Tajné testy Škody ve sněhu: špiony měli v zádech už v roce 1935

aktualizováno 
Sněhové závěje a mráz jsou podmínky, které otestují jízdní vlastnosti vozů v tuhé zimě. Podle zprávy dochované v archivu mladoboleslavské automobilky se již v únoru 1935 skupina techniků vydala prověřit speciálně upravený Popular do Špindlerova Mlýna v Krkonoších.

Škoda Popular při testech ve Špindlerově Mlýně | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Na předních kolech železné lyže, na zadních kolech řetězy s drapáky. Šplhali cestou na Medvědí boudu v nadmořské výšce 1 060 metrů. „Abychom se vyhnuli divákům, vyjeli jsme v šest hodin ráno. V zásobě jsme měli dvoje saně s koňmi pro případ, že bychom někde zapadli. Den předtím i celou noc padal hustě sníh, který situaci zhoršil, neboť na cestách, které nebyly protaženy pluhem, bylo 75 cm sněhu. S vozem jsme se dostali od Grandhotelu až k lávce pod Medvědí boudou a nepokoušeli jsme se o další jízdu vzhledem k příkrému stoupání, jelikož jsme se báli zapadnutí. Bylo tolik sněhu, že byl hrnut i předkem chladiče,” stojí v dobové zprávě o této dobrodružné výpravě.

Fotogalerie

A další zajímavosti následují: „Zjistili jsme, že četnictvo hledá podobný stroj, aby se v zimě co možno nejrychleji přiblížilo k vrcholkům hor a hraniční čáře při vykonávání své služby vzhledem k stávajícímu podloudnictví. Prozatím jsou odkázáni na koně a lyže, kteréžto prostředky jsou velmi pomalé. Rovněž finanční stráž by podobné vehikly potřebovala, jelikož má službu ztíženou tím, že se nemůže rychle dostat na pohraniční čáry, které leží vysoko v horách.”

Horská prověrka Popularu poukázala na potřebu jeho dalšího vyladění a úprav: „K docílení úspěchu bylo by nutno přizpůsobiti vůz důkladněji ke zkouškám, pokud se týká motoru, zadních kol a předních lyží. Při těchto jízdách nedá se použíti druhé ani třetí rychlosti, nýbrž pouze první, která je ještě příliš vysoká. Konstatovali jsme také, že naše lyže nebyly konstruovány dosti vhodně ke sněhovým poměrům a že je nutno je vzadu asi o 2 centimetry zúžit, tak jako je to u skutečných lyží. Zjistili jsme, že se na lyže lepí měkký sníh a že je zapotřebí spodek opatřit jasanovým dřevem, které by se dalo podle sněhových poměrů napustit příslušným voskem. Celé lyže musí býti svařeny a ne nýtovány, aby nepovolovaly.”

Novodobé srovnání s uvedeným zimním modelem není. Podobné úpravy se na vozech od doby testování Popularu nedělaly, respektive nedokládají to žádné zprávy. Dnes se používají zimní pneumatiky, v extrémních podmínkách jsou pak opatřeny ocelovými hroty.

Něco společného s dneškem ovšem tyto utajené testy měly: „Při jízdě do Krkonoš připojila se za nás Praga Piccola, která nás sledovala po celou cestu. A když jsme ji ztratili, v Pace stála a za Pakou se za námi zase připojila. Bylo by dobře zaříditi oznámení patentu, aby tato myšlenka nebyla vykořistěna konkurencí,” zaznívá v krkonošské zprávě.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem nebo v Alpách.

Novodobé zkoušky podléhají přísnému utajení. „Vozy byly v minulosti testovány již od prototypů na tuzemských silnicích. Dříve se na auta musely dělat různé kamufláže většinou z laminátu, aby se zakryly tvary nových modelů. Od roku 1993 využíváme polygony koncernu VW. Většina dlouhodobých zkoušek s prototypy probíhá na polygonu v Německu. Pro testování v extrémních podmínkách slouží i jiné polygony koncernu Volkswagen mimo Evropu. Na těch, které podléhají utajení, se už prototypy nemusí tak složitě kamuflovat, jako tomu bylo v minulosti,” komentuje Tomáš Hanzlík, koordinátor oddělení Dlouhodobé jízdní zkoušky Škody Auto.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Hogo fogo škodovky obsadily Poděbrady, stovky slavily padesátiny

HundertGang 2019 anebo 50 let Stovky, to byl tradiční sraz pořádaný Veteran Car Clubem Poděbrady o posledním zářijovém...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz