Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Okreskový raubíř Mégane RS žhaví gumy. Už jsme s ním jeli

Mégane RS byl vždycky nejlepším renaultem, alespoň z pohledu řidičských zážitků, to je bez diskuze. Teď žhaví gumy nejnovější vydání.

Auta, která montují v Dieppe (sídle divize Renault Sport), jsou vždy o dost jiná než běžná produkce francouzské značky. Také tam letos začali vyrábět legendární alpinku, parádní kupé, které je reminiscencí na slavný sporťák ze šedesátých let. Třetí generace Meganu RS (ta písmena znamenají Renault Sport) má tedy skvělý rododokmen. V novém vydání trochu mění směr, vždy je pětidveřový (třídveřová verze aktuálního Méganu neexistuje), už není tak radikální, stále je ovšem pekelně rychlý a zábavný. Chvílemi snad až moc.

Nové RS vychází ze čtvrté generace Méganu, ostrou verzi poprvé odvodili v Dieppe až z té druhé a představili jí v roce 2004. A vždycky patřil mezi šampiony mezi předokolkami.

Renault Mégane RS

Největší mezigenerační změnou je větší „vychovanost“ a pocitová mohutnost. Předchozí RS byl puristický rtuťovitý hot-hatch - nasupené hatchbacky odvozené od běžných modelů se tak při převýchově na okreskového raubíře často stanou „jednoúčelovými“ stroji s tvrdým podvozkem a uřvaným motorem a výfukem, takže už cesta z Prahy do Karlových Varů je vyčerpávající. V tom je nový Mégane RS jiný. Dokud nezmáčknete tlačítko Sport přiostřující reakce pohonu (a v módu Race vypínající ESP) a zvyšující brumendo výfuku, je to auto, kterým se můžete vydat napříč Evropou bez vyhlídky na migrénu; interiér má odtlumený velmi dobře.

Renault Mégane RS v číslech

  • motor čtyřválec 1.8 l
  • max. výkon 206 kW/280 koní
  • max. točivý moment 390 Nm
  • spotřeba (výrobce) 7,1 l
  • spotřeba v testu 11,5 l, při ostré jízdě přes 16 l
  • zrychlení 0–100 km/h 5,8 s
  • max. rychlost 255 km/h
  • cena od 800 000 Kč (odhad)

Pod kapotu se nastěhovala čtyřválcová jedna-osmička s přeplňováním (twin-scroll turbo) s výkonem 206 kW a kroutícími 390 newtonmetry. Motor odvozený od toho z Clia R.S. (jeho 1,6 dostala mimo jiné novou hlavu a výfuk) je řízný, má rychlé a ostré reakce na plyn, přeplňování mu dává elasticitu a táhne až do sedmi tisíc otáček k omezovači. Chlazení a sání mu prý ladili inženýři renaultího týmu Formule 1. Ve sportovním módu při řazení chuligánsky střílí a prská do výfuku.

Nejvíce jsme toho při prvním ochutnávaní RS najezdili v provedení s šestistupňovým automatem (základem je manuál se stejným počtem stupňů). Dvouspojková skříň je s motorem perfektně sladěná. Nahoru odřazuje rychle, dolů vcelku taky. Občas možná nechává rychlost zbytečně „viset“, než přeřadí a někdy zase nechce při zadupnutí plynu podřadit o více stupňů. Na manuální pobídnutí pádly pod volantem reaguje převodovka rychle a poslouchá. Celkový dojem z motoru a jeho spolupráce s převodovkou je velmi dobrý. Na trhu jsou možná výkonnější a rychlejší auta této kategorie, jako celek ovšem Mégane RS funguje výborně. Pihou na motoru je to, že těch 280 koní je dost žíznivých. Při svižné, ale plynulé jízdě si auto řeklo o 11,5 litrů benzinu a při trochu ostřejší o patnáct až šestnáct. A rozhodně to nebyl limit jeho apetitu.

