Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

aktualizováno 
Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem bateriového modelu Citigo, Seatem e-Mii jsme se svezli v ulicích Barcelony, kde jezdí v testovacím provozu.

Seat e-Mii | foto: Seat

Španělská značka, která vyrábí miniaturní Mii společně s Citigem a Volkswagenem UP! v Bratislavě, provozuje v katalánské metropoli malou flotilu elektrických seatů od loňského roku. 

Seat e-Mii

Jsou v experimentálním provozu k dispozici zaměstnancům start-upové laboratoře Seat Metropolis:Lab, která vymýšlí nové koncepty mobility. Snad ještě letos má dorazit elektrické Mii do prodeje. A stejné to bude s Citigem. První elektromobil začne Škoda vyrábět ve třetím kvartále letošního roku. Podle předběžných odhadů by neměla cena s elektromotorem přesáhnout hranici půl milionu korun.

Radši otevřené okénko než klima

Na nejzásadnější otázku „kolik to ujede?“ jsme začali hledat odpověď hned po nástupu. Při venkovní teplotě kolem sedmnácti stupňů nám plně nabité auto, u kterého Seat udává dojezd 160 kilometrů, ukázalo, že najedeme 135 kilometrů. Stačilo vypnout klimatizaci a čerstvý vzduch pustit dovnitř staženým oknem - při postávání v barcelonské koloně dovnitř nefouká a voňavý mořský vzduch je osvěžující - a na displeji okamžitě naskočilo patnáct kilometrů navíc.

Seat e-Mii v číslech

  • elektromotor: 60 kW (82 k), 210 Nm
  • akumulátor: 18,7, později 37,7 kWh
  • zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
  • maximální rychlost: 130 km/h
  • dojezd: 160 km
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3557 x 1645 x 1478 x 2420

Po pětadvaceti kilometrech s průměrnou spotřebou elektřiny do 12 kWh na sto kilometrů ručka na „palivoměru“ klesla o čtvrtinu. Popojížděním v městských kolonách, svižných průjezdech po okruhu a kličkováním v uličkách jsme se dostali dokonce na tabulkovou spotřebu 11,7 kWh, to znamená do nějakých padesáti korun na sto kilometrů.

Přestavba na elektromobil

Trojčata Mii, Citigo a Up jsou na trhu osmým rokem, stále ovšem patří k nejlepším nejmenším autům na trhu. Volkswagen už několik let prodává svůj e-Up. Nyní tedy přidají elektrická provedení také další dvě značky. Se Škodou e-Citigo a Seatem e-Mii budou už letos s elektrickým UPem nakonec jedinými variantami bratislavských mrňousů v nabídce. 

Verze s litrovými tříválci úplně odpadnou. „Myslím, že přechode na elektrický pohon dává právě u malých aut velký smysl, protože potřebujete menší akumulátor, a to znamená nižší cenu. Spalovací motor v těchto nejmenších autech nebude, protože má příliš vysoké emise. A nemůžete do nich nainstalovat například hybridní technologii, protože je to moc drahé pro výrobce i zákazníka,“ vysvětluje Luca de Meo, šéf značky Seat.

Barcelonská e-Mii tedy vycházejí z e-UPu. Ten má aktuálně 18,7kWh baterii, ovšem na podzim už to bude jinak. Trojčata dostanou baterie s kapacitou 37,7 kWh. To je víc, než má v současnosti elektrický VW Golf, který je o dvě automobilové kategorie výš. Taková zásoba elektřiny už má vystačit Citigu nebo Mii na slibovaný dojezd kolem 270 kilometrů.

A jak nejmenší seat do zásuvky jezdí? Jako každý elektromobil: do města a pokud máte kde nabíjet, je to paráda. Auto je tiché, ulicemi zlehka sviští, ze semaforu bleskově vyrazí, takže soupeříte se skútraři, ostatní auta teprve řadí jedničku a vyjíždějí. Sil má dost, elektromotor roztáčející přední kola má 60 kW (82 k) a krouticí moment 210 Nm, který je k dispozici od první otáčky motoru, proto tryskové starty od semaforu.

Seat e-Mii
Seat e-Mii

Řízení je v zásadě stejné jako u verze s automatickou převodovkou, rozjezdy na elektřinu jsou ovšem ještě hladší a zrychlování bezprostřednější. „Vyšší dívčí“ je jezdit takzvaně „na jeden pedál“, elektromobily se totiž za jízdy při uvolnění plynu znovu nabíjí, vrací energii do akumulátorů takzvanou rekuperací, čímž zpomalují. 

Ovšem na druhou stranu je výhodné kinetickou energii neztrácet, když naberete rychlost, a jen si tak plachtit (to spoří i benzin u normálního spalovacího auta). Takže si s Mii můžete tak trochu pohrát. Rozjedete se a plyn jen tak lechtáte, a když jedete z kopce, nebo třeba dojíždíte na semafor, zařadíte voličem automatu mód B (brake), který rekuperaci zintenzivní a auto samo výrazně zpomaluje. Přepínání mezi „jízdní“ polohou D a brzdící/rekuperační B je pulzní, takže si řidič rychlým pohybem zápěstí může s brzděním bez brzd hrát.

Jízdní vlastnosti jsou výborné. Auto má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní, u elektrického auta to ještě vylepšují těžké akumulátory uložené v podlaze. Ve městě je pak kapesní auto hezky obratné i díky malému průměru otáčení.

Fotogalerie

Malé zvenku, velké uvnitř

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to však není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Před pár lety se energetické firmy vrhly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či...

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Nová Mazda 3: i věda může být sexy

Mazda 3

Titulkem nemáme na mysli spanilé inženýrky ve vývojovém centru v Hirošimě, za vše mluví výsledky jejich práce. Tolik...

Nejmenší SUV Škody je nečekaně velké. Prozkoumali jsme nový Kamiq

Škoda Kamiq

Všechno je jinak. Kdo si myslel, že nejmenší SUV Škody bude mrňavé auto, taková stylovější Fabia, dočká se obrovského...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem bateriového modelu Citigo,...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz