Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Formule 1 ze zlaté éry dorážela na rekord mosteckého okruhu

  14:14
Klaas Zwart je známá figura. Do kokpitu Formule 1 to nedotáhl, tak si je kupuje a závodí s nimi. Na mostecký okruh přivezl Jaguar R5, s nímž v roce 2004 startoval ve Velkých cenách australský pilot Mark Webber. A rozhodně to nebylo jen tak obyčejné svezení, dokonce zajel neoficiální rekord okruhu.

Nizozemec Klaas Zwart usedá do kokpitu monopostu Jaguar s třílitrovým atmosférickým desetiválcem Cosworth. České okruhy zná velmi dobře, letos v rámci testů zavítal do Brna i Mostu. A v obou případech se postaral o pořádný rozruch - vždy byl v ohrožení traťový rekord.

Historické formule v Mostě

Mostecký okruh uvítá o nadcházejícím víkendu Grand prix starých formulí

Fanoušci historických formulí si v Mostě opět přijdou na své o nadcházejícím víkendu 22. – 24. června, kdy se zde koná akce s názvem The Most Historic Grand Prix, kde se kromě formulí ze 70. a 80. let, tedy zlatého období spojeného se jmény jako James Hunt, Niki Lauda nebo Ayrton Senna, představí také řada dalších kategorií slavných starých sportovních vozů – auta z 24H LeMans, vozy kategorie GT z období před rokem 1966 a další.

„Naměřili jsme 326 kilometrů v hodině. Zaznamenali jsme také neoficiální rekord tratě na jedno kolo, Klaas Zwart v jaguaru ten stávající překonal o zhruba deset vteřin. Klobouk dolů před tímto výkonem, navíc v takovém věku. Už od pohledu je ale patrné, že se majitel monopostu udržuje ve výborné kondici,“ komentoval Zwartovy výkony sportovní ředitel Autodromu Most Michal Marek. Oficiální traťový rekord automobilu na mosteckém okruhu 1:25,610 s zajel Stefan Mücke se speciálem značky Mercedes pro šampionát DTM 15. května 2009.

Když začátkem června testoval na okruhu v Brně, trápily ho technické problémy, ale v posledním testovacím bloku, který se ovšem zkrátil na pouhých 15 minut, zajel nejrychlejší čas tamního okruhu. Opět je to rekord neoficiální, zajetý při volném tréninku. „Během třetího kola se mi podařilo o 1,7 sekundy překonat traťový rekord Ingo Gerstla. Mít na to celý den, pravděpodobně bych to zajel ještě o čtyři až pět sekund rychleji,“ popisuje závodník.

Klaas Zwart

S Klaasem Zwartem (*1951) jsme si povídali nejen o jeho hýčkané formuli.

Jaký pocit je takovou formuli řídit?
Naprosto nepopsatelný, není nic lepšího. Pilotoval jsem letadlo, helikoptéru, mám rád lyže. To všechno je skvělé. Ale pocitu řízení formule se nic nevyrovná. A zvláště pak řízení konkrétně tohoto modelu. V roce 2004 podle mě vrcholila nejlepší éra formulí. Auta byla nejrychlejší, nejzábavnější a zároveň nejbezpečnější, protože byla nejlehčí, což snižuje rizika v případě nárazu. Také měla fenomenální zvuk. Lepší auta se podle mého nikdy nevyráběla.

Co je to přesně za stroj?
Je to Jaguar R5 z roku 2004, který v té době řídil Mark Webber. Mám tyto formule dokonce dvě. Tu první skoro 10 let, druhou, kterou testujeme v Mostě, mám asi pět nebo šest let, byla kompletně postavená z nových součástek. Osmkrát jsme s ní získali titul v sérii EuroBoss.

K té první se váže zajímavý příběh s diamantem. Tehdy sponzorovala závod v Monaku společnost Steinmetz Diamonds. Říká se, že schovali velmi cenný diamant do špičky formule a ten se při jedné kolizi ztratil a už se nenašel. Osobně doufám, že to byl nějaký krystal od Swarovského, protože proč by někdo strkal 25 karátový diamant do formule.

Jaguar R5 z roku 2004 Klaase Zwarta

V čem jsou největší rozdíly mezi tímto jaguarem a dnešními F1?
Formule jsou dnes hybridní, mají nejrůznější elektromotory, komplikovaná turba. Pod vlivem dnešních pravidel musejí auta jezdit z půlky na elektřinu, pokud nejsou na elektřinu kompletně. Ale v konečném důsledku se pro jejich pohon stejně spalují fosilní paliva, takže to vlastně není rozdíl. Já si myslím, že když už používat fosilní paliva, je to lepší udělat postaru, protože třeba tento desetiválec mnohem lépe zní. Současné formule už takový zvuk nemají. Navíc jsou zhruba o 40 % těžší, takže jsou v případě nárazu mnohem nebezpečnější.

Jak náročné je udržovat v provozu formuli z roku 2004? Co náhradní díly?
Je to velmi obtížné, spoustu součástek si musíme vyrábět sami. Třeba lichoběžníkové závěsy kol bývaly z uhlíkových vláken, my je vyrábíme z oceli. Jeden tento karbonový díl by nejspíš stál tak 20 tisíc eur. My jich vyrobíme celou sadu za pár tisíc. Je to navíc bezpečnější, protože na oceli jsou lépe vidět defekty. Uhlíkové vlákno tak čitelné není. Vydrží dlouho, ale pak někde něco trefíte, defekt nebude zřejmý a za jízdy vám upadne celé kolo. Ve Formuli 1 s tím odjedou dva nebo tři závody a pak to celé preventivně vymění. My preferujeme ocel, protože případného defektu si hned všimneme a komponent opravíme nebo vyměníme. Sice váží trojnásobek oproti karbonovému dílu, ale to nás stejně nezpomalí.

Jak se vám dnes líbí tady na mosteckém autodromu?
Je to tu perfektní. Byl jsem zde před 16 lety, kdy se zde při závodě série EuroBOSS bohužel zabil jeden z mých kolegů, protože zdejší retardér byl tenkrát velmi nebezpečný. Po tomto nešťastném incidentu došlo k jeho úpravám, takže už je mnohem bezpečnější. Teď to tu mám moc rád.

Jaké máte se svými formulemi další plány?
Na vývoji tohoto auta pracujeme již deset let. Auto je nyní rychlejší a bezpečnější, než kdy bývalo. Troufám si říct, že nyní je perfektní. V této podobě by se tento monopost dal duplikovat. Uvažujeme o založení cupové série, kde by mohlo být na roštu takovýchto aut třeba 25. Taková série by byla velmi konkurenční, zábavná a zvuk těch aut dohromady by byl skvělý. Z mého pohledu byl rok 2004 ve Formuli 1 nejlepší. Ta auta byla nejrychlejší a zároveň bezpečná, toto by byl návrat této éry.

Autor:
  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 5. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 5. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...