Úterý 19. ledna 2021, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. ledna 2021 Doubravka

Drsňák, co umí makat. Terénní pick-upy jsou náhradou za komfortní offroady

Z trochu nejapně koukajícího soumara je frajer, drsňák s ostrým pohledem sci-fi hrdiny. Mitsubishi L200 je po modelu Outlander celosvětově druhý nejprodávanější model Mitsubishi. Teď je tu v nové generaci.

Mitsubishi L200 | foto: Mitsubishi

L200 prodává Mitsubishi ve 150 zemích, vyrábí v Thajsku a model reprezentuje 15 % celosvětových prodejů této japonské značky. Za pět generací jich vyrobili skoro pět milionů, přes 400 tisíc jich stále jezdí po evropských cestách-necestách. První pick-up postavilo Mitsubishi v roce 1946, jako svébytně stavěný terénní model se představil v roce 1978, teď už je tu šestá generace. L200 je čtvrtý nejprodávanější pick-up v Evropě, nejvíc se jich prodá v Británii, v Česku 200 až 300 ročně.

Mitsubishi L200

Terénní pick-upy teď zažívají renesanci, kromě lesníků, těžařů a energetiků našly novou klientelu. Protože vypadají prďácky, díky rámové konstrukci toho hodně vydrží, a přeci jen už to nejsou kostitřasy, chodí pro ně ti, kdo si donedávna kupovali klasické offroady, ale ty jim vytlačily z evropské nabídky značek ekonormy a navoněná SUV. A jen tak na okraj: pohon všech kol bájného Mitsubishi Pajero z roku 1982 vycházel právě z pick-upu Mitsubishi představeného čtyři roky před tím.

Všeuměl

U přepracované dvoustovky, kterou můžeme s čistým svědomím nazvat novou generací, se kromě vylepšení techniky zaměřili na komfort, ergonomii a vnímanou kvalitu. Stále ale umí i v terénu, za pět hodin jsme za 32 kilometrů nastoupali a naklesali 3 200 výškových metrů. Ano, nejvíc dělají v takových podmínkách gumy a odvaha, ale terénní kvalitu nové L200 upřít nelze.

Moc hezky se taky chová na silnici, není to jankovitá koza poskakující na tuhých nápravách. Naopak, ladně se nese a poslušně zatáčí. Kdo má zkušenosti s pick-upy, bude příjemně překvapen.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Pick-upy jsou stavěné jako pracovní stroje, důležitá je ergonomie a praktičnost, takže se nehledí třeba tolik na design, ale na to, aby z auta bylo dobře vidět. Ta nová, mohutná kapota, která je u L200 oproti předchůdci o 40 mm výš, je taková na vyžádání uživatelů, jsou totiž líp vidět okraje, a tak se lépe manévruje ve stísněných místech, třeba v indonéském dole nebo chilském lomu. Světla jsou umístěná tak vysoko proto, aby se nerozbila při malých šťouchancích na staveništi. Jsou tím také lépe chráněna před vodou a lépe osvětlují cestu. 

Skvělá jsou velká zrcátka, při couvání pomohou kamery. Na délku má 5,3 metru, takže se to fakt hodí. A na dálnici oceníte hlídač mrtvého úhlu. Výřezy kol v blatnících už nemají plastové lemy, působí to na pohled robustněji a honosněji, ale pro otloukání v lomu bylo asi praktičtější původní řešení.

Drsňák si potrpí na výbavu

Kabina má být nejširší ve své kategorii. Každopádně je rozvržená účelně a přidala na fajnovosti, takže už nepůsobí jako pracoviště traktoristy. Pro mitsubishisty zvyklé na specifickou rustikálnost je průlomem do 21. století ovládání palubního počítače z volantu, ten je ve všech verzích „plnotučný“ se všem ovladači, které si auto za 700 tisíc zaslouží.

U pick-upů je důležitou položkou příslušenství. U L200 patří k nejžádanějším hardtopy zastřešující korbu a pak panely, které oplechují nebo oplastují ložnou plochu. Na korbě (ložná plocha 150 x 220 cm) odveze L200 tunu, nejvíc ze všech. To ocení ti, kdo ho kupují jako pracovní nástroj.

