Pátek 1. července 2022, svátek má Jaroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 1. července 2022 Jaroslava

Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou špičkou. V té době ještě pošilhávali japonští konstruktéři po našich strojích, učili se a okukovali od našich českých inženýrů. My jsme jej vyzkoušeli na okruhu v Brně.

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior | foto: Motohouse

Závodní speciál se vyráběl malosériově přímo v JAWĚ ve Strašnicích v letech 1965 až 1967. Mělo se jednat o dostupný domácí stroj určený především pro mladé talentované závodníky, kteří měli za minulého režimu samozřejmě problém dostat se ke slušnému stroji. A proto tedy označení Junior nebo lidově také Junák.

JAWA 250 Junior. Jedná se o malosériový speciál.

Svou úlohu splnil Junák vrchovatě a mnoho jezdců na něm opravdu vyrostlo. Nedal se pořídit standardně v obchodě, ale měli jej k dispozici soutěžní jezdci značky a mimo to byla motorka k dispozici také klubům Svazarmu. Na světovou špičku už bohužel zcela nestačila, ale přesto s ní dosáhli naši jezdci zajímavých úspěchů - například šestého místa ve Velké ceně Belgie. V domácím mistrovství na Junáku soupeřila naše špička a jsou s ním spojena jména jako Šťastný, Staša, Baláž nebo Špak. Vzhledem k vyrovnanosti strojů to byly opravdu zajímavé závody. Technika byla srovnatelná a nutila tak jezdce růst, zdokonalovat se a dostávat ze sebe maximum.

Technicky vycházela JAWA 250 Junior ze soutěžního speciálu určeného pro „šestidenní“ (týmová motocyklová soutěž). Srdcem celého motocyklu byl osvědčený jednoválcový vzduchem chlazený motor o objemu 250 ccm. Pro výrobu motoru byly použity lehčí slitiny a stroj disponoval pětistupňovou převodovkou.

Revoluční banánový rám

Revoluční byl prohnutý rám do tvaru banánu se zavěšeným motorem. Díky tomu získal motocykl svou druhou přezdívku – banán. Dostupnost motorky byla jedním z nejdůležitějších aspektů, a proto se snažili konstruktéři použít maximum sériových dílů. Například vidlice byla použita sériová z JAWY 634, standardně byly osazeny bubnové brzdy o průměru 180. Vzadu soutěžní 180 z JAWY a vpředu motokrosová 180 z Čezety. Přední brzda byla sice jednoklíčová, ale postupně si je závodníci předělávali na dvouklíčové, které brzdily o poznání lépe.

On vlastně celý motocykl byl spíš takový základ, který si jezdci postupně vylepšovali, a tak dnes jen těžko najdete motorku v sériovém stavu. Sympatické je, že v té době to na rozdíl od současnosti nebylo tolik závislé na penězích, ale na invenci, šikovnosti a nadšení.

Stroj, který jsme mohli díky majiteli Vladimíru Faloutovi testovat, měl namontovánu dokonce čtyřklíčovou soutěžní brzdu JAWA. A ani zadní tlumiče nezůstaly sériové a byly nahrazeny tlumením, které je možné dle potřeby nastavit. Přední tlumení zůstalo sice originál JAWA, ale jak pan Falout a jeho mechanik pan Křížek říkají: „Od té doby, co mi je poladil legendární pan Chalupník, fungují úplně jinak - samozřejmě lépe.“ Tento konkrétní stroj disponuje výkonem 36 koní a pohotovostní váhou přibližně 100 kg.

Motorku jsme si mohli prohlédnout a osahat, ale díky majiteli a mechanikům Honzovi Němcovi a Mariánu Jarošovi z Vintage garage, kteří stroj připravili, taky vyzkoušet. Jak prozradil Honza Němec, s tímhle strojem moc práce nebylo, stačilo poladit brzdy a vyčistit nádrž a karburátory.

JAWA 250 Junior. Zadní dvouklíčová bubnová brzda a výfuk dvoutaktního motoru
JAWA 250 Junior. Kokpit vyniká jednoduchostí a zavřenými řidítky.

