Čtvrtek 18. srpna 2022, svátek má Helena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 18. srpna 2022 Helena

Drsňák, co umí makat. Terénní pick-upy jsou náhradou za komfortní offroady

Z trochu nejapně koukajícího soumara je frajer, drsňák s ostrým pohledem sci-fi hrdiny. Mitsubishi L200 je po modelu Outlander celosvětově druhý nejprodávanější model Mitsubishi. Teď je tu v nové generaci.

Mitsubishi L200 | foto: Mitsubishi

L200 prodává Mitsubishi ve 150 zemích, vyrábí v Thajsku a model reprezentuje 15 % celosvětových prodejů této japonské značky. Za pět generací jich vyrobili skoro pět milionů, přes 400 tisíc jich stále jezdí po evropských cestách-necestách. První pick-up postavilo Mitsubishi v roce 1946, jako svébytně stavěný terénní model se představil v roce 1978, teď už je tu šestá generace. L200 je čtvrtý nejprodávanější pick-up v Evropě, nejvíc se jich prodá v Británii, v Česku 200 až 300 ročně.

Mitsubishi L200

Terénní pick-upy teď zažívají renesanci, kromě lesníků, těžařů a energetiků našly novou klientelu. Protože vypadají prďácky, díky rámové konstrukci toho hodně vydrží, a přeci jen už to nejsou kostitřasy, chodí pro ně ti, kdo si donedávna kupovali klasické offroady, ale ty jim vytlačily z evropské nabídky značek ekonormy a navoněná SUV. A jen tak na okraj: pohon všech kol bájného Mitsubishi Pajero z roku 1982 vycházel právě z pick-upu Mitsubishi představeného čtyři roky před tím.

Všeuměl

U přepracované dvoustovky, kterou můžeme s čistým svědomím nazvat novou generací, se kromě vylepšení techniky zaměřili na komfort, ergonomii a vnímanou kvalitu. Stále ale umí i v terénu, za pět hodin jsme za 32 kilometrů nastoupali a naklesali 3 200 výškových metrů. Ano, nejvíc dělají v takových podmínkách gumy a odvaha, ale terénní kvalitu nové L200 upřít nelze.

Moc hezky se taky chová na silnici, není to jankovitá koza poskakující na tuhých nápravách. Naopak, ladně se nese a poslušně zatáčí. Kdo má zkušenosti s pick-upy, bude příjemně překvapen.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Pick-upy jsou stavěné jako pracovní stroje, důležitá je ergonomie a praktičnost, takže se nehledí třeba tolik na design, ale na to, aby z auta bylo dobře vidět. Ta nová, mohutná kapota, která je u L200 oproti předchůdci o 40 mm výš, je taková na vyžádání uživatelů, jsou totiž líp vidět okraje, a tak se lépe manévruje ve stísněných místech, třeba v indonéském dole nebo chilském lomu. Světla jsou umístěná tak vysoko proto, aby se nerozbila při malých šťouchancích na staveništi. Jsou tím také lépe chráněna před vodou a lépe osvětlují cestu. 

Skvělá jsou velká zrcátka, při couvání pomohou kamery. Na délku má 5,3 metru, takže se to fakt hodí. A na dálnici oceníte hlídač mrtvého úhlu. Výřezy kol v blatnících už nemají plastové lemy, působí to na pohled robustněji a honosněji, ale pro otloukání v lomu bylo asi praktičtější původní řešení.

Drsňák si potrpí na výbavu

Kabina má být nejširší ve své kategorii. Každopádně je rozvržená účelně a přidala na fajnovosti, takže už nepůsobí jako pracoviště traktoristy. Pro mitsubishisty zvyklé na specifickou rustikálnost je průlomem do 21. století ovládání palubního počítače z volantu, ten je ve všech verzích „plnotučný“ se všem ovladači, které si auto za 700 tisíc zaslouží.

U pick-upů je důležitou položkou příslušenství. U L200 patří k nejžádanějším hardtopy zastřešující korbu a pak panely, které oplechují nebo oplastují ložnou plochu. Na korbě (ložná plocha 150 x 220 cm) odveze L200 tunu, nejvíc ze všech. To ocení ti, kdo ho kupují jako pracovní nástroj.