S novou generací inženýři zvýšili torzní tuhost rámu, na přední nápravu namontovali větší tlumiče, na zadní přidali šestý list pružiny. L200 proto utáhne víc než třítunový přívěs. Lifestylově zaměření zas mohou přikoupit třeba speciální box na střechu, ve kterém je schovaný stan.

Mitsubishi L200

Nový motor

S výraznými změnami designu se pojí přepracovaná karoserie, bytelnější korba a především nový motor – 2,268litrový turbodiesel se 150 koňmi a 400 newtonmetry. Je vybavený systémem odlučování NOXů (SCR), 21 litrů AdBlue má vystačit na 10 až 14 tisíc kilometrů, závisí na zátěži. Motor má nové vstřikovače (Denso, 2000 bar), nižší kompresní poměr (14,4:1). Oproti původnímu dieselu 2,4 litru má o fous nižší výkon, ale vyšší točivý moment dostupný ve velkém rozsahu otáček.

Hliníkový motor je zcela přepracovaný, má nové vnitřnosti v zájmu odlehčení, snížení tření a větší odolnosti. Oproti předchůdci má menší olejovou náplň, nově 6,6 litrů (původně 8,4 l). A jen tak na okraj: Mitsubishi razí sympatickou servisní politiku, nedře ze svých zákazníků kůži za olejový servis, L200 má předepsaný ten nejdražší, za litr účtuje 350 korun, to je oproti konkurenci často méně než polovina.

Motor je velmi slušně odhlučněný s hlasem měkčím, než je u dieselů zvykem. Nejraději pracuje v ustáleném režimu, to s pracovním strojem, jako je terénní pick-up, hezky ladí, maximální točivý moment 400 newtonmetrů je dostupný v rozmezí 1750 a 2250 otáček.

Fotogalerie

Šestistupňový manuál může nahradit šestistupňový automat Aisin. Každá volba má něco do sebe, první je spíš na práci, druhý podpoří komfort. Každopádně v terénu se lépe manévruje s manuálem (dvojka a trojka jsou od sebe možná převody trochu dál, než by se hodilo), z hlediska dlouhodobého trápení je ovšem možná lepší automat, u kterého nepálí levačka zbytečně spojku.

Základní cena je 698 350 korun za provedení s krátkou dvoumístnou kabinou, většina zákazníků volí delší pětimístnou, která je o 37 tisíc dražší. Základní kola jsou šestnáctipalcová, ale zvolit je možné až osmnáctky. V základní výbavě je vždy klimatizace a pohon všech kol s elektromagnetickou uzávěrkou zadního diferenciálu. Ve vyšších výbavách je sofistikovanější pohon s přídavnou rozdělovací převodovkou s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu torsen a možností volby režimu chování podle druhu podkladu (písek, bahno, sníh, kameny). My ale vše vyšplhali s redukcí, s jízdními módy jsme si moc nehráli. Ocenili jsme ale asistent pro sjíždění prudkých klesání plazivou rychlostí, stačí se jen držet volantu a jím korigovat směr, auto obstará vše ostatní.

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praktická ojetina za sto tisíc. Ulítlé Škodě Roomster přijde na chuť každý

Premium Kompaktních MPV je na trhu málo a svého času nemohla konzervativní klientela škodovky přijít Roomsteru na chuť. I přes...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Výzva přijata! Umí Audi e-tron S Sportback jezdit smykem?

Premium E-tron S je úplně první elektromobil na světě, v jehož sadě oficiálních fotek najdete smyk. Challenge accepted, takže...

Plug-in hybridy zbytečně na pranýři. Naučte se je používat a rychle nabíjet

Pokud se nemůžete rozhodnout mezi elektromobilem a vozidlem s klasickým spalovacím motorem, můžete se vydat střední...

Octavia RS iV: první sportovní plug-in hybrid od Škody je ideální „daily car“

Premium Škoda u aktuální generace Octavie rozšířila nabídku pohonných jednotek verze RS, a tak vedle přeplňovaného zážehového...

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...