MiTo Quadrifoglio: alfa nadopovaná zelenými čtyřlístky

Na boku má zelený čtyřlístek, oblíbené ale mezi aktivisty přivazujícími se k Temelínu nebude. Fešácký znáček jménem "Quadrifoglio Verde" totiž nezdůrazňuje ekologické, ale především závodní ambice Alfy Romeo MiTo. Představuje se tak nový motor Multiair, který má ve vrcholové verzi až 170 koní.
Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo | foto: Alfa Romeo

Uvedení systému Multiair automobilka srovnává s představením přímého vstřikování nafty (commonrail) u dieselových motorů v bájné Alfě 156. Jak systém Multiair funguje, čtěte ZDE

Tři verze

Čtrnáctistovky Multiair jsou prozatím k mání pouze v mitu a ve třech výkonových verzích: základní atmosférická má 105 koní, přeplňovaná 135. Příští rok dorazí varianta s výkonem 170 koní, kterou přiveze prozatím neostřejší mito, nazvané tradičně Quadrifoglio Verde.

Alfa MiTo 1,4 MultiAir v číslech
motor 1,4 MPI 105 HP 1,4 TB 135 HP 1,4 TB 170 HP
nejvyšší výkon (kW/k) 77/105 99/135 125/170
nejvyšší točivý moment (Nm) 130 180-206 230-250
max. rychlost (km/h) 187 207 219
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7 8,4 7,5
průměrná spotřeba (l/100 km) 5,8 5,6 6


Všechny motory plní emisní normu euro 5 a vybavené jsou systémem Start&Stop, vypínajícím motor při zastavení vozu, třeba na křižovatce. Vývojáři ho prý ozkoušeli v průběhu 2,5 milionu testovacích kilometrů, které mito najelo na silnicích od jižní Afriky po polární kruh. Časté vypínání motoru podle konstruktérů nijak neuškodilo. Startér je prý dimenzován a ozkoušen na 30 tisíc nastartování. Alfa se také snaží srazit spotřebu a emise o nějaké desetinky indikátorem přeřazení, který napovídá řidiči tu nejlepší chvíli pro změnu převodového stupně. A ještě jedna zajímavost: Start&Stop systém prý přidal nějakých pět kilo váhy, konstruktérů se je ale podařilo ušetřit úpravami jiných částí auta.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Alfa Romeo. 
Za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz

Balocco

Na ozkoušení ostré alfy se zeleným čtyřlístkem (italsky "quadrifoglio verde") na boku, kterou se automobilka snaží uklidnit zklamané fanoušky, natěšené na MiTo GTA, jehož vývoj byl pozastaven do lepších časů, nás automobilka pozvala do Balocca. Alfa Romeo rozhodně nepatří ke značkám, které by trhaly prodejní rekordy (i to si mito vede v prodejích nadmíru dobře), ale má tam krásný testovací okruh, který půjčuje i ostatním značkám koncernu Fiat. V Baloccu jsou okruhy vlastně dva. Jeden dospělý, kratší, ale řádně široký, s velkými únikovými zónami a hladkým asfaltem. Našemu 170koňovému quadrifogliu, které vzniklo zatím jen v několika ručně sestavených exemplářích, moc svědčí.

Kolem "závodního" okruhu obíhá ještě jeden delší. Je užší, plný zatáček a dlouhých táhlých oblouků. Má mnohem hrubší asfalt, na kterém hodně trpí pneumatiky, a když nemáte dost kuráže, nahánějí vám úzké koridory mezi svodidly husí kůži. Tahle smyčka, která skvěle napodobí klasickou okresku, zase svědčí 135koňovému motoru Multiair.

Alfa Romeo MiTo

Start!

Motory mají hezký mechanický zvuk, rychle reagují na každé sešlápnutí plynu, nejvíc se jim líbí nad čtyři tisíce otáček a omezovač zasahuje přibližně v 6 200 ot./min. Přeplňovaná 130koňová verze nabídne 180 kroutících newtonmetrů, když alfě naordinujete sportovní nastavení, máte jich dokonce 206. U 170koňových motorů je newtonmetrů 230 (pro sportování 250).

Motory skvěle lineárně táhnou v celém spektru otáček, o sepnutí turbodmychadla vlastně nevíte. Zátah s jakým mito rozjedou lze přibližně přirovnat k atmosférickému dvoulitru. K normálnímu a velmi svižnému ježdění bohatě stačí 135koňová verze. Je stejně řízná a točivá jako quadrifoglio, jen jí dřív dojde dech.

U verze s výkonem 170 koní udává výrobce kombinovanou spotřebu šest litrů, u varianty s výkonem 135 koní stačí při normálním zacházení 5,6 litrů benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jenže když ji honíte po Baloccu, žere 22 litrů...

