Zimní motorka, která frčí po sněhu 200 km/h

aktualizováno 
Zatímco ještě před dvaceti lety patřil sněžný skútr na našich horách k vzácnostem, vyhrazeným Horské službě a správcům velkých chat, dnes jsme svědky rozmachu, který nezastaví ani varovné zvěsti o globálním oteplování.

Sněžný skútr Ski-Doo | foto: Ski-Doo

Vynález sněžného skútru je starý necelé jedno století. První pokusy jsou známy z USA, kde O. C. Johnson roku 1909 sestrojil saně poháněné motorem, později další Američan Earl Eliason vyrábí od roku 1924 motorové saně o výkonu 2,5 koně.

Souběžně s ním v Kanadě další z průkopníků Joseph-Armand Bombardier staví ve Valcourtu, v kanadské provincii Quebec, svůj první sněžný samohyb.

Píše se rok 1922 a Bombardierovi je 15 let: jeho počáteční vizi stroje, který plachtí po sněhu, poháněl motor z Fordova modelu T s dřevěnou leteckou vrtulí na zádi.

První skutečný sněžný skútr vyjel z jeho dílničky roku 1937, v témže roce jich prodává 12. O pět let později zakládá stejnojmennou společnost, která je dodnes jedním z hlavních výrobců sněžných skútrů (pod značkami Ski-Doo a Lynx).

K těm dalším velkým značkám, které se později pustily do výroby, patří Yamaha (od 1968), Polaris (od 1954), populární jsou i ruské skútry Buran (od 1971) a Tajga (od 1999), které vznikají v kooperaci se Ski-Doo.



Od pionýrských dob se leccos změnilo. Sněžné skútry dneška mají vyhřívané rukojeti i sedadla, zpátečku, v ideálním případě zařízení pro tahání ze sněhu – tahat ručně zapadlý 300kilový skútr z půlmetrové závěje totiž není žádný med.

Sněžné skútry lze zjednodušeně rozdělit na sportovní, turistické a pracovní, vedle toho existují třeba také skútry dětské. Pracovní jsou obvykle vícemístné (pro 2-3 osoby), měly by mít úložný prostor a tažné zařízení, případně další užitečné příslušenství, jako třeba nosič lyží.

Přitom váží průměrně kolem 250 kg. Turistické modely jsou o něco jednodušší. Bezpochyby nejatraktivnější jsou skútry sportovní. Ty mohou být i jednomístné a většinou jsou lehčí (do 200 kg).

21. století přineslo sněžným skútrům rozšířené nasazení čtyřtaktních motorů, které v poslední době vytlačují dvoutakty.

Postupně se daří i snižovat váhový handicap oproti 2T. Yamaha dokonce používá ve svých nejvyhraněnějších modelech upravený motor z motocyklového supersportu R1, výkony špičkových modelů se dnes pohybují na úrovni 160 koní.

S takovým strojem se pak dá v dobrých podmínkách dosahovat opravdu vysokých rychlostí, kolem 200 km/h. Ale i pracovní skútry jsou schopny na dobrém sněhu jet kolem 150 km/h.

Nejnamáhanější části sněžných skútrů jsou gumové pásy – ty širší (500 mm a více) jsou vhodnější pro hlubší sníh a objevují se převážně na pracovních a turistických modelech, zatímco nejsportovnější modely mají pásy o trochu užší než 400 mm. Některé skútry (Buran) jsou dvoupásové.

Citlivou součástí podvozku jsou lyžiny, které mohou dojít újmy při přejíždění nezasněžených či posypaných cest.
Zvláště u sportovních skútrů je důležité odpružení, které podobně jako u motocyklů hledá nejlepší kompromis mezi komfortem, dostatečnými zdvihy a kvalitním vedením stopy.

Co je třeba k jízdě na sněžném skútru? V ČR platí stejné předpisy jako pro jízdu na motocyklu. Pro provoz na komunikacích musí být stroj registrován, tzn. mít SPZ.

Pro řidiče z toho pak vyplývá, že by měl být držitelem ŘP A1 – velký motocykl, 21 let a také by měl mít přilbu.

Sněžný skútr se však převážně pohybuje jinde než po silnicích, a tak možnost zkusit jízdu na sněžném skútru mají i nemotorkáři. V poslední době vzniklo u nás několik půjčoven, které jsou skoro v každém slušném horském středisku.

To je příjemná změna, v minulosti bylo snazší půjčit si skútr při návštěvě některého z alpských středisek.

Ceny nových sněžných skútrů se pohybují v rozpětí 200-500 tisíc korun, za nižší cenu se dají pořídit ojeté, jejichž nabídka postupně roste i u nás.

Nejvíce pozornosti přitahují asi závody sněžných skútrů, kde lze spatřit někdy skutečně extrémní výjevy. U nás jsou zatím spíše v plenkách – první závod se jel v roce 2002 a loňský ročník mistrovství ČR byl zrušen pro nedostatek sněhu.

Ve světě patří k nejprestižnějším WPSA Powersports Snowmobile Tour, která se odehrává na americkém kontinentu.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší...

Autofotka týdne: Staré motorky se mu začaly hromadit, tak otevřel muzeum

Motocykl ČZ 150 C z roku 1951 na snímku pořízeném 22. ledna 2019 v Malém muzeu...

Desítky motocyklů, ale také historická jízdní kola, osobní automobil Wartburg, stará rádia, pletací stroj a další...

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz