Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

aktualizováno 
Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým. Nejnovějším přírůstkem je oplastovaný kombík Lada Vesta SW Cross. Kromě velkého kufru nabídne také atmosférickou benzinovou osmnáctistovku bez turba. To je motor, který se dnes na trhu hledá v této kategorii těžko.

Lada Vesta SW Cross | foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Když se na tuto žhavou novinku z Ruska zadíváte, tak zjistíte, že vypadá docela líbivě. Šedá chameleonská metalíza mění na slunci zbarvení ze zlaté do vínové. Přední část podřídili návrháři designovému jazyku moderních lad, ve kterém je hlavním tématem velké „X“. Chromové lemování si notuje s maskou chladiče a velkým logem značky z Togliatti. Kraje přídě vymezují hlavní halogenové světlomety podtrhující moderní výraz auta.

Fotogalerie

Z boku zaujmou 17palcová litá kola s deseti paprsky. Blatníky i nárazníky lemuje černé oplastování, které opticky zvyšuje světlou výšku. Karosářské prolisy, které tak trochu připomínají následky dopravní nehody, dotváří celkovou osobnost lady v trekingové úpravě.

Zadek ruského kombi dostal prvky sportovních crossoverů. Jde o svážející se zadní nárazník, stylovou koncovku výfuku a výše posazená zadní světla. Nápisy na pátých dveří hrdě hlásají svoji příslušnost k Ladě s nejsilnější motorizací. Kufr má užitečný objem 480 litrů. Konkurenční Dacia Logan MCV nabídne necelých 100 litrů navíc.

Je to v detailech

Kabina překvapí svojí prostorností a celkovým zpracováním materiálů. Čekali bychom pro ruské výrobky typické nedodělky nebo vrzání. Nic takového se tu nekoná. Vliv západní aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se na autě příjemně podepsal.

Interiérové plasty jsou kvalitou srovnatelné s novou dacií. V některých aspektech Lada Vesta úspěšnou značku dokonce předčí. Designéři si vyhráli s ergonomií i detaily. Například ozdobná lišta výplně dveří úhledně navazuje na vnitřní kliku. Středy ukazatelů přístrojového štítu zdobí informace o zobrazovaných jednotkách. Po setmění se vyrýsuje líbivý oranžový podklad budíků. Řadicí páka padne do ruky a má příjemné měkčené provedení. Tyto drobnosti snižují celkový status lacinosti u cenově dostupnějších aut.

Výbava zkoušené vesty SW zahrnuje například automatickou klimatizaci, výškově i podélně stavitelný volant či vyhřívané čelní sklo. Nechybí tu ani systém elektronické stabilizace nebo čtyři airbagy. Nepopulární systém stop-start nebo benzinový filtr pevných částic tu naopak nehledejte. To může u některých zákazníků, které start-stop vysloveně otravuje a z moderních technologií jako je částicový filtr mají strach, přihrát ladě nečekaně hodně plusových bodů.

Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross

Interiér vozu Lada Vesta SW Cross

Displej multimediálního systému přenášející obraz ze zadní parkovací kamery má vysoké rozlišení. Softwarové rozhraní je celkem složité a nenabídne moc praktických funkcí. Jednoduchou grafiku přizpůsobili programátoři k hladkému fungování aplikací a rychlým datovým přenosům. Testovaná verze Luxe/Multimedia měla dokonce vlastní satelitní navigaci.

Pokud rádi listujete hudebními soubory, máme pro vás dobrou zprávu. Díky vestavěným tlačítkům na volantu přepnete skladbu jedním stiskem. U sesterských modelů Lada Largus nebo Xray to musíte řešit v menu přehrávače. Vysloveným zklamáním byly zastaralé ovladače oken. Kromě toho, že se do moderní Vesty absolutně nehodí, nemají také funkci automatického dojezdu, takže musíte pro otevření okna tlačítko podržet stisknuté.