Jako celek je Mégane RS velmi rychlý. Slovy čísel: sprint z nuly na stovku zvládne za 5,8 sekundy a kilometr s pevným startem dá za 25 sekund. Podvozek naladěný tak, že se neztratí na okruhu, ale nerozhodí ho ani rozbitější okreska, dává řidiči obrovskou uklidňující jistotu. Lomoz a odskakování napjatých supertvrdých sportovních modelů se u třetího vydání Méganu RS nekoná.

Renault Mégane RS

Na základě odezvy od zákazníků dostal nový Mégane RS zcela nové nastavení brzd. Přeposilovanost a horlivost reakcí na sebemenší dotyk brzdového pedálu, která je vlastní renaultům už dlouhé roky, je pryč. Auto má reakce na sešlápnutí prostředního pedálu delikátní a vyváženě progresivní.

Skvělé je také odladění podvozku. Je pevný a jistý, ale výborně dotlumený, to znamená, že i na rozbité okresce tlumiče pracují a svědomitě plní svou funkci. Nebojte, není to rozvláčnost a nejistota. Kromě pečlivé práce podvozkářů na tom také mají zásluhu hydraulické dorazy tlumičů (je to vlastně tlumič změkčující ráz na konci stlačení tlumiče). Je vám to povědomé? Není to náhodou: stejné řešení teď začíná používat Citroën, aby dal svým modelům komfort, když „zařízl“ své bájné hydropneumatické podvozky. Pikantní na tom je, že Renault v nasazení této techniky francouzského konkurenta o chvilinku předběhl (za pár týdnů s hydraulickými dorazy v tlumičích dorazí inovovaný Citroën C-Cactus). Zároveň za jízdy cítíte, jak má auto tuhý skelet, do kterého se mohou tlumiče a stabilizátory opřít. Kvůli tomu má kufr docela vysoký práh, na druhou stranu se dovnitř velmi dobře nastupuje díky nízkým prahům.

Řízení je sportovně strmé a dostatečně citlivé. Pokud ovšem zvolíte některý ze sportovních módů vozu, je jeho posilovač možná až moc horlivý ve snaze vracet volant do přímého směru. Některým řidičům to pak připadá, že se s autem o volant trochu přetahují. Díky konstrukci přední McPhersonovské nápravy s oddělenou těhlicí (stejné to měl předchůdce) se podařilo výrazně potlačit takzvaný torque-steer (přední ovládaná kola se u aut s předním pohonem musí poprat s přenosem výkonu, přenášejí se síly do řízení a řidiči to u silných aut nepříjemně vytrhává volant z rukou). Přední kola se díky tomu rozkročila oproti obyčejnému Méganu o šest centimetrů, zadní o čtyři a půl a podvozek je snížený o půl centimetru. Kola přední nápravy mají opravdu velkou přilnavost, tato zvláštnost zdobila i předchůdce.

A teď ty horší zprávy: Renault nadělil Méganu RS svou chloubu v podobě systému 4 Control, který natáčí kola zadní nápravy. Najdeme ji v renaultech postavených na platformě koncernu Renault-Nissan. V malých rychlostech proti směru těch předních (maximálně 2,7 stupně), ve vyšších souhlasně (do jednoho stupně). Ve standardním režimu se kola natáčejí proti předním do 60 km/h, ve Sportu do 80 km/h a v režimu Race 100 km/h.

V nízkých rychlostech to zvyšuje obratnost a pomáhá při manévrování třeba ve stísněných prostorech, ve vyšších, kdy auto jede trochu račím pohybem, to přidává na stabilitě. To se hodí v dlouhých táhlých zatáčkách. Právě v nich dokáže být Mégane RS až hrozivě rychlý a dokonale jistý. V utažených vlásenkách to také funguje na výbornou. Technika známá z poslední generace většího modelu Laguna a jeho aktuálního nástupce Talismanu, dává autu ochotu k zatáčení carvingového lyžaře. Auto s předním pohonem je s ní velmi velmi dlouho neutrální, nedotáčivost charakteristická pro tuto koncepci se dostavuje až velmi daleko.

Jenže u Méganu RS to nějak přehnali, v určitých momentech je tak auto až záludně a velmi výrazně přetáčivé. Typicky v otevřenějších vracečkách auto začne znenadání výrazně předbíhat záď. Konstruktéři Renaultu to při našich prvních seznamovacích jízdách přičítali klouzavějšímu španělskému asfaltu, my spíše tipujeme, že krátký hatchback, u kterého je při nájezdu do zatáčky výrazně odlehčená záď (není zatížená a donucená k práci hmotnou zádí sedanu nebo kombíku), ta sofistikovaná zadní náprava jednoduše přestane poslouchat. A pokud hledáte zakopaného psa v tom, že se při průjezdu obloukem a akceleraci vlastně mění geometrie zadní nápravy, podvozkáři Renaultu nás ujišťovali, že změna natočení kol neprobíhá skokově, ale plynule, a že tedy k vyvolání nestability nemůže tímto způsobem dojít.

Krátce jsme zkusili i provedení Cup s přitvrzeným podvozkem, manuální převodovkou (nedejte na první dojem, kostrbatá se jen zdá, za jízdy se s ní řadí skvěle), mechanickou ruční brzdou (automat má elektrickou) a samosvorným diferenciálem Torsen na přední nápravě. I ten chtěl být v zatáčkách přetáčivý, ale nebylo to tak výrazné a celkově se auto zdálo ostřejší a hravější. Připlatit pro Cup půjde za výkonnější (a lehčí) brzdy,

Zvenku přidávají dramatičnost kromě zářivých barev (nejvýraznější jsou tradiční kanárkově žlutá a pomerančová) ještě aerodynamické doplňky, které jsou funkční. Nejvýraznější jsou kromě přemodelovaných nárazníků výdechy za předními koly a difuzor vzadu s výfuky tradičně uprostřed.

Renault Mégane RS
Renault Mégane RS

Uvnitř jsou nejlepší a nejvýraznější novinkou výborné výrazně tvarované sedačky a nádherný volant. Některé postavy může na místě spolujezdce tlačit do kolene široký kastlík středového tunelu. K zlosti je dotykové multimediální centrum. K obsluze na výšku postaveného tabletu je ideální při kvapíku, který Mégane RS umí, lepší přizvat palubního technika. V jeho menu je však třeba skryta i jakási jednoduchá telemetrie, která umí ukazovat a zaznamenávat věci, jako jsou využitý výkon a točivý moment nebo úhel natočení volantu.

Digitální přístrojový štít mění grafiku podle zvoleného módu. Když zvolíte ten nejzávodnější Race, zmizí vám z nepochopitelného důvodu z očí klasický otáčkoměr a místo něj se objeví jakési dva nepřehledné „teploměry“ bez cejchování. Jste tak nuceni řadit „podle ucha“, otáčkoměr akorát blikne červeně, když se blížíte omezovači. Motor se s tímto nesmyslem naštěstí díky své pružnosti dokáže vyrovnat.

Kabina prostorem nehýří, ale čistě pocitově zpoza volantu je to docela velké auto. Vzteklý hot-hatch, který si „oblečete“ a bude s vámi srostlý, jak to uměli předchůdci, ovšem nový Mégane vyšlechtěný divizí Renault Sport, tak úplně není.

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

20. června 2024

Rozsah detailních informací, které po čínských firmách na výrobu elektromobilů při osmiměsíčním...

Mustang slavil šedesátiny, do Kolína přiburácel i ten, co řídil Fittipaldi

20. června 2024

Šedesát let. Tak dlouho již uběhlo od představení jedné z nejvýraznějších automobilových legend....

Alkohol za volantem některé země tolerují, pojišťovny jsou ovšem nekompromisní

20. června 2024

Česko je jednou z mála zemí, kde platí nulová tolerance alkoholu a drog za volantem. Ve většině...

Nejvychytanější skla pro auta pečou v Hořovicích. Dodávají je Ferrari i Rollsu

20. června 2024

Obyčejný dřevěný kolíček, kterým po vyprání zajistíte prádlo, možná spousta z nás skoro nezná,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...