Tajné testy Škody ve sněhu: špiony měli v zádech už v roce 1935

aktualizováno 
Sněhové závěje a mráz jsou podmínky, které otestují jízdní vlastnosti vozů v tuhé zimě. Podle zprávy dochované v archivu mladoboleslavské automobilky se již v únoru 1935 skupina techniků vydala prověřit speciálně upravený Popular do Špindlerova Mlýna v Krkonoších.

Škoda Popular při testech ve Špindlerově Mlýně | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Na předních kolech železné lyže, na zadních kolech řetězy s drapáky. Šplhali cestou na Medvědí boudu v nadmořské výšce 1 060 metrů. „Abychom se vyhnuli divákům, vyjeli jsme v šest hodin ráno. V zásobě jsme měli dvoje saně s koňmi pro případ, že bychom někde zapadli. Den předtím i celou noc padal hustě sníh, který situaci zhoršil, neboť na cestách, které nebyly protaženy pluhem, bylo 75 cm sněhu. S vozem jsme se dostali od Grandhotelu až k lávce pod Medvědí boudou a nepokoušeli jsme se o další jízdu vzhledem k příkrému stoupání, jelikož jsme se báli zapadnutí. Bylo tolik sněhu, že byl hrnut i předkem chladiče,” stojí v dobové zprávě o této dobrodružné výpravě.

Fotogalerie

A další zajímavosti následují: „Zjistili jsme, že četnictvo hledá podobný stroj, aby se v zimě co možno nejrychleji přiblížilo k vrcholkům hor a hraniční čáře při vykonávání své služby vzhledem k stávajícímu podloudnictví. Prozatím jsou odkázáni na koně a lyže, kteréžto prostředky jsou velmi pomalé. Rovněž finanční stráž by podobné vehikly potřebovala, jelikož má službu ztíženou tím, že se nemůže rychle dostat na pohraniční čáry, které leží vysoko v horách.”

Horská prověrka Popularu poukázala na potřebu jeho dalšího vyladění a úprav: „K docílení úspěchu bylo by nutno přizpůsobiti vůz důkladněji ke zkouškám, pokud se týká motoru, zadních kol a předních lyží. Při těchto jízdách nedá se použíti druhé ani třetí rychlosti, nýbrž pouze první, která je ještě příliš vysoká. Konstatovali jsme také, že naše lyže nebyly konstruovány dosti vhodně ke sněhovým poměrům a že je nutno je vzadu asi o 2 centimetry zúžit, tak jako je to u skutečných lyží. Zjistili jsme, že se na lyže lepí měkký sníh a že je zapotřebí spodek opatřit jasanovým dřevem, které by se dalo podle sněhových poměrů napustit příslušným voskem. Celé lyže musí býti svařeny a ne nýtovány, aby nepovolovaly.”

Novodobé srovnání s uvedeným zimním modelem není. Podobné úpravy se na vozech od doby testování Popularu nedělaly, respektive nedokládají to žádné zprávy. Dnes se používají zimní pneumatiky, v extrémních podmínkách jsou pak opatřeny ocelovými hroty.

Něco společného s dneškem ovšem tyto utajené testy měly: „Při jízdě do Krkonoš připojila se za nás Praga Piccola, která nás sledovala po celou cestu. A když jsme ji ztratili, v Pace stála a za Pakou se za námi zase připojila. Bylo by dobře zaříditi oznámení patentu, aby tato myšlenka nebyla vykořistěna konkurencí,” zaznívá v krkonošské zprávě.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem nebo v Alpách.

Novodobé zkoušky podléhají přísnému utajení. „Vozy byly v minulosti testovány již od prototypů na tuzemských silnicích. Dříve se na auta musely dělat různé kamufláže většinou z laminátu, aby se zakryly tvary nových modelů. Od roku 1993 využíváme polygony koncernu VW. Většina dlouhodobých zkoušek s prototypy probíhá na polygonu v Německu. Pro testování v extrémních podmínkách slouží i jiné polygony koncernu Volkswagen mimo Evropu. Na těch, které podléhají utajení, se už prototypy nemusí tak složitě kamuflovat, jako tomu bylo v minulosti,” komentuje Tomáš Hanzlík, koordinátor oddělení Dlouhodobé jízdní zkoušky Škody Auto.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Embéčko bylo ve světové špičce, Škoda si na něj postavila novou továrnu

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Najdete na iDNES.cz