Poctivá atmosféra

Pod kapotou pracuje přirozeně dýchající zážehová osmnáctistovka. Originální ruský agregát nabídne elektronicky řízené vstřikování bez podpory turba nebo elektromotoru. Maximálního výkonu 90 kW (122 koní) dosahuje pohonná jednotka při 5900 otáčkách za minutu. O 100 otáček později zasáhne elektronický omezovač. Na jedničku, dvojku i trojku motor ožívá už od 2000 otáček za minutu. Čtyřka a pětka potřebuje k citelné akceleraci minimálně dvojnásobek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů.

Lada Vesta SW Cross v číslech

  • motor: zážehový řadový čtyřválec
  • max. výkon: 90 kW / 122 k (v 5900 ot./min)
  • max. točivý moment: 170 Nm (3700 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4424 x 1785 x 1537 x 2635
  • objem kufru: 480 l
  • objem nádrže: 55 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1280 / 450 kg
  • 0-100 km/h: 11,2 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 460 355 korun

Točivý moment 170 Nm putuje pomocí pětirychlostního manuálu výhradně na přední nápravu. V příplatcích se objevuje i pětirychlostní jednospojková robotizovaná převodovka. Pohon 4x4 by off-roadově vyhlížejícímu kombi jistě slušel, ale bohužel, čtyřkolka v nabídce není a pravděpodobně nikdy nebude.

Za volantem jsme se cítili překvapivě pohodlně. Odladěný podvozek se světlou výškou 203 mm poslušně absorboval všechny silniční nerovnosti. V ostřejších zatáčkách však citelně působilo přetížení, takže jsme v sedadlech klouzali ze strany na stranu. Přepracované zavěšení odpovídá požadavkům na komfort své třídy. Mnoho dnešních aut má přeposilované řízení. Lada v tomto ohledu vybočuje z davu. Především při parkování si trochu zacvičíte.

Vhodné pro individualisty

Lada Vesta SW Cross vybavená motorem 1,6 litru se do Evropy dováží prostřednictvím rozvinuté distribuční sítě. V České republice není žádný aktivní oficiální importér, většina u nás prodaných modelů pochází ze Slovenska. 

Ruské verze se silnějším čtyřválcem 1,8 litru se dostávají na český trh díky individuálnímu dovozu a jednotlivé homologaci. Jistá výjimečnost však má svou cenu.

Za dobře vypadající rodinné kombi v druhé nejvyšší výbavě Luxe/Multimedia zaplatíte bezmála půl milionu korun. A to je za auto s motorem 1,8 litru a plachetnicí ve znaku hodně peněz. Alternativou může být Lada Vesta SW Cross se šestnáctistovkou. Ta stojí na Slovensku v přepočtu zhruba 370 tisíc. Úhlavní konkurent Dacia Logan MCV Stepway začíná na necelých 287 tisících. Vlajková loď ruské značky tak zůstává lákadlem hlavně pro fanoušky, nadšence nebo pro všechny, kteří chtějí být jiní.

Na auta z východního bloku se v Evropě kouká skrz prsty. V případě reorganizovaného AvtoVazu jde o zbytečné předsudky. Zástupci Lady si nechali před pár lety od vyspělého západu poradit, přestali produkovat nespolehlivé „krámy“ a začali vyrábět moderní osobní auta.

Lada Vesta SW Cross
Autoři:
  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Staré xenony jsou k ničemu. Změřili jsme, jak mizerně svítí

Premium Mohou xenony v ojetém autě svítit lépe? Ověřujeme rozdíl po výměně za nové výbojky. Pro test jsme použili vůz Opel...

Škoda Octavia Combi vs. Volkswagen Golf. Koncernovou bitvu rozhodl design

Premium Základní koncernová poučka praví, že Octavia byla vždy praktičtější Golf pro ty, kdo chtěli za trochu méně kvality o...

Na co má vliv světlá výška auta? Velké rozdíly lze najít i v jedné třídě

Premium Světlá výška zpravidla není parametr, podle kterého člověk vybírá konkrétní auto, ale v praxi má velký dopad na...

Stále skvěle jezdí. Sehnat ojeté BMW 3, které nebouralo, je však kumšt

Premium Téhle „trojce“ už je 17 let, na tachometru má přes 260 000 km, ale linie její karoserie jsou stále krásné a poslušně...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...