Premiéra na brněnském okruhu

Junák jsme měli možnost vyzkoušet přímo na závodní trati - na Brněnském automotodromu. Přiznávám, že s podobnými stroji mám poměrně málo zkušeností a padesát let starou motorkou jsem na okruhu řídil prvně. I když jsme motor před vyjetím na trať zahřáli, bylo potřeba „vrkat“ plynem a udržovat ho v otáčkách.

Uječený motor budí dost respektu, takže při vyjetí na trať se ve mně pere strach s radostí i vzrušením. Říkám si, že opatrně obkroužím pár kol, jenže motoru jízda v nízkých otáčkách příliš nechutná, takže tohle předsevzetí mi vydrží asi tak dvě až tři zatáčky a začínám tahat za plyn.

Motor má proti současným motorkám dost vibrací, ale v otáčkách mezi šesti a sedmi tisíci se splaší a s Junákem začíná být hodně velká zábava. Motor chce zkrátka točit k maximálním otáčkám, protože se z nízkých probírá pomalu a neochotně.

Samozřejmě sedím na veteránu, takže mám obavu z brzd a jdu na ně o trochu dříve, než jsem zvyklý ze současných motorek. Něco málo už jsem na veteránech najezdil, takže vím, že největší limit jsou většinou právě brzdy.

Jenže přichází velké překvapení - čtyřklíčové brzdy fungují fantasticky, musím sice vynaložit trochu více síly na brzdovou páčku, ale troufám si říct, že tyhle bubnové čtyřklíčové brzdy se dají srovnat s kotoučovými. Kdo ty brzdy nezkusil, tak neuvěří.

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior

Handicap dohání v zatáčkách

Motorka je oproti moderním sportovním strojům se svými sto kily celkem lehká, navíc nemá velký výkon a na rovinkách nedosahuje takových maximálních rychlostí, takže si musím v hlavě přenastavit brzdné body a nakonec brzdím mnohem později, než jsem ze současných motocyklů zvyklý.

Na rovinkách mi sice chybí rychlost a současné motorky mě předjíždějí, ale mnoha z nich to vracím v zatáčkách, kde mi nižší váha dovoluje výrazně rychlejší průjezdy. Proti dnešním strojům je tahle jawa nejen lehčí, ale i výrazně menší a nižší. Do zatáček padá až příliš ochotně a působí až vratce. Tvrdé je nejen sedlo, ale i celý podvozek.

JAWA 250 Junior. Přední čtyřklíčová bubnová brzda brzdí skvěle a dala by se...
JAWA 250 Junior. Prohnutý rám - jeden z typických znaků motocyklu, díky kterému...

Po pár minutách se s motorkou dobře sžívám, nacházím si brzdné body, zjišťuji na jaký převodový stupeň se do které zatáčky pustit a celkově začínám junákovi víc věřit. Tohle není pohodlná mašina na nedělní projížďku, ale čistokrevný závoďák, který vám dává skvělou zpětnou vazbu. Svezení na něm je obrovský motocyklový zážitek, na který se nezapomíná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

První jízda s elektrickou Yamahou, která přibzučí do Česka až v červenci

Exkluzivně Elektrika se do města vyplatí a motorkářské společnosti si to dávno uvědomily. Své eso z rukávu tak na začátku července...

VIDEO: Skútršňůra obmotala Prahu. Na spanilou jízdu vyrazilo 700 strojů

Příznivci jedné stopy z celého Česka se v sobotu sjeli do Prahy na devatenáctý ročník Skútršňůry. Spanilou jízdu všech...

Ducati vzpomíná na Dakar a devadesátky. Motonovinku roku už jsme zkusili

Exkluzivně Cestovní enduro od Ducati není na první pohled žádnou novinkou, protože Italové nabízí už dlouhou dobu několik verzí...

Prahou ucpanou kvůli Barrandovskému mostu prosvištíte na skútru. Jak vybrat

Premium Drahý benzin a ucpané silnice možná pozmění naše návyky. Dostat se do práce je možné taky hromadnou dopravou. Ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...