Tolik linek na žádném jiném audi nenajdete. A to je zrovna Q2 jedno z nejmenších.
Spíš než na svaly chce zaujmout atletickou postavou s - na poměry Audi - nekonvenčními detaily. Charakteristický vzhled mu dávají kontrastně zbarvené panely kryjící zadní sloupky ve stylu supersportu Audi R8.
Namalovat ho dostala za úkol parta mladých designérů a dostala velkou volnost. Je to auto pro mladé, takže má být veselé a výrazné, prostě funky.
Pravda, mohutnou příď má stejně jako ostatní audiny, z ostatních pohledů ale audi nepřipomíná. Na boku má hodně prolisů a linek, které rozbíjejí masu vysokých boků. Vzadu hrají prim vystouplá světla.
Pozornější pohled na siluetu odhalí nový oblíbený fígl designérů koncernu VW. Audi Q2 dostalo tmavé lišty kryjící prahy a spodky dveří. Z bočního pohledu tak auto opticky snižuje, takže vypadá jak nízký hatchback na vysokém podvozku (světlá výška je 15 centimetrů) a velkých kolech (až 19palcových). Když zvolíte variantu s lakovanými spodky dveří verze S-line, působí Q2 najednou bachratěji.
Městská velikost
Q2 má šikovnou velikost, pro manévrování do města je ideální. Vzhledem k mírám je ovšem nečekaně prostorné.
Jinak je to ale audi se vším všudy, s nóbl materiály a maniakální péčí o detail. K tomu může mít výbavu jako ostatní moderní audi včetně připojení na internet, LED předních světel, průhledového (head-up) displeje, stavitelného podvozku nebo pohonu všech kol (systém haldex). To u 4,2metrových SUV a crossoverů (podobnou délku má třeba i Škoda Yeti) rozhodně není běžné.
Design mu na centimetrech a kilech na pohled spíš ubírá, uvnitř je však nečekaně prostorný. Velký rozvor 2,6 metru posouvá kola až do rohů karoserie, 175centimetrový řidič se usadí za volant, jak má, a za něj se vejde 190centimetrový cestující v pohodlí. Místo má i na hlavu. K tomu ještě zbylo místa na kufr s velmi obstojným objemem 405 litrů (verze s pohonem všech kol mají o 50 litrů méně).
Sedí se výš než v klasickém hatchbacku, ale ne zas o tolik, abyste si připadali jak na bidýlku. Posaz je o nějakých pět centimetrů výš, aby se podtrhla lákadla SUV - máte lepší přehled nad provozem a dovnitř se lépe nastupuje, což usnadňují i subtilní prahy.
Vysokánské boky, které přidávají vnějšímu designu na dramatičnosti, se projevují uvnitř. I dospělý se cítí na předních místech vedle velkých panelů dveří vcelku utopený a na zadních sedadlech má spodní hrany oken v úrovni krku. Děti ze zadních sedadel neuvidí ven vůbec.
Stejně je Q2 ale stavěná hlavně pro dva. Dokazují to i chybějící stropní madla nad zadními dveřmi, nepochopitelně ho ale nad levým uchem má řidič. Možná to ale bylo specifikum předprodukčních exemplářů, které jsme dostali příležitost vyzkoušet.
On-line
Vestavěná SIMka umožní připojení k internetu, různé on-line služby (informace o počasí a dopravě, zpravodajství, které přečte syntetický hlas, vyhledávání cílů pro navigaci). Navigace využívající Google mapy a Street View si můžete promítnout i na obří příplatkový 12,3palcový displej nahrazující kapličku pod volantem. Parádní je chytré hlasové ovládání, které rozumí i češtině: stačí říci „Mám hlad!“ a virtuální asistentka ukrytá v hloubi přístrojovky zareaguje tím, že začne hledat nejbližší restauraci.
