Drsňák, co umí makat. Terénní pick-upy jsou náhradou za komfortní offroady

Z trochu nejapně koukajícího soumara je frajer, drsňák s ostrým pohledem sci-fi hrdiny. Mitsubishi L200 je po modelu Outlander celosvětově druhý nejprodávanější model Mitsubishi. Teď je tu v nové generaci.
Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 | foto: Mitsubishi

L200 prodává Mitsubishi ve 150 zemích, vyrábí v Thajsku a model reprezentuje 15 % celosvětových prodejů této japonské značky. Za pět generací jich vyrobili skoro pět milionů, přes 400 tisíc jich stále jezdí po evropských cestách-necestách. První pick-up postavilo Mitsubishi v roce 1946, jako svébytně stavěný terénní model se představil v roce 1978, teď už je tu šestá generace. L200 je čtvrtý nejprodávanější pick-up v Evropě, nejvíc se jich prodá v Británii, v Česku 200 až 300 ročně.

Mitsubishi L200

Terénní pick-upy teď zažívají renesanci, kromě lesníků, těžařů a energetiků našly novou klientelu. Protože vypadají prďácky, díky rámové konstrukci toho hodně vydrží, a přeci jen už to nejsou kostitřasy, chodí pro ně ti, kdo si donedávna kupovali klasické offroady, ale ty jim vytlačily z evropské nabídky značek ekonormy a navoněná SUV. A jen tak na okraj: pohon všech kol bájného Mitsubishi Pajero z roku 1982 vycházel právě z pick-upu Mitsubishi představeného čtyři roky před tím.

Všeuměl

U přepracované dvoustovky, kterou můžeme s čistým svědomím nazvat novou generací, se kromě vylepšení techniky zaměřili na komfort, ergonomii a vnímanou kvalitu. Stále ale umí i v terénu, za pět hodin jsme za 32 kilometrů nastoupali a naklesali 3 200 výškových metrů. Ano, nejvíc dělají v takových podmínkách gumy a odvaha, ale terénní kvalitu nové L200 upřít nelze.

Moc hezky se taky chová na silnici, není to jankovitá koza poskakující na tuhých nápravách. Naopak, ladně se nese a poslušně zatáčí. Kdo má zkušenosti s pick-upy, bude příjemně překvapen.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Pick-upy jsou stavěné jako pracovní stroje, důležitá je ergonomie a praktičnost, takže se nehledí třeba tolik na design, ale na to, aby z auta bylo dobře vidět. Ta nová, mohutná kapota, která je u L200 oproti předchůdci o 40 mm výš, je taková na vyžádání uživatelů, jsou totiž líp vidět okraje, a tak se lépe manévruje ve stísněných místech, třeba v indonéském dole nebo chilském lomu. Světla jsou umístěná tak vysoko proto, aby se nerozbila při malých šťouchancích na staveništi. Jsou tím také lépe chráněna před vodou a lépe osvětlují cestu. 

Skvělá jsou velká zrcátka, při couvání pomohou kamery. Na délku má 5,3 metru, takže se to fakt hodí. A na dálnici oceníte hlídač mrtvého úhlu. Výřezy kol v blatnících už nemají plastové lemy, působí to na pohled robustněji a honosněji, ale pro otloukání v lomu bylo asi praktičtější původní řešení.

Drsňák si potrpí na výbavu

Kabina má být nejširší ve své kategorii. Každopádně je rozvržená účelně a přidala na fajnovosti, takže už nepůsobí jako pracoviště traktoristy. Pro mitsubishisty zvyklé na specifickou rustikálnost je průlomem do 21. století ovládání palubního počítače z volantu, ten je ve všech verzích „plnotučný“ se všem ovladači, které si auto za 700 tisíc zaslouží.

U pick-upů je důležitou položkou příslušenství. U L200 patří k nejžádanějším hardtopy zastřešující korbu a pak panely, které oplechují nebo oplastují ložnou plochu. Na korbě (ložná plocha 150 x 220 cm) odveze L200 tunu, nejvíc ze všech. To ocení ti, kdo ho kupují jako pracovní nástroj.

S novou generací inženýři zvýšili torzní tuhost rámu, na přední nápravu namontovali větší tlumiče, na zadní přidali šestý list pružiny. L200 proto utáhne víc než třítunový přívěs. Lifestylově zaměření zas mohou přikoupit třeba speciální box na střechu, ve kterém je schovaný stan.

Mitsubishi L200

Nový motor

S výraznými změnami designu se pojí přepracovaná karoserie, bytelnější korba a především nový motor – 2,268litrový turbodiesel se 150 koňmi a 400 newtonmetry. Je vybavený systémem odlučování NOXů (SCR), 21 litrů AdBlue má vystačit na 10 až 14 tisíc kilometrů, závisí na zátěži. Motor má nové vstřikovače (Denso, 2000 bar), nižší kompresní poměr (14,4:1). Oproti původnímu dieselu 2,4 litru má o fous nižší výkon, ale vyšší točivý moment dostupný ve velkém rozsahu otáček.

Hliníkový motor je zcela přepracovaný, má nové vnitřnosti v zájmu odlehčení, snížení tření a větší odolnosti. Oproti předchůdci má menší olejovou náplň, nově 6,6 litrů (původně 8,4 l). A jen tak na okraj: Mitsubishi razí sympatickou servisní politiku, nedře ze svých zákazníků kůži za olejový servis, L200 má předepsaný ten nejdražší, za litr účtuje 350 korun, to je oproti konkurenci často méně než polovina.

Motor je velmi slušně odhlučněný s hlasem měkčím, než je u dieselů zvykem. Nejraději pracuje v ustáleném režimu, to s pracovním strojem, jako je terénní pick-up, hezky ladí, maximální točivý moment 400 newtonmetrů je dostupný v rozmezí 1750 a 2250 otáček.

Šestistupňový manuál může nahradit šestistupňový automat Aisin. Každá volba má něco do sebe, první je spíš na práci, druhý podpoří komfort. Každopádně v terénu se lépe manévruje s manuálem (dvojka a trojka jsou od sebe možná převody trochu dál, než by se hodilo), z hlediska dlouhodobého trápení je ovšem možná lepší automat, u kterého nepálí levačka zbytečně spojku.

Základní cena je 698 350 korun za provedení s krátkou dvoumístnou kabinou, většina zákazníků volí delší pětimístnou, která je o 37 tisíc dražší. Základní kola jsou šestnáctipalcová, ale zvolit je možné až osmnáctky. V základní výbavě je vždy klimatizace a pohon všech kol s elektromagnetickou uzávěrkou zadního diferenciálu. Ve vyšších výbavách je sofistikovanější pohon s přídavnou rozdělovací převodovkou s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu torsen a možností volby režimu chování podle druhu podkladu (písek, bahno, sníh, kameny). My ale vše vyšplhali s redukcí, s jízdními módy jsme si moc nehráli. Ocenili jsme ale asistent pro sjíždění prudkých klesání plazivou rychlostí, stačí se jen držet volantu a jím korigovat směr, auto obstará vše ostatní.

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.