S novou generací inženýři zvýšili torzní tuhost rámu, na přední nápravu namontovali větší tlumiče, na zadní přidali šestý list pružiny. L200 proto utáhne víc než třítunový přívěs. Lifestylově zaměření zas mohou přikoupit třeba speciální box na střechu, ve kterém je schovaný stan.

Mitsubishi L200

Nový motor

S výraznými změnami designu se pojí přepracovaná karoserie, bytelnější korba a především nový motor – 2,268litrový turbodiesel se 150 koňmi a 400 newtonmetry. Je vybavený systémem odlučování NOXů (SCR), 21 litrů AdBlue má vystačit na 10 až 14 tisíc kilometrů, závisí na zátěži. Motor má nové vstřikovače (Denso, 2000 bar), nižší kompresní poměr (14,4:1). Oproti původnímu dieselu 2,4 litru má o fous nižší výkon, ale vyšší točivý moment dostupný ve velkém rozsahu otáček.

Hliníkový motor je zcela přepracovaný, má nové vnitřnosti v zájmu odlehčení, snížení tření a větší odolnosti. Oproti předchůdci má menší olejovou náplň, nově 6,6 litrů (původně 8,4 l). A jen tak na okraj: Mitsubishi razí sympatickou servisní politiku, nedře ze svých zákazníků kůži za olejový servis, L200 má předepsaný ten nejdražší, za litr účtuje 350 korun, to je oproti konkurenci často méně než polovina.

Motor je velmi slušně odhlučněný s hlasem měkčím, než je u dieselů zvykem. Nejraději pracuje v ustáleném režimu, to s pracovním strojem, jako je terénní pick-up, hezky ladí, maximální točivý moment 400 newtonmetrů je dostupný v rozmezí 1750 a 2250 otáček.

Šestistupňový manuál může nahradit šestistupňový automat Aisin. Každá volba má něco do sebe, první je spíš na práci, druhý podpoří komfort. Každopádně v terénu se lépe manévruje s manuálem (dvojka a trojka jsou od sebe možná převody trochu dál, než by se hodilo), z hlediska dlouhodobého trápení je ovšem možná lepší automat, u kterého nepálí levačka zbytečně spojku.

Základní cena je 698 350 korun za provedení s krátkou dvoumístnou kabinou, většina zákazníků volí delší pětimístnou, která je o 37 tisíc dražší. Základní kola jsou šestnáctipalcová, ale zvolit je možné až osmnáctky. V základní výbavě je vždy klimatizace a pohon všech kol s elektromagnetickou uzávěrkou zadního diferenciálu. Ve vyšších výbavách je sofistikovanější pohon s přídavnou rozdělovací převodovkou s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu torsen a možností volby režimu chování podle druhu podkladu (písek, bahno, sníh, kameny). My ale vše vyšplhali s redukcí, s jízdními módy jsme si moc nehráli. Ocenili jsme ale asistent pro sjíždění prudkých klesání plazivou rychlostí, stačí se jen držet volantu a jím korigovat směr, auto obstará vše ostatní.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších...

VIDEO: V křižovatce řízené policistou chybovali i profesionální řidiči

Několik posledních dní suplují kvůli výměně semaforů na rušné křižovatce u hlavního nádraží v Brně práci světelné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Formule na dálnici? Stačí malá díra a je neřiditelná, potvrzují čeští závodníci

Premium Projet se po dálnici druhou nejrychlejší formulí na světě, jak to už podruhé udělal neznámý řidič minulý týden na...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Stáda krav, robustnost a rychlost. RAM 1500 Limited nese duch Ameriky

Premium Jestli pijete pivo zásadně po tuplácích, vaše oblíbené zvířátko je hroch a v mládí jste toužili stát se řidičem...

Překvapení se skrývá pod povrchem. Volkswagen Arteon R vs. Peugeot 508 PSE

Premium Moderní technologie přinášejí řidičskou zábavu i do segmentu, od kterého byste to ještě před pár lety nečekali....

Tiše pluje krajinou. „Esko“ od Mercedesu je špička mezi elektromobily

Premium EQS pro Mercedes znamená hodně – byl to první model postavený na jeho zbrusu nové elektrické platformě. Teď na ní...

Skvělý analogový zážitek v digitálním světě. První svezení s Toyotou GR86

Premium Více koní, více zábavy. Nová Toyota GR86 je dostupné kupé v novém vydání, které budete milovat. Zachovala si analogový...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...