Quadrifoglio verde

Zelený čtyřlístek se poprvé objevil ve 20. letech minulého století na Alfě Romeo RL, která se postavila na start legendárního závodu Targa Florio. A protože vyhrála, dostaly tento symbol všechny závodní alfy.

U slabší verze je stará známá pětistupňová převodovka. Pro normální jízdu stačí, pro jízdu v alfáckém stylu ne. Gumové dorazy a dlouhé dráhy, do kterých se páce po dlouhých drahách občas moc nechce (dvojce skoro nikdy), malé alfě moc nesvědčí. To v quadrifogliu s novou šestistupňovou převodovkou je to mnohem lepší, dráhy jsou jasně vymezené a rychlosti mnohem lépe zapadají.

A ještě jeden důvod, proč raději počkat na příští jaro na verzi se zeleným čtyřlístkem: podvozek Dynamic Suspension s elektronicky řízenými tlumiči. Ty umí rychle reagovat na náhlé změny povrchu a omezují nechtěné naklánění auta při brzdění, zrychlování a průjezdu zatáčkou. V zatáčkách při ostrém průjezdu cítíte, jak se auto opře o vnější kola a s jistotou a skvělou stabilitou vykrouží oblouk.

Mito ukazuje, že postavit dobrý podvozek Alfa umí, bohužel její podvozkáři nepočítali s tím, že mita budou otloukaná na českých okreskách. Na vyžehlené silnici drží jako klíště, na dírách to ale neumí. V dlouhém táhlém oblouku drží skvěle, na extrému se projevuje vrozená nedotáčivost. Když máte dost široký oblouk a porci odvahy, můžete zkusit lehce ubrat plyn a cítíte, jak se zadek vytáčí a chce vás předběhnout.

Alfa se chlubí ovladačem DNA, který prý okoukala u Ferrari. Mění se jím chování auta podle gusta řidiče. V modu N (Normal) je alfa krotká a klidná, A znamená All Wather a používá se ve špatné počasí (třeba na sněhu nebo vodě), nejlepší je poslední sportovní, označený D (dynamic). Rozdíl fakt poznáte. Ale v Baloccu jsme ozkoušeli hlavně režim Dynamic. Reakce na sešlápnutí plynu jsou znatelně ostřejší a přímější. Ztuhne řízení a u verze quadrifoglio také tlumiče. Benevolentnější k lumpárnám je také stabilizační systém.

Sedadla vypadají na pohled skvěle, jsou hezky tvarovaná a drží sportovního ducha starých alf. Když ale lítáte na zatáčkami, zjišťuje, že by mohla držet tělo líp. Kloužete v nich a jste otlučení, jak se kolenem zapíráte o středový tunel v levých obloucích a ramenem o dveře v pravých. Otravné je také při jízdě na krev blikání všech směrovek, které se sepnou, když jdete na brzdy naplno.

(R)evoluce

V čem vlastně kouzlo systému Multiair spočívá? V revolučním způsobu řízení ventilů. "Aby ze sebe motor vydal to nejlepší, musí správně dýchat," řekli si konstruktéři Fiatu, kteří za vynálezem italského koncernu stojí. Klasické systémy variabilního časování ventilů byly v jejich očích ale málo flexibilní.

Stojí také za vzpomínku, že variabilní časování sacích ventilů se poprvé objevilo v sériové výrobě také v Alfě Romeo. V roce 1980 ho dostal dvoulitr amerických verzí modelu Spider. První funkční systém si nechal patentovat Fiat ještě o dvacet let dřív.

V případě multiairu vývojáři odstranili mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily. Druhou vačku v hlavě šestnáctiventilového motoru Fire nahradili elektrohydraulickým členem, doplněným solenoidovým ventilem. Ten umí otevírat sací ventil nezávisle na poloze vačkové hřídele. Systém využívá k ovládání ventilu olej, který si vypůjčuje z motoru.

Relativně jednoduchá konstrukce multiairu se obejde bez mechanismu variabilního časování, který používají ostatní výrobci. Mimo jiné není třeba ani EGR ventil. Kontinuálně ovládané ventily mají téměř nekonečné množství kombinací jak se otevřít: řídící jednotka zvolí optimální počet, délku a intenzitu otevření. A navrch ještě můžete takto ovládat sací ventily každého válce zvlášť.

Multiair tak umí mnohem lépe a přesněji regulovat cirkulaci vzduchu ve válci. Zaručí to nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 %. Zároveň sníží spotřebu benzinu o 10 %, množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a emise oxidů dusíku až o 60 %.

Multiair lze použít pro atmosférické i přeplňované motory, více se jeho kvality projeví u motorů s turbem. Do dieselů se prý dostane do dvou až tří let. Stojí za zmínku, že systému Multiair se dočkáme také u nových vyvíjených dvouválců 0,9 litru (atmosférických i přeplňovaných), které Fiat chystá pro připravované malé městské auto. U Alfy se podle neoficiálních informací také těší na spojení nového motoru s vyvíjenou dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.