Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Zimní motorka, která frčí po sněhu 200 km/h

Zatímco ještě před dvaceti lety patřil sněžný skútr na našich horách k vzácnostem, vyhrazeným Horské službě a správcům velkých chat, dnes jsme svědky rozmachu, který nezastaví ani varovné zvěsti o globálním oteplování.

Sněžný skútr Ski-Doo | foto: Ski-Doo

Vynález sněžného skútru je starý necelé jedno století. První pokusy jsou známy z USA, kde O. C. Johnson roku 1909 sestrojil saně poháněné motorem, později další Američan Earl Eliason vyrábí od roku 1924 motorové saně o výkonu 2,5 koně.

Souběžně s ním v Kanadě další z průkopníků Joseph-Armand Bombardier staví ve Valcourtu, v kanadské provincii Quebec, svůj první sněžný samohyb.

Píše se rok 1922 a Bombardierovi je 15 let: jeho počáteční vizi stroje, který plachtí po sněhu, poháněl motor z Fordova modelu T s dřevěnou leteckou vrtulí na zádi.

První skutečný sněžný skútr vyjel z jeho dílničky roku 1937, v témže roce jich prodává 12. O pět let později zakládá stejnojmennou společnost, která je dodnes jedním z hlavních výrobců sněžných skútrů (pod značkami Ski-Doo a Lynx).

K těm dalším velkým značkám, které se později pustily do výroby, patří Yamaha (od 1968), Polaris (od 1954), populární jsou i ruské skútry Buran (od 1971) a Tajga (od 1999), které vznikají v kooperaci se Ski-Doo.



Od pionýrských dob se leccos změnilo. Sněžné skútry dneška mají vyhřívané rukojeti i sedadla, zpátečku, v ideálním případě zařízení pro tahání ze sněhu – tahat ručně zapadlý 300kilový skútr z půlmetrové závěje totiž není žádný med.

Sněžné skútry lze zjednodušeně rozdělit na sportovní, turistické a pracovní, vedle toho existují třeba také skútry dětské. Pracovní jsou obvykle vícemístné (pro 2-3 osoby), měly by mít úložný prostor a tažné zařízení, případně další užitečné příslušenství, jako třeba nosič lyží.

Přitom váží průměrně kolem 250 kg. Turistické modely jsou o něco jednodušší. Bezpochyby nejatraktivnější jsou skútry sportovní. Ty mohou být i jednomístné a většinou jsou lehčí (do 200 kg).

21. století přineslo sněžným skútrům rozšířené nasazení čtyřtaktních motorů, které v poslední době vytlačují dvoutakty.

Postupně se daří i snižovat váhový handicap oproti 2T. Yamaha dokonce používá ve svých nejvyhraněnějších modelech upravený motor z motocyklového supersportu R1, výkony špičkových modelů se dnes pohybují na úrovni 160 koní.

S takovým strojem se pak dá v dobrých podmínkách dosahovat opravdu vysokých rychlostí, kolem 200 km/h. Ale i pracovní skútry jsou schopny na dobrém sněhu jet kolem 150 km/h.

Nejnamáhanější části sněžných skútrů jsou gumové pásy – ty širší (500 mm a více) jsou vhodnější pro hlubší sníh a objevují se převážně na pracovních a turistických modelech, zatímco nejsportovnější modely mají pásy o trochu užší než 400 mm. Některé skútry (Buran) jsou dvoupásové.

Citlivou součástí podvozku jsou lyžiny, které mohou dojít újmy při přejíždění nezasněžených či posypaných cest.
Zvláště u sportovních skútrů je důležité odpružení, které podobně jako u motocyklů hledá nejlepší kompromis mezi komfortem, dostatečnými zdvihy a kvalitním vedením stopy.

Co je třeba k jízdě na sněžném skútru? V ČR platí stejné předpisy jako pro jízdu na motocyklu. Pro provoz na komunikacích musí být stroj registrován, tzn. mít SPZ.

Pro řidiče z toho pak vyplývá, že by měl být držitelem ŘP A1 – velký motocykl, 21 let a také by měl mít přilbu.

Sněžný skútr se však převážně pohybuje jinde než po silnicích, a tak možnost zkusit jízdu na sněžném skútru mají i nemotorkáři. V poslední době vzniklo u nás několik půjčoven, které jsou skoro v každém slušném horském středisku.

To je příjemná změna, v minulosti bylo snazší půjčit si skútr při návštěvě některého z alpských středisek.

Ceny nových sněžných skútrů se pohybují v rozpětí 200-500 tisíc korun, za nižší cenu se dají pořídit ojeté, jejichž nabídka postupně roste i u nás.

Nejvíce pozornosti přitahují asi závody sněžných skútrů, kde lze spatřit někdy skutečně extrémní výjevy. U nás jsou zatím spíše v plenkách – první závod se jel v roce 2002 a loňský ročník mistrovství ČR byl zrušen pro nedostatek sněhu.

Ve světě patří k nejprestižnějším WPSA Powersports Snowmobile Tour, která se odehrává na americkém kontinentu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

První jízda s elektrickou Yamahou, která přibzučí do Česka až v červenci

Exkluzivně Elektrika se do města vyplatí a motorkářské společnosti si to dávno uvědomily. Své eso z rukávu tak na začátku července...

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla bohatého kupce jako...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Aprilia Tuareg nadchne ovladatelností. Potěší mazáka, pomůže zelenáči

Italové přicházejí s cestovním endurem Tuareg 660, které využívá motor o objemu 660 ccm z modelu Tuono. Novinku jsme...

Brněnský Motovíkend startuje, nahrazuje zrušený Motosalon

Na brněnském výstavišti začíná Motovíkend. Akce potrvá do neděle a brány výstaviště se návštěvníkům otevřou vždy v...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...