Pondělí 5. prosince 2022, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. prosince 2022 Jitka

Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou špičkou. V té době ještě pošilhávali japonští konstruktéři po našich strojích, učili se a okukovali od našich českých inženýrů. My jsme jej vyzkoušeli na okruhu v Brně.

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior | foto: Motohouse

Závodní speciál se vyráběl malosériově přímo v JAWĚ ve Strašnicích v letech 1965 až 1967. Mělo se jednat o dostupný domácí stroj určený především pro mladé talentované závodníky, kteří měli za minulého režimu samozřejmě problém dostat se ke slušnému stroji. A proto tedy označení Junior nebo lidově také Junák.

JAWA 250 Junior. Jedná se o malosériový speciál.

Svou úlohu splnil Junák vrchovatě a mnoho jezdců na něm opravdu vyrostlo. Nedal se pořídit standardně v obchodě, ale měli jej k dispozici soutěžní jezdci značky a mimo to byla motorka k dispozici také klubům Svazarmu. Na světovou špičku už bohužel zcela nestačila, ale přesto s ní dosáhli naši jezdci zajímavých úspěchů - například šestého místa ve Velké ceně Belgie. V domácím mistrovství na Junáku soupeřila naše špička a jsou s ním spojena jména jako Šťastný, Staša, Baláž nebo Špak. Vzhledem k vyrovnanosti strojů to byly opravdu zajímavé závody. Technika byla srovnatelná a nutila tak jezdce růst, zdokonalovat se a dostávat ze sebe maximum.

Technicky vycházela JAWA 250 Junior ze soutěžního speciálu určeného pro „šestidenní“ (týmová motocyklová soutěž). Srdcem celého motocyklu byl osvědčený jednoválcový vzduchem chlazený motor o objemu 250 ccm. Pro výrobu motoru byly použity lehčí slitiny a stroj disponoval pětistupňovou převodovkou.

Revoluční banánový rám

Revoluční byl prohnutý rám do tvaru banánu se zavěšeným motorem. Díky tomu získal motocykl svou druhou přezdívku – banán. Dostupnost motorky byla jedním z nejdůležitějších aspektů, a proto se snažili konstruktéři použít maximum sériových dílů. Například vidlice byla použita sériová z JAWY 634, standardně byly osazeny bubnové brzdy o průměru 180. Vzadu soutěžní 180 z JAWY a vpředu motokrosová 180 z Čezety. Přední brzda byla sice jednoklíčová, ale postupně si je závodníci předělávali na dvouklíčové, které brzdily o poznání lépe.

On vlastně celý motocykl byl spíš takový základ, který si jezdci postupně vylepšovali, a tak dnes jen těžko najdete motorku v sériovém stavu. Sympatické je, že v té době to na rozdíl od současnosti nebylo tolik závislé na penězích, ale na invenci, šikovnosti a nadšení.

Stroj, který jsme mohli díky majiteli Vladimíru Faloutovi testovat, měl namontovánu dokonce čtyřklíčovou soutěžní brzdu JAWA. A ani zadní tlumiče nezůstaly sériové a byly nahrazeny tlumením, které je možné dle potřeby nastavit. Přední tlumení zůstalo sice originál JAWA, ale jak pan Falout a jeho mechanik pan Křížek říkají: „Od té doby, co mi je poladil legendární pan Chalupník, fungují úplně jinak - samozřejmě lépe.“ Tento konkrétní stroj disponuje výkonem 36 koní a pohotovostní váhou přibližně 100 kg.

Motorku jsme si mohli prohlédnout a osahat, ale díky majiteli a mechanikům Honzovi Němcovi a Mariánu Jarošovi z Vintage garage, kteří stroj připravili, taky vyzkoušet. Jak prozradil Honza Němec, s tímhle strojem moc práce nebylo, stačilo poladit brzdy a vyčistit nádrž a karburátory.

JAWA 250 Junior. Zadní dvouklíčová bubnová brzda a výfuk dvoutaktního motoru
JAWA 250 Junior. Kokpit vyniká jednoduchostí a zavřenými řidítky.