Pojíždění v kolonách u verzí s automatem a adaptivním tempomatem obstará samo auto, dobrzdí bez zásahu řidiče za předjedoucím vozem a pak se s ním zas rozjede. Stačí jen točit volantem.
Tři válce pro drahé zboží
Technickým základem Audi Q2 je modulární platforma MQB koncernu VW určená pro modely s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol. To také znamená dvě různá provedení zadní nápravy: pro slabší verze provedené torzní příčkou s vlečenými rameny, pro silnější víceprvkem.
Na silnici se chová jako normální, o něco vyšší hatchback. Na doširoka rozkročených nápravách se v oblouku nakloní o něco víc než nízké auto, zatáčku ale vykrouží velmi suverénně. Řízení s proměnným převodem je jisté a přesné. Podvozek je pevný a nehoupavý, Q2 dokonce nabídne možnost připlatit za podvozek s adaptivními tlumiči umožňujícími změnu tuhosti.
Základní benzinový přeplňovaný tříválec (85 kW a 200 Nm) je jízdně přesvědčivý. Pro zákazníky bude znamenat spíš filozofický problém zaplatit za tříválcové auto šest set tisíc. Motor je velmi slušně odhlučněný a dostojí svým parametrům: ani se třemi chlapy na palubě není brzdou provozu. I na dálnici zrychluje a nezadýchá se ani na zakroucené silnici. Tříválcovou konstrukci prozradí opravdu jen při razantnějším rozjezdu a vytočení do vysokých otáček, kdy se ozve charakteristický hrubý wartburgovitý hlas. Když ho necháte převalovat ve spodním pásmu otáček, plynule zabere od nějakých patnácti set a na okresce a ve městě při plynulé jízdě vystačíte do dvou a půl tisíc.
Dvoulitrový turbodiesel má v nejvýkonnějším provedení 190 koní, což z něj dělá nejsilnější motor pro Q2. Motor spřažený výhradně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem má klasický TDI projev: hrubší hlas a rázný záběr. Slabší provedení se 150 koňmi se zdá o dost tišší a na normální ježdění s rezervou sil na předjíždění i na okresce je víc než dostačující.
V nabídce nechybí automatické převodovky, v tomto případě sedmistupňová dvouspojková DSG. Nahoru řadí hladce a rychle, dolů už to tak svižné není, při razantnější jízdě budete občas raději podřazovat ručně, to je klasika dvouspojek VW.
Nabídku motorů doplňují další tři agregáty: 1,4 TSI (110 kW/150 k) s vypínáním poloviny válců, když motor nepracuje pod zátěží, pak nejsilnější benziňák 2,0 TSI se 140 kilowatty a třetím je nejslabší diesel 1,6 TDI s 85 kW.
Těžký turbodiesel promění chování v zatáčkách, víc zatíží přední nápravu, takže zatáčí s menším elánem než lehkonohé benzinové verze (základní má 1,2 tuny). Nedotáčivost ve všech případech efektivně potlačí systém XDS, který přibrzdí vnitřní kolo v oblouku, aby se kolem něj auto stočilo. Významnou roli v utažených zatáčkách hraje také to, že chytrá elektronika mezinápravové spojky verze „quattro“ umí v tu chvíli poslat sílu na zadní kola, auto z oblouku vyvézt a potlačit nedotáčivost.
Zbrojení podle Audi
První Q2 dorazí do Česka na podzim, předprodej odstartuje už v srpnu. Ceny budou audinovsky prémiové. První odhady tipují startovací cenu pod šest set tisíc. V Německu startuje ceník na 630 tisících.
Audi je v plném zbrojení na SUV mánii, která obíhá svět. Čtyři SUV od 4,2metrové novinky po pětimetrovou Q7 pokrývají všechny skuliny trhu. A to se chystá ještě menší čtyřmetrový crossover a taky obří luxusní koráb Q8 (možná Q9). Začátkem příštího roku ještě dorazí nová generace Audi Q5.