Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem bateriového modelu Citigo, Seatem e-Mii jsme se svezli v ulicích Barcelony, kde jezdí v testovacím provozu.

Seat e-Mii | foto: Seat

Španělská značka, která vyrábí miniaturní Mii společně s Citigem a Volkswagenem UP! v Bratislavě, provozuje v katalánské metropoli malou flotilu elektrických seatů od loňského roku. 

Seat e-Mii

Jsou v experimentálním provozu k dispozici zaměstnancům start-upové laboratoře Seat Metropolis:Lab, která vymýšlí nové koncepty mobility. Snad ještě letos má dorazit elektrické Mii do prodeje. A stejné to bude s Citigem. První elektromobil začne Škoda vyrábět ve třetím kvartále letošního roku. Podle předběžných odhadů by neměla cena s elektromotorem přesáhnout hranici půl milionu korun.

Radši otevřené okénko než klima

Na nejzásadnější otázku „kolik to ujede?“ jsme začali hledat odpověď hned po nástupu. Při venkovní teplotě kolem sedmnácti stupňů nám plně nabité auto, u kterého Seat udává dojezd 160 kilometrů, ukázalo, že najedeme 135 kilometrů. Stačilo vypnout klimatizaci a čerstvý vzduch pustit dovnitř staženým oknem - při postávání v barcelonské koloně dovnitř nefouká a voňavý mořský vzduch je osvěžující - a na displeji okamžitě naskočilo patnáct kilometrů navíc.

Seat e-Mii v číslech

  • elektromotor: 60 kW (82 k), 210 Nm
  • akumulátor: 18,7, později 37,7 kWh
  • zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
  • maximální rychlost: 130 km/h
  • dojezd: 160 km
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3557 x 1645 x 1478 x 2420

Po pětadvaceti kilometrech s průměrnou spotřebou elektřiny do 12 kWh na sto kilometrů ručka na „palivoměru“ klesla o čtvrtinu. Popojížděním v městských kolonách, svižných průjezdech po okruhu a kličkováním v uličkách jsme se dostali dokonce na tabulkovou spotřebu 11,7 kWh, to znamená do nějakých padesáti korun na sto kilometrů.

Přestavba na elektromobil

Trojčata Mii, Citigo a Up jsou na trhu osmým rokem, stále ovšem patří k nejlepším nejmenším autům na trhu. Volkswagen už několik let prodává svůj e-Up. Nyní tedy přidají elektrická provedení také další dvě značky. Se Škodou e-Citigo a Seatem e-Mii budou už letos s elektrickým UPem nakonec jedinými variantami bratislavských mrňousů v nabídce. 

Verze s litrovými tříválci úplně odpadnou. „Myslím, že přechode na elektrický pohon dává právě u malých aut velký smysl, protože potřebujete menší akumulátor, a to znamená nižší cenu. Spalovací motor v těchto nejmenších autech nebude, protože má příliš vysoké emise. A nemůžete do nich nainstalovat například hybridní technologii, protože je to moc drahé pro výrobce i zákazníka,“ vysvětluje Luca de Meo, šéf značky Seat.

Barcelonská e-Mii tedy vycházejí z e-UPu. Ten má aktuálně 18,7kWh baterii, ovšem na podzim už to bude jinak. Trojčata dostanou baterie s kapacitou 37,7 kWh. To je víc, než má v současnosti elektrický VW Golf, který je o dvě automobilové kategorie výš. Taková zásoba elektřiny už má vystačit Citigu nebo Mii na slibovaný dojezd kolem 270 kilometrů.

A jak nejmenší seat do zásuvky jezdí? Jako každý elektromobil: do města a pokud máte kde nabíjet, je to paráda. Auto je tiché, ulicemi zlehka sviští, ze semaforu bleskově vyrazí, takže soupeříte se skútraři, ostatní auta teprve řadí jedničku a vyjíždějí. Sil má dost, elektromotor roztáčející přední kola má 60 kW (82 k) a krouticí moment 210 Nm, který je k dispozici od první otáčky motoru, proto tryskové starty od semaforu.

Seat e-Mii
Seat e-Mii

Řízení je v zásadě stejné jako u verze s automatickou převodovkou, rozjezdy na elektřinu jsou ovšem ještě hladší a zrychlování bezprostřednější. „Vyšší dívčí“ je jezdit takzvaně „na jeden pedál“, elektromobily se totiž za jízdy při uvolnění plynu znovu nabíjí, vrací energii do akumulátorů takzvanou rekuperací, čímž zpomalují. 

Ovšem na druhou stranu je výhodné kinetickou energii neztrácet, když naberete rychlost, a jen si tak plachtit (to spoří i benzin u normálního spalovacího auta). Takže si s Mii můžete tak trochu pohrát. Rozjedete se a plyn jen tak lechtáte, a když jedete z kopce, nebo třeba dojíždíte na semafor, zařadíte voličem automatu mód B (brake), který rekuperaci zintenzivní a auto samo výrazně zpomaluje. Přepínání mezi „jízdní“ polohou D a brzdící/rekuperační B je pulzní, takže si řidič rychlým pohybem zápěstí může s brzděním bez brzd hrát.

Jízdní vlastnosti jsou výborné. Auto má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní, u elektrického auta to ještě vylepšují těžké akumulátory uložené v podlaze. Ve městě je pak kapesní auto hezky obratné i díky malému průměru otáčení.

Fotogalerie

Malé zvenku, velké uvnitř

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to však není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Evropa v prodeji elektroaut zaostává. Prohrává o parník i s Amerikou

Tesla Model 3

Zdaleka největší trh s elektrickými auty představuje Čína, kde momentálně jezdí téměř čtyři miliony...

Elektromobil z liberecké univerzity dokáže zaparkovat téměř všude

Funkční vzorek elektromobilu Fido, který před koronakrizí vzbudil na výstavách...

Technická univerzita v Liberci se podílí na vývoji malého městského elektromobilu Fido určeného pro...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Elektromobil pro všechny. První kilometry s VW ID.3 křížem krážem Českem

O ID.3 výrobce hovoří jako o revoluci a o modelu stejně důležitém, jako byly v historii Brouk a Golf. A má stejnou...

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte,...

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

Mitsubishi Space Star ukazuje, proč je mrňavých aut škoda

Space Star je tak trochu jako tlačítkový telefon, který má i v době smartphonové stále hodně příznivců. Přehršel...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...