Premiéra na brněnském okruhu

Junák jsme měli možnost vyzkoušet přímo na závodní trati - na Brněnském automotodromu. Přiznávám, že s podobnými stroji mám poměrně málo zkušeností a padesát let starou motorkou jsem na okruhu řídil prvně. I když jsme motor před vyjetím na trať zahřáli, bylo potřeba „vrkat“ plynem a udržovat ho v otáčkách.

Uječený motor budí dost respektu, takže při vyjetí na trať se ve mně pere strach s radostí i vzrušením. Říkám si, že opatrně obkroužím pár kol, jenže motoru jízda v nízkých otáčkách příliš nechutná, takže tohle předsevzetí mi vydrží asi tak dvě až tři zatáčky a začínám tahat za plyn.

Motor má proti současným motorkám dost vibrací, ale v otáčkách mezi šesti a sedmi tisíci se splaší a s Junákem začíná být hodně velká zábava. Motor chce zkrátka točit k maximálním otáčkám, protože se z nízkých probírá pomalu a neochotně.

Samozřejmě sedím na veteránu, takže mám obavu z brzd a jdu na ně o trochu dříve, než jsem zvyklý ze současných motorek. Něco málo už jsem na veteránech najezdil, takže vím, že největší limit jsou většinou právě brzdy.

Jenže přichází velké překvapení - čtyřklíčové brzdy fungují fantasticky, musím sice vynaložit trochu více síly na brzdovou páčku, ale troufám si říct, že tyhle bubnové čtyřklíčové brzdy se dají srovnat s kotoučovými. Kdo ty brzdy nezkusil, tak neuvěří.

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior

Handicap dohání v zatáčkách

Motorka je oproti moderním sportovním strojům se svými sto kily celkem lehká, navíc nemá velký výkon a na rovinkách nedosahuje takových maximálních rychlostí, takže si musím v hlavě přenastavit brzdné body a nakonec brzdím mnohem později, než jsem ze současných motocyklů zvyklý.

Na rovinkách mi sice chybí rychlost a současné motorky mě předjíždějí, ale mnoha z nich to vracím v zatáčkách, kde mi nižší váha dovoluje výrazně rychlejší průjezdy. Proti dnešním strojům je tahle jawa nejen lehčí, ale i výrazně menší a nižší. Do zatáček padá až příliš ochotně a působí až vratce. Tvrdé je nejen sedlo, ale i celý podvozek.

JAWA 250 Junior. Přední čtyřklíčová bubnová brzda brzdí skvěle a dala by se...
JAWA 250 Junior. Prohnutý rám - jeden z typických znaků motocyklu, díky kterému...

Po pár minutách se s motorkou dobře sžívám, nacházím si brzdné body, zjišťuji na jaký převodový stupeň se do které zatáčky pustit a celkově začínám junákovi víc věřit. Tohle není pohodlná mašina na nedělní projížďku, ale čistokrevný závoďák, který vám dává skvělou zpětnou vazbu. Svezení na něm je obrovský motocyklový zážitek, na který se nezapomíná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škrábat námrazu z nastartovaného auta může být za pokutu

Doba, kdy se nevyhneme nepříjemnému škrábání zamrzlých oken na autech, už začala. Otravnou zimní povinnost zpravidla...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

OBRAZEM: Fešáci okouzlovali Prahu svými motorkami a stylovými obleky

Šik distingovaných gentlemanů na jejich fešáckých strojích projel po dvou covidových letech opět Prahou. Nejen pro...

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s...

Malý stroj s velkými možnostmi. Harley-Davidson Nightster potěší nováčky

Premium Tento motocykl může vypadat jako nejmenší „drobeček“, což sice je, ale nenechte se mýlit, klame tělem. Nabízí totiž...

Nová Vespa GTS v akci. Jedno táhlo ji vylepšilo k dokonalosti

Nová „velká“ Vespa je na první pohled skoro k nerozeznání od té současné. Na ten druhý ale každého dostane hromadou...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Pavel Nedvěd se dostal do potyčky v domě partnerky, zasahovala policie

Bývalý reprezentační kapitán a donedávna místopředseda fotbalového Juventusu Turín Pavel Nedvěd se dostal do potyčky s...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...