (od 1954), populární jsou i ruské skútry Buran (od 1971) a Tajga (od 1999), které vznikají v kooperaci se Ski-Doo.



Od pionýrských dob se leccos změnilo. Sněžné skútry dneška mají vyhřívané rukojeti i sedadla, zpátečku, v ideálním případě zařízení pro tahání ze sněhu – tahat ručně zapadlý 300kilový skútr z půlmetrové závěje totiž není žádný med.

Sněžné skútry lze zjednodušeně rozdělit na sportovní, turistické a pracovní, vedle toho existují třeba také skútry dětské. Pracovní jsou obvykle vícemístné (pro 2-3 osoby), měly by mít úložný prostor a tažné zařízení, případně další užitečné příslušenství, jako třeba nosič lyží.

Přitom váží průměrně kolem 250 kg. Turistické modely jsou o něco jednodušší. Bezpochyby nejatraktivnější jsou skútry sportovní. Ty mohou být i jednomístné a většinou jsou lehčí (do 200 kg).

21. století přineslo sněžným skútrům rozšířené nasazení čtyřtaktních motorů, které v poslední době vytlačují dvoutakty.

Postupně se daří i snižovat váhový handicap oproti 2T. Yamaha dokonce používá ve svých nejvyhraněnějších modelech upravený motor z motocyklového supersportu R1, výkony špičkových modelů se dnes pohybují na úrovni 160 koní.

S takovým strojem se pak dá v dobrých podmínkách dosahovat opravdu vysokých rychlostí, kolem 200 km/h. Ale i pracovní skútry jsou schopny na dobrém sněhu jet kolem 150 km/h.

Nejnamáhanější části sněžných skútrů jsou gumové pásy – ty širší (500 mm a více) jsou vhodnější pro hlubší sníh a objevují se převážně na pracovních a turistických modelech, zatímco nejsportovnější modely mají pásy o trochu užší než 400 mm. Některé skútry (Buran) jsou dvoupásové.

Citlivou součástí podvozku jsou lyžiny, které mohou dojít újmy při přejíždění nezasněžených či posypaných cest.
Zvláště u sportovních skútrů je důležité odpružení, které podobně jako u motocyklů hledá nejlepší kompromis mezi komfortem, dostatečnými zdvihy a kvalitním vedením stopy.

Co je třeba k jízdě na sněžném skútru? V ČR platí stejné předpisy jako pro jízdu na motocyklu. Pro provoz na komunikacích musí být stroj registrován, tzn. mít SPZ.

Pro řidiče z toho pak vyplývá, že by měl být držitelem ŘP A1 – velký motocykl, 21 let a také by měl mít přilbu.

Sněžný skútr se však převážně pohybuje jinde než po silnicích, a tak možnost zkusit jízdu na sněžném skútru mají i nemotorkáři. V poslední době vzniklo u nás několik půjčoven, které jsou skoro v každém slušném horském středisku.

To je příjemná změna, v minulosti bylo snazší půjčit si skútr při návštěvě některého z alpských středisek.

Ceny nových sněžných skútrů se pohybují v rozpětí 200-500 tisíc korun, za nižší cenu se dají pořídit ojeté, jejichž nabídka postupně roste i u nás.

Nejvíce pozornosti přitahují asi závody sněžných skútrů, kde lze spatřit někdy skutečně extrémní výjevy. U nás jsou zatím spíše v plenkách – první závod se jel v roce 2002 a loňský ročník mistrovství ČR byl zrušen pro nedostatek sněhu.

Ve světě patří k nejprestižnějším WPSA Powersports Snowmobile Tour, která se odehrává na americkém kontinentu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024,  aktualizováno  12:01

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

23. února 2024

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

28. února 2024

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Lucid Gravity je americká elektrogarsonka. Jadran zvládne na jeden zátah

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Kromě různých verzí modelu Air se americká firma Lucid Motors v Ženevě pochlubila i velkým SUV...

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

28. února 2024

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Okresní stavební bytové družstvo Mladá Boleslav
Samostatná/ný účetní

Okresní stavební bytové družstvo Mladá Boleslav
Středočeský kraj

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...